Holdet 2024 a26re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Jette Bie Junker Larsen
Hold 2024 a26re (a26re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til Religion
Titel 2 1. Islam
Titel 3 2. Kristendom
Titel 4 3. Hinduisme
Titel 5 4. emne
Titel 6 Eksamensorientering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til Religion

Introduktion til religion.

Forløbet er et introduktionsforløb til faget religion med udgangspunkt i en diskussion om definitionen på religion og præsentation af grundlæggende fænomenologiske begreber og teorier samt værktøjskasse til metode. Forløbet er derfor ikke et selvstændigt forløb, men udgangspunktet for arbejdet med de efterfølgende forløb.
I introduktionen har der været fokus på følgende:
Hvad er religion? Klassifikation, myter og mytebegreber, ritualer som kommunikation mellem denne og den anden verden, overgangsritualer og typer af informanter.

Forløbet udgør 11%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 1. Islam

1. Islam

I forløbet tog vi udgangspunkt i at undersøge indefra – og udefra synspunkter på, hvad islam er og islams mange forskellige udtryksformer i Danmark.
Vi har arbejdet med klassisk islam, hvor vi gennem de seks trosartikler har arbejdet med gudsopfattelse, Muhammeds rolle, de hellige skrifter, og overfladisk berørt engles rolle, dommedag og forudbestemmelsen. Vi har arbejdet med de fem søjler, hvor vi så en dokumentaren ”Hajj” og vi har arbejdet med bønnen. Her har vi ligeledes arbejdet med forskellige religionsfaglige vinkler på profeten Muhammed og herunder arbejdet med fagets tilgange både fænomenologisk, historiskkritisk og sociologisk.
Vi har hørt indefra-oplæg om bønnen og bønnens udførelse.
Vi har ligeledes arbejdet med sharia og forskellen på den holistiske opfattelse af sharia og sharia som islamisk lovsystem og islam i Danmark.

Forløbet udgør 22%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 2. Kristendom

2. Kristendom

Forløbet tager afsæt i kristendommens udgangspunkt i jødedommen. Vi arbejdede med pagten mellem Gud og det jødiske folk og profeterne Abraham og Moses.
Herefter arbejdede vi med Jesu med udgangspunkt i den historiske Jesus og Jesus som Kristus. Vi har især haft fokus på Jesu radikalisering af Moseloven i Bjergprædiken (læst i uddrag), det dobbelte krælighedsbud og næstekærlighed. Vi har arbejdet med Paulus og hans systematisering af troen og arbejdet med dåb.
Vi har i forløbet haft besøg af KFS.

Forløbet udgør 30%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 6 Eksamensorientering

Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer