Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Alssundgymnasiet Sønderborg
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Kasper Steensgaard
|
Hold
|
2022 ab25MA (ab25MA, ab25MA, ab25MA, ab25MA terminsprøve)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vektorer i planen
Basale regneregler og algebra gennemgået undervejs, når vi har haft brug for det, dvs. f.eks. kvadratsætninger, potensregneregler, to ligninger med to ubekendte osv.
Afstand fra punkt til punkt
Vektorer defineret ud fra koordinater
Addition, subtraktion, skalering af vektorer - geometrisk betydning og regneregler for operationerne
Længde af vektor, vektor mellem to punkter
Enhedsvektor
Enhedscirkel og cos, sin og tan
Retvinklede trekanter
Skalarprodukt og regneregler for det, vinkel mellem to vektorer
Tværvektor og projektion af vektor på vektor
Determinant og parallelogram.
Linjer og cirkler
Parameterfremstilling og ligning for linje
Afstande
Anvendelser på trigonometriske problemer
Projekt om at navigere vha. vektorer
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog A1 s. 134 - 192
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog A2 s. 142 - 180
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procent og rentesregning
Basal procentregning
Absolut og relativ ændring
Fremskrivningsfaktor
Renteformlen
Lille projekt om annuiteter og lån
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog A1 s. 18 - 22 og s. 70 - 72
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentialfunktioner
Forskrift
Betydning af konstanterne a og b
Grafen - betydning af a og b
Formler til at bestemme a og b ud fra to punkter som grafen går igennem
Karakteristisk egenskab ved eksponentiel vækst
Fordoblings- og halveringskonstant
Regression og modeller
Den naturlige eksponentialfunktion
Løsning af ligninger med eksponentialfunktioner vha. logaritmer
Omregning mellem b*a^x og b*e^kx
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog A1 s. 29 - 41
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Logaritmer
Definition af log og ln ud fra 10^x og e^x
Definitionsmængde og værdimængde
Grafen
Logaritmeregneregler
Løsning af ligninger vha. logaritmeregneregler
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog A1 s. 23 - 29
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Potensfunktioner
Forskrift og graf for potensfunktioner
Bestemmelse af a og b ud fra to punkter
Regression og modeller
Procent-procent vækst
Proportionalitet og omvendt proportionalitet
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog A1 s. 42-52
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Polynomier
Forskrift og graf for andengradspolynomier - herunder konstanterne a, b, c og d's betydning for grafens udseende
Andengradsligninger og rødder for andengradspolynomier
Bestemmelse af toppunkt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Polynomier fortsat
Faktorisering af andengradspolynomier
Polynomiel regression
Polynomier af højere grad - graf og antal rødder samt faktorisering
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog A1 s. 80 - 110
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Funktionsbegrebet
Repetition af funktionsbegrebet
Definitions- og værdimængde
Monotoniforhold
Stykkevist definerede funktioner
Sammensatte funktioner
Inverse funktioner
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog A1 s. 8 - 18 og 58 - 66
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Differentialregning
Introduktion til differentialkvotient vha. nspires grafværktøj
Kontinuitet og grænseværdi
Definition af differentialkvotient og sammenhængen med tangenthældning
Udledning af differentialkvotienter for forskellige simple funktioner
Regneregler for differentialkvotienter (sum, differens, konstant gange funktion, produkt, sammensat funktion)
Monotoniforhold og ekstrema
Optimering
Væksthastighed
Projekt om placering af rensningsanlæg
Projekt om optimering af kræmmerhuse
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog A1 s. 234 - 252
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog A2 s. 8 - 32 og s. 182 - 195
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Trigonometriske funktioner
Radianmålet
Trigonometriske funktioner
Trigonometriske ligninger
Periodicitet
Harmonisk svingning
Repetition af omvendte funktioner
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog A3 s. 8 - 20
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog A1 s. 67 - 70
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Integralregning
Stamfunktion
Ubestemt integral
Regneregler for ubestemte integraler
Stamfunktion med graf gennem et bestemt punkt
Stamfunktion med bestemt tangent til grafen
Bestemt integral
Regneregler for bestemte integraler
Arealfunktionen
Areal mellem graf og x-aksen
Areal mellem to grafer
Integration ved substitution
Rumfang af omdrejningslegemer
Kurvelængde
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog A2 s. 33 - 58 og s. 61 - 66 og s. 196 - 200
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Studietur
Forløb om Gaudis arkitektur, kædelinjer og regression i nspire.
Optakt til studieturen til Barcelona.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kombinatorik og sandsynlighed
Kombinatorik, herunder additions- og multiplikationsprincippet
Fakultet
Kombinationer og permutationer
Grundlæggende sandsynlighedsregning, udfaldsrum og hændelse
Symmetriske sandsynlighedsfelter
Stokastisk variabel, sandsynlighedstabel
Middelværdi, varians og spredning
Binomialfordelingen
Binomialtest
Konfidensintervaller
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog A2 s. 98 - 140
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetition af integralregning
Repetition af integralregning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Vektorfunktioner
Koordinatfunktioner, banekurve, parameterfremstilling
Skæringspunkter med akserne
Hastighedsvektor og differentiation af vektorfunktioner
Accelerationsvektor
Tangent og tangentvektor
Gennemløbsretning
Lodrette og vandrette tangenter
Dobbeltpunkter
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog A3 s. 70 - 88
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Differentialligninger
Partikulær og fuldstændig løsning
Bevis for fuldstændig løsning til følgende differentialligninger:
y ' = k
y ' = g(x)
y ' = ay
y ' = ay + b
y ' = ay(M - y)
y' + a(x)*y = b(x) (panserformlen, ikke bevist)
Separation af de variable
Begyndelsesværdiproblemer
Opstilling af differentialligninger
Linjeelementer, hældningsfelter og løsningskurver
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog A3 s. 22 - 68 og 182 - 186
TRIP's matematiske BOG 3 s. 189 - 191 (den måde vi har gennemgået beviserne på)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Normalfordelingen
Repetition af sandsynlighedsregning og binomialfordeling fra B-niveauet
Tætheds- og fordelingsfunktion
Middelværdi og spredning
Standardnormalfordeling
Normale og exceptionelle udfald
Normalfordelingsplot
Konfidensinterval for hældningen for en lineær model
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog A3 s. 122 - 146
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forberedelsesmaterialet (betinget sandsynlighed)
Arbejde med forberedelsesmaterialet om betingede sandsynligheder og Bayes formel.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Funktioner af to variable
Kort introduktion til basal rumgeometri (vektorer i 3d, planer osv.)
Snitkurver
Niveaukurver
Partielle afledede
Gradient
Tangentplan
Stationære punkter og arten af dem
Geogebra er anvendt til at tegne grafer mm.
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog A3 s. 96 - 120
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Matrixregning
m x n - matricer
Kvadratiske matricer
Matrixmultiplikation
Identitetsmatricen
Inverse matricer og bevis for entydighed
Formel for den inverse til en 2x2-matrix
Løsning af lineære ligningssystemer
Rækkeoperationer og hvordan man finder inverse matricer med dem
Rotation omkring origo vha. matricer
Kort snak om egenværdier og googles pagerank-algoritme
Undervist ud fra det gamle forberedelsesmateriale om matrixregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51295146883",
"T": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51295146883",
"H": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51295146883"
}