Holdet 2022 ms25id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anne Rudbeck Nielsen, Martin Ladefoged
Hold 2022 ms25id (ms25id, ms25id, ms25id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmning – opbygning og formål
Titel 2 Floorball og aerob træning
Titel 3 Badminton og styrketræning
Titel 4 Atletik og muskelarbejde
Titel 5 Pickelball og sundhed
Titel 6 Hiphop og Labans bevægelseskvaliteter
Titel 7 Basketball og anaerob træning
Titel 8 Fodbold og træningsplanlægning
Titel 9 Volleyton og konditionstræning
Titel 10 Individuelt træningsprojekt
Titel 11 Lindyhop og labans bevægelseskvaliteter
Titel 12 Les lanciers

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opvarmning – opbygning og formål

Praktisk er der arbejdet med:
-Musikforståelse herunder takt tælling
-Rytmiske bevægelser i takt til musik
-Opbygning og øvelsesvalg, hvilke øvelser der er gode som alm. opvarmning.
-Kropsbeherskelse og instruktion i øvelser

i teori er eleverne blevet undervist i hvad der fysiologisk sker med kroppen når den opvarmes, og hvorledes et traditionelt opvarmningsprogram bør opbygges
C-det er Idræt s. 22-30

Eleverne har i grupper udarbejdet og fremvist deres eget rytmiske opvarmningsprogram. De har afleveret en skriftlig opgave om deres opvarmningsprogram.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Floorball og aerob træning

Teoretisk: Fysisk træning hæfte s. 20-24. Vi har snakket om kredsløbet og aerob træning. Vi har foretaget pulsmålinger under kamp for at vise, hvor hårdt det aerobe kredsløb belastes under floorball.

Praktisk er der arbejdet med:
-Aflevering, modtagning og tæmning af bolden (I forhånds- og baghåndssside)
-Forhånds- og baghåndsdriblinger samt vendninger
-Slagskud og trækskud
-Spilbarhed, dybde- og bredde i spillet. Opstillingerne: 2-1-2 og 2-2-1.
-Det færdige spil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Badminton og styrketræning



Praktisk har vi arbejdet med
-Lang forrhåndsserv, kort baghåndsserv
-Clear i forhåndsside
-Drop i forhåndsside
-Lob i forhånds- og baghåndsside
-Netdrop i forhånds- og baghåndsside
-Benarbejdet til net og baglinje
-Placering på banen
-Single på primært halv bane
-grundlæggende regler

Teoretisk for vi arbejdet med styrketræning (C-det er idræt s. 48-60). vi har talt om hvilke forskellige styrketræningsformer der findes, hvordan træningsprincipperne for disse er, og endelig vi diskuteret hvilke krav der stilles til styrke i relation til badminton, og hvorvidt styrketræning kan gavne præstationen i badminton.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Atletik og muskelarbejde

Praktisk:
grundlæggende kendskab til udførelsen af forskellige discipliners udførelse. Eleverne præsenteres for den tekniske udførsel af højde- og længdespring, spydkast, kuglestød, 400 meter stafetløb og 100 m sprint.
Eleverne arbejder med de forskellige faser i udførelsen af de forskellige discipliner (ex. tilløb, afsæt, svæv og landing).

Teori:
Eleverne introduceres for de største og væsentligste muskler i forbindelse med ovenstående discipliner. Bevægeapparat og muskelcellens opbygning gennemgås. Eleverne skal desuden kunne lave en primitiv bevægelsesanalyse af et spring/hop.

Materiale: Side 158-165 i "C-det er idræt", 1. udg. 2005
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Pickelball og sundhed


I teori har vi talt om sundhedsbegrebet - hvad vil det sige at være sund? Motions gavnlige indvirkning på vores sundhed er blevet undersøgt, og
vi har undersøgt hvordan det står til med danskernes sundhed i nyere tid. Eleverne har prøvet at komme på initiativer som kunne hjælpe på danskernes sundhed/motionsvaner. Vi har i den forbindelse talt om motivations rolle herunder de forskellige former for motivation (indre og ydre). Endelig har vi diskuteret hvorvidt pickelball vil kunne holde livsstilssygdomme fra døren.

I de praktiske timer har vi beskæftiget os med Pickellball:
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.

Materiale: C-det er idræt: side 80-88.
Artikel: "Fodbold er en sund og vanedannende sport", www.videnskab.dk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hiphop og Labans bevægelseskvaliteter

Eleverne har arbejdet med genren hiphop i musik og bevægelse. De har læst lidt om særlige karakteristika ved hiphop-genren.
Eleverne er  rent praktisk blevet introduceret til forskellige trin (typisk grounded) og bevægelses-muligheder ("moves"). Vi har skelnet imellem top-rock (dansetrin i stående position) og footwork (typisk freezes + six-step). De har arbejdet selvstændigt med udvikling af små koreografier, hvor der har været fokus på at kunne bevæge sig i takt til musikken, danse synkront med andre, improvisation/freestyle og ikke mindst den rette "hiphop-attitude".

Eleverne har desuden arbejdet med Labans bevægeles-terminologi.
Forløbet blev rundet af med udarbejdelsen af musikvideoer, hvor der var fokus opfyldelse af ovenstående elementer.
Eleverne skulle afslutningsvis lave en analyse af deres koreografi/musikvideoer ud fra labans bevægelses-terminologi.

Materiale: udleveret materiale om Labans bevægelses-kvaliteter. - 2 sider
"Grundbog i idræt C", Jeppe Elmelund m.fl., Gyldendal, side 35-39 - 4 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Basketball og anaerob træning

Vi har arbejdet med tekniske og taktiske færdigheder i Basketball. Vi har beskæftiget os med skud med en hånd, lay-up, jump-stop, pivotering, drible med begge hænder og forskellige afleverings-former. Der har desuden været fokus på spilforståelse - skridtregel og dobbeltdribling + at kunne løbe- og aflevere i de frie rum. Vi har arbejdet med personlig opdækning i forsvar.
Teoretisk har vi beskæftiget os med anaerob træning, og eleverne har stiftet bekendtskab med anaerob tolerancetræning og hurtighedstræning/anaerob effekt. Vi har diskuteret hvor vidt disse egenskaber er vigtige for en basketballspiller.

Materiale: C- det er idræt, Gyldendal, side 45-48
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Fodbold og træningsplanlægning

Faglige mål

Tekniske færdigheder:
- Tæmning af bold langs jorden og i luften (inderside eller fodsål)
- Aflevering af bold (indersideafleveringer). Afleveringer er en relationel færdighed og eleverne skal opnå evne til at vurdere medspillerens evner ift. fart og retning i aflevering.
- Retningsbestemt tæmning med efterfølgende aflevering.
- Driblinger (inderside-, yderside og fodsål med primærben).
- Dækning af egen bold.
- Skud med inderside.

Taktiske færdigheder:
- Forståelse for hvordan bolden drives frem (driblinger/afleveringer).
- Formationer og positioner på banen.
- Spilbarhed, herunder at kunne udnytte banens bredde og dybde.
- Forståelse for og udførelse af:
       - Bandespil, overlap, boldovertagelse og modløb.
Defensivt arbejde med højt og lavt pres.

Teoretisk er der arbejdet med følgende i relation til fodboldspillet:
- Træningsplanlægning
- Kravsanalyse
- Kapacitetsanalyse



Materiale: Morten Zacho (DIF): "Træningsplanlægning", side 1-6
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Volleyton og konditionstræning

Eleverne har arbejde med spillet "Volleyton"= Volleyball på badmintonbaner. I Volleyton må jorden røre jorden én gang på hver side - eller minder reglerne meget om volleyball. Man spiller i par på en badmintonbane.

Eleverne har øvet sig i grundslagene baggerslag, fingerslag, underhåndsserv og stående angrebsslag/smash. Vi har trænet at bevæge os for hinanden på banen, og helst kunne modtage, hæve og angribe vha. 3 berøringer.
Vi har arbejdet med kommunikation - kalde bolden.

I teori har vi repeteret træningsteori (især konditionstræning) idet klassen sideløbende har arbejdet med deres individuelle træningsprojekt med fokus på konditionstræning.
Vi har i timerne introduceret eleverne for øvelser som kan virke som konditionstrænings.

Materiale: DIF: "fysisk træning", side 20-24
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Individuelt træningsprojekt

Træningsprojektet tager afsæt i, at du skal forbedre din konditionelle form. Dette kan gøres på mange måder: løbe, cykle, cirkeltræning. Ofte kan disse træningsformer kombineres.


Formålet er:
• At vise at man har opnået teoretisk og praktisk erfaring med at motionere
• At tilskynde til fortsat motion/fysisk aktivitet, så du fortsætter med træningen efter de 8 ugers træning

Du vil blive udsat for to obligatoriske tests i begyndelsen af træningsforløbet og i slutningen af forløbet, som måler dine forbedringer konditionsmæssigt og styrkemæssigt på udvalgte områder.


Materiale: Side 32-44 i "c-det er idræt", Troels Wolf m.fl., Gyldendal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Lindyhop og labans bevægelseskvaliteter

Teoretisk er der arbejdet med Lindyhoppens historiske oprindelse og Labans BESS koncept ift. en karakteristik af lindyhop og dansens bevægelsesudtryk.

Praktiske færdigheder:

At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop 6-count. Herunder at inddrage ’bounce’.
At eleverne evner ’at føre og blive ført’ og vigtige fokuspunkter i forbindelse hermed: At lead fører med hele kroppen (og ikke kun hænder/arme) samt samt at follower afventer og mærker efter, så han/hun mest effektivt følger lead.
At eleverne kan udføre udvalgte figurer:
- Follower under armen
- Byt plads/Pass by
- Over åen/Cross the bridge
At eleverne kan udføre et antal jazztrin: Fx. Skating, Mess around, Tackie Annie, Step-touch, Suzy Q.
At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.

At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen og både improvisere samt lave koreograferede sekvenser. Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans).
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan føre og lade sig føre af forskellige partnere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Les lanciers

Faglige mål koblet til den praktiske del af undervisningen:
- kunne udføre grundtrinene til les lanciers + forskellige dansevariationer som indgår i de forskellige ture.
- kunne udføre trin i takt til musikken.
- kunne inkorporere grundtrinene i turene i les lanciers
- Kunne indgå som både herre og dame.
- Der vil desuden være fokus på den æstetiske udførsel af ovenstående.
- Forløbet rundes af med at eleverne danser Les lanciers til skolens Gallafest:.

I den teorietiske del af undervisningen har eleverne arbejdet videre med Labans bevægeles-terminologi. De har arbejdet med at lave deres egen kvadrille-dans med et mere moderne udtryk (hiphop-inspireret). Til dette formål har vi anvendt Labans BESS-koncept til at identificere nogle parametre som kunne ændres.


Materiale: udleveret materiale om Labans bevægelses-kvaliteter. - 2 sider.
Youtube-video om Les lanciers historie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer