Holdet 2022 vf25FR - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Maria Valentin Christensen, xLars Bundgaard Sørensen
Hold 2022 vf25FR (vf25FR, vf25FR, vf25FR)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grammatik/værktøjer - SKRIFTLIG EKSAMEN
Titel 2 1. Introduktion til fransk A begynder
Titel 3 3. fortsættelse af begynderundervisning
Titel 4 4. La culture francaise
Titel 5 5. La jeunesse et l'amitié (Eksamen)
Titel 6 7. Entre deux cultures (Eksamen)
Titel 7 Opsamling 2.g
Titel 8 8. Zéro déchet (eksamen)
Titel 9 9. Le polar
Titel 10 10. Les contes de fées (Eksamen)
Titel 11 11. La France périphérique
Titel 12 12. Repetition og mundtlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grammatik/værktøjer - SKRIFTLIG EKSAMEN

Holdet har i alle 3 år arbejdet med:
Ordbogen.com - https://www.ordbogen.com/da/
Verbix - oversigt over verber - https://leconjugueur.lefigaro.fr/
Verbix - oversigt over verber - https://www.verbix.com/languages/french.html
Verbix - oversigt over verber - https://da.bab.la/b%C3%B8jning/fransk/
Verbix - oversigt over verber - http://www.conjugaison.com/
Synonym-ordbog - http://www.synonymes.com/
Fransk-fransk Online Ordbog - https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais

Derudover har holdet i 1g fået introduceret følgende af den franske grammatik via teori-dokumenter i pdf, som jeg LBS har produceret: Tempus_v20230203 + Almen grammatik_v20230412:
- udtalen
- tallene
- être – at være = hjælpeverbum
- bundne personlige pronominer som subjekt
- avoir – at have = hjælpeverbum
- artikler, ubestemt ental + bestemt ental
- regelmæssigt verbum af 1. bøjning
- spørgeord
- artikler, ubestemt og bestemt flertal
- flertalsendelserne for substantiver
- nægtelser
- årstider, måneder og højtider
- ugedage og vejret
- faire – at gøre = uregelmæssigt verbum
- de + à med artikler = præpositioner til genitiv + stedsbetegnelse
- adjektivers bøjning og ordstilling
- klokken
- aller – at gå = uregelmæssigt verbum
- ubundne personlige pronominer
- possessive pronominer
- delingsartikler, fuld og reduceret
- acheter – at købe = regelmæssigt verbum, dog lettere uregelmæssigt ved stammevokal
- adjektiver, gradbøjning
- prendre – at tage = uregelmæssigt verbum
- mettre – at sætte = uregelmæssigt verbum
- se présenter – at præsentere sig = refleksivt verbum
- imperativ
- connaître – at kende = uregelmæssigt verbum
- præpositioner og adverbier
- finir – at slutte = regelmæssigt verbum af 2. bøjning
- venir – at komme = uregelmæssigt verbum
- bundne personlige pronominer som objekt
- partir – at tage af sted + sortir – at gå ud + sentir – at føle = uregelmæssige verber
- temagloser om familie
- relativpronominer
- vendre – at sælge = regelmæssigt verbum af 3. bøjning
- dire – at sige = uregelmæssigt verbum
- 2 nye tempi: futur proche = nærfremtid + passé récent = nærfortid
- Temagloser bl.a. om holdninger
- Rire – at le + écrire – at skrive = uregelmæssige verber
- Bundne personlige pronominer som indirekte objekt
- Vouloir – at ville = uregelmæssigt modalverbum
- Pouvoir – at kunne = uregelmæssigt modalverbum
- Savoir – at vide/at kunne = uregelmæssigt modalverbum
- Voir – at se = uregelmæssigt verbum bøjet som et modalverbum
- Lire – at læse = uregelmæssigt verbum
- Temagloser om billedanalyse

Følgende er IKKE nået i 1g og må følgelig introduceres i 2g/3g:
- 1 ny tempus: passé composé = perfektum participium - for de regelmæssige verber
- 2 adverbier: très + beaucoup
- 1 ny tempus: passé composé = perfektum participium - for de uregelmæssige verber
- Demonstrative pronominer
- Hjælpeverberne for passé composé - avoir og être – sidstnævnte = bjergverber + refleksive verber
- 1 ny tempus: imparfait = imperfektum = almen datid
- 1 ny tempus: futur = futurum = fremtid
- 1 ny tempus: conditionnel = konditionalis = fortids fremtid (ønske og hypotese)
- 1 ny modus: subjonctif = konjunktiv

Ovenstående grammatiske emner er kun introduceret, ikke grundigt gennemarbejdet, og derfor skal de naturligvis bearbejdes yderligere i 2g/3g.

ALT ovenstående er TILLADT at bruge til skriftlig eksamen og terminsprøven. Alt andet er IKKE TILLADT.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 110,00 moduler
Dækker over: 182 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 1. Introduktion til fransk A begynder

Vi har i 1g arbejdet intensivt med uddrag af grundbogen Carte Blanche (begyndersystem) hele det første skoleår - suppleret af ressourcer og materialer som billeder, sange, film, ordbogsøvelser mm. på papir eller på internettet. Grammatikken har eleverne fået introduceret via eget-produceret teoridokument samt øvelser.

Carte Blanche har 30 kapitler. I 1.g har vi nået de første 23 kapitler.

Der har været fokus på udtalen og det franske sprogs ordforråd, morfologi og syntaks; samtidig er kulturelle forhold i den frankofone verden blevet inddraget. Arbejdsformerne er varierede, med meget par- og gruppearbejde.

Eksempel på øvelser online:
http://www.franskweekend.dk/

De skriftlige opgaver er stillet i relation til det udleverede materiale (grundbog + egne noter) og støtter indlæring af ordforråd og grammatik.
Som afslutning har den sidste hjemmeopgave været en autentisk delprøve 1 fra skriftlig eksamen for at starte tidligt med introduktionen af denne.

Grammatik i 1.g:
Se særskilt undervisningsbeskrivelse for grammatik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 48,00 moduler
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 3. fortsættelse af begynderundervisning

Formål og indhold  

Formålet med dette korte forløb er at fortsætte begynderundervisningen fra 1.g for at lave en blød overgang til ny lærer. Forløbet vil tage udgangspunkt i bogen Bonjour Lyon og de første 7 kapitler samt tilhørende opgaver. Herefter arbejdes videre med 1. forløb som handler om venskab (1: Amitié). Formålet med denne konstruktion er at sikre at eleverne er med på de mest grundlæggende færdigheder såsom at præsentere sig selv, at beskrive sine omgivelser og familie samt at kunne tælle, bøje être, avoir, aller og faire og kende til de mest basale fonetiske regler på fransk.  



Materialer  

Bonjour Lyon, kapitel 1-5 samt dertilhørende øvelser.  

Metode  

Eleverne arbejder primært i par, som er sammensat ud fra et princip om, hvem der arbejder godt sammen fagligt og socialt.  

Evaluering  

Der evalueres løbende på elevernes læring, og vurderes der, at eleverne er godt med, forkortes forløbet. Elevernes præstationer evalueres formativt, hvilket giver mulighed for at give individuel hjælp og undervisning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. La culture francaise

Formål og indhold
Formålet med forløbet er at give eleverne en kulturel grundviden om Frankrig og fransk kultur. Eleverne lærer i dette forløb om madkultur, markedstraditioner samt forskellen mellem by og land i Frankrig. Forløbet er kort (6 moduler) og rundes af med en skriftlig opgave, hvor eleverne i par skal sætte deres nye kulturelle viden op mod deres egen danske kultur og beskrive den for en (fiktiv) franskmand gennem et brev. Her trænes elevernes skriftlige formuleringsevne gennem korte sætninger og grammatisk korrekthed samt anvendelse af de grammatiske regler. Hermed lægges der også op til den kommende skriftlige brevudveksling, vi har lavet med en klasse fra Lyon. Dette forløb indeholder også et enkelt modul med fokus på fejring af Den Europæiske Sprogdag d. 26. september 2023, hvor der også har været fokus på fransk sprogforståelse samt læsning og oversættelse.

Materialer
La recette des crêpes. Fra temaet om mad fra www.franskportal.dk
Texte. C’est l’heure de l’apéro. www.franskportal.dk
Texte. Comment dire Bonjour à quelqu’un français. www.franskportal.dk
Texte. Les marchés en France. www.franskportal.dk
Texte og video. Véronique présente son village. www.franskportal.dk  


Metode og evaluering
Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes grammatiske niveau. Lektionerne formes efter et kort læreroplæg, derefter par- eller gruppeøvelser med fokus på enten grammatik, mundtlig sprogfærdighed eller skriftlighed. Læringen evalueres formativt gennem elevsamtaler, et læreoplæg og derefter par- eller gruppearbejde. Forløbet evalueres formativt med elevsamtaler og bearbejdning og evaluering af elevernes hjemmeopgaver samt små skriftlige opgaver.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. La jeunesse et l'amitié (Eksamen)

Formål og indhold
Formålet med forløbet er at danne bro mellem begynderundervisningen fra 1.g til forløbsundervisningen i 2.g og 3.g. Amitié-forløbet fra 2.g., hvor eleverne har arbejdet med Quatre amis. Jeunesse-forløbet lægger vægt på at arbejde med ungdom og unges hverdag i Frankrig gennem forskellige tekster, videoer og lydfiler. Eleverne øves i at forstå og tale om deres egen hverdag og der trænes hverdagsproblematikker for unge, som de selv kan relatere til. Eleverne trænes i både mundtlighed og skriftlighed gennem øvelser i undervisningen. Forløbet tager udgangspunkt i serien ”Quatre amis” samt tilhørende mundtlige, skriftlige og grammatiske øvelser. Derudover læser vi teksten ”Jalouse pourquoi” om en ung piges oplevelser med sine venner.

Materialer
Quatre amis (tv-serie og manuskript samt skriftlige opgaver)
Jalouse pourquoi ? Quelle histoire, V. Lönnerblad, Liljebog
Film: Intouchables (Olivier Nakache et Eric Toledano, 2011)


Metode og evaluering
Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes grammatiske niveau. Lektionerne formes efter et kort læreroplæg, derefter par- eller gruppeøvelser med fokus på enten grammatik, mundtlig sprogfærdighed eller skriftlighed. Elevernes læring evalueres formativt gennem mundtlige og skriftlige øvelser, der udføres individuelt eller i par. Forløbet evalueres formativt med elevsamtaler og bearbejdning og evaluering af elevernes hjemmeopgaver samt små skriftlige opgaver.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 7. Entre deux cultures (Eksamen)

Formål og indhold
Formålet med dette forløb er at se på kulturmøder i Frankrig i bred forstand. Det være sig at se på mennesker, der lever i flere kulturer samt at se på det franske samfund som multikulturel med fokus på Frankrigs kolonitid, laïcité og immigration. Forløbet bygger på forskellige materialetyper, herunder tekster, billeder, statistikker, videoer og to spillefilm. Fokus i forløbet er på udtale, ordforråd og mundtlig sprogfærdighed. Grammatisk vil fokus være på at relative pronominer samt tempusformerne passé composé, imparfait og futur proche. Derudover vil der i forløbet også indgå arbejde med brevskrivning til pennevenner i Lyon. Eleverne arbejder her med at formulere sig på fransk i et letforståeligt sprog med fokus på emner som skoleliv, familieliv, ungdomsliv og præsentation af sin hjemby og Danmark.

Faglige mål:
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge

Materialer
Kernestof:
Film: Qu’est-ce qu’on a fait au bon dieu ?
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/5144223700/bryllupskaos

Film: Rock the Casbah (2013)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000002150/et-hus-i-marokko

Statistique : Qui vient s’installer en France ? Paroles francophones, M. Bering m.fl., Gyldendal 2005

Statistiques : Qui vient s’installer en France au’jourd-hui ?  https://www.insee.fr/fr/statistiques/3633212#Fcontinent_radio1

Texte : Qu’est-ce qu’un immigré ? Paroles francophones, M. Bering m.fl., Gyldendal 2005

Texte : Française où Algérienne ? Carte Blanche, Jutta Fitzner m.fl., Kaleidoscope 2002

1Jour, 1Question, la laïcité
https://www.google.com/search?q=c%27est+quoi+la+la%C3%AFcit%C3%A9&rlz=1C1GCEA_enDK971DK971&oq=c%27est+quoi+la+la%C3%AFcit%C3%A9&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIHCAMQABiABDIHCAQQABiABDIHCAUQLhiABDIHCAYQABiABDIICAcQABgWGB4yCAgIEAAYFhgeMggICRAAGBYYHtIBCTc3MzFqMGoxNagCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:df95aaaf,vid:TFdOCfU859w,st:0
https://www.bayard-jeunesse.com/infos/pour-bien-grandir/laicite-comment-en-parler-aux-enfants/

Uddrag af SKAM France
https://www.youtube.com/watch?v=En0xqImXDXs (Skam FRANCE)

Franskportal: La société francaise
https://www.franskportal.dk/fransk-samfund/terrorisme/laicite/

Texte : La francophonie. Voici la France, Eva Kambskard, Munksgaard 1994

Texte : Les francophones https://www.franskportal.dk/kultur/francophonie/les-francophones/

Texte : La Boîte aux lettres. Régine Détambel. Fiction Française, 1998, kap. 1-8.

Evaluering
Elevernes læringsudbytte evalueres løbende formativt gennem feedback på skriftlige og mundtlige øvelser. I dette forløb blev elevernes grammatiske kunnen også evalueret gennem en test.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Opsamling 2.g

Formål
Formålet med dette forløb i slutningen af 2.g er at samle op på elevernes mundtlige sprogfærdigheder. I forløbet lægges fokus på mundtlighed og self-efficacy samt at booste elevernes tro på deres kunnen.

Faglige mål
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk

Kernestof
Pixigrammatikken, s. 4-5,
Øvelser til artiklerne fra minlæring om: artikler
https://www.1jour1actu.com/france/a-1jour1actu-on-a-goute-la-meilleure-chocolatine-du-monde
Selvvalgte artikler fra www.1jour1actu.com
Selvvalgt emne til mundtlighedsprojekt, der skal udmunde i en præsentation (fremlæggelse eller video) på mindst 3 minutter på fransk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 8. Zéro déchet (eksamen)

Formål og indhold:

Formålet med dette forløb er at lære at samtale om bæredygtighed på fransk ud fra en positiv vinkel. Emnet studeres for at tage udgangspunkt i elevernes hverdag, men også for at arbejde med bæredygtighed og verdensmålene. I forløbet anvendes bogen ”Zéro déchet” af Maria Hassing (2023) som grundbog, mens der løbende tilføjes artikler, billeder og andet materiale, der støtter op om emnet.
Bogens intro lyder bl.a. som følgende:
Der er indtænkt undervisningsdifferentiering, så eleverne bliver mødt, hvor de er på på klasseniveau og individuelt. Gennem bl.a. artikler, blogindlæg, kampagner, videoer og fotos bliver eleverne præsenteret for forskellige vinkler på en global problematik, og de møder forskellige personer, der på den ene eller anden måde lever et bæredygtigt liv. Eleverne møder bl.a. den kendte zéro déchet-dronning Béa Johnson, der startede bevægelsen for alvor, og så bliver de præsenteret for zéro déchet-livsstilen og får helt konkrete eksempler på, hvordan man kan ændre sine vaner til at blive mere bæredygtige.
Elevernes kritiske sans bliver skærpet og deres interkulturelle kommunikative kompetence styrket gennem sammenligning af eksempelvis Frankrigs og Danmarks lovgivning og bæredygtige tiltag. Gennem forskelligartede opgavetyper træner eleverne både deres skriftlige og mundtlige sprogfærdighed, og zéro déchet giver desuden eleverne mulighed for at arbejde kreativt med bl.a. multimodale produkter og bloggen som genre. Bogen lægger desuden også op til debat om klimaskam, klimastress og Zéro déchet-bevægelsens bagside.
Der er rig mulighed for en varieret og elevengagerende undervisning, der også inddrager karrierelæring, idet bogen er spækket med spændende opgaver, der bl.a. stimulerer eleverne til selv at producere og tænke innovativt. Således styrkes elevernes interkulturelle kommunikative kompetencer, innovative mindset og Verdensmålene inddrages løbende i udgivelsen.

Metode:
Eleverne arbejder primært i par samt individuelt i dette forløb. Der er fokus på at styrke elevernes mundtlighed i den daglige undervisning gennem ordforrådsøvelser og samtaleøvelser.
Materialer:

Maria Hassing: Zéro déchet (2023) fra Systime (chapitre 1,2, 5, 7) =
1: L’introduction (pp. 7-11)
2:La durabilité en France (pp. 13-20, 30-34)
3 : Béa Johnson et le zéro déchet (pp. 39-51)
5 : Lé zéro déchet – une bonne idée ? (pp. 71-82)
7 : Vocabulaire (pp. 87-89)
= 46 sider

I disse kapitler indgår følgende artikler:
Nathalie Michel : Comment on lutte contre le gaspillage alimentaire ? (2021) (pp. 19)
Audrey Garric : Les manifestants pour le climat sont plutôt jeunes et enclins à la radicalité politique (2022) (pp. 31-32)
Corine Lesnes : Béa Johnson : Le zéro déchet, radical chic (2017) (pp. 42-46)
Famille zéro dechet : Les zerosceptiques (2016) (pp. 73-74)
Juliette Maes : Pourquoi ce défi zéro déchet n’est pas une si bonne idée ? (2022) (pp. 77-80

Kernestof:
• de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og
• et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
• de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
• mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder
• historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
• aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
• centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder.
• fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.

Faglige mål jf. lærerplan:
• forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
• læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
• præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
• perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Evaluering
Elevernes læringsudbytte evalueres formativt og summativt. Den formative evaluering foretages løbende og har til formål at hjælpe eleverne løbende med deres udtale og deres arbejdsindsats. Derudover evalueres elevernes læring også summativt gennem en delprøve 1 øvelse.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 9. Le polar

Forløbets lærer: Maria.

Formål
Formålet med dette forløb er at arbejde med franskfagets kernestof og faglige mål med udgangspunkt i et materiale, som eleverne motiveres af. Heraf emnet om Le polar med udgangspunkt i Maurice LeBlancs bog Arsène Lupin – Gentleman cambrioleur. Teksten suppleres af andre materialer, der tager udgangspunkt i emnet Le Polar. Eleverne kan frivilligt se tv-serien hjemme, men dette er ikke et krav for at deltage i undervisningen.

Faglige formål
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Kernestof:
- mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder
- aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder.

Materiale
Maurice LeBlanc. Les confidences d’Arsène Lupin. Lectures clé en Français facile. 2019
p. 3-4 : Présentation de Maurice LeBlanc
p. 5-9 : Les jeux du soleil
p. 10-14 : L’anneau nuptial
L'heure du crime ! une poésie à suspens. Albane A. 28.janvier 2013
http://blog.ac-versailles.fr/journal66peguy/index.php/post/28/01/2013/L-heure-du-crime.
Qu'est-ce qu'un polar ? Définition et exemples, blog
https://lapetiteredac.com/2020/04/27/quest-ce-quun-polar/
Jacques Dutronc (Gentleman Cambrioleur) Sang og lyrics.
https://www.youtube.com/watch?v=q7cjdPleMak

Forløbet indeholder også en ekskursion til Institut Francais i København med undervisning i La Francophonie, som blev brugt i et Francophonie-forløb. Her blev brugt 4 moduler.

Dette forløb svarer til cirka 25 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 10 10. Les contes de fées (Eksamen)

Formål
Formålet med dette forløb er at eleverne kan definere eventyrgenren ud fra de mest karakteristiske genretræk. Forløbet tager udgangspunkt i genretræk ved klassiske og moderne eventyr.   
Med udgangspunkt i elevernes forforståelse for genren ’Eventyr’, forsøger forløbet at udfordre elevernes forståelse for genren, som typisk baserer sig på en disneyficeret forståelse. Der arbejdes med klassiske eventyr og genretræk, som eleverne skal lære at analysere og fortolke. Eleverne træner læsning, mundtlighed og skriftlighed gennem en klassisk og en moderne udgave af Le Petit Chaperon Rouge samt en klassisk fabel af Jean de la Fontaine og en moderne fabel inspireret af La Fontaine.

Forløbet udvikler sig fra at tage udgangspunkt i samtale om et kendt eventyr (redegørende og samtalefokuseret), derefter til at opnå kompetencer i sammenligning af eventyr på baggrund af handling og karaktertræk (komparativ analyse) for derefter at kunne perspektivere til nutidens syn på eventyr og kunne se forskelle og ligheder i eventyrets funktion for børn før og nu. Denne progression sikrer, at eleverne træner de taksonomiske niveauer i forløbet og løbende træner og udvikler deres kommunikative evner på fransk. Derudover trænes genfortælling/resumé, eksamenssituation/præsentation af en tekst, billedbeskrivelse og tekstanalyse.

Faglige mål
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder at beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.

Indhold
Eleverne skal arbejde med deres forforståelse for eventyr og inddrage den i forløbet. Derudover skal de arbejde med eventyrtræk for klassiske og moderne eventyr. Eleverne skal læse en udgave af Le Petit Chaperon Rouge samt en moderne fortolkning af samme eventyr, Le Chapeau Rond Rouge af Geoffroy de Pennart. Herefter fokuserer undervisningen sig på fabler, hvor vi læser en klassisk fabel (La Cigale et la Fourmi) samt en moderne fabel skrevet med udgangspunkt i de klassiske fabeltræk. I forløbet er der fokus på genretræk, analyse samt billedbeskrivelse, mundtlighed og skriftlighed.


Metode
Eleverne arbejder i par- og grupper samt med individuelle opgaver. Derudover trænes skriftlig og mundtlig eksamen gennem delprøver og eksamenslignende tekster. Eleverne arbejder individuelt og i par med teksterne.

Materialer
Video: Histoires et contes pour enfants: Le Petit Chaperon Rouge - Nadia Fabris et Ester Tomè
https://www.youtube.com/watch?v=x-Wrn82xZps
Le Petit Chaperon Rouge (version passé composé)
https://www.podcastfrancaisfacile.com/contes/le-petit-chaperon-rouge.html
Chapeau Rond Rouge (2004). Geoffroy de Pennart. Entrées – fransk basisbog, s. 10-16, systime 2010
Le genre des contes de fées (2019). Cathrine Kronborg Leth. Les contes de fées à nouveau, systime i-bog
Une fable moderne à la manière de Jean de la Fontaine
La Cigale et la Fourmi. Bande-desinée. 2005.
La Cigale et la Fourmi (texte) https://www.iletaitunehistoire.com/genres/fables-poesies/lire/la-cigale-et-la-fourmi-biblidpoe_003#histoire

Evaluering  
Eleverne evalueres formativt løbende i forløbet gennem skriftlige delprøve 1 øvelser. Derudover evalueres selve forløbets indhold og metoder gennem et anonymt spørgeskema i slutningen af forløbet. Her er der fokus på hvad der fungerede godt, hvad der var mindre godt og hvad der skal forbedres til en anden gang.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 11. La France périphérique

Formål og indhold
Formålet med dette forløb er at give eleverne indblik i livet i ”Udkantsfrankrig” og give dem forståelse for, at der (også) i Frankrig er problematikker med at leve uden for storbyerne. Forløbet kaldes "La France périphérique" eller simpelt "La France d'aujourd-hui". Eleverne trænes i at forstå, analysere, fortolke og diskutere disse særlige problemstillinger for den franske underklasse og trænes desuden i at læse, skrive, fortolke og diskutere korte tekstuddrag, interviews, korte romanuddrag samt faktuelle oplysninger på både dansk og fransk.
Eleverne skal i dette forløb træne følgende faglige mål:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold

Metode
Forløbet tager udgangspunkt i den samarbejdende aktivitetsform, hvor undervisningen baserer sig på dialog mellem lærer og elever samt på den vejledende aktivitetsform, hvor eleverne arbejder med opgaver og hvor læreren fungerer som vejleder. Disse aktivitetsformer indebærer brugen af forskellige socialformer, herunder pararbejde og gruppearbejde.

Materiale
Den rystede republik af Aske Munck, s. 67-76 (2020, Forlaget 28B)
Anmeldelse af bogen: https://www.altinget.dk/eu/artikel/ny-bog-maler-dystopisk-billede-af-et-frankrig-i-krise
Tekster om de Gule veste fra www.franskportal.dk
Interwiev avec José Espinosa (un Gilet jaune qui est coordinateur des Gilets jaunes à Montreuil): https://www.youtube.com/watch?v=WEXBYMIl0MM
Introduction des Gilets jaunes: (https://www.challenges.fr/tag_organisation/gilets-jaunes_34789/)
Les prix grimpent, Connie Pedersen, p. 7-9 + 10 + 26-28 (Acces 2023)
Article: Jour de mobilisation (Connie Pedersen) https://www.franskpolitik.dk/jour-de-mobilisation/
https://www.1jour1actu.com/france/cest-quoi-linflation
Face à l’inflation et la crise de l’énergie, les associations d’aide alimentaire en surchauffe https://www.youtube.com/watch?v=utFpWcZ316s
France : l'inflation de nouveau en hausse en janvier à 6%
https://www.youtube.com/watch?v=ejy6mXI19GQ
Pixigrammatik, Forlaget Passion, siderne 15, 30-31, 37-38, 41-42 samt 52
Kernestof:
- mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold
- aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
- centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig

Evaluering
Elevernes læringsudbytte evalueres formativt i forløbet med fokus på følgende faglige mål. Elevernes læringsudbytte evalueres også summativt i slutningen af forløbet gennem en mundtlig eksamensøvelse, hvor eleverne forbereder et talepapir over en tekst med 2-3 spørgsmål, som skal præsenteres for læreren på fransk. Derudover evalueres selve forløbet i et anonymt spørgeskema på Lectio, hvor eleverne skal forholde sig til 3 punkter omkring undervisning: 1) Hvad var godt, 2) Hvad var mindre godt, 3) Hvad bør forbedres til næste forløb?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 12. Repetition og mundtlighed

Formål
Formålet med dette forløb er at samle op på undervisningen og repetere både grammatik, skriftlighed og mundtlighed i undervisningen. Eleverne skal i løbet af forløbet udarbejde repetitionsark til hvert forløb, der opgives (ca. 4-5 forløb fordelt på 2.g og 3.g). Derudover skal alle elever prøve en mundtlig eksamenssituation, hvor de forbereder en tekst og en disposition – som til en ordinær eksamen. Derudover vil forløbet fokusere på at gennemgå valgfrie emner, der har brug for repetition hvad end det er temaer, grammatik, mundtlighed eller skriftlighed. Der vil ligeledes være fokus på at repetere det kulturelle fokus, der har været i løbet af 1.g, 2.g og 3.g.

Indhold
Udover den mundtlige eksamensøvelse, vil materialet bestå af allerede læste tekster suppleret med mundtlighedsøvelser. Elevernes Pixigrammatik vil blive brugt til repetitionen. Elevernes sidste aflevering ligger i dette forløb og er en mundtlig aflevering af en video på 2 minutter, hvor eleverne præsenterer et valgfrit emne på fransk.

Materiale
Pixigrammatikken
Materiale fra tidligere forløb

Metode
Undervisningen vil foregå dels som tavleundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde.

Evaluering
Eleverne vil løbende få formativ feedback på deres arbejde, dels via mundtlige øvelse samt på skriftlige delprøve 1-øvelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer