Holdet 2022 ms25MU - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Yavar Askari
Hold 2022 ms25MU (ms25MU, ms25MU, ms25MU årsprøve, ms25MU, ms25MU terminsprøve)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1g forløb
Titel 2 2g forløb
Titel 3 3g forløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1g forløb

Eftersom vores øvelser og emner i 1g fletter ind i hinandens timer, skærer jeg 1g over én kam og henviser i stedet til vores Teams-mapper.

Klaviaturet
- De tolv toners navne samt fortegn
- Intervalnavne
- Treklange

Tonehøjde i nodesystemet
- Læsning og noteringen af de tolv toner i et nodesystem, samt g-nøgle vs. f-nøgle
- Tonearter og paralleltonearter
- Læsning og notering af intervalafstande i nodesystemet (g-nøgle)

Mappe i Teams: Akkordlæsning

Notation, rytmik og nodeværdier
- Nodeværdier og pauser
- Notation, taktarter og taktstreger (som et led i skriftligt arbejde med MuseScore)

Mappe i Teams med materiale: Elementær teori

Kvintcirkel, tonearter og paralleltonearter
Tonearter og paralleltonearter er introduceret, og der er arbejdet med hvordan disse bestemmer sanges tonearter ift. funktionsharmonisk analyse.

Mappe i Teams med materiale: Elementær teori

Formanalyse, hook, break & gimmicks, samt tid vs. rum
Her har vi arbejdet med formled vs. formtype. I samme omgang har vi arbejdet med begreberne tid/rum, samt hook, break og gimmicks.

Mappe i Teams: Formanalyse, hook…

Kernestof taget fra: C-nøglen - Johannes Grønager

Elementær funktionsharmonik
Vi har startet vores funktionsharmoniske rejse med vores seks hovedfunktioner T, Sp, Dp, S, D, Tp samt har brugt disse til at finde kadencer og slutninger.
I timen har vi analyseret udvalgte værker, hvor vi har brugt viden fra kvintcirkel og tonearter til

Mappe i Teams med materiale og øvelser: Funktionsharmonik (Elementær funktionsharmonik)

Kernestof taget fra: C-nøglen - Johannes Grønager og Musikipedia.dk

BLUES-forløb
I bluesforløbet introduceredes kort de vigtigste historiske punkter. Teoridelen er fra et ark, jeg selv har sammenfattet med de vigtigste punkter, som omhandler de blå toner og tolvtakters-bluesskemaet. Denne viden er hentet fra musikipedia.dk. Med den funktionsharmoniske viden om Tonika, Subdominant og Dominant har eleverne omsat disse til hhv. trin I, IV og V, som vi brugte til analyse i tolvtakters-bluesskemaer af de pågældende.

Vi analyserede sangene Hound Dog, Before You Accuse Me og Hoochie Coochie Man.

Særligt for bluesforløbet var, at vi koblede teori til praksis og opførte de pågældende numre for hinanden i en sammenspilsomgang. Det er ikke altid, koblingen fra teori til praksis er været oplagt, men her var det forsøget værd.

Kernestof taget fra: musikipedia.dk

Mappe i Teams med materiale og øvelser: Blues

Praktisk og skriftlighed i 1g
Sideløbende med teori har vi haft sammenspil, optrædener, kor og ikke mindst hele det skriftlige arbejde i MuseScore. Til den praktiske del har vi optrådt sammen til musical, for hinanden i timerne samt til skolens fællessamling.

Øvelsesark i Teams: Musikipedia progressionsplan a-niveau
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2g forløb

Eftersom vores øvelser og emner fletter ind over hinandens timer, samt repeteres sporadisk, skærer jeg året over én kam og henviser i stedet til vores Teams-mapper.

Akkordernes opbygning

Vi dykker ned i akkordernes opbygning ud fra intervallerne frem til notationen af seksklange både i klaviatur og i nodesystem; fra dur/mol til 11'akkorder.

Rytmisk analyse

I 2g tager vi hul på tromme/bas-grooves i MuseScore og samtidig kobler arbejdet til rytmisk analyse i det teoretiske felt. Vi har typisk kigget på to-takters grooveskemaer og analyseret dem. Af viden har vi læst Grønagers værk ’Groovy! – arrangement af pop og rock’, ’Rockmusik i tid og rum’.
Af øvelser bruger vi eksempler fra M1-delprøverne, samt fra Gymmus materialebanken.
Endelig snakker vi om, hvordan rytmisk analyse kan indgå som et led i en overordnet analyse, f.eks. ifm. SRO/SRP eller til en mundtlig prøve.

Mappe i Teams med materiale og øvelser: Melodisk og rytmisk analyse

Kernestof taget fra: Rockmusik i tid/rum - Johannes Grønager

Melodisk analyse

Tilsvarende arbejder vi med melodisk analyse. Melodisk analyse arbejder vi med sammen med rytmisk analyse men også med udvidet funktionsharmonik nævnt i næste punkt.
Af øvelser bruger vi ligeledes eksempler fra M1-delprøverne, samt fra Gymmus materialebanken, og snakker om, hvordan melodisk analyse kan indgå som et led i en overordnet analyse, f.eks. ifm. SRO/SRP eller til en mundtlig prøve. Melodisk analyse bruger vi ifm. arbejdet med udvidet funktionsharmonik, som følgende afsnit handler om, hvor vi primært tager udgangspunkt i værker fra den danske sangskat i form af salmer, højskolesange, moderne popsange.

Mappe i Teams med materiale og øvelser: Melodisk og rytmisk analyse

Kernestof taget fra: musikipedia.dk

Udvidet funktionsharmonik

Teoretisk set får vi i dette forløb om funktionsharmonik introduceret nye begreber:
- Skråstregsakkorder og FH-notationen af disse med anderledes bastone noteret i interval under funktionen.
- Kvartsekstforudhold og kvartkvintforudhold
- DD og (D) samt de bikadencer, som de kan give anledning til.
- Dimakkorder og ufuldkomne dominantfunktioner

Som øvelser har vi desuden brugt eksempler fra M1-prøvesættene.

Sideløbende i 2g
- Sideløbende har vi som altid sammenspil- og korafveksling i timerne
- I MuseScore lægger vi fokus på tromme/bas-grooves samt tager hul på flydekoret.

Mappe i Teams med materiale og øvelser: Funktionsharmonik

Kernestof taget fra: Musikipedia.dk samt et kompendie om FH fra Yavars tid på uni (forfattet af Dorte Hagen og Jens Johansen).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 68 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3g forløb

SAMMEN HVER FOR SIG - FÆLLESSANGEN (EKSAMEN):
Som en del af repetitionen i 3g snakker vi musikeksternt i dette forløb om fællessangens rolle under corona, og hvordan mennesker tyer til sang, når de enten er frihedsberøvede, synger om bedre tider eller blot ytrer sig positivt; hvordan fællessang styrker sammenholdet i gode og hårde tider. Vi tager bl.a. udgangspunkt i følgende artikler:
1. https://www.kfpt.dk/pub/a4mmj8vo/release/1
2. https://www.midtikulturen.dk/tema/faellesskaber-gennem-kulturen#

Endvidere diskuterer vi tilblivelsen af salmer el. fællessang i respektive historiske perioder, med særligt fokus på nationalromantikken og besættelsen.

Teoridelen: Udvidet funktionsharmonik

Teoretisk set får vi i dette forløb om funktionsharmonik introduceret nye begreber:
- Skråstregsakkorder og FH-notationen af disse med anderledes bastone noteret i interval under funktionen.
- Kvartsekstforudhold og kvartkvintforudhold
- DD og (D) samt de bikadencer, som de kan give anledning til.
- Dim-akkorder og ufuldkomne dominantfunktioner

Som øvelser bruger vi desuden eksempler fra M1-prøvesættene.

Mappe i Teams med materiale og øvelser: Funktionsharmonik

Kernestof taget fra: Musikipedia.dk samt et kompendie om FH fra Yavars tid på uni (forfattet af Dorte Hagen og Jens Johansen).

Vestlige kunstmusik aka. klassisk musik:
I 3.g bliver vores sidste forløb omhandlende klassisk musik, hvor vi i grove træk snakker om de forskellige klassiske perioder. Elever fremlægger om hver deres periode i grupper eller enkeltvis:

Middelalderen (Medieval)
Renæssancen
Barokken
Klassikken
Romantikken: Tidlig-, høj- og senromantikken
Modernismen: Impressionismen og ekspressionismen
Modernismen: Neoklassicismen og serialismen/tolvtonemusikken
Samtidig (contemporary): Minimalisme, postmodernisme
Samtidig (contemporary): Postminimalisme og det 21. århundrede


Mappe i Teams med materiale: M24 go classical

Sideløbende - SRP, sammenspil og MuseScore:
I fagets skriftlige dimension arbejder vi i Pop/Rock-arrangementet i MuseScore, mens vi undervejs afholder flere M1-prøver i undervisningen.

Sammenspil har vi løbende, både for os selv, samt hvis vi skal øve optrædener frem mod forskellige arrangementer på skolen. Bl.a. optræder vi til musical.
Desuden afholder vi m-factor, hvor eleverne optræder solo-del for hinanden på skift.

Endelig skal eleverne i 3g også skrive SRP, hvor de kan vælge at skrive i musik.  

Bøger og materiale:
Af materiale bruger vi viden fra følgende bøger og hjemmesider, primært tilpasset som pdf’er i punktform i vores respektive Teams-mapper:

- Groovy! (Johannes Grønager)
- Rockmusik i tid/rum (Johannes Grønager)
- C-nøglen (Johannes Grønager)
- Musikipedia.dk
- Popmusik og modalharmonik (Martin Hammann)
-       www.Yavar.dk (bruger/kode: ags / musiklinjen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer