Holdet 2022 d25Id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Martin Ladefoged
Hold 2022 d25Id (d25Id, d25Id, d25Id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basketball og opvarmning
Titel 2 Hiphop og Labans bevægelseskvaliteter
Titel 3 Pickelball og sundhed
Titel 4 MTB og aerobt arbejde
Titel 5 Fodbold og anaerobt arbejde
Titel 6 Gymnastikkens historie(musik og bevægelses-forløb)
Titel 7 Badminton og anatomi
Titel 8 Studietur til Nice (danskernes motionsvaner)
Titel 9 Flagfootball og kroppens temperaturregulering
Titel 10 Atletik og de olympiske lege
Titel 11 Volleyball og træningsplanlægning
Titel 12 Padeltennis og nervesystemet
Titel 13 Les lanciers og teamsamarbejde

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basketball og opvarmning

Vi har arbejdet med tekniske og taktiske færdigheder i Basketball. Vi har beskæftiget os med skud med en hånd, lay-up, pivotering og forskellige afleverings-former. Der har desuden været fokus på spilforståelse - skridtregel og dobbeltdribling + at kunne løbe- og aflevere i de frie rum. Vi har arbejdet med personlig opdækning i forsvar.
Teoretisk har vi beskæftiget os med formålet med opvarmning før sport. Hvorfor varmer vi op, hvilke fysiologiske og mentale årsager er der til at vi varmer op.

Materiale: C- det er idræt, Gyldendal, side 22-25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hiphop og Labans bevægelseskvaliteter

Eleverne har arbejdet med genren hiphop i musik og bevægelse. De har læst lidt om særlige karakteristika ved hiphop-genren.
Eleverne er  rent praktisk blevet introduceret til forskellige grundtrin og bevægelses-muligheder ("moves"). De har arbejdet selvstændigt med udvikling af små koreografier, hvor der har været fokus på at kunne bevæge sig i takt til musikken, danse synkront med andre, interagere med andre dansere, bevægelseskvalitet, improvisation og ikke mindst den rette hiphop-attitude".
Eleverne
Eleverne har desuden arbejdet med Labans bevægeles-terminologi.
Forløbet blev rundet af med udarbejdelsen af musikvideoer, hvor der var fokus opfyldelse af ovenstående elementer.
Eleverne skulle afslutningsvis lave en analyse af deres koreografi/musikvideoer ud fra labans bevægelses-terminologi.

Materiale: udleveret materiale om Labans bevægelses-kvaliteter. - 2 sider
"Grundbog i idræt C", Jeppe Elmelund m.fl., Gyldendal, side 35-39 - 4 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Pickelball og sundhed


I teori har vi talt om sundhedsbegrebet - hvad vil det sige at være sund? Motions gavnlige indvirkning på vores sundhed er blevet undersøgt, og
vi har undersøgt hvordan det står til med danskernes sundhed i nyere tid. Eleverne har prøvet at komme på initiativer som kunne hjælpe på danskernes sundhed/motionsvaner. Vi har i den forbindelse talt om motivations rolle herunder de forskellige former for motivation (indre og ydre).

I de praktiske timer har vi beskæftiget os med Pickellball:
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.

Materiale: B-for bedre idræt (1. udgave 2009): Side 23-35 + side 138-141(motivation)
Artikel: "Fodbold er en sund og vanedannende sport", www.videnskab.dk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 MTB og aerobt arbejde

Forløbet har fokus på MTB-kørsel i skovterræn og banekørsel. Eleverne er blevet undervist i de forskellige teknikker der kræves for at køre i et bakket skovterræn.  Af teknikker og kompetencer der undervises i kan nævnes balance på cykel, korrekt stilling på cykel, brug af bremser og gear, overblik, op-og nedkørsel; forcering af mudder, rødder, drops, flyv-hop.
Eleverne har prøvet at køre på bane og skovruter på tid.
Teoretisk har vi beskæftiget os med aerob energiomsætning. Iltens vej fra luften til musklerne er gennemgået inkl. forskellige energiomsætninger. Iltoptagelsens betydning for præstationsevnen er belyst. Eleverne har stiftet bekendtskab med biptest (konditalstest), og vi talt om måder/træningsmetoder til at optimere henholdsvis kredsløbskonditionen og stofskiftekonditionen.

Materiale: B-for bedre idræt: side 67-90
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fodbold og anaerobt arbejde

I de praktiske timer har vi arbejdet med Fodbold. Der har været fokus på teknik: afleveringer (inderside + halvt liggende vristspark), tæmninger, skud på mål, aflevering af bold til medspiller i løb. Derudover har vi arbejdet med finter hvor tempo- og retningsskift er centrale.
Vi har primært spillet 7 vs 7, og der har været fokus på overordnet defensive og offensive pligter + spilbarhed.

Teoretisk har vi beskæftiget os med anaerob træning, og eleverne har stiftet bekendtskab med tolerancetræning (anaerob kapacitet) og hurtighedstræning (anaerob effekt). Vi har diskuteret hvorvidt disse egenskaber er vigtige for boldspillere/fodboldspillere.

Materiale: "B-for bedre idræt, Gyldendal": side 92-104 (kap. 5)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Gymnastikkens historie(musik og bevægelses-forløb)

Forløbet er tonet i rytmisk retning - D.v.s. at det skal opfattes som "musik -og bevægelse-genren".
Praktisk har vi arbejdet med udviklingen i dansk gymnastik fra slutnigen af 1800-tallet og frem til i dag ( i grove træk). Eleverne har set filmen "gymnastikkens historie" af Else Trangbæk, og har selv skulle efterprøve nogle af gymnastikformerne fra tidligere. Der har været fokus på udviklingen fra stillingsgymnastik til bevægelsesgymnastik. Fra relativt stillestående gymnastik med islorede bevægelser til gymnastik med totalbevægelser hvor flere muskelgrupper er i spil, og hvor man i højere grad bruger "rummet" (Labans terminologi).
Vi har undervejs arbejdet kønsadskilt - pige- og drengegymnastik, men også kønsintegreret.. Vi har desuden arbejdet med behændigheds- og springgymnastik (hovedspring på airtrack og spring på minitrampolin inkl. salto)). Fokus har været på kropsbevidsthed, spændstighed, kipbevægelsen og rotationer. Eleverne har afslutningsvist skulle udarbejde en performance hvor færdighedsområder indenfor behændighed, spring og rytmegymnastik vistes frem. Det var et krav at det hele skulle foregå til musik. Forløbet skal således opfattes som et forløb under "musik og bevægelse"-genren.

I teori har vi arbejdet med gymnastikkens og sportens historie/udvikling i dansk perspektiv. Vi har haft særligt fokus på omstændighederne for gymnastikkens udvikling i slutningen af 1800-tallet herunder de særlige karakteristika for svensk - og dansk/tysk gymnastik.

Mataeriale:
B-for bedre idræt: side 168-172 (skyttebevægelsen, Gymnastikken og højskolebevægesen.
Krop og samfund: "Tema: Idrætten gør kvinderne stærkere", side 40-47
Film: "Gymnastikkens Historie", Else Trangbæk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Badminton og anatomi

Praktisk:
I badminton arbejder vi med teknik i forhold til greb, serv (forhånd og baghånd), clearslag, drop, netdrop, smash og bevægelse på banen (spilcentrum og benarbejde). Eleverne skal undervejs prøve at fejlrette hinandens spil. Derudover har vi arbejdet med single -og doubleregler. Forløbet afsluttes med en test hvor eleverne skal  udarbejde en slagserie, som afspejler deres niveau.
Teoretisk
Eleverne skal kunne redegøre for bevægeapparatets opbygning med særlig fokus på de største muskler i kroppen. De skal kunne forklare hvorledes en muskel er opbygget og hvordan den udvikler kraft. Ydermere skal de kunne lave en bevægelses-analyse af benarbejde i forskellige idrætsgrene herunder Badminton. Hvad "forspænding" er noget er også blevet gennemgået.

Materiale: B-forbedre idræt: side 38-46 +55-62 + 65-66 + side 106-117
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Studietur til Nice (danskernes motionsvaner)

Eleverne har været på studietur til Nice for at stifte bekendtskab med nyere idrætsgrene som vi har valgt at kalde "adventuresport/ekstremsport". De har prøvet klatring i klipper, adventureløb og canyoning. det var en tværfaglig tur7ekskursion hvor eleverne efterfølgende har arbejde med følgende problemstillinger:
Hvilke forudsætninger skal man have for at dyrke adventuresport, og hvorfor er denne slags idrætsgrene i vækst?

- Hvilke fysiologiske krav er der til adventureløb, klatring og Canyoning?
- Hvordan skal man træne for at klare sig bedst muligt i ovenstående idrætsgrene?
- Hvilken udvikling har der i grove træk været i danskernes idrætsvaner siden 1960´erne og frem til i dag.
- Hvem er det, der dyrker adventuresport/ekstremidræt?
- Hvorfor dyrker flere og flere danskere adventuresport/ekstremidræt?

Materiale:
B-for bedre idræt, side 180-190.
Artikler: "ekstremsport - et samfundsvidenskabeligt perspektiv", Gunnar Breivik
"Luk samfundet op": "Formbarhed i det senmoderne samfund" af Thomas Ziehe: side 74-78
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Flagfootball og kroppens temperaturregulering

Eleverne arbejder med tekniske og taktiske færdigheder med fokus på aflevering og modtagelse af bold, løb med- og uden bold samt spilforståelse. De har selvstændigt arbejdet med angrebsåbninger og afprøvet disse i kamp.

Mål: At eleverne opnår basale tekniske færdigheder, såsom at aflevere og modtage bolden kort og langt i løb. At eleverne lære at løbe med bold og undgå at blive tacklet via finter herunder tempo og retnoingsskift.
Derudover at eleverne opnår en taktisk forståelse af spillets elementer, særligt gennem arbejdet med egne angrebsåbninger og disses overførselsværdi til kamp.

I teori har vi på arbejdet med kroppens forskellige metoder at komme af med overskudsvarme på. Vi har desuden talt om nyttige tiltag op til længerevarende idrætsaktiviteter som kan forebygge dehydrering.

materiale:
"Krop og træning": "temperatur- og varmeregulering", side 40 - 45.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Atletik og de olympiske lege


Praktisk:
grundlæggende kendskab til udførelsen af forskellige discipliners udførelse. Eleverne præsenteres for den tekniske udførsel af højde- og længdespring, spydkast, kuglestød, 400 meter stafetløb og 100 m sprint.
Eleverne arbejder med de forskellige faser i udførelsen af de forskellige discipliner (ex. tilløb, afsæt, svæv og landing).

teori:
Vi arbejder med Ol´s historie (særligt fokus på 1936), og eleverne skal i særlig grad forholde sig til brugen af OL som en politiks og kommerciel platform. Vi har perpektiveret til VM i Qatar i 2022, og diskuteret hvorfor dette event var kontroversielt. Er det atleternes, idrætsforbundenes eller staternes ansvar at tage stilling til evt. sammenblanding af sport og politik. Hvilke dilemmaer blev atleterne stillet overfor i 1936 + til VM i Qatar i 2022. Hvorfor ønsker stater i det hele taget at afholde disse mega sportevents? Begereberne softpower + sportswashing er væsentlige.

materiale
B-for bedre idræt: side 196-201.
Podcasts:
https://www.mediano.nu/oversigt/2020/5/25/mediano-sport-perspektiv-ol-i-berlin-1936-forfrelsens-triumf
+
https://www.idan.dk/nyheder/soft-power-og-sport/
+
https://www.altinget.dk/artikel/imam-om-vm-kritik-qatar-er-spejlet-der-konfronterer-vesten-med-sit-eget-hykleri
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Volleyball og træningsplanlægning

Faglige mål knyttet til den praktiske del af undervisningen:
- Beherskelse af de forskellige tekniske slag (baggerslag / fingerslag / smash / serv).
- Beherskelse af sammenspil på holdet, indgå i forskellige positioner på banen.

Eleverne har primært spillet indendørs volleyball, men de har også været på højskole-ophold, hvor der blev undervist i beachvolley. Til eksamen er der fokus på indendørs-volleyball!.

Eleverne har sideløbende med Volleyballundervisningen lavet deres individuelle træningsforløb. Dette blev afsluttet med en skriftlig aflevering!

I den teorietiske del af undervisningen har vi haft fokus på på træningsteori. I forbindelse med elevernes individuelle træningsforløb er træningsplanlægning herunder "kapacitetsanalyse" og "kravsanalyse" blevet gennemgået. Vi har desuden repeteret træningsteori fra tidligere forløb. Endelig har vi gennemgået styrketræningsprincipper + muskelfibertyper.
Materiale. B-for bedre idræt, side 114-124
Morten Zacho: "Træningsplanlægning", DIF, 2001, side 2-7
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Individuelt træningsprojekt 10-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Padeltennis og nervesystemet

I padeltennis har eleverne arbejdet med med udvalgte basale teknikker såsom forhånds- og baghåndsslag, serv, flugtninger ved nettet, lob  og overhåndsslag.
Vi har arbejdet med at bruge bagvæggen i spillet = positionere sig og slå til bolden efter at den har ramt bagvæggen
Endelig har eleverne arbejdet med positionering på banen - bl.a. hvordan man kan lægge pres på sine modstandere ved nettet.

I teori har vi beskæftiget os med nervesystemet. Vi har beskæftiget os med nervesystemets opdeling i centralnervesystem og "det perifere nervesystemsystem" herunder det det somatiske og og autonome nervesystem.
Eleverne har lært de overordnede principper som ligger til grund for hvorledes muskelbevægelser udgår fra hjerne og rygmarv. Vi har i denne forbindelse også beskæftiget os med reflekser herunder den myotatiske refleks.

Materiale: B-for bedre idræt: side 126 - 136
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Les lanciers og teamsamarbejde

Faglige mål koblet til den praktiske del af undervisningen:
- kunne udføre grundtrinene til les lanciers + forskellige dansevariationer som indgår i de forskellige ture.
- kunne udføre trin i takt til musikken.
- kunne inkorporere grundtrinene i turene i les lanciers
- Kunne indgå som både herre og dame.
- Der vil desuden være fokus på den æstetiske udførsel af ovenstående.
- Endelig har eleverne arbejde med at lave deres egen kvadrille-dans med et mere
  moderne udtryk. Til dette formål har vi anvendt Labans BESS-koncept til at identificere
  nogle parametre som kunne ændres. Desuden har eleverne også prøvet at danse til
  mere moderne musik såsom Hiphop-musik.

I den teorietiske del af undervisningen har vi haft fokus på "det gode team" Eleverne har læst om og diskuteret hvilke dynamikker der kan gøre sig gældende på et nyt hold/opstart på ny sæson (forming, storming, norming..). Hvordan kan man optimere holdets præstation gennem kommunikation og rollefordeling. Teambuilding som middel til at forbedre et holds præstation er også berørt.

Materiale:
B-for bedre idræt, kapitel 9 (team og hold) side 156-166
Udleveret materiale om Labans BESS-teori.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer