Holdet 2022 c25id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Martin Ladefoged
Hold 2022 c25id (c25id, c25id, c25id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmningsprogram
Titel 2 Crossfitt
Titel 3 Basketball og idrætsskader
Titel 4 Atletik og muskelarbejde
Titel 5 Dance-fit og kredsløbet
Titel 6 Pickelball og sundhed
Titel 7 Ultimate og fair play
Titel 8 Fodbold og træningsplanlægning
Titel 9 Individuelt træningsprojekt
Titel 10 Badminton og styrketræning
Titel 11 Les lanciers og Labans bevægelses terminologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opvarmningsprogram

Opvarmningsprogrammer til musik:
Eleverne udformer i dette forløb et opvarmnings-program i grupper af 4 personer, som fremvises for de andre elever, som herefter evaluerer programmet. Desuden afleverer eleverne en beskrivelse af deres program inden fremvisningen inkl. en teoretisk forklaring af effekten af opvarmning.
Der er fokus på opbygningen af programmet i forhold til progression i fysisk aktivitet, sammenhæng mellem musik og øvelser, alsidigheden i valget af øvelser, det æstetiske udtryk og effekten af programmet. Desuden er der fokus på eleverne som instruktører.

Teori: at kunne forklare om formålet med opvarmning før idræt + hvorledes et opvarmningsprogram bør opbygges.
Materiae: ”C-det er idræt” s. 22-30.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Crossfitt



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Basketball og idrætsskader

Vi har arbejdet med tekniske og taktiske færdigheder i Basketball. Vi har beskæftiget os med skud med en hånd, lay-up, pivotering og forskellige afleverings-former. Der har desuden været fokus på spilforståelse - skridtregel og dobbeltdribling + at kunne løbe- og aflevere i de frie rum. Vi har arbejdet med personlig opdækning i forsvar.

I den teoretiske del af undervisningen skal eleverne kunne forklare
- Forskellen på en akut skade og en overbelastningsskade?
- Hvordan behandler man en akut opstået ankelskade (forvredet ankel)?
- Hvordan kan man forebygge overbelastningsskader?
- Hvad er muskelømhed og hvordan opstår det?
- Endelig skal eleverne også kunne tape en forstuvet fod, albue eller finger ind.

Materiale: Side 142-147 i "C-det er idræt", Troles Wolf m.fl, Gyldendal, 2005
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Atletik og muskelarbejde

Praktisk:
grundlæggende kendskab til udførelsen af forskellige discipliners udførelse. Eleverne præsenteres for den tekniske udførsel af højde- og længdespring, spydkast, kuglestød, 400 meter stafetløb og 100 m sprint.
Eleverne arbejder med de forskellige faser i udførelsen af de forskellige discipliner (ex. tilløb, afsæt, svæv og landing).

Teori:
Eleverne introduceres for de største og væsentligste muskler i forbindelse med ovenstående discipliner. Bevægeapparat og muskelcellens opbygning gennemgås. Eleverne skal desuden kunne lave en primitiv bevægelsesanalyse af et spring/hop.

Materiale: Side 158-165 i "C-det er idræt", 1. udg. 2005
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dance-fit og kredsløbet

Praktisk har eleverne arbejde med mange små koreografier designet til at få deres puls op. Der har været fokus på musikforståelse og udførelse/udarbejdelse af små motiverende koreografier til passende musik. Der har ikke kun været fokus på puls, men også den æstetiske udførsel bevægelserne.
Dancefit inddrager bl.a. aerobic og fitnessøvelser. Der er arbejdet med mange typer bevægelser: løbe på stedet/frem/tilbage/i en cirkel, Squats/jumpsquats, burpees, lunches, armstrækninger for at nævne nogle. Fokus har været på at finde bevægelser som kunne bidrage til forhøjet puls.

Teoretisk har eleverne arbejde med hjertets funktion og blodets kredsløb. Begreber som slagvolumen, puls, minutvolumen, max-puls og kondi-tal er gennemgået. Eleverne har desuden fået testet deres eget kondital vha. en bip-test.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Pickelball og sundhed


I teori har vi talt om sundhedsbegrebet - hvad vil det sige at være sund? Motions gavnlige indvirkning på vores sundhed er blevet undersøgt, og
vi har undersøgt hvordan det står til med danskernes sundhed i nyere tid. Eleverne har prøvet at komme på initiativer som kunne hjælpe på danskernes sundhed/motionsvaner. Vi har i den forbindelse talt om motivations rolle herunder de forskellige former for motivation (indre og ydre).

I de praktiske timer har vi beskæftiget os med Pickellball:
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.

Materiale: C-det er idræt: side 80-86.
Artikel: "Fodbold er en sund og vanedannende sport", www.videnskab.dk.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Ultimate og fair play

I de praktiske timer har vi arbejdet med Ultimate. Der har været fokus på teknik: kaste og gribe-teknikker, pivotering, kastefinter, aflevering af dsc til medspiller i løb. Derudover har vi arbejdet med angrebssystemer hvor tempo- og retningsskift er centrale (såkaldte "cuts").

Teoretisk har vi beskæftiget os med begrebet fair play og hvordan det kommer til udtryk i spillet ultimate.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Fodbold og træningsplanlægning

I de praktiske timer har vi arbejdet med Fodbold. Der har været fokus på teknik: afleveringer (inderside), tæmninger med fod og lår, skud på mål med inderside, aflevering af bold til medspiller i løb. Derudover har vi arbejdet med at drible herunder finter hvor tempo- og retningsskift er centrale.
Vi har primært spillet 7 vs 7, og der har været fokus på overordnet defensive og offensive pligter + bevægelse uden bold (spilbarhed)

Teoretisk har vi beskæftiget os med træningsplanlægning. Eleverne har arbejdet med kravsanalyse og kapacitetsanalyse. Centrale begreber som er gennemgået er i øvrigt træningsmængde, restitution og superkompensation.

Materiale:  Morten Zacho: "Træningsplanlægning", DIF, 2001, side 2-6  (pdf.fil)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Individuelt træningsprojekt

Træningsprojektet tager afsæt i, at du skal forbedre din almene fysiske form. Det vil sige, at du skal mindst forbedre dig på mindst én af nedenstående grundtræningsområder:
1) kondition
2) muskelstyrke
Du må gerne inddrage andre grundtræningsområder.


Formålet er:
• At vise at man har opnået teoretisk og praktisk erfaring med at motionere
• At tilskynde til fortsat motion/fysisk aktivitet, så du fortsætter med træningen efter de 8 ugers træning

Du vil blive udsat for to obligatoriske tests i begyndelsen af træningsforløbet og i slutningen af forløbet, som måler dine forbedringer konditionsmæssigt og styrkemæssigt på udvalgte områder.


Materiale: Side 32-44 i "c-det er idræt", Troels Wolf m.fl., Gyldendal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Badminton og styrketræning

Faglige mål knyttet til den praktiske undervisning:
- At eleverne behersker korrekt benarbejde
- At eleverne opnår og kan anvende taktisk forståelse i spillet.(positionering på banen)
- At eleverne behersker slagene serv, netdrop, drop, lob, clear (forhånd).
Definition af slagene:
serv: kunne lave enten kort eller lang serv uanset servtype.
netdrop: slag slået over på banens forreste 1/3 del.
drop: slag fra egen bagerste del af banen til forreste del af modstanders bane
lob: løft af bold fra egen forreste 1/3 del af banen til bagerste del af modstanders bane.
clear: slag fra egen bagerste 1/3 del af banen til bagerste 1/3 del af modstanderens bane.

Teoretisk:
I skal kunne forklare om de forskellige styrketræningsformer herunder hvordan hvilke principper man skal træne efter, og i skal kunne forklare hvilke fysiologiske tilpasninger træningen vil resulterer i. Endelig skal I kunne vurdere hvilke styrketræningsformer der egner sig bedst til en badmintonspiller.

Materiale: C- det er idræt": Side 48-57
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Les lanciers og Labans bevægelses terminologi

Faglige mål koblet til den praktiske del af undervisningen:
- kunne udføre grundtrinene til les lanciers + forskellige dansevariationer som indgår i de forskellige ture.
- kunne udføre trin i takt til musikken.
- kunne inkorporere grundtrinene i turene i les lanciers
- Kunne indgå som både herre og dame.
- Der vil desuden være fokus på den æstetiske udførsel af ovenstående.

I den teorietiske del af undervisningen har eleverne arbejdet med Labans bevægeles-terminologi. Eleverne skulle bl.a. lave en analyse af Les lanciers ud fra labans bevægelses-terminologi, og de har arbejde med at lave deres egen kvadrille-dans med et mere moderne udtryk (hiphop-inspireret). Til dette formål har vi anvendt Labans BESS-koncept til at identificere nogle parametre som kunne ændres.


Materiale: udleveret materiale om Labans bevægelses-kvaliteter. - 2 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer