Holdet 2022 s25DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Michael Jesper Børlum Lillquist
Hold 2022 s25DA (s25DA, s25DA, s25DA, s25DA terminsprøve)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik og mundtlighed
Titel 2 Kronologi og fortolkning
Titel 3 DHO og skriftlighed
Titel 4 Lille novelleforløb i forængelse af "Fra Hytterne"
Titel 5 Litteraturhistorie: romantik og romantisme
Titel 6 Dokumentaren
Titel 7 Fuck normen
Titel 8 Puljetimer: sprog, journalistik og revy
Titel 9 Journalistik og dig. dannelse
Titel 10 Oplysning/drama
Titel 11 Modernitet og modernisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik og mundtlighed

I forløbet trænes og udvides kendskabet til de sproglige begreber, der blev berørt i grundforløbet. Eleverne lærer således centrale og grundlæggende begreber og metoder i retorik og argumentation og analyserer i lyset heraf en række taler.

Eleverne skal som afslutning selv opbygge en tale, der SKAL argumentere for en hovedpåstand, som eleverne selv vælger. Talen skal laves både mundtligt og skriftligt, så eleverne bevidstgøres om forskellen på skriftlig og mundtlig kommunikation.


Teori:

- Anette Hauge Nielsen (m.fl.): "Dansk på ny", p. 8-13+17-32
- Retoriske figurer på: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3149
- Om retorik i Anna Maria Lassen: "Sprog i brug", kap. 5.2, Systime 2021, på: https://sprogibrug.systime.dk/index.php?id=222
- Video om retorikkens grundbegreber og argumentation, på: https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc

Analyserede taler (både som tekst og på video):

- Martin Luther King: "I Have a Dream" den 28. august 1963. Video på: https://www.youtube.com/watch?v=I47Y6VHc3Ms

- Jonas Eikas tale ved Nordisk Råds prisoverrækkelse den 29. oktober 2019 (med lærerkommentarer). Video på: https://www.youtube.com/watch?v=Wh9Ez2naRe8

- Dronningens nytårstale den 31. december 2023. Video på: https://www.youtube.com/watch?v=o1bk1nBQzzU

Tekst på: https://www.kongehuset.dk/foto-video/video-h-m-dronningens-nytaarstale-2023

- Statsministerens nytårstale 1.1. 2023. Tekst og video på:
https://www.stm.dk/statsministeren/nytaarstaler-siden-1940/mette-frederiksens-nytaarstale-1-januar-2023/


Lærertekster:
- Powerpoint om argumentationsfejl
- de tre klassiske talegenrer
- den gode mundtlige præstation i følge studerende
- 10 gode råd til mundtligt oplæg
- noter til argumentationsteknik
- opbygning af en sagprosatekst - her en argumentation
- sammenskrivning af retoriske grundbegreber og argumentation
- noter til Eikas og Kings tale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kronologi og fortolkning

Forløbet skal give eleverne et overblik over centrale perioder i dansk litteraturhistorie. Desuden arbejder vi lidt med basal videnskabsteori - fortolkningsteori og læsestrategier: Hvad vil det egentlig sige at annalysere, fortolke og perspektivere. Hvordan finder vi mening?

Teori:

- Henrik Poulsen: "Grundbog 1", Systime 2005 - afsnittene om middelalder, oplysningstid, romantik og Det moderne Gennembrud.

- Henrik Poulsen: ”Grundbog 1” om middelalder, på: https://grundbogtildansk.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc - uddybet i forholdt til bogen.

- Anette Hauge Nielsen: "Dansk på ny", p. 77-83  (folkevise og saga)

Norrøn:

- "Ravnkels Saga"

Middelalder:

- Hr. Ebbes døtre (folkevise). Remedieret til nyhedsudsendelse.
- Indledningen til Jyske Lov

Oplysning:

- Immanuel Kant, af: "Hvad er oplysning"
- Ludvig Holberg, af "Niels Klim" - landet Mardak.

Romantik:

- H. C. Andersen: "Klokken"
- Emil Aarestrup: "Angst"

Det moderne Gennembrud:

- Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette"
- Herman Bang: "Gennem Rosenborg Have"

Ovenstående er suppleret af diverse billeder, der skal illustrere de forskellige tidsperioder. Hertil en række historiske citater, der viser synet på kvinden.

Desuden:

- lærertekst om norrøn litteratur
- lærertekst om sagaen samt en analyse af Ravnkels Saga
- lærertekst om oplysningstiden og Holbergs "Niels Klim"
- powerpoint om romantikken
- oplæg om fortolkning, læsestrategier og metoder. I den forbindelse afsnittene om motiv og tema + forskellige analysemetoder i Henrik Poulsen: "Grundbogen", bd. 1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO og skriftlighed

Sammen med historie trænes fagenes metoder og udarbejdelsen af en akademisk opgave. I den forbindelse er der også fokus på sammenhæng, sproglig korrekthed og tegnsætning.

Skriftlighed og metode/videnskabsteori:

- powerpoint om danskfagets identitet og metoder
- powerpoint om formalia i akademiske opgaver
- powerpoint om sammenhæng mellem afsnit og sætninger
- puljetimer om kommatering og typiske sproglige fejl:

- Georg Brandes, af: "Hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur"
- Georg Brandes: "Finis"
- Henrik Pontoppidan: "Illum Galgebakke"
- Henrik Pontoppidan: "Fra Hytterne" - inddrages i den mundtlige DHO-prøve
- Amalie Skram, af: "Constance Ring" + "Karens jul"
- John Stuart Mill, af: "Kvindernes underkuelse"

Teori:

- lærertekst om Brandes og Det moderne Gennembrud
- lærertekst om "Constance Ring"
- undervisningmateriale til Christian Krogh og Det moderne Gennembrud fra Kunstfonden Gammel Strand


Skriftlighed og metode/videnskabsteori:

- powerpoint om danskfagets identitet og metoder
- powerpoint om formalia i akademiske opgaver
- powerpoint om sammenhæng mellem afsnit og sætninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Lille novelleforløb i forængelse af "Fra Hytterne"

I forlængelse af DHO-ens arbejde med novellen - herunder Henrik Pontoppidans "Fra Hytterne" læser vi tre moderne noveller. Træner i den forbindelse tekstanalyse i lyset af et tidligere foredrag om fortolkningsteori/Stanley Fish. Her anvendt på åbne tekster. Novellerne sættes desuden i nogen grad i en litteraturhistorisk kontekst.

- Helle Helle "En stol for lidt" + filmatisering (remediering):https://www.youtube.com/watch?v=UJoNuNtRCzE

- Kjell Askildsen: "Jokeren"

- Naja Marie Aidt: "Bulbjerg" + Jes Stein Pedersens interview Med Aidt om "Bavian" fra DR2 Deadline i 2007. Findes på Youtube.

Efter sommerferien blev forløbet udbygget med:

- Giovanni Boccacio: "Falken" + lærertekst herom
- Christian Winther: "Skriftestolen" + Tizians billede af Maria Magdalene
- B. S. Ingemann: "Glasskabet"
- Charlotte Weitze: "Villy" + Francis Ford Coppolas "Bram Stoker's Dracula", film (uddrag)
- ovenstående sammenlignet med "Rødhætte" og Mathias Elmose Andersens kortfilm "Der var engang en jæger", (2015). Findes på: https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/der-var-engang-en-jaeger/

I forbindelse med afleveringer har vi også arbejdet med:

- Pär Lagerkvist: "Far og jeg"
- Adda Djørup: "Der er ingen ende på Paris"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Litteraturhistorie: romantik og romantisme

Forløbet skal give indsigt i romantikkens ideologi og forskellige faser: Nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik og romantisme. Vi arbejder også med Blichers brug af den upålidelige fortæller og novellegenren.

Teori:

Gerd Lütken (et al.): "Litteraturens veje" - det leksikale opslag om romantik.
Knud Michelsen: "Litteraturens perioder" - om romantik
Lærerpowerpoint om romantik og romantisme
Lærerpowerpoint om nationalromantik
Lærertekst om "Sildig opvågnen"
Lærertekst om forløbet i "sildig opvågnen"
Lærertekst om den blicherske novelle.

Platon, af "Staten" - Hulelignelsen

Johan Wolfgang von Goethe: af "Den unge Werthers lidelser"

Schack von Staffeldt: "Platonisme", "Liljen og dugdråben" og "Indvielsen"

Adam Oehlenschläger: "Simon Peder"
- "Morgenvandring" - sammenlignet med Theis Ørntoft: "Det er forvirrede tider, jeg skal fortælle om".

N. F. S. Grundtvig: "Danmarks trøst"

H. C. Andersen: "I Danmark er jeg født"

St. St. Blicher: "Sildig opvågnen" på dansksiderne.dk

Tekster fra powerpoint:

Emil Aarestrup, af: Brev til hans forlovede om kadaverets skønhed

Søren Kierkegaard, af: "Enten-Eller"

Percey Shelley, af: "Den følende blomst"

Citater af John Keats

Div. billeder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Dokumentaren

Forløbet skal give eleverne indblik i dokumentargenren, og vinklen er især dokumentarens brug af fiktionskoder. I den forbindelse taler vi om autenticitetsmarkører og diskuterer dokumentarens forhold til virkelighed og iscenesættelse.

Teori:

- Dorte Granild og Mette Wolfhagen: "Dox", Lindhardt og Ringhof 2016. Uddrag af side 18-44

- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", Systime 2017, p. 314-315 + 325-337

- Powerpoint om dokumentaren og de forskellige undergenrer. Demonstreret via eksempler (se nedenfor).

Vi har i forlængelse af den teoretiske gennemgang arbejdet med filmen:

- ”Mordet på Jannick”, DR-TV 2015, på: https://www.dr.dk/drtv/se/mordet-paa-jannick_211304 (værk)

Filmen er diskuteret i lyset af Rasmus Elmelunds artikel: "Hvis nogen har blod på hænderne, er det Sexologisk Klinik", Politiken 25. september 2015, på: https://www.information.dk/kultur/2015/09/nogen-blod-paa-haenderne-sexologisk-klinik.

Links til viste uddrag af film og Tv-klip (autenticitetsmarkører og genreeksempler):

- Sydney Lee i Go’morgen Danmark 1. april 2011, på: https://www.youtube.com/watch?v=db1oR1CMmac&t=309s

- ”TV-avisen vi ikke måtte se” (manipulation af DR's nyheder), på: https://www.youtube.com/watch?v=8s-UBKQ-J68

- Trailer til Morten Hartz Kaplers" AFR”, 2007, på: https://www.youtube.com/watch?v=me3Yda7UtW4

- Begyndelsen på Steven Speilbergs: ”Saving Private Ryan”, 1998, på: https://www.youtube.com/watch?v=RYxrKhyhDRc&t=235s

- uddrag af Matt Reeves: "Cloverfield", 2008, på: DVD

- Lars Engels: ”Dømt til behandling”, DR 1997, på: https://www.dr.dk/bonanza/serie/194/doemt-til-behandling/52710/doemt-til-behandling-13-

- "Advokaternes tag-selv bord", DR 2015, på: https://www.dr.dk/nyheder/penge/video-se-hele-dokumentaren-advokaternes-tag-selv-bord-her

- Joachim Ladefoged: ”Mirror”, 2009, på: https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/mirror/

- Operation X,TV2 2006: ”Narret til porno”: på CFU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Fuck normen

Forløbet præsenterer eleverne for vrede stemmer i ny litteratur. Stemmer der retter sig mod normen. Lidt om Queer-teori, Michel Foucault og Judith Butler. Vi har haft fokus på den magt, der ligger i sproget - Foucault og den diskursive magt.

Teori:
- Helle Juhl Lassen: "Fuck - en litterær tematik", side 85-96
- Mia Bang Nedergaard: "Krop, Skam og Stolthed", side 10-18, 27-35 + 43-47

Tekster:

- Sundhedsstyrelsen Retningslinjer for fosterdiagnostik, 2004
- Sarah Glerups valgplakat fra 2015
- Film om/interview med Caspar Eric
- Caspar Eric: "Nike"
- Asta Olivia Nordenhof: "Jeg vil tale om arbejde"
- Mads Brenøe, af: "Bjerget"
- Morten Nielsen: "Skæbne"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Puljetimer: sprog, journalistik og revy

I løbet af skoleåret 23/24 har klassen deltaget i en række ting, der ikke opgives som forløb:

1. Puljetimer om kommatering og typiske sproglige fejl. Her er brugt følgende materiale:

- kommatering:https://dsn.dk/wp-content/uploads/2021/01/Komma-basisreglerne.pdf

- sproglige fejl:https://sproget.dk/raad-og-regler/typiske-problemer

2. Temadag om konstruktiv journalistik v. Constructive Institute v. Aarhus Universitet:

Dagen handlede om at styrke elevernes mediekompetencer, at gøre dem nysgerrige på klassiske nyhedsmedier, give dem redskaber til at deltage i den offentlige debat og bevidstgøre dem om deres
egen brug af diverse medietyper.

Ydermere skulle eleverne i workshops få indsigt i den journalistiske arbejdsproces og efterfølgende
selv producere et lille indslag med en konstruktiv vinkel.

3. Lederne af Sønderborg Sommer Show - Jeanne Boel og Klaus Kristensen - holder oplæg om teateret. Efterfølgende gennemgår eleverne improvisationsøvelser. Således både teori om praksis. Dette som optakt til arbejdet med "Jeppe på Bjerget" i 3.g, som eleverne overværer på Århus Teater i foråret 2025.
I slutningen af 2024 ser eleverne Sønderborg Sommershow på Sønderborg Teater.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Journalistik og dig. dannelse

Vi lærer om nyhedskriterier og mediernes rolle i samfundet. Dette leder over i, hvordan de sociale medier udfordrer de traditionelle medier og vores virkelighed. Ekkokamre, polyfaktuelle samfund, fake news osv.

Teori:

- Jan Aasbjerg Petersen og Johanne Katrine Larsen: "Dig og digital dannelse", s. 9-44

Tekster:

- Nyhedsartikel. Morten Skjoldager og Simon Reenberg: "Overvågning: USA afviser udviser ung turist", Politiken 19. august 2013

- Nyhedsartikel: Jonas Stenbæk Christoffersen: "Flere unge får nerveskader efter lattergas", Berlingske  4/7 2019 - denne omskrives til enten en falsumartikel, en manipulerende artikel eller en fiktionaliseret.

- Manipulerende artikel: "Bandekrig: Angreb med håndgranater steget med 550 procent", NewSpeek 7/8 2017

Fiktionaliserede artikler:

- Ritzau: "For mange elbiler kan mørklægge villavej", Nordjyske.dk, 27. juli 2019: https://pixidansk.dk/fileadmin/user_upload/filarkiv/pdf-filer/eksempeltekster/fiktionaliseret-informationstekst_nordjyskedk_27juli2019.pdf

-Sabina Louise Nesheim: "Usædvanlig aggressiv flåt nærmer sig Danmark: Hele tiden på jagt efter blod", BT de. 12/7 2020: https://pixidansk.dk/fileadmin/user_upload/filarkiv/billeder/virkemiddelseksempler/sagprosa/Usaedvanlig-aggressiv-flaat_bt-12juli2020.jpg

- Film, af: Al Campbell og Alice Mathias: "Death to 2020"

- 5 telegrammer fra Ritzau, der skal prioriteres i forhold til nyhedskriterier.

- Dr2 "Den 11. time" - udsendelserne den 26. og 27. februar 2007. Om Britt Bartenbach og Ole Hans Jensens bog" Dobbeltmordet på Peter Bangs vej - opklaret" og kunstneren Peter Wendelboes afsløring af denne som et falsum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Oplysning/drama

Forløbet er et traditionelt litteraturhistorisk forløb, der fokuserer på fornuften og tanker om samfundets indretning. Lidt udblik til renæssancen, der ses som en forløber til perioden. Forløbet har tråde tilbage til 1.g, hvor vi læste Niels Klim og Kant.

Oplysning:

- Johannes Fibiger og Sine Dalsgaard Kristensen: "Litteraturens genveje", Systime 2021. Afsnittet om renæssance og oplysning.
- Galileos brev til Kepler
- Ludvig Holberg: "Jeppe på Bjerget"
- Kaspar Rostrups film: "Jeppe på Bjerget" (1981) - uddrag svarende til 2. og 3. akt
- Div. bileder

Lærertekster:

- Noter om renæssancen
- Dramaets elementer
- Det klassiske drama
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Modernitet og modernisme

Forløbet præsenterer modernismen som en strømning, der i Danmark kan føres tilbage til slutningen af 1800-tallet med eksempelvis Johannes V. Jensen og begyndelsen 1900-tallet med Tom Kristensen som eksempel. Fokus ligger dog på modernismen som litterær periode efter 2. Verdenskrig. Vi arbejder med aftraditionalisering, fremmedgørelse, anonymisering, objektivisering, ansvar og eksistens. Desuden modernismens arbejde med sproget. Lidt verdenslitteratur og billeder.



Teori:

Tinne Serup Bertelsen (et al.): "Litteraturhistorie på langs og på tværs", afsnittene om 60'er-modernisme, nyrealisme og formel modernisme + afsnittet om storbymodernisme og postmodernisme.

Ib Fisher Hansen (et al.): "Litteraturhåndbogen" afsnittet om Heretica

Lærertekst om modernismen som begreb

Lærertekst: analyse af Peter Seebergs "Patienten"

Lærertekst om Ivan Malinowskis "Disjecta Membra"

Lærertekst om Hans Jørgen Nielsens "Sneen er sne"

Lærertekst om kunst og litteratur efter 1. Verdenskrig

Powerpoint om modernismen

Powerpoint om modernistisk kunst omkring 1. Verdenskrig


Tekster:

Charles Baudelaire, uddrag af "Det moderne livs maler"

Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag"

Johannes V. Jensen: "På Memphis Station" + "Fusijama"
Ezra Pound: "In a Station of the Metro"

Pär Lagerkvist: "Far og jeg"

Pär Lagerkvist: "Ångest, ångest är min arvedel"

Tom Kristensen: "Nat i Berlin" - sammenlignet med Nordstrøms "Berlin" på https://www.youtube.com/watch?v=DBqbJXT2-BI

Karen Blixen, fra "Den afrikanske farm": "Livets veje" og "Om stolthed"

Karen Blixen: "Sorgagre" - fokus på valg og ansvar, overgang til eksistenstemaet.

Martin A. Hansen: "Roden"

Martin A. Hansen: "Dialog om drab og ansvar"

Zygmunt Baumann, uddrag af "Modernitet og Holocaust"

Matti Geschonneck: "Wanseekonferencen" (2022) - uddrag af film

Erik Knudsen: "Credo"

Erik Knudsen: "Domkirken i Køln"

Jess Ørnsbo: "Frelsens hær"

Ivan Malinowski: "Disjecta Membra"

Klaus Rifbjerg: "Kanariefuglens begravelse"

Peter Seeberg: "Patienten"

Hans-Jørgen Nielsen: "Sneen er sne"

Ezra Pound: "In the Metro"

DR.TV: Bazar med med Strunge, Tafdrup, Bjørnkjær og Baidel. Sendt 3. april 1984: https://www.youtube.com/watch?v=LJ2CBn0J0iA

Lola Baidel: "Handicap"

Michael Strunge:"19 juni 1983, 25 år. København"

Michael Strunge: "Natmaskinen"

Michael Strunge: "Sidegaden", nr. 1

Pia Tafdrup:: "Min inderste hjernehinde"

Kristen Bjørnkjær: "Hvis du forlader mig"

Søren Ulrik Thomsen: "Vent"

Yahya Hassan:

- Februarforudsigelighed
- Ghettoguide
- Påmindelse

"Mick Øgendahl og de store forfattere" - afsnittet om Michael Strunge. Sendt på DR den 13. august 2019: https://www.dr.dk/skole/michael-strunge. Kræver log-in. Kan også findes på CFU.



Div. billeder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer