Titel
1
|
1g forløb
Eftersom vores øvelser og emner i 1g fletter ind i hinandens timer, skærer jeg 1g over én kam og henviser i stedet til vores Teams-mapper.
Klaviaturet
- De tolv toners navne samt fortegn
- Intervalnavne
- Treklange
Tonehøjde i nodesystemet
- Læsning og noteringen af de tolv toner i et nodesystem, samt g-nøgle vs. f-nøgle
- Tonearter og paralleltonearter
- Læsning og notering af intervalafstande i nodesystemet (g-nøgle)
Mappe i Teams: Akkordlæsning
Notation, rytmik og nodeværdier
- Nodeværdier og pauser
- Notation, taktarter og taktstreger (som et led i skriftligt arbejde med MuseScore)
Mappe i Teams med materiale: Elementær teori
Kvintcirkel, tonearter og paralleltonearter
Tonearter og paralleltonearter er introduceret, og der er arbejdet med hvordan disse bestemmer sanges tonearter ift. funktionsharmonisk analyse.
Mappe i Teams med materiale: Elementær teori
Formanalyse, hook, break & gimmicks, samt tid vs. rum
Her har vi arbejdet med formled vs. formtype. I samme omgang har vi arbejdet med begreberne tid/rum, samt hook, break og gimmicks.
Mappe i Teams: Formanalyse, hook…
Kernestof taget fra: C-nøglen - Johannes Grønager
Elementær funktionsharmonik
Vi har startet vores funktionsharmoniske rejse med vores seks hovedfunktioner T, Sp, Dp, S, D, Tp samt har brugt disse til at finde kadencer og slutninger.
I timen har vi analyseret udvalgte værker, hvor vi har brugt viden fra kvintcirkel og tonearter til
Mappe i Teams med materiale og øvelser: Funktionsharmonik (Elementær funktionsharmonik)
Kernestof taget fra: C-nøglen - Johannes Grønager og Musikipedia.dk
BLUES-forløb
I bluesforløbet introduceredes kort de vigtigste historiske punkter. Teoridelen er fra et ark, jeg selv har sammenfattet med de vigtigste punkter, som omhandler de blå toner og tolvtakters-bluesskemaet. Denne viden er hentet fra musikipedia.dk. Med den funktionsharmoniske viden om Tonika, Subdominant og Dominant har eleverne omsat disse til hhv. trin I, IV og V, som vi brugte til analyse i tolvtakters-bluesskemaer af de pågældende.
Vi analyserede sangene Hound Dog, Before You Accuse Me og Hoochie Coochie Man.
Særligt for bluesforløbet var, at vi koblede teori til praksis og opførte de pågældende numre for hinanden i en sammenspilsomgang. Det er ikke altid, koblingen fra teori til praksis er været oplagt, men her var det forsøget værd.
Kernestof taget fra: musikipedia.dk
Mappe i Teams med materiale og øvelser: Blues
Praktisk og skriftlighed i 1g
Sideløbende med teori har vi haft sammenspil, optrædener, kor og ikke mindst hele det skriftlige arbejde i MuseScore. Til den praktiske del har vi optrådt sammen til musical, for hinanden i timerne samt til skolens fællessamling.
Øvelsesark i Teams: Musikipedia progressionsplan a-niveau
|