Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Alssundgymnasiet Sønderborg
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Bitten Posselt Langhede
|
Hold
|
2023 vf26Ty-3 (vf26Ty-3, vf26Ty-3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eine Reise nach Deutschland
Landeskundeforløb med fokus på ordforrådstræning og mundtlige kompetencer. Vi begynder med de meget grundlæggende niveauer for at finde et fælles udgangspunkt. Særligt i fokus er de to storbyer Hamburg og Berlin.
https://www.kulturakademi.de/dk/materialien/rejsen-gennem-tyskland/:
Einstieg-afsnittet
Hamburg-afsnittet:
The Travellers: Hamburg in 5 Minuten (video, 2017), fra https://www.youtube.com/watch?v=H779MPLQ0FU
Abschlach: Wir sind der HSV (sangtekst og video, 2021), fra https://www.youtube.com/watch?v=MaMTvg1XHp8
Berlin-afsnittet:
Erich Kästner: Besuch vom Lande (digt, 1929)
SUPPLERENDE MATERIALE:
https://www.kulturakademi.de/dk/materialien/rejsen-gennem-tyskland/:
Gänsespiel
Ein Interview führen
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, samtaleøvelse, s. 9
https://www.german-games.net/de/deutsch-spiele/pong?thema=Leute%20-%20Kleidung%201&level=Anf%C3%A4nger
https://www.german-games.net/de/deutsch-spiele/pong
Quizlet: https://quizlet.com/dk/685192082/hamburg-kurztext-flash-cards/
DESUDEN: Skriftlige og mundtlige tekst- og ikke-tekst-bundne øvelser
GRAMMATIK:
Hovedsageligt uddrag af Alles in allem, af Häckert og Lohse, suppleret med Wie geht's, af Mette Hermann, samt online-øvelser og øvelser i forbindelse med de læste tekster:
Substantivernes køn
Bestemte og ubestemte artikler - kasus
De svage verbers bøjning
Hoved- og ledsætninger
Ordstilling
DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER:
Tysk/dansk og dansk/tysk
ordbogen.com
duden.de
forvo.com (udtaleordbog)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Reisen - EKSAMEN
Forløb om temaet Reisen, hvor vi ser på rejsen og dens forskellige praktiske og symbolske udtryk. Dette gælder både den fysiske rejse og dens mere udviklingsmæssige side. Herunder inddrages Landeskunde-elementer.
Øvelser til understøttelse af samtale på tysk med gloser og Redemittel. Særligt fokus på lytte- og talekompetencer.
I forløbet blev der også inddraget en endagstur til Hamburg, hvor eleverne løste forskellige mundtlige og skriftlige opgaver.
KERNETEKSTER:
Uddrag af Im Juli (film, 2000), instrueret af Fatih Akin. Fra CFU. Desuden er der læst i Tyskforlagets manuskript til filmen: Szene 1-8.
Mark Forster: 194 Länder (sang, 2019), fra https://www.google.com/search?q=194+l%C3%A4nder+lyrics&rlz=1C1GCEA_enDK949DK949&oq=194+l%C3%A4nder&aqs=chrome.2.69i57j46i512j0i20i263i512j0i512l3j46i512j69i61.11557j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Sascha Rettig: Einmal Deutschland und zurück (interviews, 2014), fra https://www.fluter.de/was-touristen-von-deutschland-halten
Max Giesinger: Die Reise (sangtekst, 2018), fra https://www.google.com/search?q=max+giesinger+die+reise+songtext&sca_esv=556fd070db8e09d3&sca_upv=1&rlz=1C1GCEA_enDK949DK949&sxsrf=ACQVn09uJBPDPfWyD_QIbN75MxStEeSZMg%3A1714307638785&ei=NkIuZpbNL8G-i-gP8qme6A4&oq=max+giesinger+die+reise+&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiGG1heCBnaWVzaW5nZXIgZGllIHJlaXNlICoCCAAyCBAAGIAEGMsBMggQABiABBjLATIIEAAYgAQYywEyCBAAGIAEGMsBMggQABiABBjLATIIEAAYgAQYywEyCBAAGIAEGMsBMggQLhiABBjLATIGEAAYFhgeMgYQABgWGB5I9SNQqQtYyBRwAXgAkAEAmAFfoAHyA6oBATa4AQHIAQD4AQGYAgegAp8EwgILEAAYgAQYsAMYywHCAgkQABiwAxgIGB7CAg4QABiABBiwAxiGAxiKBcICCxAAGIAEGLADGKIEwgILEAAYgAQYhgMYigXCAggQABiABBiiBJgDAIgGAZAGBJIHAzYuMaAH4Bk&sclient=gws-wiz-serp
SUPPLERENDE MATERIALE:
Videoen til "194 Länder": https://www.youtube.com/watch?v=7bczvKRhycA
Videoen til "Die Reise": https://www.youtube.com/watch?v=NyGKiba8Ze4
Dreke und Lind: 66 Wechselspiele für die interaktive Partnerarbeit:
Übung 3
Eins, zwei, drei - mundtlig eksamen i tysk, af Mette Hermann, s. 13-20
DESUDEN: Skriftlige og mundtlige tekst- og ikke-tekst-bundne øvelser
Mundtlige præsentationer som øvelse til DSD I-prøven
https://quizlet.com/909739195/max-giesinger-die-reise-flash-cards/?funnelUUID=ceefa120-4580-4138-9df2-54b8e07237cf
https://quizlet.com/dk/193999084/de-100-mest-almindelige-tyske-ord-du-skal-kunne-flash-cards/
https://quizlet.com/dk/561368411/die-200-deutschen-haufigsten-worter-flash-cards/?funnelUUID=ad24c3d8-4172-463b-a171-571d9d7154c7
GRAMMATIK:
Hovedsageligt uddrag af Alles in allem, af Häckert og Lohse, suppleret med Wie geht's, af Mette Hermann, samt online-øvelser og øvelser i forbindelse med de læste tekster:
Svage verber (fortsat)
Modalverber
Præpositioner
Konjunktioner
Ordstilling
DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER:
Tysk/dansk og dansk/tysk
ordbogen.com
duden.de
forvo.com (udtaleordbog)
https://dict.leo.org/german-english/ (udtale)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hausaufgaben: Øv til den gamle skriftlige aflevering (20/12 23), som vi skriver færdig i dag.
-
Hausaufgaben:
-
mitCFU.dk
-
Im Juli, Szene 1, Arbeitsblatt.docx
-
Im Juli, Drehbuch, Szene 1-8.pdf
-
arbeitsblatt022, regelmæssige verber.pdf
-
Im Juli, Szene 5 und 6, Aufgaben.docx
-
Tysk - Sproglinks.dk
-
Im Juli, Szene 7, Arbeitsblatt.docx
-
Hausaufgaben - som til 5/2:
-
Hausaufgaben: SCHEISSE! Jeg kom for sent og klokken er over 16, så nu har I ingen lektier for til i morgen ;)
-
Hvordan forbereder jeg mig på mundtlig eksamen.pdf
-
mitcfu.dk
-
Hausaufgaben: Lav de fem spørgsmål til Im Juli, Scene 8 færdig. De skal stilles til en person, der ikke kender spørgsmålene, så vedkommende skal selvfølgelig ud fra teksten have en chance for at svare på dem. Du skal selvfølgelig også selv kende det
-
194 Länder, Gruppenarbeit.docx
-
Wie geht's, s. 51-56.pdf
-
Einmal Deutschland und zurück, gesammelte Aufgaben.docx
-
Einmal Deutschland und zurück, fluter.docx
-
Einmal Deutschland und zurück - Vokabeln.docx
-
Hausaufgaben: Keine Hausaufgaben ;) Men medbring venligst "Einmal Deutschland und zurück"-teksten, for vi skal fortsætte med at læse Karen Janssen-afsnittet. Tag også Aia med.
-
Wie geht's, s. 51-56, modalverber.pdf
-
Vorlage, Interview, Wilfred Kwok-Fragen.docx
-
Wie geht's, s. 59-77.pdf
-
Tysk, program, tirsdag 23.04.24.pdf
-
Max Giesinger, Die Reise, Text und Aufgaben.docx
-
Die 100 häufigsten Wörter
-
Hausaufgaben: 1) DSD-Präsentation: Vish, Hans, Marcus, Mathilde.
-
200 hyppigste tyske ord
-
71 Entweder-oder-Fragen zum Kennenlernen: Dies oder das?
-
Die 200 häufigsten Wörter
-
Rettenøgle, tysk.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Musik
Forløb om temaet Musik, hvor vi ser på forskellige typer af musiktekster med tilhørende musikvideoer. Målet er selvfølgelig understøttelse af de fire hovedkompetencer på tysk: læse, skrive, høre, tale, men også udbredelse af kendskabet til moderne tysk musik.
Øvelser til understøttelse af samtale på tysk med gloser og Redemittel.
KERNETEKSTER:
Bourani, Andreas: Auf uns (sangtekst, 2014), fra Auf uns, Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Gyldendal, København, 2016
Fox, Peter: Schwarz zu blau (sangtekst, 2008), fra https://www.google.com/search?q=schwarz+zu+blau&rlz=1C1GGRV_enDK756DK757&oq=schwarz+zu+blau&aqs=chrome..69i57j0l5.5111j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Juni: Perfekte Welle (sangtekst, 2004), https://www.google.com/search?q=juli+perfekte+welle+lyrics&rlz=1C1GCEA_enDK949DK949&oq=juni+perfekte+&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCQgEEAAYDRiABDIGCAAQRRg5MgwIARAuGA0Y1AIYgAQyDAgCEC4YDRjUAhiABDIMCAMQLhgNGNQCGIAEMgkIBBAAGA0YgAQyCQgFEAAYDRiABDIJCAYQABgNGIAEMggIBxAAGA0YHjIICAgQABgNGB7SAQg3OTA2ajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Gruppearbejde med præsentation over en selvvalgt sangtekst med tilhørende video.
SUPPLERENDE MATERIALE:
Videoen til "Auf uns": https://www.youtube.com/watch?v=k9EYjn5f_nE&list=RDMMk9EYjn5f_nE&start_radio=1
Videoen til "Schwarz zu Blau": https://www.youtube.com/watch?v=yphwzD1XaBY
Videoen til "Perfekte Welle": https://www.youtube.com/watch?v=ad8ukI7Z-b8
DESUDEN: Skriftlige og mundtlige tekst- og ikke-tekst-bundne øvelser samt grammatik
GRAMMATIK:
Hovedsageligt uddrag af Alles in allem, af Häckert og Lohse, suppleret med Wie geht's, af Mette Hermann, samt online-øvelser og øvelser i forbindelse med de læste tekster:
Præpositioner (fortsat)
sein, haben, werden-repetition
personlige pronomener
Andre aktiviteter: Fælles sprogmodul med oplæg af Peter fra Vores Europa.
Tur med overnatning i Kiel, hvor vi mødtes med en tysk skoleklasse fra Theodor-Storm-Schule, Husum. Samarbejde på dansk-tysk i projektet Deutsch-Dänisch, Interreg.
DIGITALE UNDERVISNINGSMIDLER:
Tysk/dansk og dansk/tysk
ordbogen.com
duden.de
https://dict.leo.org/ (udtale)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Andreas Bourani - Auf uns (Official Video)
-
Hausaufgaben:
-
Andreas Bourani, Auf uns, Text und Aufgaben.pdf
-
Wie geht's, s. 131-142.pdf
-
Peter Fox - Schwarz zu Blau (offizielles Video)
-
Peter Fox, Schwarz zu blau.docx
-
Alles in allem, s. 44-51, præpositioner.pdf
-
Hausaufgaben: Se timen sidste mandag.
-
Peter Fox, Schwarz zu blau, Gruppenarbeit.docx
-
Invitation, Sprogcamp2025.pdf
-
Schülerbegegnung, Kiel, 2024.docx
-
Aflevering - alle præpositioner.docx
-
haben nutid.htm
-
haben datid.htm
-
Musikaufgabe, Oktober-November 2024.docx
-
4. Verber (udsagnsord) - Sproglinks.dk
-
Halloween, Angst und Schrecken.docx
-
werden nutid.htm
-
werden datid.htm
-
sein, haben, werden, Aufgabe.docx
-
Juli - Perfekte Welle (Official Video)
-
Hausaufgaben: Læs Aia, s. 52-53 om de personlige pronomener. Her skal endnu et skema læres udenad ;) Læg mærke til, at vi også i en vis udstrækning bruger kasus ved personlige pronomener på dansk og engelsk (Jeg - mig, I - me)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Märchen - EKSAMEN
Märchen-forløb, hvor vi ser på eventyrets kendetegn og faste sproglige vendinger. Vi kommenterer også lidt på eventyrets funktion og opdragelsesmæssige sigte. Her indgår tekst fra før 1945. Fortsat arbejde med ordforråd og Redemittel samt de receptive og produktive kompetencer.
KERNESTOF:
Deine Freunde: Keine Märchen (sang, 2017), fra https://www.google.com/search?q=deine+freunde+keine+m%C3%A4rchen+lyrics&rlz=1C1GCEA_enDK949DK949&oq=keine+m%C3%A4rchen++lyrics&aqs=chrome.1.69i57j0i22i30.15627j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Brüder Grimm: Rotkäppchen (1812, eventyr), fra Egendal, Helle: Gattungen. Gyldendal, København, 2017
Merkmale des Märchens, s. 61-63, 65, 66-67, 72-75 i Egendal, Helle: Gattungen. Gyldendal, København, 2017
Brüder Grimm: Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich (eventyr), fra https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/der_froschkonig_oder_der_eiserne_heinrich
Brüder Grimm: Von einem, der auszog, das Fürchten zu lernen (film, 2014), fra ARD, CFU
SUPPLERENDE MATERIALE:
Video til "Keine Märchen": https://www.youtube.com/watch?v=HbTGir7-_B8
Højtlæsning af "Rotkäppchen": https://www.youtube.com/watch?v=BJhA76QR-WQ&t=208s
Højtlæsning af "Der Froschkönig": https://www.youtube.com/watch?v=FnZ6UfBg3wE
DESUDEN: Skriftlige og mundtlige tekst- og ikke-tekst-bundne øvelser
Træning ved hjælp af app'en Duolingo: https://www.duolingo.com/classroom/xxjzvk
https://quizlet.com/dk/997412475/marchenworter-flash-cards/?funnelUUID=cab3283f-30e9-4076-84a6-bc3ed146d76e
GRAMMATIK:
Hovedsageligt uddrag af Alles in allem, af Häckert og Lohse, suppleret med Wie geht's, af Mette Hermann, samt online-øvelser og øvelser i forbindelse med de læste tekster:
Verbernes tider og former
Svage verber
Personlige pronomener
Hoved- og ledsætninger
Ordstilling
DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER:
Tysk/dansk og dansk/tysk
ordbogen.com
duden.de
forvo.com (udtaleordbog)
https://dict.leo.org/german-english/ (udtale)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Keine Hausaufgaben ;)
-
Juli, Perfekte Welle, Aufgaben.docx
-
Merkmale des Märchens.pdf
-
Hausaufgaben: Læs s. 61-63 i Merkmale des Märchen, hvis ikke du nåede det i sidste time.
-
Hausaufgaben: Sørg for at løse alle opgaver i forbindelse med de to tysktimer i sidste uge, da de jo er jeres bevis for at I har været til stede.
-
Hausaufgaben:
-
Ausf-Best_z_DSD-PO_Anl-1_Anmeldung, vf26Ty-3.docx
-
Keine Hausaufgaben ;) Medbring "Merkmale des Märchens", jeres mindmap over eventyrtræk samt Aia.
-
Grimms Märchen: ROTKÄPPCHEN (Originalfassung) vorgelesen | deutsch, soft voice, ASMR
-
Der Froschkönig, Hörverstehen, Wahr oder falsch.docx Hausaufgaben:
-
Der Froschkönig, Hörverstehen, Wahr oder falsch.docx
-
Der Froschkönig, Fragen und Merkmale, Z 50-.docx
-
Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich.docx
-
Gebrüder Grimm - Der Froschkönig
-
Duolingo
-
Hauaufgaben:
-
Keine Hausaufgaben ;) Men I skal have en idé om, hvad jeres DSD-præsentation skal indeholde, for vi arbejder bl.a. med den i timen.
-
Deine Freunde, Keine Märchen.docx
-
Der Froschkönig + Keine Märchen, Gruppen- und Matrixgruppenarbeit.docx
-
Deine Freunde - Keine Märchen (offizielles Musikvideo)
-
Afsnit
-
Eine lange Reise - Übung zum Hörverständnis auf Deutsch
-
mitcfu.dk
-
Øvelser til Leseverstehen 1.pdf
-
DSD I Leitfaden für die Schriftliche Kommunikation | ZUM-Apps
-
Interviewspørgsmål Sønderborg.docx
-
Jung sein und Junge.docx
-
Die Ärzte "Junge"
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Jung sein - EKSAMEN
Vi arbejder med temaer, der lægger sig tæt op ad elevernes hverdag og egne erfaringer, men selvfølgelig med fokus på unge i Tyskland. Teksterne har f.eks. fritidsinteresser, forventninger, venskab, sociale medier og skole som omdrejningspunkter. Det arbejdsmæssige fokus er særligt på ordforråd og læsning af og lytning til kortere tekster. Der har desuden været et sprogmøde med syv unge mennesker fra Theodor-Storm-Schule i Husum med korte interviews på både dansk og tysk.
KERNETEKSTER:
Eine lange Reise (lytteøvelse), fra https://lingua.com/de/deutsch/hoeren/lange-reise/
Die Ärzte: Junge (sangtekst, 2007), fra https://www.google.com/search?q=junge+%C3%A4rzte+lyrics&rlz=1C1GCEA_enDK949DK949&oq=junge+%C3%A4rzte&aqs=chrome.0.0i512j46i275i512j0i512j46i512j0i512j0i22i30l4.4233j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
To portrætvideoer af unge mennesker - Richard og Anneke - der fortæller om deres interesser, fra Goethe-hjemmesiden Was interessiert Jugendliche: https://www.goethe.de/prj/dlp/de/unterrichtsmaterial/reihe/jugendliche_und/was_interessiert_jugendliche
Uddrag af Hoock, Silke: Jugendliche heute (artikel), fra https://www.aktion-mensch.de/dafuer-stehen-wir/jugend-heute)
SUPPLERENDE MATERIALE:
Musikvideo til "Junge": https://www.youtube.com/watch?v=iK-1oGphELM
DESUDEN: Skriftlige og mundtlige tekst- og ikke-tekst-bundne øvelser
GRAMMATIK:
Hovedsageligt uddrag af Alles in allem, af Häckert og Lohse, suppleret med Wie geht's, af Mette Hermann, samt online-øvelser og øvelser i forbindelse med de læste tekster:
Possessive pronomener (fortsat)
Relative pronomener
ANVENDTE DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER:
Tysk/dansk og dansk/tysk
ordbogen.com
duden.de
forvo.com (udtaleordbog)
https://dict.leo.org/german-english/ (udtale)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Die Berliner Mauer - EKSAMEN
Forløb om Murens historie og årsager til og konsekvenser af Murens fald samt genforeningen af de to Tysklande. Korte nedslag i relevante aspekter af DDRs og BRDs historie og politiske forhold.
KERNETEKSTER:
Die Berliner Mauer - so hat sie funktioniert (video, 2019), fra https://www.youtube.com/watch?v=pM9MTchpW1k
Eingemauert - die innerdeutsche Grenze (video, 2009), fra https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
Sachgeschichte Berliner Mauer (video, 2021), fra https://www.youtube.com/watch?v=P8pVmCLGrU0
Uddrag af Gerd Weinreich: Mein Sohn wurde an der Mauer erschossen (interview, 2014), fra Brennpunkt Deutsch, 1/2014 (S. 9-S. 11, Z. 13)
SUPPLERENDE MATERIALE:
Lydoptagelse af "Mein Sohn..."-interviewet: https://soundcloud.com/brennpunkt-deutsch/mein-sohn-wurde-an-der-mauer-erschossen
DESUDEN: Skriftlige og mundtlige tekst- og ikke-tekst-bundne øvelser samt grammatik
DIGITALE UNDERVISNINGSMIDLER:
Tysk/dansk og dansk/tysk
ordbogen.com
duden.de
https://dict.leo.org/ (udtale)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hausaufgaben:
-
Hörübung, Anneke, Schülerversion.docx
-
Silke Hoock, Jugendliche heute.docx
-
Hausaufgaben: Se videoen i linket om Die Berliner Mauer med danske undertekster. Dem finder du ved at klikke på videoens "Indstillinger" nederst i højre side, vælge "Undertekster", "Automatisk oversættelse" og "Dansk" (men det vidste I sikkert godt ;
-
Hausaufgaben: Se videoen om die Berliner Mauer og grænsen mellem de to tysklande, gerne med tyske undertekster (som ikke er perfekte). Skriv de tyske ord ned, som I tænker er vigtige for temaet om muren. Vi samler op på jeres ord i timen.
-
Sachgeschichte - Berliner Mauer #SendungMitDerMaus
-
Fragen zum Video, Sachgeschichte Berliner Mauer.docx
-
Weinreich, Mein Sohn wurde an der Mauer erschossen.pdf
-
Mein Sohn wurde an der Mauer erschossen
-
Hausaufgaben: Lyt til lydoptagelsen i videoen i linket - forhåbentlig kan I logge på med mailadresse - og læs teksten i den uploadede pdf-fil, S. 9-S. 11, Z. 13. Husk at der er en gloseliste sidst i dokumentet.
-
Mein Sohn wurde an der Mauer erschossen, Prüfungsaufgabe 1 und 2.docx
-
Læste temaer og tekster, vf26Ty-3.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57273855515",
"T": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57273855515",
"H": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57273855515"
}