Alssundgymnasiet Sønderborg
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Alssundgymnasiet Sønderborg
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 d25BI - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau
Biologi A
Lærer(e)
Jakob Sten Knudsen
Hold
2022 d25BI (
d25BI
,
d25BI
,
d25BIØ
,
d25BI
,
d25BI terminsprøve
,
d25BIØ
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Celler og mikrobiologi
Titel 2
Kost og ernæring
Titel 3
Muskelfysiologi
Titel 4
Økologi og stofkredsløb
Titel 5
Immunforsvar og nerver
Titel 6
Genetik og forplantning
Titel 7
Alt om blod
Titel 8
Evolution og udholdenhed
Titel 9
Nyreren
Titel 10
Rest om nyren
Titel 11
Populationsøkologi og økotoks
Titel 12
Cancer og biologisk matematik
Titel 13
Gener, praktisk anvendt
Titel 14
Recap om celler, deres opbygning og funktioner
Titel 15
Afsluttende forløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Celler og mikrobiologi
I dette indledende forløb arbejdes der med celler, deres opbygning og vigtige funktioner, samt hvordan molekylære egenskaber kan udnyttes i biologi. Der er i forløbet også sat fokus på DNA som kode for vigtige molekyler, og der er derfor også set på replikation og translation af den genetiske kode.
Udførte forsøg: Ekstrahering af DNA
Læste sider:
Mikroskopisk Liv - 8-14, 26-48
Genetikbogen: 40-50
Indhold
Kernestof:
Egebo, Lone Als: Mikroskopisk Liv, Nucleus; sider: 8-14, 26-34, 36-48
Common misunderstandings of genetics - Wikipedia
Læs omkring almindelige misforståelser omkring genetik hjemme til timen
Undersøg alt hvad i kan om DNA's opbygning og struktur
Lone Als Egebo: Genetikbogen, Nucleus; sider: 40-50
DNA fra tomat .docx
DNA replication
Se videoen som lektie, og læs et par sider omkring proteinsyntesen
Elevtrivsel
Opgaveark om DNA og RNA.docx
mRNA Translation (Advanced)
Overvej hjemme hvad kroppen kræver for at kunne udføre fysisk aktivitet
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kost og ernæring
I forløbet her arbejdes der med de 3 makronæringsstoffer, hvor der ses på deres opbygning og struktur, derefter deres nedbrydning og senere optagelse i kroppen. Der arbejdes også med hvad de forskellige næringsstoffer bruges til i kroppen, med en introduktion til energiomsætning i kroppen.
Udført forsøg: Kostplanlægning
Læste sider:
Fysiologibogen 75-95, 169-172
Indhold
Kernestof:
Undersøg strukturen og brugen i kroppen af følgende tre molekyletyper: Kulhydrat, Protein og triglycerid
Bodil Blem Bidstrup et al.: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 75-95, 169-172
Filmscene til brug i timen
Beklager at lektier kom på sent
Regneeksempel, morgenmad.xlsx
Der er noget viden vi mangler for at kunne forstå muskelsammentrækninger. Noter derfor alt ned i ikke forstår i lektien, og se om i kan finde det mest centrale vil mangler at lære omkring.
d25 højde.xlsx
HUSK besvarelse af spørgeskema!
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Muskelfysiologi
I dette forløb arbejdes der med kroppen under aktivitet, med fokus på musklers arbejde og energiomsætning under arbejde. Der ses på hvordan muskelfibre er opbygget, hvordan de aktiveres af nerver, og hvilke forskellige kilder til energi de benytter, afhængig af arbejdskravet. Der arbejdes også med forskellige mindre, elevproducerede forsøg.
Udførte forsøg:
Forsøg med hoppehøjde
Selvudviklet forsøg med aktivitet
Læste sider:
Fysiologibogen 95-103
Indhold
Kernestof:
Udarbejd et mini-forsøg, der viser noget omkring muskelstyrke, træthed eller andet muskelrelateret.
Evalueringsskema
Bodil Blem Bidstrup et al.: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 96-103
Undersøg emnet "Glykolyse" for eksempel ved at søge på nettet eller se efter det i bogen.
Egebo, Lone Als: Mikroskopisk Liv, Nucleus; sider: 96-103
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Økologi og stofkredsløb
I forløbet her arbejdes der med økosystemer, med fokus på stofkredsløb og energistrømme, startende med mindre organismer og planter og senere nedbrydningsprocesser og selve opbygningen af et givent økosystem. Der er i den forbindelse arbejdet med fotosyntese, blandt andet for at sammenligne det med processer der kendes fra den cellulære respiration.
Udførte forsøg:
Påvisning af fotosyntese
Mini-rapport om økosystem
Læste sider:
Økologibogen: 13-42
Mikroskopisk liv: 96-102
Indhold
Kernestof:
Michael Arvedlund: Økologibogen, Nucleus; sider: 13-42
Jeres lektie er at overveje metoder til at påvise fotosyntese. Overvej desuden hvorfor den givne metode vil virke.
Økosystemer og faktorer deri.pptx
Fokus for lektierne er nitrogens kredsløb og nedbrydningsprocesserne.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Immunforsvar og nerver
I dette forløb arbejdes der med immunforsvarets celler, reaktioner imellem celler i kroppen og fremmede celler, hvordan sygdomme opstår og spredes i kroppen, samt hvordan en virusinfektion kan opdages og bekæmpes af immunforsvaret. I forløbet arbejdes der også med kroppens signalsystemer, herunder nerver, og hvordan disse signaler startes og videresendes. Endvidere er der også arbejdet med nervers påvirkning af fremmede stoffer, såsom alkohol og koffein.
Udført forsøg:
Påvirkning af nerver
læste sider:
Fysiologibogen: 21-26, 32-42, 105-123
Rusmidlernes Biologi: 24-26, 46-50
Indhold
Kernestof:
Bodil Blem Bidstrup et al.: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 21-26, 32-35, 37-42, 105-123
typeord-biologi.pdf
Biologi A august 2018 opg 1+2.pdf
HUSK: Sidste frist for indbetaling af depositum til studietur!
30 minutters arbejde, derefter præsentation om valgt sygdom i grupper
Spring eventuelt afsnittet om ELISA-metoden over
Ingen læsning, men tænk over hvad i i forvejen ved omkring nerver, nerveaktivitet og nervesignaler.
Rusmidlernes biologi.pdf
Læs siderne 24-26 i Rusmidlernes biologi
Læs siderne 46-50 i Rusmidlernes biologi
Lektien fra mandag igen
Lone Als Egebo: Genetikbogen, Nucleus; sider: 7-18
i forhold til lektien i genetikbogen, så er siderne 15-18 de vigtigste
Seksualitet og genetik.pptx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Genetik og forplantning
I dette forløb arbejdes der med genetik på det individuelle niveau, og genetik i forbindelse med reproduktion. Der arbejdes med geners vigtighed for organismen, herunder hvordan træk kan være arvelige og hvordan man kan forudsige mulige fænotyper og genotyper for et individ. For at se på hvordan arvelighed påvirker individet er der også set på allergier som mulig arvelig egenskab.
I forløbet er der også set på den fysiologiske og genetiske baggrund for reproduktion, med fokus på hormon cykluser og hormonregulering.
Udførte forsøg:
Laktaseforsøg
Klassens dominante egenskaber
Læste sider:
Genetikbogen: 7-39, 57-60, 75-87
Fysiologibogen: 125-147
Mikroskopisk liv: 86-91, 96-101
Indhold
Kernestof:
Lektien fra mandag igen
Lone Als Egebo: Genetikbogen, Nucleus; sider: 7-25, 27-39, 57-60, 75-87
i forhold til lektien i genetikbogen, så er siderne 15-18 de vigtigste
Seksualitet og genetik.pptx
Meget af lektien fra side 27-34 har vi snakket om, men med fordel kan man skimme det igennem.
Bodil Blem Bidstrup et al.: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 125-147
graviditet og fosterudvikling
Se den vedlagte video, eller find en tilsvarende video efter eget valg. Den skal vise fosterets udvikling fra ægcelle til fødsel.
Læselektien kan med fordel skimmes igennem
Fight the bite intro.docx
Lactaseforsøg.docx
Afsnit
Ingen læselektie, men hav Genetikbogen med. Og find noter om RNA og proteinsyntesen, så i har dem med til timen.
virtuelt laboratorium
Egebo, Lone Als: Mikroskopisk Liv, Nucleus; sider: 86-91, 96-101
Data for gærforsøg.xlsx
Arbejdsark til gærdata.docx
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Alt om blod
I dette forløb arbejdes der med blod, og hvilke funktioner blod har for organismen. Der ses blandt andet på blodceller og blodets rolle i immunforsvaret, blods rolle i kredsløbet og transport af vigtige stoffer og affaldsprodukter fra respiration, og der ses på blodtyper og hvorfor de er vigtige at kende til.
I forbindelse med dette forløb har klassen også udført Fight the Bite forløbet fra Life fonden.
Udførte forsøg:
Blodtypebestemmelse
Identifikation af slangegift
ELISA af slangegift
Læste sider:
Mikroskopisk liv: 95-101
Genetikbogen: 51-55
Indhold
Kernestof:
Egebo, Lone Als: Mikroskopisk Liv, Nucleus; sider: 95-101
Ølbrygning og enzymer 1,2.pptx
Bestemmelse af blodtype, læs vejledningen grundigt. Brug af eldonkort.pdf
Hav fysiologibogen med
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Evolution og udholdenhed
I forlængelse af forløbet om blod ses der på udholdenhed generelt, og hvordan kroppen kan holde sig i gang under ekstreme forhold. I den forbindelse arbejdes der også med begrebet evolution, og der arbejdes med hvordan biologiske træk med tiden kan udvikles, hvis en art udsættes for skiftende eller udfordrende miljøer.
I forløbet er der også arbejdet med kroppens forskellige kredsløb, og lavet forsøg med eleverne under deres studietur med bjergsport.
Under forløbet er der også brygget øl i et tværfagligt arbejde med kemi
Udførte forsøg:
Målinger under bjergsport
Ølbrygning
Gribestyrke
Læste sider:
Fysiologibogen: 47-73
Indhold
Kernestof:
Microsoft Forms evaluering
Vejledning til ølbrygning.docx
Ølopskrifter.docx
Hav fysiologibogen med
Skriv en kort tekst, der forklarer hvorfor figur 50, 51 og 52 øger kroppens evne til at optage og afgive ilt.
Spørgsmål i skal overveje til timen: Hvad er evolution, og kender i gode eksempler?
The Intense 8 Hour Hunt | Attenborough Life of Mammals | BBC Earth
Husk flasker til tapning af øl! Flasker med patentlåg er bedst.
Send en besked på teams med foto af jeres pas's første side til studieturen.
Microsoft Forms
Husk foto af pas til Jakob via teams
Hav alle målinger med fra studieturen. Pulsmålinger, blodsukker, alt hvad i har.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Nyreren
I forløbet her er der arbejdet med den menneskelige nyre, herunder hvordan salt og vand enten holdes tilbage eller udskilles afhængig af kroppens væskebalance. Der er i den forbindelse også arbejdet med nyrens opbygning og vigtige funktioner, samt hvad der kan ske hvis den ikke virker. Der er også set på hvordan fisk regulerer væskebalance i forskellige saliniteter.
Der er i forløbet også arbejdet med læsning af artikler som forberedelse til årsprøven.
Udførte forsøg:
Undersøgelse af nyren
Læste sider:
Fysiologibogen: 209-227
Indhold
Kernestof:
Insekter bruger frostvæske for at overleve i koldt klima
Den vedlagte artikel er lektie til 24/4
Data for gribestyrke i kulde og varme.xlsx
Bodil Blem Bidstrup et al.: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 209-227
Hvad laver mine nyrer, og hvorfor kan jeg undvære den ene?
Forsøg med nyren.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Rest om nyren
Rest fra skoleåret 2023/2024
Indhold
Kernestof:
Hav fysiologibogen med
Bodil Blem Bidstrup et al.: Fysiologibogen, Nucleus; sider: 222-226
Hav økologibogen med
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Populationsøkologi og økotoks
I dette forløb arbejdes der med økotoksikologi, med fokus på hvordan specifikke stoffer kan skade organismer, og hvordan stoffer over tid kan ophobes og medføre problemer, selv hvis lavere mængder var uskadelige. Der ses også på hvordan hormonforstyrrende stoffer kan give problemer, og der arbejdes videre med populationsøkologi, for at se hvordan påvirkninger af en gruppe organismer kan ses og forklares.
Udførte forsøg:
Simuleret rovdyr-byttedyr interaktion
Forsøg med planter og giftstof
Læste sider:
Biologiens ABC (Økologi og Økotoksikologi): 21-36, 46-50, 131-141
Indhold
Kernestof:
Vagn Juhl Larsen et. al.: Biologiens ABC (Økologi og Økotoksikologi), Niche; sider: 21-28, 31-36, 46-50, 131-136
Undersøg hjemme hvad der kan forsage iltsvind i havvand, og hvilke faktorer der kan påvirke dette.
Iltsvind
Rovdyr-byttedyr simulering, øvelsesvejl..pdf Vi laver forsøg med simuleret rovdyr-byttedyr interaktion - Læs vejledningen grundigt
Forsøg med planter og giftstof.docx
Grupper til spireforsøg.pdf
Arbejdsark om pesticider og tungmetaller.docx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Cancer og biologisk matematik
I dette forløb arbejdes der med kræft som overordnet emne, med fokus på hvad der sker når en celle går fra at være normal til at blive en kræftcelle. Eleverne udarbejder selv en præsentation omkring en selvvalgt kræfttype.
Der arbejdes i forsøget også med grafer og databehandling i biologi, med fokus på statistik som chi-i-anden test, som forberedelse på en mulig skriftlig eksamen.
Læste sider:
Genetikbogen: 28-30, 40-51
Indhold
Kernestof:
Jakobs guide til grafer i excel.docx
Eksempel på datasæt.xlsx
Vagn Juhl Larsen et. al.: Biologiens ABC (Økologi og Økotoksikologi), Niche; sider: 135-141
Hav bogen Biologiens ABC med
Hav Genetikbogen med (et af de mindre hæfter)
Kræft.pptx
Lone Als Egebo: Genetikbogen, Nucleus; sider: 28-30, 40-51
Hvorfor taber vi muskler, når vi får kræft?
Læs artiklen som lektie
Læs artiklen og overvej hvad gode kriterier for behandling af kræft er
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Gener, praktisk anvendt
I dette forløb er der arbejdet med gentekniske metoder, med fokus på deres praktiske anvendelse til at løse problemer i samfundet. Metoder der er arbejdet med er PCR, gelelektroforese og real-time PCR. Der er også i dette forløb udført et forsøg med ekstrahering af hormonforstyrrende stoffer, der oprindelig skulle have været lavet i forløbet omkring økotoksikologi. Et forsøg med gensplejsning er udført i forbindelse med et senere forløb.
Udførte forsøg:
YES og YAS Assay
Indhold
Kernestof:
I får 30min til at gøre præsentation om kræft færdig, derefter fremlægges der for klassen
Vi laver ekstrahering af hormonforstyrrende stoffer fra kosmetik, så i må gerne tage noget kosmetik med i gerne vil undersøge
1 Generel øvelsesvejledning elev.docx.pdf
Forsøgsvejledningen har 3 forsøg, i skal læse op på forsøg 1: ekstraktion
Fortyndingsplade
Assay plade
Prøver tilsættes fortyndingsplade
Læs om forsøg 2: assay plade i vejledningen, og se eventuelt de vedlagte videoer
Biologi olympiade, husk papir og blyant
Chi-i-anden test i Biologi A.pdf
Arbejd igennem eksemplet i arbejdsarket med Chi i anden test
Hav genetikbogen med
AN3-2024-det-humane-genom.pdf
HUGO arbejdsark.docx
Gen-vej til en bedre verden.docx
Lac Operon & Gene Regulation Made Easy - Best Explanation
Biologi-A-stx-august-2017.pdf Vi tager en længere snak af hvad vi har nået i biologi og hvor der er brug for genopfriskning i løbet af foråret. Overvej derfor hvilke forløb i gerne vil have teori genopfrisket fra.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Recap om celler, deres opbygning og funktioner
Som genopfriskning af tidligere forløb er der i dette forløb arbejdet med celler, med fokus på cellulær respiration og stofskifte. Vigtige dele af cellen og dens organeller er også bearbejdet igen. Der er også arbejdet med proteinsyntesen, og hvordan dele af DNA replikation bruges i PCR og gelelektroforese.
Indhold
Kernestof:
Undersøg hjemme hvilke celletyper der findes, og hvad deres specielle tilpasninger er
Vi ser på de senest afleverede sæt, og ser også på hvad man skal huske i excel
Mini-terminsprøve - i skal have alle biologibøger med, og noter på computer
Biologi A 30 maj 2022.zip
Undersøg alt hvad i kan omkring eukaryote celler i forbindelse med struktur, organeller og vigtige funktioner
Hav bogen Mikroskopisk Liv med
Læs op på begreberne respiration, glykolyse, citronsyrecyklus og elektrontransportkæden, og emner der relaterer til cellers ATP produktion generelt
Vi ser på DNA, mRNA, proteinsyntese, samt hvordan dette bruges i PCR og gelelektroforese. Læs derfor op på dette.
Læs op på nerver, aktionspotentiale og nervesignaler
29 maj 2020 digital.zip
Biologi A, 29. maj 2020.pdf
Biologi A, 26. august 2019.pdf
Biologi A, 27. maj 2019.pdf
Microsoft Forms
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Afsluttende forløb
I dette forløb er der perspektiveret til biologi i samfundet generelt, og arbejdet med skriftlige opgaver som forberedelse til skriftlige prøver. Der er også udført forsøg som supplement til tidligere forløb, der ikke var nået indenfor den oprindelige tidsplan.
Udførte forsøg:
Spektrofotometrisk bestemmelse af fosfat i vand
Bio censor Case 1 - Gensplejsning af e.coli
Indhold
Kernestof:
Fosfor-kredsløbet og fremtidens sørestaurering - Aktuel Naturvidenskab
Læs artiklen fra timen i mandags. jeg burde ikke være syg igen :D
Michael Arvedlund: Økologibogen, Nucleus; sider: 41-42
Spektrofotometrisk-bestemmelse-af-phosphat.docx Læs specifikt om fosfat i det vedlagte link
Hav Genetikbogen og Mikroskopisk Liv med
Case 1 - Biosensor
På det vedlagte link: Find elevvejledningen og læs den, find og print et FlowSheet for case 1, og udfyld det med information fra vejledningen.
Supplement opgaver case1.pdf
They Didn't Make Dire Wolves, They Made Something…Else
Færdiggør spørgsmålene til biosensor case 1 fra modulet onsdag
Hav Økologibogen med
forberedelse af GMO forsøg
VI genmodificerer e.coli, så tjek op på forsøgsvejledningen
VI ser på det næstsidste eksamenssæt, og på øvelsen med gensplejsede e.coli
Vi ser på gode råd og tips til skriftlige opgaver
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51295546421", "T": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51295546421", "H": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51295546421" }