Holdet 2023 vf26Ty-3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Bitten Posselt Langhede
Hold 2023 vf26Ty-3 (vf26Ty-3, vf26Ty-3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Eine Reise nach Deutschland
Titel 2 Reisen - EKSAMEN
Titel 3 Musik
Titel 4 Märchen - EKSAMEN
Titel 5 Jung sein - EKSAMEN
Titel 6 Die Berliner Mauer - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Eine Reise nach Deutschland

Landeskundeforløb med fokus på ordforrådstræning og mundtlige kompetencer. Vi begynder med de meget grundlæggende niveauer for at finde et fælles udgangspunkt. Særligt i fokus er de to storbyer Hamburg og Berlin.

https://www.kulturakademi.de/dk/materialien/rejsen-gennem-tyskland/:

Einstieg-afsnittet
Hamburg-afsnittet:

The Travellers: Hamburg in 5 Minuten (video, 2017), fra https://www.youtube.com/watch?v=H779MPLQ0FU

Abschlach: Wir sind der HSV (sangtekst og video, 2021), fra https://www.youtube.com/watch?v=MaMTvg1XHp8

Berlin-afsnittet:
Erich Kästner: Besuch vom Lande (digt, 1929)


SUPPLERENDE MATERIALE:
https://www.kulturakademi.de/dk/materialien/rejsen-gennem-tyskland/:
Gänsespiel
Ein Interview führen

Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, samtaleøvelse, s. 9

https://www.german-games.net/de/deutsch-spiele/pong?thema=Leute%20-%20Kleidung%201&level=Anf%C3%A4nger
https://www.german-games.net/de/deutsch-spiele/pong

Quizlet: https://quizlet.com/dk/685192082/hamburg-kurztext-flash-cards/


DESUDEN: Skriftlige og mundtlige tekst- og ikke-tekst-bundne øvelser

GRAMMATIK:
Hovedsageligt uddrag af Alles in allem, af Häckert og Lohse, suppleret med Wie geht's, af Mette Hermann, samt online-øvelser og øvelser i forbindelse med de læste tekster:

Substantivernes køn
Bestemte og ubestemte artikler - kasus
De svage verbers bøjning
Hoved- og ledsætninger
Ordstilling



DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER:

Tysk/dansk og dansk/tysk
ordbogen.com
duden.de
forvo.com (udtaleordbog)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 2 Reisen - EKSAMEN

Forløb om temaet Reisen, hvor vi ser på rejsen og dens forskellige praktiske og symbolske udtryk. Dette gælder både den fysiske rejse og dens mere udviklingsmæssige side. Herunder inddrages Landeskunde-elementer.
Øvelser til understøttelse af samtale på tysk med gloser og Redemittel. Særligt fokus på lytte- og talekompetencer.
I forløbet blev der også inddraget en endagstur til Hamburg, hvor eleverne løste forskellige mundtlige og skriftlige opgaver.


KERNETEKSTER:

Uddrag af Im Juli (film, 2000), instrueret af Fatih Akin. Fra CFU. Desuden er der læst i Tyskforlagets manuskript til filmen: Szene 1-8.

Mark Forster: 194 Länder (sang, 2019), fra https://www.google.com/search?q=194+l%C3%A4nder+lyrics&rlz=1C1GCEA_enDK949DK949&oq=194+l%C3%A4nder&aqs=chrome.2.69i57j46i512j0i20i263i512j0i512l3j46i512j69i61.11557j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Sascha Rettig: Einmal Deutschland und zurück (interviews, 2014), fra https://www.fluter.de/was-touristen-von-deutschland-halten

Max Giesinger: Die Reise (sangtekst, 2018), fra https://www.google.com/search?q=max+giesinger+die+reise+songtext&sca_esv=556fd070db8e09d3&sca_upv=1&rlz=1C1GCEA_enDK949DK949&sxsrf=ACQVn09uJBPDPfWyD_QIbN75MxStEeSZMg%3A1714307638785&ei=NkIuZpbNL8G-i-gP8qme6A4&oq=max+giesinger+die+reise+&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiGG1heCBnaWVzaW5nZXIgZGllIHJlaXNlICoCCAAyCBAAGIAEGMsBMggQABiABBjLATIIEAAYgAQYywEyCBAAGIAEGMsBMggQABiABBjLATIIEAAYgAQYywEyCBAAGIAEGMsBMggQLhiABBjLATIGEAAYFhgeMgYQABgWGB5I9SNQqQtYyBRwAXgAkAEAmAFfoAHyA6oBATa4AQHIAQD4AQGYAgegAp8EwgILEAAYgAQYsAMYywHCAgkQABiwAxgIGB7CAg4QABiABBiwAxiGAxiKBcICCxAAGIAEGLADGKIEwgILEAAYgAQYhgMYigXCAggQABiABBiiBJgDAIgGAZAGBJIHAzYuMaAH4Bk&sclient=gws-wiz-serp


SUPPLERENDE MATERIALE:

Videoen til "194 Länder": https://www.youtube.com/watch?v=7bczvKRhycA

Videoen til "Die Reise": https://www.youtube.com/watch?v=NyGKiba8Ze4

Dreke und Lind: 66 Wechselspiele für die interaktive Partnerarbeit:
Übung 3

Eins, zwei, drei - mundtlig eksamen i tysk, af Mette Hermann, s. 13-20


DESUDEN: Skriftlige og mundtlige tekst- og ikke-tekst-bundne øvelser

Mundtlige præsentationer som øvelse til DSD I-prøven

https://quizlet.com/909739195/max-giesinger-die-reise-flash-cards/?funnelUUID=ceefa120-4580-4138-9df2-54b8e07237cf

https://quizlet.com/dk/193999084/de-100-mest-almindelige-tyske-ord-du-skal-kunne-flash-cards/
https://quizlet.com/dk/561368411/die-200-deutschen-haufigsten-worter-flash-cards/?funnelUUID=ad24c3d8-4172-463b-a171-571d9d7154c7

GRAMMATIK:
Hovedsageligt uddrag af Alles in allem, af Häckert og Lohse, suppleret med Wie geht's, af Mette Hermann, samt online-øvelser og øvelser i forbindelse med de læste tekster:

Svage verber (fortsat)
Modalverber
Præpositioner
Konjunktioner
Ordstilling


DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER:

Tysk/dansk og dansk/tysk
ordbogen.com
duden.de
forvo.com (udtaleordbog)
https://dict.leo.org/german-english/ (udtale)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Musik

Forløb om temaet Musik, hvor vi ser på forskellige typer af musiktekster med tilhørende musikvideoer. Målet er selvfølgelig understøttelse af de fire hovedkompetencer på tysk: læse, skrive, høre, tale, men også udbredelse af kendskabet til moderne tysk musik.
Øvelser til understøttelse af samtale på tysk med gloser og Redemittel.


KERNETEKSTER:

Bourani, Andreas: Auf uns (sangtekst, 2014), fra Auf uns, Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal, København, 2016

Fox, Peter: Schwarz zu blau (sangtekst, 2008), fra https://www.google.com/search?q=schwarz+zu+blau&rlz=1C1GGRV_enDK756DK757&oq=schwarz+zu+blau&aqs=chrome..69i57j0l5.5111j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Juni: Perfekte Welle (sangtekst, 2004), https://www.google.com/search?q=juli+perfekte+welle+lyrics&rlz=1C1GCEA_enDK949DK949&oq=juni+perfekte+&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCQgEEAAYDRiABDIGCAAQRRg5MgwIARAuGA0Y1AIYgAQyDAgCEC4YDRjUAhiABDIMCAMQLhgNGNQCGIAEMgkIBBAAGA0YgAQyCQgFEAAYDRiABDIJCAYQABgNGIAEMggIBxAAGA0YHjIICAgQABgNGB7SAQg3OTA2ajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Gruppearbejde med præsentation over en selvvalgt sangtekst med tilhørende video.


SUPPLERENDE MATERIALE:

Videoen til "Auf uns": https://www.youtube.com/watch?v=k9EYjn5f_nE&list=RDMMk9EYjn5f_nE&start_radio=1

Videoen til "Schwarz zu Blau": https://www.youtube.com/watch?v=yphwzD1XaBY

Videoen til "Perfekte Welle": https://www.youtube.com/watch?v=ad8ukI7Z-b8


DESUDEN: Skriftlige og mundtlige tekst- og ikke-tekst-bundne øvelser samt grammatik


GRAMMATIK:
Hovedsageligt uddrag af Alles in allem, af Häckert og Lohse, suppleret med Wie geht's, af Mette Hermann, samt online-øvelser og øvelser i forbindelse med de læste tekster:

Præpositioner (fortsat)
sein, haben, werden-repetition
personlige pronomener

Andre aktiviteter: Fælles sprogmodul med oplæg af Peter fra Vores Europa.
Tur med overnatning i Kiel, hvor vi mødtes med en tysk skoleklasse fra Theodor-Storm-Schule, Husum. Samarbejde på dansk-tysk i projektet Deutsch-Dänisch, Interreg.


DIGITALE UNDERVISNINGSMIDLER:
Tysk/dansk og dansk/tysk
ordbogen.com
duden.de
https://dict.leo.org/ (udtale)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Märchen - EKSAMEN

Märchen-forløb, hvor vi ser på eventyrets kendetegn og faste sproglige vendinger. Vi kommenterer også lidt på eventyrets funktion og opdragelsesmæssige sigte. Her indgår tekst fra før 1945. Fortsat arbejde med ordforråd og Redemittel samt de receptive og produktive kompetencer.

KERNESTOF:

Deine Freunde: Keine Märchen (sang, 2017), fra https://www.google.com/search?q=deine+freunde+keine+m%C3%A4rchen+lyrics&rlz=1C1GCEA_enDK949DK949&oq=keine+m%C3%A4rchen++lyrics&aqs=chrome.1.69i57j0i22i30.15627j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Brüder Grimm: Rotkäppchen (1812, eventyr), fra Egendal, Helle: Gattungen. Gyldendal, København, 2017

Merkmale des Märchens, s. 61-63, 65, 66-67, 72-75 i Egendal, Helle: Gattungen. Gyldendal, København, 2017

Brüder Grimm: Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich (eventyr), fra https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/der_froschkonig_oder_der_eiserne_heinrich

Brüder Grimm: Von einem, der auszog, das Fürchten zu lernen (film, 2014), fra ARD, CFU


SUPPLERENDE MATERIALE:

Video til "Keine Märchen": https://www.youtube.com/watch?v=HbTGir7-_B8

Højtlæsning af "Rotkäppchen": https://www.youtube.com/watch?v=BJhA76QR-WQ&t=208s

Højtlæsning af "Der Froschkönig": https://www.youtube.com/watch?v=FnZ6UfBg3wE


DESUDEN: Skriftlige og mundtlige tekst- og ikke-tekst-bundne øvelser

Træning ved hjælp af app'en Duolingo: https://www.duolingo.com/classroom/xxjzvk

https://quizlet.com/dk/997412475/marchenworter-flash-cards/?funnelUUID=cab3283f-30e9-4076-84a6-bc3ed146d76e


GRAMMATIK:
Hovedsageligt uddrag af Alles in allem, af Häckert og Lohse, suppleret med Wie geht's, af Mette Hermann, samt online-øvelser og øvelser i forbindelse med de læste tekster:

Verbernes tider og former
Svage verber
Personlige pronomener
Hoved- og ledsætninger
Ordstilling


DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER:

Tysk/dansk og dansk/tysk
ordbogen.com
duden.de
forvo.com (udtaleordbog)
https://dict.leo.org/german-english/ (udtale)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Jung sein - EKSAMEN

Vi arbejder med temaer, der lægger sig tæt op ad elevernes hverdag og egne erfaringer, men selvfølgelig med fokus på unge i Tyskland. Teksterne har f.eks. fritidsinteresser, forventninger, venskab, sociale medier og skole som omdrejningspunkter. Det arbejdsmæssige fokus er særligt på ordforråd og læsning af og lytning til kortere tekster. Der har desuden været et sprogmøde med syv unge mennesker fra Theodor-Storm-Schule i Husum med korte interviews på både dansk og tysk.

KERNETEKSTER:

Eine lange Reise (lytteøvelse), fra https://lingua.com/de/deutsch/hoeren/lange-reise/

Die Ärzte: Junge (sangtekst, 2007), fra https://www.google.com/search?q=junge+%C3%A4rzte+lyrics&rlz=1C1GCEA_enDK949DK949&oq=junge+%C3%A4rzte&aqs=chrome.0.0i512j46i275i512j0i512j46i512j0i512j0i22i30l4.4233j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

To portrætvideoer af unge mennesker - Richard og Anneke - der fortæller om deres interesser, fra Goethe-hjemmesiden Was interessiert Jugendliche: https://www.goethe.de/prj/dlp/de/unterrichtsmaterial/reihe/jugendliche_und/was_interessiert_jugendliche

Uddrag af Hoock, Silke: Jugendliche heute (artikel), fra https://www.aktion-mensch.de/dafuer-stehen-wir/jugend-heute)



SUPPLERENDE MATERIALE:
Musikvideo til "Junge": https://www.youtube.com/watch?v=iK-1oGphELM


DESUDEN: Skriftlige og mundtlige tekst- og ikke-tekst-bundne øvelser

GRAMMATIK:
Hovedsageligt uddrag af Alles in allem, af Häckert og Lohse, suppleret med Wie geht's, af Mette Hermann, samt online-øvelser og øvelser i forbindelse med de læste tekster:

Possessive pronomener (fortsat)
Relative pronomener


ANVENDTE DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER:

Tysk/dansk og dansk/tysk
ordbogen.com
duden.de
forvo.com (udtaleordbog)
https://dict.leo.org/german-english/ (udtale)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Die Berliner Mauer - EKSAMEN

Forløb om Murens historie og årsager til og konsekvenser af Murens fald samt genforeningen af de to Tysklande. Korte nedslag i relevante aspekter af DDRs og BRDs historie og politiske forhold.

KERNETEKSTER:

Die Berliner Mauer - so hat sie funktioniert (video, 2019), fra https://www.youtube.com/watch?v=pM9MTchpW1k

Eingemauert - die innerdeutsche Grenze (video, 2009), fra https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k

Sachgeschichte Berliner Mauer (video, 2021), fra https://www.youtube.com/watch?v=P8pVmCLGrU0

Uddrag af Gerd Weinreich: Mein Sohn wurde an der Mauer erschossen (interview, 2014), fra Brennpunkt Deutsch, 1/2014 (S. 9-S. 11, Z. 13)


SUPPLERENDE MATERIALE:

Lydoptagelse af "Mein Sohn..."-interviewet: https://soundcloud.com/brennpunkt-deutsch/mein-sohn-wurde-an-der-mauer-erschossen


DESUDEN: Skriftlige og mundtlige tekst- og ikke-tekst-bundne øvelser samt grammatik


DIGITALE UNDERVISNINGSMIDLER:
Tysk/dansk og dansk/tysk
ordbogen.com
duden.de
https://dict.leo.org/ (udtale)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde