Titel
4
|
3. Blod, slim og galde
3. Blod, slim og galde
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Forløbets fokus er lægevidenskabens udviklingshistorie med nedslag i de store epidemier som toning af biotekstudieretningen.
Formålet med forløbet er at opøve eleverne i at kunne redegøre for centrale udviklingslinjer i medicin- og lægevidenskabens historie med nedslag i pandemiske begivenheder med udgangspunkt i Danmark og Europa.
Forløber tog udgangspunkt i corona-pandemien og forskellige forskeres bud på, hvordan vi kan lære af fortidens pandemier og sygdomshåndtering. Herigennem opøves elevernes indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden – her med fokus på en igangværende krise med en pandemi, og hvordan forskellige fagområder arbejder sammen om at løse problemstillinger.
Herefter gik vi tilbage i tiden med fokus på antikkens sygdomslære om de fire elementer, middelalderens signaturlære og kristendommens syn på sygdom og helbredelse. Der var her et nedslag på pesten og dennes samfundsmæssige konsekvenser. Med renæssancen kom der et nyt verdens- og menneskesyn og vi har haft fokus på, hvad dette havde af betydning for især de anatomiske landvindinger. Vi har arbejdet med industrialiseringens urbanisering og her har vi arbejdet med kolera som udgangspunkt for at tale om de konsekvenser sygdommen fik for byplanlægning og viden om hygiejne. Vi arbejdede med Den Spanske Syge og sluttede forløbet af med corona-pandemien.
FAGLIGE MÅL:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
KERNESTOF:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ historiefaglige teorier og metoder.
VÆRKTØJSKASSEN:
”Kildekritik” Hassing, Anders og Christian Vollmond: ”Fra fortid til historie” Columbus, e-bog på: https://frafortidtilhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=152 (genopfriskning)
ANTIKKEN OG LÆREN OM DE FIRE ELEMENTER OG MIDDELALDEREN OG PESTEN:
Antikkens gudssyn og gudernes sammenhæng med sygdomme og helbredelse. Hippokrates og læren om de fire elementer.
Middelalderens gudssyn og gudens rolle som årsag til sygdomme og som helbreder. Klostermedicinen og signaturlæren om gudens vilje til at helbrede. Menneskesyn, klostrenes forbud mod at udføre kirurgi og bartskærernes kirurgiske virke.
Eleverne har selv prøvet kræfter med signaturlæren og har arbejdet kreativt med at udarbejde et værk over planter, der kan kurrer nutidens sygdomme herunder corona.
Middelalderens bekæmpelse af pesten og sammenhæng mellem statsmagt og sygdomsbekæmpelse. Er der en sammenhæng? Herunder har vi diskuteret mentalitetshistorie og brud og kontinuitet. Endvidere har vi diskuteret tesen om sammenhæng mellem statsmagten og sygdomsbekæmpelse i et nutidigt perspektiv vha. statistik over status over coronavirus i hele verden og talt om kildekritiske overvejelser ved sådanne statistikker.
Diskussion om problemer med kildematerialet til pesten. Hvilke kilder har man til rådighed, og hvordan arbejder man, når kildematerialet er sporadisk.
Pestens samfundsmæssige konsekvenser på kort sigt og på lang sigt.
FREMSTILLINGER:
”Læren om de 4 elementer. Antikken.” Thiedecke, Johnny. (1995). Pokker, pest og piller. Pantheon, side 8-15.
“Om klostermedicinens historie og pestens samfundsmæssige følger” uddrag fra: Øm Kloster Museum. ”En rejse gennem klostermedicinens historie” (28.08.20)
Tv-klip: Nationalmuseet (2020). ”Selv efter næsten 700 år: Stadig synlige spor efter pesten i Danmark” www.Nationalmuseet.dk. https://natmus.dk/vorestid/selv-efter-naesten-700-aar-stadig-synlige-spor-efter-pesten-i-danmark/
Musik-video: Historyteachers ( 2012). ”Black Death”. www.youtube.com. 24. April. https://www.youtube.com/watch?v=rZy6XilXDZQ
Statens Serum Institut: ”Pest” på: www.ssi.dk, https://www.ssi.dk/sygdomme-beredskab-og-forskning/sygdomsleksikon/p/pest
Schmidt, Sally Schlosser og Kasper Holdgaard Andersen (2016) ”Pest i middelalderen.” www.danmarkshistorien.dk. 20. september. https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/pest/
KILDER:
Kilde. Uddrag af Boccaccios Dekameron. Pesten i Firenze (1351) på: https://www.museumskanderborg.dk/medicinhistorie og Thiedecke, Johnny (1995): Pokker, pest og piller, Pantheon, side 32-33.
Kort over pestens udbredelse
RENÆSSANCE, INDUSTRIALISERING OG KOLERA:
Menneskesynet og gudssyn i henholdsvis renæssancen og oplysningstiden. Periodens anatomiske landvindinger og forholdet mellem medicinsk uddannede læger og kirurgerne.
Den industrielle revolution og de forandringer i samfundet og leveforholdene denne medførte. Urbaniseringens konsekvenser for boligbyggeriet og de medfølgende hygiejniske udfordringer.
FREMSTILLINGER:
Petersen, Irene (2009). ”Den storte død blev nedkæmpet med lovgivning.” www.videnskab.dk. 4. juni. https://videnskab.dk/kultur-samfund/den-sorte-dod-blev-nedkaempet-med-lovgivning
”Sygdom og lægekunst i renæssancen og oplysningstiden” Thiedecke, Johnny (1995). Pokker, pest og piller. Pantheon, side 36-37 og 42-49 i uddrag.
Uddrag fra Folkersen, Helle: ”Industrialiseringen. Da verden blev moderne” Systime 2020.
TV-udsendelse. Thomsen, Liv (2020). ”Danmarkshistorien på vrangen: Sygdomme gennem tiderne. Sæson 1, episode 5”. DR2. 26. februar https://www.dr.dk/drtv/se/danmarkshistorien-paa-vrangen_-sygdomme-gennem-tiderne_150963
”Industrialismens sygdomme” i: Thiedecke, Johnny. ”Pokker, pest og piller. Historien om de store sygdomme og lægerne” Pantheon, 1995 side 66-72 (i uddrag).
Larsen, Klaus. ”Smitstof” Munksgaard, 2014, side 81-83, 86-87 og 88
KILDER:
Kilde: ”Det første fund af lymfekarrene” i: Andersen, Jesper Brandt: ”Thomas Barthtolin. Lægen og anatomen. Fra enhjørninger til lymfekar” FADL´s Forlag, 2017, side 234.
Billede. Hogath, William (1751). The Reward of Cruelty.
Kildesamling til kolera bestående af:
Kilde 1. ”Med koleralægen på arbejde” i: Thiedecke, Johnny. ”Pokker, pest og piller” Pantheon, 1995, side 73-74
Kilde 2. ”Annonce for cigaretter” på: Rasmussen, Kasper Foged. ”Fortidens skræmmende epidemier” (u.d.) på: www.kommunikationsforum.dk
Kilde 3. ”Erindringer om koleraen i København” i: Larsen, Klaus. ”Smitstof” Munksgaard, 2014, side 97-99
Kilde 4. ”Kolera på Amager” på: Hjort, Birte. ”OM DEN ASIATISKE KOLERA - især på Amager” i: Nyt fra lokalhistorien – nyhedsblad fra Dragør Lokalarkiv, nr. 6, 1997. https://usercontent.one/wp/www.dragoerhistorie.dk/wp-content/uploads/2017/06/KOLERA.pdf
DEN SPANSKE SYGE OG COVID-19:
Den spanske syges globale spredning med Første Verdenskrig. Sygdommens konsekvenser. Komparativ analyse af myndighedernes indgreb for at inddæmme smitten under Den spanske syge og nutidens Covid-19 pandemi.
FREMSTILLINGER:
Artikel. Pedersen, Karen Lerbech m.fl. (2020). ”For 100 år siden var Danmark også ramt af pandemi: Mathilde blev kun 35 år.” dr.dk. 19. marts. https://www.dr.dk/historie/100-aar-siden-var-danmark-ogsaa-ramt-af-pandemi-mathilde-blev-kun-35-aar
TV-udsendelse. DR.dk (2018). ”Døden tager de unge – historien om den spanske syge” https://www.dr.dk/drtv/se/doeden-tager-de-unge-_-historien-om-den-spanske-syge_83015
PowerPoint. ”Medicinske landvindinger 1800-tallet”
Podcast: Død og diagnose. Fremtidens sygdomme https://www.museion.ku.dk/en-dodsyg-podcast/
Dokument. Tidslinje sygdomme og medicinske opdagelser
KILDER:
Kilde: Se tilbage for at planlægge vejen frem. Dahl, Kristian m.fl. (2020) ”Se tilbage for at planlægge vejen frem.” Morgenavisen jyllandsposten, 20. juni.
Billede: Thomas Eakins. Portrait of Dr. Samuel D. Gross. 1875
Billede: Thomas Eakins. The Agnew Clinic. 1889
Kilde. Skema til Intelligensprøverne. Den Kellerske Aandsvage-Anstalt
Kilde. Om Corona-test. Facebookopslag august 2020.docx
|