Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Alssundgymnasiet Sønderborg
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Michael Jesper Børlum Lillquist
|
Hold
|
2022 ms25DA (ms25DA, ms25DA, ms25DA, ms25DA terminsprøve)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Kronologi
Forløbet skal give eleverne et overblik over centrale perioder i dansk litteraturhistorie. Desuden arbejder vi lidt med basal videnskabsteori - fortolkningsteori og læsestrategier: Hvad vil det egentlig sige at annalysere, fortolke og perspektivere. Hvordan finder vi mening?
Teori:
- Henrik Poulsen: "Grundbog 1", Systime 2005 - afsnittene om middelalder, oplysningstid, romantik og Det moderne Gennembrud.
- Henrik Poulsen: ”Grundbog 1” om middelalder, på: https://grundbogtildansk.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc - uddybet i forholdt til bogen.
- Anette Hauge Nielsen: "Dansk på ny", p. 77-83 (folkevise og saga)
Norrøn:
- "Ravnkels Saga"
Middelalder:
- Hr. Ebbes døtre (folkevise) Remedieret til nyhedsudsendelse.
- Germand Gladensvend
- Indledningen til Jyske Lov
Oplysning:
- Immanuel Kant, af: "Hvad er oplysning"
- Ludvig Holberg, af "Niels Klim" - landet Mardak.
Romantik:
- H. C. Andersen: "Klokken"
- Emil Aarestrup: "Angst"
Det moderne Gennembrud:
- Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette"
- Herman Bang: "Gennem Rosenborg Have"
- Modernisme:
- Anders Bodelsen: "Drivhuset"
- Helle Helle: "En stol for lidt" + film.
Ovenstående er suppleret af diverse billeder, der skal illustrere de forskellige tidsperioder. Hertil en række historiske citater, der viser synet på kvinden.
Desuden:
- lærertekst om norrøn litteratur
- lærertekst om sagaen samt en analyse af Ravnkels Saga
- lærertekst om oplysningstiden og Holbergs "Niels Klim"
- powerpoint om romantikken
- oplæg om fortolkning, læsestrategier og metoder. I den forbindelse afsnittene om motiv og tema + forskellige analysemetoder i Henrik Poulsen: "Grundbogen", bd. 1
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ingen lektier. Vi går i gang med kronologiforløbet, og først på dagsordenen er norrøn litteratur og lidt teori om fortolkning og litteraturhistorie.
-
I skal have læst folkevisen "Hr. Ebbes døtre", som er vedhæftet her. I skal ikke besvare nogle spørgsmål. I skal arbejde med den i timen.
-
Læs det vedhæftede dokument, og svar på spørgsmålene i slutningen af dokumentet. Dem til "Hr. Ebbes døtre".
-
Ingen lektier. Vi læser i fællesskab folkevisen "Germand Gladensvend" i timen. Teksten finder I her: folkevise germand gladensvend runes skoletaske.pdf
-
I skal have besvaret spørgsmålene til Germand Gladensvend, som I finder uden timen mandag den 16. januar.
-
I skal have læst til og med kapitel 6 i "Ravnkels saga". Lav en stamtavle over Ravnkels og Ejnars slægt.
-
I skal have læst "Ravnkels saga" færdig. Som forberedelse skal I lave grundig personkarakteristik af Ravnkel. HUsk, at nogle ting er fortalt direkte, men andre ting formidles indirekte: hvad gør han, hvad siger han osv.?
-
Vi arbejder videre med "Ravnkels saga".
-
Vi afslutter arbejdet med "Ravnkels saga".
-
Vi går i gang med oplysningstiden. Som forberedelse skal du læse teksten "Hvad er oplysning?". Svar også på de dertil hørende spørgsmål. Begge dele er vedhæftede.
-
I skal læse vedhæftede uddrag af Ludvig Holbergs roman "Niels Klims underjordiske rejse". Besvar desuden spørgsmålene, der også er vedhæftede.
-
Læs om romantikken i vedhæftede dokument. Efter afsnittet om romantikken er der en række spørgsmål i blå skrift. De knytter sig til H. C. Andersens fortælling "Klokken". De spørgsmål skal I besvare - bortset fra det sidste.
-
Vi gør "Klokken" færdig. Ingen lektier. Se bort fra nedenstående.
-
I går i gang med Det moderne gennembrud. Ingen lektier. I timen kigger vi på malerier for at indkredse periodens centrale temaer og forfattere. Vi læser også Georg Brandes' lille digt "Finis".
-
I skal læse afsnittet "Det moderne gennembrud" som begynder nederst på første side i vedhæftede dokument. Stop, når du når til de blå spørgsmål - dem skal du heller ikke besvare.
-
I skal have læst Pontoppidans novelle "Ane-Mette", som I fik tid til at læse i seneste time. Svar på de tilhørende spørgsmål.
-
I skal IKKE besvare spørgsmål 5.
-
Ingen lektier. Vi arbejder med Brandes' indledning til det. 19.årh.'s litteratur.
-
Vi gennemgår jeres arbejde. Herefter kigger vi på "Drivhuset", som I skal skrive stil om.
-
I skal arbejde med jeres stil.
-
Vi taler lidt om jeres DHO-forløb. I timen kan I efterfølgende vælge at arbejde med jeres næste stil eller Helle Helles novelle "En stol for lidt" - som er vedhæftet.
-
Vi gennemgår Helle Helles novelle "En stol for lidt". Tekst og spørgsmål finder I under timen i går.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO/Skriftlighed
Sammen med historie trænes fagenes metoder og udarbejdelsen af en akademisk opgave. I den forbindelse er der også fokus på sammenhæng, sproglig korrekthed og tegnsætning.
Skriftlighed og metode/videnskabsteori:
- powerpoint om danskfagets identitet og metoder
- powerpoint om formalia i akademiske opgaver
- powerpoint om sammenhæng mellem afsnit og sætninger
- puljetimer om kommatering og typiske sproglige fejl:
- Georg Brandes, af: "Hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur"
- Georg Brandes: "Finis"
- Henrik Pontoppidan: "Illum Galgebakke"
- Henrik Pontoppidan: "Fra Hytterne" - inddrages i den mundtlige DHO-prøve
- Amalie Skram, af: "Constance Ring" + "Karens jul"
- John Stuart Mill, af: "Kvindernes underkuelse"
- Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag"
Teori:
- lærertekst om Brandes og Det moderne Gennembrud
- lærertekst om "Constance Ring"
- undervisningmateriale til Christian Krogh og Det moderne Gennembrud fra Kunstfonden Gammel Strand
Skriftlighed og metode/videnskabsteori:
- powerpoint om danskfagets identitet og metoder
- powerpoint om formalia i akademiske opgaver
- powerpoint om sammenhæng mellem afsnit og sætninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Novelleforløb
Forløbet fokuserer på at træne tekstanalyse i lyset af øvelser herom i 1.g. Novellerne repræsenterer både klassiske og moderne tekster, så der perspektiveres også til litteraturhistorien og novellegenren - den klassiske og den moderne. Dette uddybes desuden i forbindelse med arbejdet med Blicher i romantikforløbet.
Tekster:
- Giovanni Boccaccio: "Falken" - fra "Decomeron".
- Lærertekst om værk og forfatter
- Christian Winther: "Skriftestolen"
- B. S. Ingemann: "Glasskabet"
- Pär Lagerkvist: "Far og jeg"
- Charlotte Weitze: "Villy" - fra "Bjergtaget"
- Naja Marie Aidt: "Bulbjerg" - fra "Bavian"
- interview med Aidt om "Bavian" på: https://www.youtube.com/watch?v=ghTkpaB6pyQ
Novellen som film:
- Mathias Elmose Andersen: "Der var engang en jæger" - kortfilm (2015). På: https://vimeo.com/184984072
- Uddrag af Francis Ford Coppolas film "Bram Stokers Dracula" (1993)
Begge so parallel ti Weitzes "Villy"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Litteraturhistorie: romantik og romantisme
Forløbet skal give indsigt i romantikkens ideologi og forskellige faser: Nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik og romantisme. Vi arbejder også med Blichers brug af den upålidelige fortæller og novellegenren.
Teori:
Gerd Lütken (et al.): "Litteraturens veje" - det leksikale opslag om romantik.
Knud Michelsen: "Litteraturens perioder" - om romantik
Lærerpowerpoint om romantik og romantisme
Lærerpowerpoint om nationalromantik
Lærertekst om "Sildig opvågnen"
Lærertekst om forløbet i "sildig opvågnen"
Lærertekst om den blicherske novelle.
Platon, af "Staten" - Hulelignelsen
Johan Wolfgang von Goethe: af "Den unge Werthers lidelser"
Schack von Staffeldt: "Platonisme", "Liljen og dugdråben" og "Indvielsen"
Adam Oehlenschläger: "Simon Peder"
- "Morgenvandring" - sammenlignet med Theis Ørntoft: "Det er forvirrede tider, jeg skal fortælle om".
N. F. S. Grundtvig: "Danmarks trøst"
H. C. Andersen: "I Danmark er jeg født"
St. St. Blicher: "Sildig opvågnen" på dansksiderne.dk
Tekster fra powerpoint:
Emil Aarestrup, af: Brev til hans forlovede om kadaverets skønhed
Søren Kierkegaard, af: "Enten-Eller"
Percey Shelley, af: "Den følende blomst"
Citater af John Keats
Div. billeder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dokumentar
Forløbet skal give eleverne indblik i dokumentargenren, og vinklen er især dokumentarens brug af fiktionskoder. I den forbindelse taler vi om autenticitetsmarkører og diskuterer dokumentarens forhold til virkelighed og iscenesættelse.
Teori:
- Dorte Granild og Mette Wolfhagen: "Dox", Lindhardt og Ringhof 2016. Uddrag af side 18-44
- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", Systime 2017, p. 314-315 + 325-337
- Powerpoint om dokumentaren og de forskellige undergenrer. Demonstreret via eksempler (se nedenfor).
Vi har i forlængelse af den teoretiske gennemgang arbejdet med filmen:
- ”Mordet på Jannick”, DR-TV 2015, på: https://www.dr.dk/drtv/se/mordet-paa-jannick_211304 (værk)
Filmen er diskuteret i lyset af Rasmus Elmelunds artikel: "Hvis nogen har blod på hænderne, er det Sexologisk Klinik", Politiken 25. september 2015, på: https://www.information.dk/kultur/2015/09/nogen-blod-paa-haenderne-sexologisk-klinik.
Links til viste uddrag af film og Tv-klip (autenticitetsmarkører og genreeksempler):
- Sydney Lee i Go’morgen Danmark 1. april 2011, på: https://www.youtube.com/watch?v=db1oR1CMmac&t=309s
- ”TV-avisen vi ikke måtte se” (manipulation af DR's nyheder), på: https://www.youtube.com/watch?v=8s-UBKQ-J68
- Trailer til Morten Hartz Kaplers" AFR”, 2007, på: https://www.youtube.com/watch?v=me3Yda7UtW4
- Begyndelsen på Steven Speilbergs: ”Saving Private Ryan”, 1998, på: https://www.youtube.com/watch?v=RYxrKhyhDRc&t=235s
- uddrag af Matt Reeves: "Cloverfield", 2008, på: DVD
- Lars Engels: ”Dømt til behandling”, DR 1997, på: https://www.dr.dk/bonanza/serie/194/doemt-til-behandling/52710/doemt-til-behandling-13-
- "Advokaternes tag-selv bord", DR 2015, på: https://www.dr.dk/nyheder/penge/video-se-hele-dokumentaren-advokaternes-tag-selv-bord-her
- Joachim Ladefoged: ”Mirror”, 2009, på: https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/mirror/
- Operation X,TV2 2006: ”Narret til porno”: på CFU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fuck normen
Forløbet præsenterer eleverne for vrede stemmer i ny litteratur. Stemmer der retter sig mod normen. Lidt om Queer-teori, Michel Foucault og Judith Butler. Vi har haft fokus på den magt, der ligger i sproget - Foucault og den diskursive magt.
Teori:
- Helle Juhl Lassen: "Fuck - en litterær tematik", side 85-96
- Mia Bang Nedergaard: "Krop, Skam og Stolthed", side 10-18, 27-35 + 43-47
Tekster:
- Sundhedsstyrelsen Retningslinjer for fosterdiagnostik, 2004
- Sarah Glerups valgplakat fra 2015
- Film om/interview med Caspar Eric
- Caspar Eric: "Nike"
- Asta Olivia Nordenhof: "Jeg vil tale om arbejde"
- Mads Brenøe, af: "Bjerget"
- Morten Nielsen: "Skæbne"
- Video: Mai My Midtgaard Humaidan: Nytårstale på DR2 Deadline den 1. januar 2024: https://www.dailymotion.com/video/x8rk12d
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Puljetimer, konstruktiv journalistik og revy
I løbet af skoleåret 23/24 har klassen deltaget i en række ting, der ikke opgives som forløb:
1. Puljetimer om kommatering og typiske sproglige fejl. Her er brugt følgende materiale:
- kommatering:https://dsn.dk/wp-content/uploads/2021/01/Komma-basisreglerne.pdf
- sproglige fejl:https://sproget.dk/raad-og-regler/typiske-problemer
2. Temadag om konstruktiv journalistik v. Constructive Institute v. Aarhus Universitet:
Dagen handlede om at styrke elevernes mediekompetencer, at gøre dem nysgerrige på klassiske nyhedsmedier, give dem redskaber til at deltage i den offentlige debat og bevidstgøre dem om deres
egen brug af diverse medietyper.
Ydermere skulle eleverne i workshops få indsigt i den journalistiske arbejdsproces og efterfølgende
selv producere et lille indslag med en konstruktiv vinkel.
3. Lederne af Sønderborg Sommer Show - Jeanne Boel og Klaus Kristensen - holder oplæg om teateret. Efterfølgende gennemgår eleverne improvisationsøvelser. Således både teori om praksis. Dette som optakt til arbejdet med "Jeppe på Bjerget" i 3.g, som eleverne overværer på Århus Teater i foråret 2025.
I slutningen af 2024 ser eleverne Sønderborg Sommershow på Sønderborg Teater.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fuck normen - fortsat fra 2.g
Læste tekster og forløbsbeskrivelse er samlet under 1. del af forløbet i 2.g
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Journalistik og dig. dannelse
Forløbet introducerer journalistiske medier og genrer. Der er fokus på nyhedsartikel og og reportage. Vi lærer om nyhedskriterier og mediernes rolle i samfundet. Dette leder over i, hvordan de sociale medier udfordrer de traditionelle medier og vores virkelighed. Ekkokamre, polyfaktuelle samfund, fake news osv.
Teori:
- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", s. 198-219
- Jan Aasbjerg Petersen og Johanne Katrine Larsen: "Dig og digital dannelse i dansk", s. 8-14
Tekster:
- Nyhedsartikel. Morten Skjoldager og Simon Reenberg: "Overvågning: USA afviser udviser ung turist", Politiken 19. august 2013
- 5 telegrammer fra Ritzau, der skal prioriteres i forhold til nyhedskriterier.
- Nyhedsartikel: Jonas Stenbæk Christoffersen: "Flere unge får nerveskader efter lattergas", Berlingske 4/7 2019
- Baggrundsreportage: Julie Dalgas: "Livsfarlig lynrus hitter blandt unge på Roskilde festival", Berlingske 5. juli 2019
- Film, af: Al Campbell og Alice Mathias: "Death to 2020"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Oplysning/drama
Forløbet er et traditionelt litteraturhistorisk forløb, der fokuserer på fornuften og tanker om samfundets indretning. Lidt udblik til renæssancen, der ses som en forløber til perioden. Forløbet har tråde tilbage til 1.g, hvor vi læste Niels Klim og Kant. Parallelt hermed kører et forløb, der forbereder til SRP. Her arbejdes med basal videnskabsteori og danskfaglige metoder - i den forbindelse skelner vi mellem dem teksteksterne og tekstinterne metode. Dette forløb er mellem engelsk og dansk. Emnet er punken og dansk 80'er-lyrik i skikkelse af Michael Strunge.
Oplysning:
- Johannes Fibiger og Sine Dalsgaard Kristensen: "Litteraturens genveje", Systime 2021. Afsnittet om renæssance og oplysning.
- Galileos brev til Kepler
- Ludvig Holberg: "Jeppe på Bjerget"
- Kaspar Rostrups film: "Jeppe på Bjerget" (1981) - uddrag svarende til 2. og 3. akt
- Div. bileder
Lærertekster:
- Noter om renæssancen
- Dramaets elementer
- Det klassiske drama
Mini-SRP:
- Powerpoint om danskfagets metoder
- Peter Kennebo (m.fl.): ”Litteraturhistorie på langs og på tværs”, Systime 2021. Afsnittet om Storbymodernisme og postmodernisme
- "Mick Øgendahl og de store forfattere", DRTV 2018. Afsnittet om Michael Strunge.
Tekster af Michael Strunge:
- Sidegaderne, nr. 1, 1. årgang
- Livets hastighed
- Natmaskinen
Lærertekster:
- om Michael Strunge
- om 1980'ernes nye lyrik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Modernitet og modernisme
Forløbet præsenterer modernismen som en strømning, der i Danmark kan føres tilbage til slutningen af 1800-tallet med eksempelvis Johannes V. Jensen og begyndelsen 1900-tallet med Tom Kristensen som eksempel. Fokus ligger dog på modernismen som litterær periode efter 2. Verdenskrig. Vi arbejder med aftraditionalisering, fremmedgørelse, anonymisering, objektivisering, ansvar og eksistens. Desuden modernismens arbejde med sproget. Lidt verdenslitteratur og billeder.
Knyttet til forløbet er også et forløb om Strunge/80-modernismen. Dette som en flerfagligt sammen med engelsk, der skal træne eleverne til SRP-processen. Forløbet blev afviklet tidligere. Beskrivelsen af det ser sådan her ud:
Mini-SRP:
- Powerpoint om danskfagets metoder
- Peter Kennebo (m.fl.): ”Litteraturhistorie på langs og på tværs”, Systime 2021. Afsnittet om Storbymodernisme og postmodernisme + afsnittet om 60.er modernismen, nyrealismen og formel modernisme.
- "Mick Øgendahl og de store forfattere", DRTV 2018. Afsnittet om Michael Strunge.
Tekster af Michael Strunge:
- Sidegaderne, nr. 1, 1. årgang
- Livets hastighed
- Natmaskinen
Lærertekster:
- om Michael Strunge
- om 1980'ernes nye lyrik
Teori:
Tinne Serup Bertelsen (et al.): "Litteraturhistorie på langs og på tværs", afsnittene om 60'er-modernisme, nyrealisme og formel modernisme
Ib Fisher Hansen (et al.): "Litteraturhåndbogen" afsnittet om Heretica
Lærertekst om modernismen som begreb
Lærertekst: analyse af Peter Seebergs "Patienten"
Lærertekst om Ivan Malinowskis "Disjecta Membra"
Lærertekst om Hans Jørgen Nielsens "Sneen er sne"
Lærertekst om kunst og litteratur efter 1. Verdenskrig
Powerpoint om modernismen
Powerpoint med modernistisk kunst omkring 1. Verdenskrig
Tekster:
Charles Baudelaire, uddrag af "Det moderne livs maler"
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag"
Johannes V. Jensen: "På Memphis Station" + "Fusijama"
Ezra Pound: "In a Station of the Metro"
Pär Lagerkvist: "Far og jeg"
Pär Lagerkvist: "Ångest, ångest är min arvedel"
Tom Kristensen: "Nat i Berlin" - sammenlignet med Nordstrøms "Berlin" på https://www.youtube.com/watch?v=DBqbJXT2-BI
Karen Blixen, fra "Den afrikanske farm": "Livets veje" og "Om stolthed"
Karen Blixen: "Sorgagre" - fokus på valg og ansvar, overgang til eksistenstemaet.
Martin A. Hansen: "Roden"
Martin A. Hansen: "Dialog om drab og ansvar"
Zygmunt Baumann, uddrag af "Modernitet og Holocaust"
Matti Geschonneck: "Wanseekonferencen" (2022) - uddrag af film
Erik Knudsen: "Credo"
Erik Knudsen: "Domkirken i Køln"
Jess Ørnsbo: "Frelsens hær"
Ivan Malinowski: "Disjecta Membra"
Klaus Rifbjerg: "Kanariefuglens begravelse"
Peter Seeberg: "Patienten"
Hans-Jørgen Nielsen: "Sneen er sne"
Vita Andersen: "Fredag, Lørdag, Søndag".
Yahya Hassan:, af den første digtsamling:
- Barndom
- Trælameller
- 12 år
- Banke banke på
- Lige før lukketid
Div. billeder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50342836029",
"T": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50342836029",
"H": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50342836029"
}