Holdet 2022 ab25DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Henriette Jensen, Marcin Overgaard Ptaszynski
Hold 2022 ab25DA (ab25DA, ab25DA, ab25DA, ab25DA terminsprøve)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skriftlighedsforløb I
Titel 2 Mundtlighedsforløb
Titel 3 Dokumentar og spillefilm
Titel 4 God litteratur: Hvad er det?
Titel 5 DHO
Titel 6 Forløb#7 Romantikken
Titel 7 Forløb#8 Træer i litteraturen
Titel 8 Forløb#9 Mini skrivekursus
Titel 9 Forløb#10 Nyhedsformidling
Titel 10 Forløb#11 Mini Skrivekursus
Titel 11 Forløb#12 Noveller og minimalisme
Titel 12 Gys og gru
Titel 13 Fantastiske fortællinger
Titel 14 Ismer
Titel 15 Fortælleren

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skriftlighedsforløb I

Formålet med dette forløb er at styrke elevernes skriftlige sprogfærdigheder. Der lægges særlig vægt på skriveprocessens faser og regler for tekstens opbygning.

Anvendt materiale:

Nielsen, Anette Hauge, Maria K. S. Lindequist og Julie B. Korch-Frandsen (2014): ”Dansk på ny”, kap. 2 (s. 33-47).

samt lærerens eget materiale, uploadet i forløbsmappen i Teams.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Mundtlighedsforløb

Formålet med dette forløb er at styrke elevernes mundtlige sprogfærdigheder. Der lægges særlig vægt på:

1. Forskelle på mundtlig og skriftlig fremstilling
2. Transaktionsanalyse
3. Appelformer og andre retoriske virkemidler
4. Opbygning og fremførelse af mundtlige tekster

Anvendt materiale:

1. Jensen, Birgitte Dam (2013): ”5 stærke myter om kropssprog.” (http://birgittedamjensen.dk/).
2. Stahlschmidt, Anders (): ”10 gåde råd til mundtlig fremlæggelse” (http://lederweb.dk).
3."Jesper Bergstrøm giver  gode råd til at forbedre dit kropssprog" (https://www.youtube.com/watch?v=TEdEtBMfLYk&t=638s).
4. ”Bertel Haarder går amok” (https://www.youtube.com/watch?v=kexM6pXh1Ws)

samt lærerens eget materiale, uploadet i forløbsmappen i Teams.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dokumentar og spillefilm

Formålet med dette forløb er at give eleverne mulighed for at stifte bekendtskab med dokumentar- og spillefilmgenren. Der lægges særlig vægt på:

1. Dokumentarens typer og fortælleforhold
2. Autenticitetsmarkører.
3. Spillefilmens genrer.
4. Filmiske virkemidler.

Anvendt materiale:

1. Langdahl, Berit Riis, Mimi Olsen og Pia Quist (2011): ”Krydsfelt. Grundbog i dansk”, s. 297-320, 324-338.
2. Ladefoged, Joachim (instr.) (2009): "Mirror" (dokumentar)
3. Bjerglund, Kåre (instr.) (2015): ”Mordet på Jannick” (dokumentar) (VÆRK).
4. Faurschou, Jørn (instr.) (2001): ”Rejseholdet” (10:30) (spillefilm).

samt lærerens eget materiale, uploadet i forløbsmappen i Teams.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 God litteratur: Hvad er det?

Formålet med dette forløb er at give eleverne mulighed for at stifte bekendtskab med kriterier for god litteratur og give dem nedslag i udvalgte perioder dansk litteraturhistorie. Forløbet er en optakt til et egentligt DHO-forløb, som følger direkte efter dette.

Anvendt materiale:

Primærlitteratur:


1. Nielsen, Kaspar Colling (2013): ”Den danske borgerkrig 2018-24” (s. 13-20).
2. Nexø, Martin Andersen (1900): ”Lønningsdag (en idyl)”
3. Oehlenschläger, Adam (1819): ”Fædrelandssangen”
4. Holberg, Ludvig (1749?): "Epistola CCCXXVI"


Sekundærlitteratur:

1. ?: (?): ”?”. (Kapitel 3: ”Litteraturens funktion i samfundet”).
2. Poulsen, Henrik (2005-2006): ”Grundbogen 1”, s. 169-172, 173-177.
3. Poulsen, Henrik (2005): ”Grundbogen 2”, s. 164-169, 178-184.
4. Fibiger, Johannes og Gerd Lütken (2011-20): Litteraturens veje. Elektronisk udgave (i-bog). (Relevante sider om nationalromantikken, om det folkelige gennembrud og om litteratur i 00’erne og 10’erne.)

samt lærerens eget materiale, uploadet i forløbsmappen i Teams.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 DHO

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#7 Romantikken

1. modul
1. Velkommen og fagets rammer samt information om mundtlig og
         skriftlig eksamen

2. Skriveøvelse: En person ,et sted og en begivenhed

3. Opsamlingsøvelser: Forløb, teorier, metoder, tekster osv.
         Historisklæsning, biografisklæsning, nykritisklæsning og
         læserorienteret læsning

       4. Fælles opsamling af øvelserne

2. modul

1. Hvilke metoder kan I anvende i danskfaget?
Historisklæsning, biografisklæsning, nykritisklæsning og
         læserorienteret læsning

2. Jeres bedste læseoplevelse…. (Bedste bud på to verdener:) Dualisme

3. Se video om romantikken med fokus på universalromantik. https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc
Af Søren Vrist Christensen


4. Arbejde med  "Indvielsen" (1804) af A.W. Schack von Staffeldt (1769–1826) (https://kalliope.org/da/text/staffeldt1804a1)

Centrale begreber:
Det gode, det sande og det skønne
Dualisme
Panteisme
Organismetanken
Følelser
Fantasi
Idyl
Harmoni
Metaforer
Besjæling
Personificering
Sammenligninger
Digter-geni
Sublime øjeblikke

3. Modul
Arbejde med den analyserende artikel
novellen, "Jul i barakken" af Siegfried Lenz 1959

4. Modul
Arbejde med:
Arbejde med  "Indvielsen" (1804) af A.W. Schack von Staffeldt (1769–1826) (https://kalliope.org/da/text/staffeldt1804a1)
Lav illustrationer til digtet
Fagbegreber:
Eros
Nyplatonisme
Universalromantik
Panteisme
Dualisme
Monoisme
Fantasi
Følelser
Digtergeni

Skriv jeres eget digt:
Det skal være harmonisk i kompositionen
Der skal være:
Dualisme
Panteisme
Følelser og fantasi
Oplæsning og opsamling af jeres digte

5. modul
1. Øvelser med begreber (Tegn og gæt)
2. Læse baggrundsviden: LItteraturensgenveje s. s.89-94
3. Arbejde med teksterne:
Adam Oehlenschläger "Gode råd til unge ægtemænd" og de første strofer i "Guldhornene"

Video om nationalromantik:
https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0
Af Søren Vrist Christensen

6. Modul
Arbejde med "Klokken" af H.C.Andersen, 1845
Arbejde med centrale begreber fra romantikken
vi ser:  https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM

7. Modul Nationalromantikken
Opsamling og noter til "Klokken" af H.C.Andersen

Gruppearbejde Læs hele "Langt høiere Bjerge" af Grundtvig, 1820

Analyser sangens strofer for nationalromantiske træk
-
Analyser sangens strofer for billedsprog og rim
-
Læs og perspektiver til "Der er et yndigt land", Oehlenschläger,1819  og "Danmark mit fædreland/I Danmark er jeg født" H.C. Andersen, 1850

8.
Biedermeier
"Den lille Karen" af Thomassine Gyllembourg 1830

9.
"Hosekræmmeren" af St.St. Blicher 1829
VÆRK

10.
Opsamling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#8 Træer i litteraturen

Klassen har afprøvet et undervisningsforløb med fokus på klima/træer fra VILLUM-FONDEN

Dette forløb om træer i litteraturen retter sig mod stx-elever i 2.g og 3.g og har fokus på træers symbolik og fascinationskraft i dansk lyrik (med en enkelt afstikker i form af et eventyr) med udgangspunkt i 1800-tallets romantiske naturfilosofi og op til nyere tid, hvor træer anskues ud fra et økokritisk og naturvidenskabeligt perspektiv. I forløbet undersøges det, hvordan digte fremstiller interaktionen med naturen, og det kan måske starte en refleksion over, hvordan lyrik og litteratur generelt kan præge vores selvforståelse og oplevelse af os selv i forhold til naturen og omverdenen. Måske kan den gamle og den nye form for naturromantik, som giver sig til udtryk i kunst og digtning, hjælpe os gennem klimakrisen?

Materiale:

N.F.S Grundtvig: ”Gunderslev Skov” 1808
H.C. Andersen: ”Det gamle Egetræs sidste Drøm”
Peter Wohlleben: ”Træernes hemmelige liv”, 2016
Dina Charlotte Damgaard Bodé: ”Træportræt”
Andkjær Olsen, Ursula: ”Skønheden hænger på træerne” (uddrag), 2017 & Benny Andersen: ”Kærligheden”, 1964
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#9 Mini skrivekursus

I dette skrivekursus har vi fokus på kommatering.
Vi har arbejdet med genren: Den debatterende Artikel.

At skrive debatterende og diskuterende.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#10 Nyhedsformidling

I dette forløb har vi bl.a. arbejdet med:
Nyhedskriterier, nyhedstrekanten, nyhedskompasset, avisgenrer, avistyper, konstruktive nyheder, layout, appelformer, Toulmins argumentationsmodel og diskursanalyse

VÆRK: Vi har arbejdet med dagens onnline-aviser i hvert modul i perioden.
Ole Schultz Larsen, "Håndbog til dansk" s. 198-227, 228-233
Dansklærerforeningen 2015, om avisjournalistik
Kate Ravn og Ole Ravn, Forløb i medier, Det ny Forlag, 2014, s. 9-13
https://indidansk.dk/analysehjul/informationsartikel/
https://indidansk.dk/analysehjul/opinionsartikel/


Om diskursanalyse:
https://www.gymdansk.dk/diskursanalyse.html

Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen:
Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet.
Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S, 2014.

Skriveøvelser med fokus på diskursanalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#11 Mini Skrivekursus

I dette mini skriftlighedsforløb arbejder vi med at anvende relevante begreber fra diskursanalysen i den debatterende artikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#12 Noveller og minimalisme

I forløbet har vi arbejdet med novellesamlingen, "Rester", af Helle Helle fra1996.
(VÆRK)

Fokus i forløbet har været skrivestilen minimalisme.

Om minimalisme og Helle Helle:
https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo

Vi har arbejdet med analyse og fortolkning af novellesamlingen med fokus på personernes indbyrdes relationer og Helle Helles skrivestil.
Vi har arbejdet med de sproghandlinger, der kommer til udtryk i novellerne med henblik på analyse og fortolkning af relationen mellem personerne.

Derudover har vi været omkring Heman Bangs impressionisme og læst novellen "Irene Holm"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Gys og gru

Gys og gru
Vi har i dette forløb arbejdet med gys og gru i forskellige tekster. Vi har arbejdet med begreberne: Das Unheimliche, Suspense og Surprise, Set-off og pay-off, dobbelgængeren, monsteret og Freuds personlighedsmodel. Plenumgennemgang, gruppearbejde, projektarbejde og spil på klassen.

– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteraturanalyse og -fortolkning
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge

Tekster:
- Skoletjenesten, Københavens Befæstning: ”En introduktion til gysergenren og dens stilistiske træk”, Skoletjenesten.dk
- Aarhus Universitet: ” Horror er en leg med frygten - Forskningens Døgn 2021”, Youtube, 2022 (12 min)
- Trickpiraten: ”The Tell-Tale Heart by Annette Jung”, Youtube, 2014 (7 min.)
- Mathias Clasen ”Monstre” (uddrag), Tænkepauser, 2012 (2 sider)
- Edgar Allan Poe: ”Hjertet, der sladrede”, 1843. Oversat fra engelsk af Hans-Jørgen Birkmose, 2007
- Villy Sørensen:  ”Blot en drengestreg”, fra novellesamlingen ”Sære historier”, 1953
- Karen Blixen ”Ringen”, 1958
- Scott Cawthon: ”Five Night at Freddys”, ScottGames, 2014
- Robert Louis Stevenson: "Dr Jekyll and Mr. Hyde", 1886, Uddrag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Fantastiske fortællinger

Vi har i forløbet arbejdet med folkeviser, eventyr og myter.
Vi har gennemgået de forskellige genre på klassen og eleverne har analyseret forskellige tekster. Der har været fokus på genretræk i folkevisen, kunst- og folkeeventyret og myten.
Der har herunder blandt andet været fokus på temaer, eventyrtræk, hybris og nemesis og tekstens litteraturhistoriske rolle/budskab og de almen menneskelige konflikter, som ofte ses.

Vi har samtidig øvet almen analyse af fiktive tekster og film.
Elevernes afsluttede forløbet med et større projektarbejde med filmen Poor Things

Tekster
Folkevisen German Gladensvend
Folkeeventyret om Tornerose
Kunsteventyret Flipperne af H. C. Andersen
Myten om Pygmalion af Ovids "forvandlinger" 10. sang vers 243-297
Syndefaldsmyten, Første mosebog kap. 2 og 3.
Plastic af Mette Thomsen, 1995
Den blomstrende Have af Naja Marie Aidt, 1993
VÆRK: "Poor Things" af instruktør: Yorgos Lanthimos, 2023
"Eventyr" I-bog, Textanalyse, At analysere fiktionstekster, Særligt om epik, eventyr
"Middelalderens samfund: Et slægtssamfund" IBog: Brug litteraturhistorien, Middelalderen: Slægt, ære og hævn. Afsnit 1-4
"Mytemotiver i dansk" - af Jørgen Jacobsen og Ove Benn, 1999,. s. 7-13 + 83-85
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Ismer

Vi har i dette forløb haft fokus på litteraturhistoriens forskellige ismer, som optakt til et teaterstykket "Kammerat Napoleon" som vi har være på udflugt til Odense Teater for at se. Eleverne har arbejdet flerfagligt med stykket i fællesskab med oldtidskunstsskab.
Vi har været igennem de litteraturhistoriske træk ved Eksistentialismen, ekspressionismen og impressionismen.

Tekster:
"Efterkrigstiden: eftertanke og eksistentialisme" Ibog: Brug litteraturhistorien, Efterkrigstiden: skæbne og valg.
"Ekspressionismen – Tom Kristensen" Litteraturens genveje (Ibog), 5. Fra Første Verdenskrig til efterkrigstid (1914-1960), Ekspressionismen - Tom Kristensen (uddrag)
"Impressionismen" Brug Litteraturhistorien, iBog, Det moderne gennembrud, Impressionismen og Herman Bang – uddrag.
"Der er et land", Klaus Rifbjerg I: Stederne. Gyldendal, 2011.
"Landet Atlantis" Tom Kristensen 1920
"Patienten" Peter Seeberg I: Eftersøgningen og andre noveller. Gyldendal, 1962
"Anne Mette", Henrik Pontoppidan 1887


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 2025 - Dansk 20-02-2025
ab25DA skr. prøve 20-02-2025
Eksamenssæt 02 06-04-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Fortælleren

Fortælleren
Vi har i dette forløb haft fokus på fortælleren, l den forbindelse har vi haft et stort fokus på den upålidelige fortæller. Vi har undersøgt upålideligheds markører og akser, som værktøjer til at afsløre upålideligheden, og hvad der kan ligge bag bedraget.
Eleverne har set og analyseret Shutter Island og derefter lavet et større gruppeprojekt med den.

Fokuspunkter:
- et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag,
herunder fra de seneste fem år
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske
sammenhænge
Arbejdsformer: Plenumgennemgang, individuelt, gruppearbejde, projektarbejde og fremlæggelser.

Materialer:
- Textanalyse, "Fortællerforhold" uddrag, Systime 1-bog (1 side)
- Morten Målgaard: "Upålidelige fortællere og hvordan du fanger dem", lnskhed.dk,2020 (2 sider) https://www.inkshed.dk/2020/03/03/den-upalidelige-fortaeller/
-"Være med" Pia Juul, fra "Af sted, til stede" 2012
- "Heavy Metal" Sidsel Falsig Pedersen fra "Forholdsregler" 2005
- Katrine Marie Guldager: "Returbillet", Fra noveilesamlingen "Drengen på
Stentrappen, Gyldendal, 2009 (3 sider)
- Martin A. Hansen, "Løgneren", uddrag, 1950 (8 sider)
- Shutter Island, Martin Scorsese, 2010.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer