Holdet 2024 d25re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Jette Bie Junker Larsen
Hold 2024 d25re (d25re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion
Titel 2 1. islam
Titel 3 2. Kristendom
Titel 4 3. Buddhisme
Titel 5 4. Asatro

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion


Introduktion til religion.
Forløbet er et introduktionsforløb til faget religion med udgangspunkt i en diskussion om definitionen på religion og præsentation af grundlæggende fænomenologiske begreber og teorier samt værktøjskasse til metode. Forløbet er derfor ikke et selvstændigt forløb, men udgangspunktet for arbejdet i de efterfølgende forløb.
I introduktionen har der været fokus på følgende:
Hvad er religion? Klassifikation, myter og mytebegreber, ritualer som kommunikation mellem denne og den anden verden, overgangsritualer og typer af informanter.

Antal læste sider ca. 35


Teorier:
Ninian Smarts teori om de syv dimensioner, Arnold van Genneps teori om overgangsritualer, teori om myter


Centrale begreber:
Indefra, udefra, elite – mainstream, lægmand, minimalist, maksimalist, kultur – natur, privilegeret talesituation, profeti, bøn, monoteisme, polyteisme, klassifikationssystemer, religiøs specialist, myte, differentieringsproces, synkretisme, kaos, kosmos, urtid, åbenbaring, profet, eskatologi, ritualer, overgangsritualer, 0-punkt, initiand, sakralisering, desakralisering, bøn.


Baggrundstekster:
Andreasen, Esben m.fl.: “Religion og kultur.” 3. udg. Systime 2010, side 7-13, 19-26 og 280-281
Interview: Rothstein, Mikael: “Religion er et socialt og kulturelt fænomen” https://religion.systime.dk/?id=c3830
Interview: Schjødt, Uffe: “Religion er adfærd” https://religion.systime.dk/?id=c1038
Madsen, Lene m.fl.: ”Grundbogen til religion C.” 3. udg. Systime 2019, side 330-331 og 332-334 i uddrag
”Myte” i: Lene Madsen m.fl. ”Grundbogen til religion C”. Systime https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=254
PowerPoint: “Ninian Smarts syv dimensioner”
Værktøjskassen. Model til Arnold van Genneps teori om overgangsritualer


Tekster:
Film-klip: Indiana Jones: ”Dinner of Doom” på: https://www.youtube.com/watch?v=3MgyRO3c870
Billede: Thorslunde alterforside
TV-klip: Slice (8. december 2022). ”Crocodile warriors of Iatmul | SLICE” (eksempel på overgangsritual), på: www.youtube.com https://www.youtube.com/watch?v=IsM5iWzqvv0
TV-klip: National Geographic (26. december 2011). ”Rites of Manhood: Crocodile Scars | National Geographic” (eksempel på overgangsritual), på: www.youtube.com, https://www.youtube.com/watch?v=oJDOh3VSoxQ


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 1. islam



I forløbet tog vi udgangspunkt i at undersøge indefra – og udefra synspunkter på, hvad islam er og islams mange forskellige udtryksformer i Danmark.
Vi har arbejdet med klassisk islam, hvor vi gennem de seks trosartikler har arbejdet med gudsopfattelse, Muhammeds rolle, de hellige skrifter, og overfladisk berørt engles rolle, dommedag og forudbestemmelsen. Vi har arbejdet med de fem søjler, hvor vi så en dokumentaren ”Hajj” og vi har arbejdet med bønnen og fasten. Herunder har vi hørt indefra-oplæg om bønnen og bønnens udførelse.
Vi har ligeledes arbejdet med sharia og forskellen på den holistiske opfattelse af sharia og sharia som islamisk lovsystem og islam i Danmark.

Antal læste sider ca. 60


Teorier:
Ninian Smarts teori om de syv dimensioner, Arnold van Genneps teori om overgangsritualer, rent-urent, helligt-profant.

Tekster i værktøjskassen:
”Helligt og profant” i Lene Madsen. ”Grundbogen til religion C”, Systime,  https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=256
”Rent og uren” i: Carsten Lykke-Kjeldsen. ”Begrebsnøglen til religion – teori og metode.” Systime, https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=202
PP: ”Helligt-profant, rent-urent”
”Axis mundi” på: https://www.religion.dk/leksikon/axis-mundi
”Hadith” på: https://lex.dk/hadith


Centrale begreber:
Allah, Muhammed, Abraham, Ærkeenglen Gabriel, Kabaen, Medina, Mekka, Koranen, umma, sunni-islam- shia-islam, De seks trosartikler, engle, hadith, dommedag, forudbestemmelsen, paradis, helvede, sunna, Hadith, de fem søjler, shahada, zakat, sawm, salat, hadj, sharia, sharias 4 rødder, axis mundi, polyteisme, monoteisme, ateisme, omnipotent, omniscient, omnipresent, helligt og profant, rent og urent

Baggrundstekster:
Steffensen, Jens: “Islam – fra beduinkult til verdensreligion,” 2. udg., Systime 2005, side 7-21, 24-33
Kristeligt Dagblad Infogram: ”Muhammeds liv” på: https://infogram.com/muhammeds-liv-1gqo2qqgd8vy278
Film: Religionsnørden: ”Islam introduktion” på: https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA
”Sharia” i: Madsen, Lene m.fl.: ”Grundbogen til religion C.” 3. udg. Systime 2019, side 110-112

Tekster:
Simonsen, Jørgen Bæk: ”Definition af islam”. https://religion.systime.dk/?id=c1390
Interview: Noor Samha ”At være muslim”. https://religion.systime.dk/?id=c1682
TV-klip: DR3: ”Perkerdansk, sæson 1 episode 7” (21.02. 2015). Tidskoder: (1:40-3:49) og (7:07-13:08) https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=t67Y2XXT9Mg
Tekst. Muhammeds åbenbaring. Abdurrahman al-Sheha. Muhammed, Guds sidste sendebud. Det islamiske Trossamfund på Fyn, 2006, side 14-17.pdf
Tekster om gudsopfattelsen: Sura 1 ”Åbningssuren”; Sura 112, 1-4; Sura 2, 255 ”Tronverset” og Sura 2, 115-117 i: Finn O. Hvidberg-Hansen: ”Koranen i udvalg.” Samlerens Bogklub 1999, side 39-40.
Interview: Massoud Fouroozanden. ”Koranen”. https://religion.systime.dk/?id=c3472
TV-Klip: ”Dommedag: Paradis eller Helvede?” https://religion.systime.dk/?id=480#c3076
TV-klip: Faisal Latif (2018):  ”ADHAN. Muslim Call to Prayer” https://www.youtube.com/watch?v=cSpGndN3LoQ
TV-klip: Islamguide.dk (2015): “Min bøn - Trin-for-trin vejledning i salah (for mænd og kvinder)” https://www.youtube.com/watch?v=4uPJbJVEkIk
TV-udsendelse: BBC: “Hajj”
Tekst: ”Al-Bukhari: Fasten”  https://religion.systime.dk/?id=c3777
Tekst. Af an-Nawawi. ”Troens hovedpunkter”.docx
Tekst. Hvad skal man gøre, hvis man, ved en fej, kommer til at spise noget svinekød.docx

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 2. Kristendom



Forløbet tager afsæt i kristendommens udgangspunkt i jødedommen. Vi arbejdede med pagten mellem Gud og det jødiske folk og profeterne Abraham og Moses.
Herefter arbejdede vi med Jesus med udgangspunkt i den historiske Jesus og Jesus som Kristus. Vi har især haft fokus på Jesu radikalisering af Moseloven i Bjergprædiken (læst i uddrag), det dobbelte krælighedsbud og næstekærlighed. Vi har arbejdet med Paulus og hans systematisering af troen og arbejdet med dåb.
Vi har i forløbet haft besøg af KFS.

Antal læste sider ca. 70



Teorier:
Mytedefinition og mytetyper
Jørgen Podemann Sørensens Ritual-myte-model

Tekster i værktøjskassen:
”Tekstanalyseskema” i: Madsen, Lene m.fl.: ”Grundbogen til religion C.” 3. udg. Systime 2019, side 270-72
Youtube: Religionsnørden (2019): ”Eksamen 1:3 Forberedelslokalet” https://www.youtube.com/watch?v=pRRCHaam9BI
Youtube: Religionsnørden (2019): ”Eksamen 2:3 Oplægget” https://www.youtube.com/watch?v=LrbySxtuOEk
Mp4: ”Mytetyper”
”Jørgen Podemann Sørensen. Ritual-myte-model” i Madsen, Lene m.fl.: ”Grundbogen til religion C.” 3. udg. Systime 2019, side 253-255


Centrale begreber:
Gudssyn, menneskesyn, verdenssyn, myte, kaos, kosmos, differentieringsproces, antropogoni, teogoni, kosmologi, kosmogoni, eskatologi, arvesynd, grundfortælling, trickster, mediator, Messias, pagt, Abraham, Moses, problemmyte, løsningsmyte, arvesynd, indefra-udefra, Bibelen, Jesu dobbeltnatur, kristne mærkedage, fra handlelov til tankelov, agape, det dobbelte kærlighedsbud, Bjergprædikenen, synd, frelse, kultdrama


Baggrundstekster:
Andreasen, Esben m.fl.: “Religion og kultur.” 3. udg. Systime 2010, side 143-162, 165-170
TV-klip: Jonathan Spang: Bibelen. Historien om de ti bud https://www.youtube.com/watch?v=deNxv2OuCaU
Evangelieark
Film: Religionsnørden. ”Kristendom basis 1” på: https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE
”Frelse gennem tro” på: https://www.folkekirken.dk/om-troen/reformation/luther/luthers-tanker/frelse-gennem-tro
Film-klip. Martin Luthers liv på 2 min https://vimeo.com/235000763
Elev-produkt: Centrale institutioner og personer i kristendommen.pptx
Youtube. Folkekirken.dk ”Hvad er dåb” (25. maj 2018) https://www.youtube.com/watch?v=DOBeGNxhVNg&t=3s

Tekster:
Tekst. Den-apostolske-Trosbekendelse.pdf
GT. 1. Mos 1 og 2 (”Verdens skabelse” og ”Adam og Eva”)
GT. 1. Mos 3 (Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have)
KFS. Tekst. NT. Luk 15, 11-24. Lignelsen om den fortabte søn.pdf
GT: ”Omskærelsen” 1. Mos 17, 1-14, ”Åbenbaringen på Sinaj. 2. Mos 19, 1-8 og ”De ti bud.” 2. Mos. 20, 1-21 (pagt)
Film. Monty Python’s “Life of Brian” (1979) (Uddrag)
NT. Matth 5, 1-48 (Bjergprædikenen)
NT. ”Det største Bud i Loven” Matt 22, 25-37
NT. ”Den Barmhjertige samaritaner” Luk 10, 25-37
Natholdet (2015). ”Hvad er næstekærlighed?” på. Youtube.com https://www.youtube.com/watch?v=CoSjGAP9ZFw
Tekst. NT. Rom 3, 21-31 ”Retfærdigghed ved tro på Jesus Kristus”
Tekst. Jesusnet.dk ”Hvordan ser Gud på vores synd?” på www.jesusnet.dk. 21. august 2003. https://jesusnet.dk/en/svar/hvordan-ser-gud-paa-vores-synd/
Tekstsamling ”Dåben i Folkekirken” Bestående af: ”Tekst 6 – Højmesse i den danske folkekirke” i: Madsen, Lene m.fl.: ”Grundbogen til religion C.” 3. udg. Systime 2019, side 84, NT. ”Jesu dåb” Matt 3, 13-17, Folkekirken.dk. ”Sådan foregår dåb i folkekirken”. www.folkekirken.dk. https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/daab/saadan-foregaar-daab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning