Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Alssundgymnasiet Sønderborg
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Camilla Oulund Todsen, Martin Ladefoged
|
Hold
|
2022 s25id (s25id, s25id, s25id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning
Praktisk er der arbejdet med:
-Musikforståelse herunder takt tælling
-Rytmiske bevægelser i takt til musik
-Opbygning og øvelsesvalg, hvilke øvelser der er gode som alm. opvarmning.
-Kropsbeherskelse og instruktion i øvelser
Teori er eleverne blevet undervist i hvad der fysiologisk sker med kroppen når den opvarmes.
C-det er Idræt s. 22-30
Elverne har i grupper udarbejdet og fremvist deres eget rytmiske opvarmningsprogram. De har afleveret en skriftlig opgave om deres opvarmningsprogram.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Floorball og aerob træning
Teoretisk: Fysisk træning hæfte s. 20-24. Vi har snakket om kredsløbet og aerob træning. Vi har foretaget pulsmålinger under kamp for at vise, hvor hårdt det aerobe kredsløb belastes under floorball.
Praktisk er der arbejdet med:
-Aflevering, modtagning og tæmning af bolden (I forhånds- og baghåndssside)
-Forhånds- og baghåndsdriblinger samt vendninger
-Slagskud og trækskud
-Spilbarhed, dybde- og bredde i spillet. Opstillingerne: 2-1-2 og 2-2-1.
-Det færdige spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Badminton og styrketræning
Praktisk har vi arbejdet med
-Lang forrhåndsserv, kort baghåndsserv
-Clear i forhåndsside
-Drop i forhåndsside
-Lob i forhånds- og baghåndsside
-Netdrop i forhånds- og baghåndsside
-Benarbejdet til net og baglinje
-Placering på banen
-Single på primært halv bane
-grundlæggende regler
Teoretisk for vi arbejdet med styrketræning (C-det er idræt s. 48-60) Fokus har været på, hvilke krav der stilles til styrke i relation til badminton. Samt hvordan man gennem styrketræning kan øge sin præstation i badminton.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atletik og muskelarbejde
Praktisk:
grundlæggende kendskab til udførelsen af forskellige discipliners udførelse. Eleverne præsenteres for den tekniske udførsel af højde- og længdespring, spydkast, kuglestød, 400 meter stafetløb og 100 m sprint.
Eleverne arbejder med de forskellige faser i udførelsen af de forskellige discipliner (ex. tilløb, afsæt, svæv og landing).
Teori:
Eleverne introduceres for de største og væsentligste muskler i forbindelse med ovenstående discipliner. Bevægeapparat og muskelcellens opbygning gennemgås. Eleverne skal desuden kunne lave en primitiv bevægelsesanalyse af et spring/hop.
Materiale: Side 158-165 i "C-det er idræt", 1. udg. 2005
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickelball og sundhed
I teori har vi talt om sundhedsbegrebet - hvad vil det sige at være sund? Motions gavnlige indvirkning på vores sundhed er blevet undersøgt, og
vi har undersøgt hvordan det står til med danskernes sundhed i nyere tid. Eleverne har prøvet at komme på initiativer som kunne hjælpe på danskernes sundhed/motionsvaner. Vi har i den forbindelse talt om motivations rolle herunder de forskellige former for motivation (indre og ydre).
I de praktiske timer har vi beskæftiget os med Pickellball:
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Materiale: C-det er idræt: side 80-86.
Artikel: "Fodbold er en sund og vanedannende sport", www.videnskab.dk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hiphop og Labans bevægelseskvaliteter
Eleverne har arbejdet med genren hiphop i musik og bevægelse. De har læst lidt om særlige karakteristika ved hiphop-genren.
Eleverne er rent praktisk blevet introduceret til forskellige grundtrin og bevægelses-muligheder ("moves"). De har arbejdet selvstændigt med udvikling af små koreografier, hvor der har været fokus på at kunne bevæge sig i takt til musikken, danse synkront med andre, interagere med andre dansere, bevægelseskvalitet, improvisation og ikke mindst den rette hiphop-attitude".
Eleverne
Eleverne har desuden arbejdet med Labans bevægeles-terminologi.
Forløbet blev rundet af med udarbejdelsen af musikvideoer, hvor der var fokus opfyldelse af ovenstående elementer.
Eleverne skulle afslutningsvis lave en analyse af deres koreografi/musikvideoer ud fra labans bevægelses-terminologi.
Materiale: udleveret materiale om Labans bevægelses-kvaliteter. - 2 sider
"Grundbog i idræt C", Jeppe Elmelund m.fl., Gyldendal, side 35-39 - 4 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Basketball og anaerob træning
Vi har arbejdet med tekniske og taktiske færdigheder i Basketball. Vi har beskæftiget os med skud med en hånd, lay-up, pivotering og forskellige afleverings-former. Der har desuden været fokus på spilforståelse - skridtregel og dobbeltdribling + at kunne løbe- og aflevere i de frie rum. Vi har arbejdet med personlig opdækning i forsvar.
Teoretisk har vi beskæftiget os med anaerob træning, og eleverne har stiftet bekendtskab med tolerancetræning og hurtighedtræning. Vi har diskuteret hvor vidt disse egenskaber er vigtige for en basketballspiller.
Materiale: C- det er idræt, Gyldendal, side 45-48
Fokus:
Hvad er forskellen på aerob og anaerob energiomsætning?
hvorfor føles anaerob træning hårdt?
I hvilke sportsgrene eller situationer er det primært de anaerobe processer som leverer energien til vores muskler?,
hvornår er det relevant med anaerob træning?
hvordan foregår anaerob træning?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Fodbold for alle
Faglige mål
Tekniske færdigheder:
- Tæmning af bold langs jorden og i luften (inderside eller fodsål)
- Aflevering af bold (indersideafleveringer). Afleveringer er en relationel færdighed og eleverne skal opnå evne til at vurdere medspillerens evner ift. fart og retning i aflevering.
- Retningsbestemt tæmning med efterfølgende aflevering.
- Driblinger (inderside-, yderside og fodsål med primærben).
- Dækning af egen bold.
- Skud med inderside.
Taktiske færdigheder:
- Forståelse for hvordan bolden drives frem (driblinger/afleveringer).
- Formationer og positioner på banen.
- Spilbarhed, herunder at kunne udnytte banens bredde og dybde.
- Forståelse for og udførelse af:
- Bandespil, overlap, boldovertagelse og modløb.
Defensivt arbejde med højt og lavt pres.
Teoretisk er der arbejdet med følgende i relation til fodboldspillet:
- Træningsplanlægning
- Kravsanalyse
- Kapacitetsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Volleyton og træningsprojekt
Volleyton spilles på en badmintonbane. Boldberøringerne er som i volleyball. Der serves valgfrit til modstander indenfor banen (yderste linjer på badmintonbanen). Bolden må gå i jorden én gang for hver berøring. Spillernes har tre berøringer til at få bolden spillet retur over nettet efter samme regler som i volleyball. Hallens vægge må benyttes i spil.
Faglige mål i den praktiske del:
- kunne udføre baggerslag
- kunne udføre fingerslag
- kunne udføre serv
- kunne udføre angrebsslag.
- taktisk kunne vælge det bedst mulige slag i spilsituationen, og vise evne til at spille op til angrebsmulighed ved benyttelse af 3 boldberøringer.
Faglige mål i den teoretiske del:
- kunne planlægge, udføre og evaluere et træningsprojekt.
- der har været krav om at arbejde med kondition.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt
|
20-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Lindyhop
Teoretisk er der arbejdet med Lindyhoppens historiske oprindelse og Labans BESS koncept ift. en karakteristik af lindyhop og dansens bevægelsesudtryk.
Praktiske færdigheder:
At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop 6-count. Herunder at inddrage ’bounce’.
At eleverne evner ’at føre og blive ført’ og vigtige fokuspunkter i forbindelse hermed: At lead fører med hele kroppen (og ikke kun hænder/arme) samt samt at follower afventer og mærker efter, så han/hun mest effektivt følger lead.
At eleverne kan udføre udvalgte figurer:
- Follower under armen
- Byt plads/Pass by
- Over åen/Cross the bridge
At eleverne kan udføre et antal jazztrin: Fx. Skating, Mess around, Tackie Annie, Step-touch, Suzy Q.
At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen og både improvisere samt lave koreograferede sekvenser. Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans).
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan føre og lade sig føre af forskellige partnere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56627625054",
"T": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56627625054",
"H": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56627625054"
}