Holdet 2023 vf26Ty-2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Peter Nicolai Ostwald, Stefan Klindworth
Hold 2023 vf26Ty-2 (vf26Ty-2, vf26Ty-2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Liebe
Titel 2 Außenseiter/Außenseiterin
Titel 3 Erinnerungskultur
Titel 4 Identität
Titel 5 Sport
Titel 6 DDR
Titel 7 Ausländer in Deutschland
Titel 8 Märchen
Titel 9 Österreich

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Liebe

Forløbet tager udgangspunkt i emnet ’Liebe’. Eleverne læste tekster, som handlede om kærlighed i dens forskellige afskygninger. Vi læste Heines ’Ein Jüngling liebt ein Mädchen’ og prøvede at sammenligne den med de nutidige sange Alina – Die Einzige og Berq – Rote Flaggen. Derefter læste vi Wolfgang Borchert – Das Brot med henblik på at lave et referat. Eleverne blev introduceret til kasus-systemet og skulle lære artiklen og grundlæggende syntaktisk analyse. Derudover lavede vi også ordforrådsøvelser og lytteøvelser.
Materiale:
Heinrich Heine – ’Ein Jüngling liebt ein Mädchen‘. In: Mette Hermann: Los geht’s. Systime 2018
Alina – Die Einzige
Berq – Rote Flaggen
Wolfgang Borchert – Das Brot
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Außenseiter/Außenseiterin

Aussenseiter
Forløbet begyndte med filmen ’Systemsprenger’, som behandler ’Aussenseiter’-problematikken ud fra en pige, der er anbragt på en institution. Som sammenligning læste vi i plenum et kapitel fra Wolfgang Herrndorfs bog ’Bilder deiner grossen Liebe’, som halvdelen af klassen læste i sin helhed over de næste par måneder. Derudover lyttede og læste vi sangen ’Geuner’ af Sido og behandlede gruppeidentitet og arbejdede kortvarigt med Romaernes stilling i Tyskland. Som afslutning læste vi en avisartikel om en mand, der lever sammen med en dukke, ’Nur du und ich’. I en skriveøvelse skulle eleverne reflektere over, hvorvidt de selv havde følt sig udenfor. Ellers skulle eleverne arbejde videre med ordforrådsøvelser, idiomer, hjælpeverber og modalverber.
Materiale:
Uddrag af: Systemsprenger (film, 2019), instrueret af Nora Fingscheidt
Uddrag af Wolfgang Herrndorf – Bilder deiner grossen Liebe
Sido – Geuner
Avisartikel ‚Nur du und ich‘
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Erinnerungskultur

Vi begyndte forløbet med en refleksion over, hvad erindring er. Eleverne skulle derfor skrive om et minde, de selv havde haft. Derefter arbejdede vi med begrebet trauma og hvordan man kan fortrænge og forvrænge erindringen ved at behandle videoen med Hilde M., som havde arbejdet som ’KZ-Aufseherin’ under 2. verdenskrig. Som den første tekst lyttede og læste vi teksten ’Stolpersteine’ af Trettmann, hvorefter vi i en skriveøvelse prøvede at finde ud af, hvad et mindesmærke er. Derefter forberedte vi os grundigt til at se filmen ’Das weisse Band’ af Michael Haneke og behandlede også efterfølgende, hvad det havde med Tysklands historie at gøre.  Efter en hurtig behandling af ’Erinnerungskultur’ i Sønderjylland, arbejdede vi med de første artikler i Grundgesetz. Det var vigtigt at forstå tilblivelsen af denne lovtekst og forskellene til den danske grundlov. Som afslutning læste vi Paul Celans ’Die Todesfuge’, som var lidt udfordrende.
Ellers arejdede vi målrettet videre med ordforrådsøvelser, præpositioner, pronominer, løst sammensatte verber og indledningsvist med stærke verber.
Materiale:
(Tekster fra bogen: Marie Søgaard Thellesen & Rikke Alberg Peters & Louise Ebbesen Nielsen: ‚Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute‘ Systime 2018)
Trettmann – Stolpersteine
Uddrag af: ’Das weisse Band‘ (film 2009), instrueret af Michael Haneke
’Grundgesetz’ tekst fra Marie Søgaard Thellesen & Rikke Alberg Peters & Louise Ebbesen Nielsen: ‚Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute‘ Systime 2018
Paul Celan – Die Todesfuge
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Identität

I vores sidste forløb læste vi teksten ’Was ist Körperkult’ og ’Ziehes soziologische Theorie’ fra bogen ’Wer bin ich? Sport und Identität’. Så behandlede vi teksten ’Mein Leben in der deutschen Minderheit‘ af Nora Sina, vor at danne os et billede af, hvilken betydning identitet har i grænseregionen. Eleverne skulle derfor reflektere over deres egen identitet og kom også med til et besøg på ’Deutsches Museum Nordschleswig’.
Vi arbejdede videre med ordforrådsøvelser og grammatikken, men nåede ikke at begynde med nye grammatiske emner.
Materiale:
Kirsten Krehan & Kirsten Stammerjohan: Was ist Körperkult?. In: Kirsten Krehan & Kirsten Stammerjohan: Wer bin ich? Sport und Identität. Gyldendal 20
Kirsten Krehan & Kirsten Stammerjohan: Ziehes soziologische Theorie. In: Ebd.
Stella Sina Fuglsang-Damgaard: Mein Leben in der deutschen Minderheit. In: Rune Delfs og Kate Fuchs: Stimmen aus der Grenzregion. Systime 2022
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sport


Wir haben den Film "Das Wunder von Bern" gesehen und dazu Textauszüge aus dem gleichnamigen Buch gelesen. Dabei ging es um "Sportliches" und auch um "Geschichtliches".
Darüber hinaus wurden auch gesundheitliche Aspekte des Sports beleuchtet. Weiterhin standen heutige Körperideale im Mittelpunkt.
Die SchülerInnen haben Kurzreferate zum Thema gehalten.

- Film: Das Wunder von Bern (Sönke Wortmann, 2003)
- Das Wunder von Bern (Erbst, Wikkelsoe, tyskforlaget 2004)
- 8 Gründe, warum Sport wichtig ist (pfitzenmeier.de, 13.08.2024)
- Wundermittel Sport (youtube.com, 19.08.2024)
- Was ist Körperkult? (Krehan, Stammjohann: Wer bin ich?, Sport und Identität, Gyldendal 2020)
- Spieglei, Spieglein an der Wand (Krehan, Stammjohann: Wer bin ich?, Sport und Identität, Gyldendal 2020)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 DDR

In dem Verlauf ging es um das Leben in einer Diktatur und die Konsequenzen, die es für die Bevölkerung haben kann. Es standen außerdem einige geschichtliche Aspekte im Mittelpunkt. Weiterhin wurden die SchülerInnen mit persönlichen Geschichten ehemaliger DDR-Bürger konfrontiert.
Die SchülerInnen erfuhren ebenfalls, dass viele DDR-Bürger auch positive Seiten des Staates DDR sehen konnten.

- Film:  Das Leben der anderen (Florian Henckel von Donnersmarck, 2006)
- Das Leben der anderen (Larsen, Rebernik, tyskforlaget 2007)
- Eingemauert, DW, (youtube.com, 10.10.2024)
- Chris Gueffroy - Mein Sohn wurde an der Mauer erschossen (Brennpunkt Deutsch, 1/2014)
- 1989 Mauerfall - der 9. November (youtube.com, 28.10.2024)
- Postive Seiten der DDR (unbekannte Quelle)
- Mike Fröhnel: Kindheit (systime.dk)
- Mike Fröhnel: ehemaliger Stasi-Häftling (Das Leben der anderen, tyskforlaget 2007)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Ausländer in Deutschland

Die SchülerInnen wurden mit Berichten von AusländerInnen über ihr Leben in Deutschland konfontriert.
Außerdem wurden auch Probelme dargestellt, die ein "Aufnahmeland", in diesem Falle Deutschland, hat, das in relativ kurzer Zeit sehr viele AusländerInnen aufgenommen hat.
Es wurden auch kulturelle Unterschiede angesprochen.

- Metin und Martin (Alev Tekinay), Deutsche Wunder, L&R uddannelsen 2009
- Junge Muslime in Deutschland (Behrooz Motamed-Afshari), Deutsche Wunder, L&R uddannelsen 2009
- Alptraum (Gudrun Pausewang), Texte dagegen, Beitz Verlag 1993
- Ausländer in der Türkei und in Deutschland (Emine E.), unbekannte Quelle
- Ein Land am Limit - Deutschland in der Flüchtlingskrise (youtube.com, 18.02.2025)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Märchen

Im MIttelpunkt dieses Verlaufs standen deutsche Märchen der Brüder Grimm.
Außerdem ging es um die Unterteilung von Volks- und Kunstmärchen sowie um tyische Merkmale eines Märchens.
Die SchülerInnen haben mündliche Kurzreferate zum Verlaufsthema gehalten.

- Die Bremer Stadtmusikanten (Brüder Grimm), Grimms Märchen, Anaconda Verlag 2009
- Hänsel und Gretel (Brüder Grimm), Grimms Märchen, Anaconda Verlag 2009
- Die Bremer Stadtmusikanten (youtube.com, 24.02.2025)
- Unterteilung von Märchen (4teachers.de, 23.05.2013)
- Märchen-Merkmale (youtube.com, 06.03.2025)
- Rotkäppchen (grimmstories.com, 18.03.2025)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Österreich

In diesem Verlauf ging es zunächst um die Probleme, die die österreichische Skiindustrie verursacht.
Weiterhin wurden die SchülerInnen mit zwei berühmten Persönlichkeiten der Alpenrepublik konfrontiert: Arnold Schwarzenegger und Kaiserin Elisabeth, gestorben 1898.
Gegen Ende des Verlaufs ging es hauptsächlich um Fakten, die Österreich betreffen.
Die SchülerInnen haben Kurzreferate zum Verlaufsthema gehalten.

- So schädlich ist Skifahren (web.de/magazine/wissen, 18.03.2015)
- Ich gehöre nur mir (youtube.com, 29.04.2025)
- Mein Weg an die Spitze (Arnold Schwarzenegger), nix is fix, ap-Verlag 1995
- TOP10 Fakten über Österreich (youtube.com, 05.05.2025)
- Österreich - Land der Berge (unbekannte Quelle)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer