Holdet 2022 d25BI - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Jakob Sten Knudsen
Hold 2022 d25BI (d25BI, d25BI, d25BIØ, d25BI, d25BI terminsprøve, d25BIØ)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler og mikrobiologi
Titel 2 Kost og ernæring
Titel 3 Muskelfysiologi
Titel 4 Økologi og stofkredsløb
Titel 5 Immunforsvar og nerver
Titel 6 Genetik og forplantning
Titel 7 Alt om blod
Titel 8 Evolution og udholdenhed
Titel 9 Nyreren
Titel 10 Rest om nyren
Titel 11 Populationsøkologi og økotoks
Titel 12 Cancer og biologisk matematik
Titel 13 Gener, praktisk anvendt
Titel 14 Recap om celler, deres opbygning og funktioner
Titel 15 Afsluttende forløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler og mikrobiologi

I dette indledende forløb arbejdes der med celler, deres opbygning og vigtige funktioner, samt hvordan molekylære egenskaber kan udnyttes i biologi. Der er i forløbet også sat fokus på DNA som kode for vigtige molekyler, og der er derfor også set på replikation og translation af den genetiske kode.

Udførte forsøg: Ekstrahering af DNA

Læste sider:
Mikroskopisk Liv - 8-14, 26-48
Genetikbogen: 40-50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kost og ernæring

I forløbet her arbejdes der med de 3 makronæringsstoffer, hvor der ses på deres opbygning og struktur, derefter deres nedbrydning og senere optagelse i kroppen. Der arbejdes også med hvad de forskellige næringsstoffer bruges til i kroppen, med en introduktion til energiomsætning i kroppen.

Udført forsøg: Kostplanlægning

Læste sider:
Fysiologibogen 75-95, 169-172



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Muskelfysiologi

I dette forløb arbejdes der med kroppen under aktivitet, med fokus på musklers arbejde og energiomsætning under arbejde. Der ses på hvordan muskelfibre er opbygget, hvordan de aktiveres af nerver, og hvilke forskellige kilder til energi de benytter, afhængig af arbejdskravet. Der arbejdes også med forskellige mindre, elevproducerede forsøg.

Udførte forsøg:
Forsøg med hoppehøjde
Selvudviklet forsøg med aktivitet


Læste sider:
Fysiologibogen 95-103
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Økologi og stofkredsløb

I forløbet her arbejdes der med økosystemer, med fokus på stofkredsløb og energistrømme, startende med mindre organismer og planter og senere nedbrydningsprocesser og selve opbygningen af et givent økosystem. Der er i den forbindelse arbejdet med fotosyntese, blandt andet for at sammenligne det med processer der kendes fra den cellulære respiration.

Udførte forsøg:
Påvisning af fotosyntese
Mini-rapport om økosystem

Læste sider:
Økologibogen: 13-42
Mikroskopisk liv: 96-102
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Immunforsvar og nerver

I dette forløb arbejdes der med immunforsvarets celler, reaktioner imellem celler i kroppen og fremmede celler, hvordan sygdomme opstår og spredes i kroppen, samt hvordan en virusinfektion kan opdages og bekæmpes af immunforsvaret. I forløbet arbejdes der også med kroppens signalsystemer, herunder nerver, og hvordan disse signaler startes og videresendes. Endvidere er der også arbejdet med nervers påvirkning af fremmede stoffer, såsom alkohol og koffein.

Udført forsøg:
Påvirkning af nerver

læste sider:
Fysiologibogen: 21-26, 32-42, 105-123
Rusmidlernes Biologi: 24-26, 46-50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Genetik og forplantning

I dette forløb arbejdes der med genetik på det individuelle niveau, og genetik i forbindelse med reproduktion. Der arbejdes med geners vigtighed for organismen, herunder hvordan træk kan være arvelige og hvordan man kan forudsige mulige fænotyper og genotyper for et individ. For at se på hvordan arvelighed påvirker individet er der også set på allergier som mulig arvelig egenskab.
I forløbet er der også set på den fysiologiske og genetiske baggrund for reproduktion, med fokus på hormon cykluser og hormonregulering.

Udførte forsøg:
Laktaseforsøg
Klassens dominante egenskaber

Læste sider:
Genetikbogen: 7-39, 57-60, 75-87
Fysiologibogen: 125-147
Mikroskopisk liv: 86-91, 96-101
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Alt om blod

I dette forløb arbejdes der med blod, og hvilke funktioner blod har for organismen. Der ses blandt andet på blodceller og blodets rolle i immunforsvaret, blods rolle i kredsløbet og transport af vigtige stoffer og affaldsprodukter fra respiration, og der ses på blodtyper og hvorfor de er vigtige at kende til.
I forbindelse med dette forløb har klassen også udført Fight the Bite forløbet fra Life fonden.

Udførte forsøg:
Blodtypebestemmelse
Identifikation af slangegift
ELISA af slangegift

Læste sider:
Mikroskopisk liv: 95-101
Genetikbogen: 51-55
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Evolution og udholdenhed

I forlængelse af forløbet om blod ses der på udholdenhed generelt, og hvordan kroppen kan holde sig i gang under ekstreme forhold. I den forbindelse arbejdes der også med begrebet evolution, og der arbejdes med hvordan biologiske træk med tiden kan udvikles, hvis en art udsættes for skiftende eller udfordrende miljøer.
I forløbet er der også arbejdet med kroppens forskellige kredsløb, og lavet forsøg med eleverne under deres studietur med bjergsport.
Under forløbet er der også brygget øl i et tværfagligt arbejde med kemi

Udførte forsøg:
Målinger under bjergsport
Ølbrygning
Gribestyrke

Læste sider:
Fysiologibogen: 47-73
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Nyreren

I forløbet her er der arbejdet med den menneskelige nyre, herunder hvordan salt og vand enten holdes tilbage eller udskilles afhængig af kroppens væskebalance. Der er i den forbindelse også arbejdet med nyrens opbygning og vigtige funktioner, samt hvad der kan ske hvis den ikke virker. Der er også set på hvordan fisk regulerer væskebalance i forskellige saliniteter.
Der er i forløbet også arbejdet med læsning af artikler som forberedelse til årsprøven.

Udførte forsøg:
Undersøgelse af nyren

Læste sider:
Fysiologibogen: 209-227
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Rest om nyren

Rest fra skoleåret 2023/2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Populationsøkologi og økotoks

I dette forløb arbejdes der med økotoksikologi, med fokus på hvordan specifikke stoffer kan skade organismer, og hvordan stoffer over tid kan ophobes og medføre problemer, selv hvis lavere mængder var uskadelige. Der ses også på hvordan hormonforstyrrende stoffer kan give problemer, og der arbejdes videre med populationsøkologi, for at se hvordan påvirkninger af en gruppe organismer kan ses og forklares.

Udførte forsøg:
Simuleret rovdyr-byttedyr interaktion
Forsøg med planter og giftstof

Læste sider:
Biologiens ABC (Økologi og Økotoksikologi): 21-36, 46-50, 131-141
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Cancer og biologisk matematik

I dette forløb arbejdes der med kræft som overordnet emne, med fokus på hvad der sker når en celle går fra at være normal til at blive en kræftcelle. Eleverne udarbejder selv en præsentation omkring en selvvalgt kræfttype.
Der arbejdes i forsøget også med grafer og databehandling i biologi, med fokus på statistik som chi-i-anden test, som forberedelse på en mulig skriftlig eksamen.

Læste sider:
Genetikbogen: 28-30, 40-51
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Gener, praktisk anvendt

I dette forløb er der arbejdet med gentekniske metoder, med fokus på deres praktiske anvendelse til at løse problemer i samfundet. Metoder der er arbejdet med er PCR, gelelektroforese og real-time PCR. Der er også i dette forløb udført et forsøg med ekstrahering af hormonforstyrrende stoffer, der oprindelig skulle have været lavet i forløbet omkring økotoksikologi. Et forsøg med gensplejsning er udført i forbindelse med et senere forløb.

Udførte forsøg:
YES og YAS Assay
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer