Holdet 2022 ms25DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Michael Jesper Børlum Lillquist
Hold 2022 ms25DA (ms25DA, ms25DA, ms25DA, ms25DA terminsprøve)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik
Titel 2 Kronologi
Titel 3 DHO/Skriftlighed
Titel 4 Novelleforløb
Titel 5 Litteraturhistorie: romantik og romantisme
Titel 6 Dokumentar
Titel 7 Fuck normen
Titel 8 Puljetimer, konstruktiv journalistik og revy
Titel 9 Fuck normen - fortsat fra 2.g
Titel 10 Journalistik og dig. dannelse
Titel 11 Oplysning/drama
Titel 12 Modernitet og modernisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik

I forløbet trænes og udvides kendskabet til de sproglige begreber, der blev berørt i grundforløbet. Eleverne lærer således centrale og grundlæggende begreber og metoder i retorik og argumentation og analyserer i lyset heraf en række taler.

Eleverne skal som afslutning selv opbygge en tale, der SKAL argumentere for en hovedpåstand, som eleverne selv vælger. Talen skal laves både mundtligt og skriftligt, så eleverne bevidstgøres om forskellen på skriftlig og mundtlig kommunikation.


Teori:

- Anette Hauge Nielsen (m.fl.): "Dansk på ny", p. 8-13+17-32
- Retoriske figurer på: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3149
- Om retorik i Anna Maria Lassen: "Sprog i brug", kap. 5.2, Systime 2021, på: https://sprogibrug.systime.dk/index.php?id=222
- Video om retorikkens grundbegreber og argumentation, på: https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc

Analyserede taler (både som tekst og på video):

- Martin Luther King: "I Have a Dream" den 28. august 1963. Video på: https://www.youtube.com/watch?v=I47Y6VHc3Ms

- Jonas Eikas tale ved Nordisk Råds prisoverrækkelse den 29. oktober 2019 (med lærerkommentarer). Video på: https://www.youtube.com/watch?v=Wh9Ez2naRe8

- Dronningens nytårstale den 31. december 2023. Video på: https://www.youtube.com/watch?v=o1bk1nBQzzU

Tekst på: https://www.kongehuset.dk/foto-video/video-h-m-dronningens-nytaarstale-2023

- Statsministerens nytårstale 1.1. 2023. Tekst og video på:
https://www.stm.dk/statsministeren/nytaarstaler-siden-1940/mette-frederiksens-nytaarstale-1-januar-2023/


Lærertekster:
- Powerpoint om argumentationsfejl
- de tre klassiske talegenrer
- den gode mundtlige præstation i følge studerende
- 10 gode råd til mundtligt oplæg
- noter til argumentationsteknik
- opbygning af en sagprosatekst - her en argumentation
- sammenskrivning af retoriske grundbegreber og argumentation
- noter til Eikas og Kings tale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kronologi

Forløbet skal give eleverne et overblik over centrale perioder i dansk litteraturhistorie. Desuden arbejder vi lidt med basal videnskabsteori - fortolkningsteori og læsestrategier: Hvad vil det egentlig sige at annalysere, fortolke og perspektivere. Hvordan finder vi mening?

Teori:

- Henrik Poulsen: "Grundbog 1", Systime 2005 - afsnittene om middelalder, oplysningstid, romantik og Det moderne Gennembrud.

- Henrik Poulsen: ”Grundbog 1” om middelalder, på: https://grundbogtildansk.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc - uddybet i forholdt til bogen.

- Anette Hauge Nielsen: "Dansk på ny", p. 77-83  (folkevise og saga)

Norrøn:

- "Ravnkels Saga"

Middelalder:

- Hr. Ebbes døtre (folkevise) Remedieret til nyhedsudsendelse.
- Germand Gladensvend
- Indledningen til Jyske Lov

Oplysning:

- Immanuel Kant, af: "Hvad er oplysning"
- Ludvig Holberg, af "Niels Klim" - landet Mardak.

Romantik:

- H. C. Andersen: "Klokken"
- Emil Aarestrup: "Angst"

Det moderne Gennembrud:

- Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette"
- Herman Bang: "Gennem Rosenborg Have"

- Modernisme:

- Anders Bodelsen: "Drivhuset"
- Helle Helle: "En stol for lidt" + film.

Ovenstående er suppleret af diverse billeder, der skal illustrere de forskellige tidsperioder. Hertil en række historiske citater, der viser synet på kvinden.

Desuden:

- lærertekst om norrøn litteratur
- lærertekst om sagaen samt en analyse af Ravnkels Saga
- lærertekst om oplysningstiden og Holbergs "Niels Klim"
- powerpoint om romantikken
- oplæg om fortolkning, læsestrategier og metoder. I den forbindelse afsnittene om motiv og tema + forskellige analysemetoder i Henrik Poulsen: "Grundbogen", bd. 1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO/Skriftlighed

Sammen med historie trænes fagenes metoder og udarbejdelsen af en akademisk opgave. I den forbindelse er der også fokus på sammenhæng, sproglig korrekthed og tegnsætning.

Skriftlighed og metode/videnskabsteori:

- powerpoint om danskfagets identitet og metoder
- powerpoint om formalia i akademiske opgaver
- powerpoint om sammenhæng mellem afsnit og sætninger
- puljetimer om kommatering og typiske sproglige fejl:

- Georg Brandes, af: "Hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur"
- Georg Brandes: "Finis"
- Henrik Pontoppidan: "Illum Galgebakke"
- Henrik Pontoppidan: "Fra Hytterne" - inddrages i den mundtlige DHO-prøve
- Amalie Skram, af: "Constance Ring" + "Karens jul"
- John Stuart Mill, af: "Kvindernes underkuelse"
- Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag"

Teori:

- lærertekst om Brandes og Det moderne Gennembrud
- lærertekst om "Constance Ring"
- undervisningmateriale til Christian Krogh og Det moderne Gennembrud fra Kunstfonden Gammel Strand


Skriftlighed og metode/videnskabsteori:

- powerpoint om danskfagets identitet og metoder
- powerpoint om formalia i akademiske opgaver
- powerpoint om sammenhæng mellem afsnit og sætninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Novelleforløb

Forløbet fokuserer på at træne tekstanalyse i lyset af øvelser herom i 1.g. Novellerne repræsenterer både klassiske og moderne tekster, så der perspektiveres også til litteraturhistorien og novellegenren - den klassiske og den moderne. Dette uddybes desuden i forbindelse med arbejdet med Blicher i romantikforløbet.

Tekster:

- Giovanni Boccaccio: "Falken" - fra "Decomeron".
- Lærertekst om værk og forfatter

- Christian Winther: "Skriftestolen"

- B. S. Ingemann: "Glasskabet"

- Pär Lagerkvist: "Far og jeg"

- Charlotte Weitze: "Villy" - fra "Bjergtaget"

- Naja Marie Aidt: "Bulbjerg" - fra "Bavian"
- interview med Aidt om "Bavian" på: https://www.youtube.com/watch?v=ghTkpaB6pyQ

Novellen som film:

- Mathias Elmose Andersen: "Der var engang en jæger" - kortfilm (2015). På: https://vimeo.com/184984072

- Uddrag af Francis Ford Coppolas film "Bram Stokers Dracula" (1993)
Begge so parallel ti Weitzes "Villy"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Litteraturhistorie: romantik og romantisme

Forløbet skal give indsigt i romantikkens ideologi og forskellige faser: Nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik og romantisme. Vi arbejder også med Blichers brug af den upålidelige fortæller og novellegenren.

Teori:

Gerd Lütken (et al.): "Litteraturens veje" - det leksikale opslag om romantik.
Knud Michelsen: "Litteraturens perioder" - om romantik
Lærerpowerpoint om romantik og romantisme
Lærerpowerpoint om nationalromantik
Lærertekst om "Sildig opvågnen"
Lærertekst om forløbet i "sildig opvågnen"
Lærertekst om den blicherske novelle.

Platon, af "Staten" - Hulelignelsen

Johan Wolfgang von Goethe: af "Den unge Werthers lidelser"

Schack von Staffeldt: "Platonisme", "Liljen og dugdråben" og "Indvielsen"

Adam Oehlenschläger: "Simon Peder"
- "Morgenvandring" - sammenlignet med Theis Ørntoft: "Det er forvirrede tider, jeg skal fortælle om".

N. F. S. Grundtvig: "Danmarks trøst"

H. C. Andersen: "I Danmark er jeg født"

St. St. Blicher: "Sildig opvågnen" på dansksiderne.dk

Tekster fra powerpoint:

Emil Aarestrup, af: Brev til hans forlovede om kadaverets skønhed

Søren Kierkegaard, af: "Enten-Eller"

Percey Shelley, af: "Den følende blomst"

Citater af John Keats

Div. billeder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Dokumentar

Forløbet skal give eleverne indblik i dokumentargenren, og vinklen er især dokumentarens brug af fiktionskoder. I den forbindelse taler vi om autenticitetsmarkører og diskuterer dokumentarens forhold til virkelighed og iscenesættelse.

Teori:

- Dorte Granild og Mette Wolfhagen: "Dox", Lindhardt og Ringhof 2016. Uddrag af side 18-44

- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", Systime 2017, p. 314-315 + 325-337

- Powerpoint om dokumentaren og de forskellige undergenrer. Demonstreret via eksempler (se nedenfor).

Vi har i forlængelse af den teoretiske gennemgang arbejdet med filmen:

- ”Mordet på Jannick”, DR-TV 2015, på: https://www.dr.dk/drtv/se/mordet-paa-jannick_211304 (værk)

Filmen er diskuteret i lyset af Rasmus Elmelunds artikel: "Hvis nogen har blod på hænderne, er det Sexologisk Klinik", Politiken 25. september 2015, på: https://www.information.dk/kultur/2015/09/nogen-blod-paa-haenderne-sexologisk-klinik.

Links til viste uddrag af film og Tv-klip (autenticitetsmarkører og genreeksempler):

- Sydney Lee i Go’morgen Danmark 1. april 2011, på: https://www.youtube.com/watch?v=db1oR1CMmac&t=309s

- ”TV-avisen vi ikke måtte se” (manipulation af DR's nyheder), på: https://www.youtube.com/watch?v=8s-UBKQ-J68

- Trailer til Morten Hartz Kaplers" AFR”, 2007, på: https://www.youtube.com/watch?v=me3Yda7UtW4

- Begyndelsen på Steven Speilbergs: ”Saving Private Ryan”, 1998, på: https://www.youtube.com/watch?v=RYxrKhyhDRc&t=235s

- uddrag af Matt Reeves: "Cloverfield", 2008, på: DVD

- Lars Engels: ”Dømt til behandling”, DR 1997, på: https://www.dr.dk/bonanza/serie/194/doemt-til-behandling/52710/doemt-til-behandling-13-

- "Advokaternes tag-selv bord", DR 2015, på: https://www.dr.dk/nyheder/penge/video-se-hele-dokumentaren-advokaternes-tag-selv-bord-her

- Joachim Ladefoged: ”Mirror”, 2009, på: https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/mirror/

- Operation X,TV2 2006: ”Narret til porno”: på CFU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Fuck normen

Forløbet præsenterer eleverne for vrede stemmer i ny litteratur. Stemmer der retter sig mod normen. Lidt om Queer-teori, Michel Foucault og Judith Butler. Vi har haft fokus på den magt, der ligger i sproget - Foucault og den diskursive magt.

Teori:
- Helle Juhl Lassen: "Fuck - en litterær tematik", side 85-96
- Mia Bang Nedergaard: "Krop, Skam og Stolthed", side 10-18, 27-35 + 43-47

Tekster:

- Sundhedsstyrelsen Retningslinjer for fosterdiagnostik, 2004
- Sarah Glerups valgplakat fra 2015
- Film om/interview med Caspar Eric
- Caspar Eric: "Nike"
- Asta Olivia Nordenhof: "Jeg vil tale om arbejde"
- Mads Brenøe, af: "Bjerget"
- Morten Nielsen: "Skæbne"
- Video: Mai My Midtgaard Humaidan: Nytårstale på DR2 Deadline den 1. januar 2024: https://www.dailymotion.com/video/x8rk12d
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Puljetimer, konstruktiv journalistik og revy

I løbet af skoleåret 23/24 har klassen deltaget i en række ting, der ikke opgives som forløb:

1. Puljetimer om kommatering og typiske sproglige fejl. Her er brugt følgende materiale:

- kommatering:https://dsn.dk/wp-content/uploads/2021/01/Komma-basisreglerne.pdf

- sproglige fejl:https://sproget.dk/raad-og-regler/typiske-problemer

2. Temadag om konstruktiv journalistik v. Constructive Institute v. Aarhus Universitet:

Dagen handlede om at styrke elevernes mediekompetencer, at gøre dem nysgerrige på klassiske nyhedsmedier, give dem redskaber til at deltage i den offentlige debat og bevidstgøre dem om deres
egen brug af diverse medietyper.

Ydermere skulle eleverne i workshops få indsigt i den journalistiske arbejdsproces og efterfølgende
selv producere et lille indslag med en konstruktiv vinkel.

3. Lederne af Sønderborg Sommer Show - Jeanne Boel og Klaus Kristensen - holder oplæg om teateret. Efterfølgende gennemgår eleverne improvisationsøvelser. Således både teori om praksis. Dette som optakt til arbejdet med "Jeppe på Bjerget" i 3.g, som eleverne overværer på Århus Teater i foråret 2025.
I slutningen af 2024 ser eleverne Sønderborg Sommershow på Sønderborg Teater.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Journalistik og dig. dannelse

Forløbet introducerer journalistiske medier og genrer. Der er fokus på nyhedsartikel og og reportage. Vi lærer om nyhedskriterier og mediernes rolle i samfundet. Dette leder over i, hvordan de sociale medier udfordrer de traditionelle medier og vores virkelighed. Ekkokamre, polyfaktuelle samfund, fake news osv.

Teori:
- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", s. 198-219
- Jan Aasbjerg Petersen og Johanne Katrine Larsen: "Dig og digital dannelse i dansk", s. 8-14

Tekster:

- Nyhedsartikel. Morten Skjoldager og Simon Reenberg: "Overvågning: USA afviser udviser ung turist", Politiken 19. august 2013
- 5 telegrammer fra Ritzau, der skal prioriteres i forhold til nyhedskriterier.
- Nyhedsartikel: Jonas Stenbæk Christoffersen: "Flere unge får nerveskader efter lattergas", Berlingske  4/7 2019
- Baggrundsreportage: Julie Dalgas: "Livsfarlig lynrus hitter blandt unge på Roskilde festival", Berlingske 5. juli 2019
- Film, af: Al Campbell og Alice Mathias: "Death to 2020"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Oplysning/drama

Forløbet er et traditionelt litteraturhistorisk forløb, der fokuserer på fornuften og tanker om samfundets indretning. Lidt udblik til renæssancen, der ses som en forløber til perioden. Forløbet har tråde tilbage til 1.g, hvor vi læste Niels Klim og Kant. Parallelt hermed kører et forløb, der forbereder til SRP. Her arbejdes med basal videnskabsteori og danskfaglige metoder - i den forbindelse skelner vi mellem dem teksteksterne og tekstinterne metode. Dette forløb er mellem engelsk og dansk. Emnet er punken og dansk 80'er-lyrik i skikkelse af Michael Strunge.

Oplysning:

- Johannes Fibiger og Sine Dalsgaard Kristensen: "Litteraturens genveje", Systime 2021. Afsnittet om renæssance og oplysning.
- Galileos brev til Kepler
- Ludvig Holberg: "Jeppe på Bjerget"
- Kaspar Rostrups film: "Jeppe på Bjerget" (1981) - uddrag svarende til 2. og 3. akt
- Div. bileder

Lærertekster:

- Noter om renæssancen
- Dramaets elementer
- Det klassiske drama

Mini-SRP:

- Powerpoint om danskfagets metoder
- Peter Kennebo (m.fl.): ”Litteraturhistorie på langs og på tværs”, Systime 2021. Afsnittet om Storbymodernisme og postmodernisme
- "Mick Øgendahl og de store forfattere", DRTV 2018. Afsnittet om Michael Strunge.

Tekster af Michael Strunge:

- Sidegaderne, nr. 1, 1. årgang
- Livets hastighed
- Natmaskinen

Lærertekster:

- om Michael Strunge
- om 1980'ernes nye lyrik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Modernitet og modernisme

Forløbet præsenterer modernismen som en strømning, der i Danmark kan føres tilbage til slutningen af 1800-tallet med eksempelvis Johannes V. Jensen og begyndelsen 1900-tallet med Tom Kristensen som eksempel. Fokus ligger dog på modernismen som litterær periode efter 2. Verdenskrig. Vi arbejder med aftraditionalisering, fremmedgørelse, anonymisering, objektivisering, ansvar og eksistens. Desuden modernismens arbejde med sproget. Lidt verdenslitteratur og billeder.

Knyttet til forløbet er også et forløb om Strunge/80-modernismen. Dette som en flerfagligt sammen med engelsk, der skal træne eleverne til SRP-processen. Forløbet blev afviklet tidligere. Beskrivelsen af det ser sådan her ud:

Mini-SRP:

- Powerpoint om danskfagets metoder
- Peter Kennebo (m.fl.): ”Litteraturhistorie på langs og på tværs”, Systime 2021. Afsnittet om Storbymodernisme og postmodernisme + afsnittet om 60.er modernismen, nyrealismen og formel modernisme.
- "Mick Øgendahl og de store forfattere", DRTV 2018. Afsnittet om Michael Strunge.

Tekster af Michael Strunge:

- Sidegaderne, nr. 1, 1. årgang
- Livets hastighed
- Natmaskinen

Lærertekster:

- om Michael Strunge
- om 1980'ernes nye lyrik


Teori:

Tinne Serup Bertelsen (et al.): "Litteraturhistorie på langs og på tværs", afsnittene om 60'er-modernisme, nyrealisme og formel modernisme

Ib Fisher Hansen (et al.): "Litteraturhåndbogen" afsnittet om Heretica

Lærertekst om modernismen som begreb

Lærertekst: analyse af Peter Seebergs "Patienten"

Lærertekst om Ivan Malinowskis "Disjecta Membra"

Lærertekst om Hans Jørgen Nielsens "Sneen er sne"

Lærertekst om kunst og litteratur efter 1. Verdenskrig

Powerpoint om modernismen

Powerpoint med modernistisk kunst omkring 1. Verdenskrig


Tekster:

Charles Baudelaire, uddrag af "Det moderne livs maler"

Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag"

Johannes V. Jensen: "På Memphis Station" + "Fusijama"
Ezra Pound: "In a Station of the Metro"

Pär Lagerkvist: "Far og jeg"

Pär Lagerkvist: "Ångest, ångest är min arvedel"

Tom Kristensen: "Nat i Berlin" - sammenlignet med Nordstrøms "Berlin" på https://www.youtube.com/watch?v=DBqbJXT2-BI

Karen Blixen, fra "Den afrikanske farm": "Livets veje" og "Om stolthed"

Karen Blixen: "Sorgagre" - fokus på valg og ansvar, overgang til eksistenstemaet.

Martin A. Hansen: "Roden"

Martin A. Hansen: "Dialog om drab og ansvar"

Zygmunt Baumann, uddrag af "Modernitet og Holocaust"

Matti Geschonneck: "Wanseekonferencen" (2022) - uddrag af film

Erik Knudsen: "Credo"

Erik Knudsen: "Domkirken i Køln"

Jess Ørnsbo: "Frelsens hær"

Ivan Malinowski: "Disjecta Membra"

Klaus Rifbjerg: "Kanariefuglens begravelse"

Peter Seeberg: "Patienten"

Hans-Jørgen Nielsen: "Sneen er sne"

Vita Andersen: "Fredag, Lørdag, Søndag".

Yahya Hassan:, af den første digtsamling:

- Barndom
- Trælameller
- 12 år
- Banke banke på
- Lige før lukketid

Div. billeder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer