Holdet 2024 ms25ol - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Sofie Kalf
Hold 2024 ms25ol (ms25ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Homer
Titel 2 Ødipus
Titel 3 Skulptur
Titel 4 Platon
Titel 5 Æneiden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Homer

Homer: Iliaden (Otto Steen Due, Gyldendal 1999)
1. Sang (Konflikten mellem Agamemnon/Achilleus)
3. Sang (Tvekampen mellem Menelaos/Paris)
6. Sang, v. 251-529 (Paris/Hektor, Andromache/Helena – køn & idealer)
9. Sang, v. 114-655 (Agamemnon giver sig, men Achilleus vil stadig ikke deltage – Zeus’ plan må ændres)
19. Sang (Achilleus kæmper igen)
22. Sang (tvekampen mellem Achilleus/Hektor)


Perspektiv: Troy (Petersen, 2004)


Iliaden er læst med fokus på Achilleus’ vrede og det er således de vigtige punkter i forbindelse hermed, der er blevet læst.

‘Troy’ er set som en moderne remediering af teksten med fokus på forskelle mellem tekst og film. Vi har haft fokus på det homeriske spørgsmål, epos-genren, skæbne-begrebet, forholdet mellem guder og mennesker, kønsidealer, høvdingesamfundet og det antikke æresbegreb (timæ) på dette tidspunkt.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ødipus

Sofokles: Kong Ødipus (Alex Garff & Leo Hjortsø, Gyldendal 1966)


Perspektiv: Memento (Nolan, 2000)


Vi har læst Sofokles’ Kong Ødipus med fokus på skæbnebegrebet, forholdet mellem skæbne, guder og mennesker, tragedien som institution, tragediens virkemidler og begrænsninger, tragediens bestanddele og aktører samt hybris-begrebet.

Vi har set filmen ‘Memento’ som perspektiv med fokus på sammenligningen mellem filmens hovedperson og karakteren Ødipus, der stoler blindt på egne sanser og analytiske kompetencer og aktivt ignorere råd og input fra andre i sin søgen efter retfærdighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Skulptur

DER PRØVES I UKENDTE SKULPTURER


Gennemgåede skulpturer (lærerstyret):
• Auxerrekoren, ca. 630 f.v.t.
• Kouros fra Fønikien, ca. 590 f.v.t.
• Kouros Anavysos, ca. 530 f.v.t.
• Zeus Artemision, ca. 460 f.v.t.
• Amfaretes gravstele, ca. 410 f.v.t.
• Doryforos, ca. 440 f.v.t.
• Afrodite fra Knidos, ca. 350 f.v.t.
• Hercules Farnese, ca. 340 f.v.t.
• Hermafrodit, ca. 150 f.v.t.


Elevgennemgåede skulpturer:
• Kleobis og Biton, ca. 580
• Kalvebæreren, ca. 560
• ”Peplos-koren”, ca. 530
• Kore fra Agora, ca. 500
• Kritias-drengen, ca. 480
• Vognstyreren, ca. 470
• Hermes med Dionysosbarnet, ca. 350
• Griberen, ca. 340
• Apoxymenos (skraberen), ca. 330
• The Old Drunken Woman, ca. 280
• Demosthenes, ca. 280
• Nike Samothrake, ca. 200
• Laokoon-gruppen, ca. 100
• Bokseren, ca. 100


Efterantikke statuer:
• Sabinerrovet, Giambologna ca. 1580
• Amor og Psyche, Canova ca. 1790
• Venus Victrix, Canova 1805
• Theseus nedkæmper kentaur, Canova ca. 1815
• Ganymedes Waters Zeus as an Eagle, Thorvaldsen ca. 1820
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Platon

Platon: Gorgias, 447-458eb (Thure Hastrup & Ingemar Hidenius, Gyldendal 1977)
Platon: Staten, 506b-520e (Otto Foss, Tusculanums Forlag 1996)
Platon: Sokrates’ forsvarstale (Jørgen Mejer & Christian Gorm Tortzen, Gyldendal 2000)
    

Perspektiv: Captain Fantastic (Matt Ross, 2016)


Vi har læst Platons hulelignelse fra Staten som en grundteori i forståelsen af Platons værker og som filosofisk tankegang med perspektivering til almen dannende kompetencer som kritisk tænkning. Derudover har vi læst starten af dialogen Gorgias, da vi her ser Sokrates i sit rette element (samtalen) og får et indblik i dennes kritiske holdning til retorikere og sofister. Derpå har vi læst Apologien som samlet værk med fokus på den historiske baggrund, Platons inspiration, Sokrates’ filosofi og sammenhængen mellem teksten og hulelignelsen. Vi har arbejdet med Sokratisk ironi, maieutik, dialektik og menneskets areté.

Vi har set filmen ‘Captain Fantastic’ som perspektiv til vores Platon-forløb, da hovedpersonen eksplicit opdrager og uddanner sine børn i isolation efter Platons anvisninger i Staten. Vi har set filmen som et forsøg på at udleve Platons filosofi i praksis i den moderne verden og diskuteret fordele og ulemper.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Æneiden

Vergil: Æneiden, 4. Sang (Otto Steen Due, Forlaget Centrum 1996)

    ‘Om Æneiden’ (sammensat ud fra teksten fra Paideia & HUN)


Perspektiv: Libretto til Purcell ”Dido and Aeneas”, uddrag fra 3. akt (Nahum Tate)


Vi har læst Æneidens 4. sang, hvor kærlighedshistorien mellem Æneas og Dido udspiller sig og pligt møder kærlighed. Vi har læst teksten på basis af, at værket er et bestillingsarbejde skrevet af Vergil for Kejser Augustus med dennes agenda for øje. Derudover har vi lagt vægt på tekstens store inspiration fra og lighed med Iliaden både i form og formål, men anderledes fremstillingsmåde og -baggrund. Vi har haft fokus på romernes pligtetik overfor kærlighed, menneskets rolle i gudernes spil samt karakterernes motivation og bevæggrunde – er Æneas ordentlig med dårlig timing eller blot kynisk? Er Dido en tragisk, kvindelig helt eller en dramaqueen?

Vi har læst Nahum Tates ‘Libretto til Purcells ”Dido and Aeneas”’ (uddrag fra 3. akt) som perspektiv, hvor vi har haft fokus på gendigtningens valg ift. originalteksten.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer