Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Alssundgymnasiet Sønderborg
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Kate Fuchs Andersen, Mads Pedersen, Michael Jesper Børlum Lillquist
|
Hold
|
2022 d25DA (d25DA, d25DA, d25DA, d25DA terminsprøve)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tidlig nordisk litteratur.
Formål:
Eleverne introduceres til sagaen og myten som genre.
Kernestof:
Uddrag af Laksdølasaga. Fra: Litteraturhistorien på langs og på tværs af Barbara Kjær-Hansen. Systime.dk
Supplerende stof.
Syndefaldsmyten. Fra: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/3
Vikings. Afsnit 1 sæson 1. Hvad har vi af litteratur fra samtiden. 2013.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nyhedsartikel
|
09-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Træer i litteraturen
Formål:
Eleverne bevidstgøres om træer i litteraturen med fokus på træers symbolik og fascinationskraft i dansk lyrik (med en enkelt afstikker i form af et eventyr) med udgangspunkt i 1800-tallets romantiske naturfilosofi og op til nyere tid, hvor træer anskues ud fra et økokritisk og naturvidenskabeligt perspektiv. I forløbet undersøges det, hvordan digte fremstiller interaktionen med naturen, og det kan måske starte en refleksion over, hvordan lyrik og litteratur generelt kan præge vores selvforståelse og oplevelse af os selv i forhold til naturen og omverdenen. Måske kan den gamle og den nye form for naturromantik, som giver sig til udtryk i kunst og digtning, hjælpe os gennem klimakrisen?
Kernestof:
N.F.S Grundtvig: ”Gunderslev Skov” 1808 Fra: https://www.xn--grundtvigsvrker-7lb.dk/pdf/1808_88_txt.pdf
H.C. Andersen: ”Det gamle Egetræs sidste Drøm”: https://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/det_gamle_egetraes_sidste_drom
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født. Fra: https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/h-i/i-danmark-er-jeg-foedt
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land. Fra: https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/d/der-er-et-yndigt-land
Peter Wohlleben: ”Træernes hemmelige liv”. Fra: Peter Wohlleben. Forlag: Peoples pres. 2016
Dina Charlotte Damgaard Bodé: ”Træportræt”. Fra. Dina Charlotte Damgaard Bodé: Hus så blød. Forlaget Korridor, 2022.
Andkjær Olsen, Ursula: ”Skønheden hænger på træerne” (uddrag), 2017 & Benny Andersen: ”Kærligheden”, 1964.
Supplerende stof:
Fibiger, Johannes: Litteraturens Veje. Systime.2010. S. 137 - 140 om romantikken.
1800-tallet på vrangen. Guld, hor og romantik. https://www.dr.dk/studie/historie/1800-tallet-pa-vrangen
Pocahonta: Vindens farver. Fra: https://www.youtube.com/watch?v=BEedBuld76E
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reflekterende artikel
|
13-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Karen Blixen, kunst og fortælleteknik
Formål:
Eleverne er blevet introduceret til Karens Blixens skrivestil og liv. Under dette forløb er der desuden lagt vægt på på den nykritiske og den biografiske metode. Dvs. hvordan kan Babettes gæstebud læses via to forskellige metoder. Desuden vægtes Blixens holdning til kunstens rolle i livet.
Kernestof:
Babettes Gæstebud af Karen Blixen. Gyldendal, 2018.
Uddrag af "Mit Afrika", hvor Meryl Streep vises som storyteller. Af Sydney Pollack. 1986.
Supplerende stof:
https://www.youtube.com/watch?v=DyzjhsLghIg
https://www.youtube.com/watch?v=WQ2oNQ_MRng
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Noveller
Forløb:
Novellegenrens kendetegn introduceres og der trænes tekstanalyse. Især brugen af fortælleren. Midt i forløbet deltager holdet i en workshop om medier og vores forhold til dem. Eleverne udarbejder selv et nyhedsindslag. Dette arbejde ledes af Constructive Institute fra Aarhus Universitet.
Kernestof:
Uddrag af Francis Ford Coppolas: "Bram Stoker's Dracula", 1992 (film)
Pär Lagerkvist: "Far og jeg". Fra: Bedste fortællinger. Forlag Fischer: 1946.
Charlotte Weitze: "Villy". Fra: Bjergtaget: Noveller. Dansklærerforeningens Forlag, 1999.
Naja Marie Aidt: "Bulbjerg". Fra: Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier af Birgitte Darger. Dansklærerforeningens Forlag, 2009.
Supplerende stof:
Dansksiderne.dk "om novellen": https://dansksiderne.dk/index.php?id=3479
Interview med Naja Marie Aidt om novellesamlingen: "Bavian", DR2 2006, på: https://www.youtube.com/watch?v=ghTkpaB6pyQ
- Uddrag af Joel Schumacher: "Falling Down", 1993
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Holberg og oplysningstiden
Formål:
Eleverne introduceres til oplysningstiden, Holberg og Kvindesynet hos Holberg.
Kernestof:
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus. Gyldendal, 2016.
Klip af Jeppe på Bjerget, hvor Nille slår Jeppe med Mester Erik. Film. 1981
Supplerende stof:
Nikolai Arcel: En kongelig affære. Nordisk film, 2012.
Arbejde med oplysningstidens filosoffer: Voltaire, Montesquieu, Immanuel Kant, Adam Smith og John Locke.
Lærerark med Ludvig Holberg og Rousseaus kvindesyn under oplysningstiden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
De moderne gennembrud
Formål:
Under dette forløb har vi beskæftiget os med perioden 1870 - 1914 og følgende gennembrud:
- Det naturvidenskabelige gennembrud
- Det politiske og sociale gennembrud
- Det urbane gennembrud
- Det kønspolitiske gennembrud
Kernestof:
De moderne gennembrud af Jacobsen og Paludan. Systime, 2011. S. 7 - 19.
Herman Bang: Irene Holm. In: Madsen, Egon Nyrup et al: Dansk historie og litteratur. Systime, 2010.
Johannes V. Jensen: Cecil. In: Brodersen, Chr. N. et al.: Litteraturudvalg bd. 3. Gyldendal, 1979.
Supplerende stof:
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand. In: https://www.youtube.com/watch?v=6-lC49ImqnA
https://www.youtube.com/watch?v=6-lC49ImqnA
https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Reaslims e- modernisme. (Opgives ikke).
Forløb:
Eleverne introduceres kort til modernismen fra 18880 til i dag. Af hensyn til tiden blev dette ikke uddybet.
Kernestoffet:
Edith Södergran: Vierge Moderne.
Michael Strunge: Det blomstrende slagsmål.
Supplerende stof.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50342822581",
"T": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50342822581",
"H": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50342822581"
}