Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Alssundgymnasiet Sønderborg
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Sofie Kalf
|
Hold
|
2024 ab25ol (ab25ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Homer
Homer: Iliaden (Otto Steen Due, Gyldendal 1999)
1. Sang (Konflikten mellem Agamemnon/Achilleus)
3. Sang (Tvekampen mellem Menelaos/Paris)
6. Sang, v. 251-529 (Paris/Hektor, Andromache/Helena – køn & idealer)
9. Sang, v. 114-655 (Agamemnon giver sig, men Achilleus vil stadig ikke deltage – Zeus’ plan må ændres)
19. Sang (Achilleus kæmper igen)
22. Sang (tvekampen mellem Achilleus/Hektor)
Perspektiv: Troy (Petersen, 2004)
Iliaden er læst med fokus på Achilleus’ vrede og det er således de vigtige punkter i forbindelse hermed, der er blevet læst.
‘Troy’ er set som en moderne remediering af teksten med fokus på forskelle mellem tekst og film. Vi har haft fokus på det homeriske spørgsmål, epos-genren, skæbne-begrebet, forholdet mellem guder og mennesker, kønsidealer, høvdingesamfundet og det antikke æresbegreb (timæ) på dette tidspunkt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ødipus
Sofokles: Kong Ødipus (Alex Garff & Leo Hjortsø, Gyldendal 1966)
Perspektiv: Memento (Nolan, 2000)
Vi har læst Sofokles’ Kong Ødipus med fokus på skæbnebegrebet, forholdet mellem skæbne, guder og mennesker, tragedien som institution, tragediens virkemidler og begrænsninger, tragediens bestanddele og aktører samt hybris-begrebet.
Vi har set filmen ‘Memento’ som perspektiv med fokus på sammenligningen mellem filmens hovedperson og karakteren Ødipus, der stoler blindt på egne sanser og analytiske kompetencer og aktivt ignorere råd og input fra andre i sin søgen efter retfærdighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50687868717",
"T": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50687868717",
"H": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50687868717"
}