Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Alssundgymnasiet Sønderborg
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Jette Bie Junker Larsen
|
Hold
|
2024 a26re (a26re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til Religion
Introduktion til religion.
Forløbet er et introduktionsforløb til faget religion med udgangspunkt i en diskussion om definitionen på religion og præsentation af grundlæggende fænomenologiske begreber og teorier samt værktøjskasse til metode. Forløbet er derfor ikke et selvstændigt forløb, men udgangspunktet for arbejdet med de efterfølgende forløb.
I introduktionen har der været fokus på følgende:
Hvad er religion? Klassifikation, myter og mytebegreber, ritualer som kommunikation mellem denne og den anden verden, overgangsritualer og typer af informanter.
Forløbet udgør 11%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1. Islam
1. Islam
I forløbet tog vi udgangspunkt i at undersøge indefra – og udefra synspunkter på, hvad islam er og islams mange forskellige udtryksformer i Danmark.
Vi har arbejdet med klassisk islam, hvor vi gennem de seks trosartikler har arbejdet med gudsopfattelse, Muhammeds rolle, de hellige skrifter, og overfladisk berørt engles rolle, dommedag og forudbestemmelsen. Vi har arbejdet med de fem søjler, hvor vi så en dokumentaren ”Hajj” og vi har arbejdet med bønnen. Her har vi ligeledes arbejdet med forskellige religionsfaglige vinkler på profeten Muhammed og herunder arbejdet med fagets tilgange både fænomenologisk, historiskkritisk og sociologisk.
Vi har hørt indefra-oplæg om bønnen og bønnens udførelse.
Vi har ligeledes arbejdet med sharia og forskellen på den holistiske opfattelse af sharia og sharia som islamisk lovsystem og islam i Danmark.
Forløbet udgør 22%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
PERKERDANSK Sæson 1 Afsnit 7
-
Islam
-
Ingen lektie
-
Tekst. Muhammeds åbenbaring. Abdurrahman al-Sheha. Muhammed, Guds sidste sendebud. Det islamiske Trossamfund på Fyn, 2006, side 14-17.pdf
-
Tre religionsfaglige vinkler på profeten Muhammed. Deniz Kitir. Klassisk og moderne islam. ibog. Systime 2021.docx
-
Bog til de fraværende
-
Steffensen, Jens M.: Islam - fra beduinkult til verdensrel., Systime; sider: 7-21, 24-33
-
Muhammeds liv by Kristeligt Dagblad - Infogram
-
Tekster. Gudsopfattelsen i islam. Hvidber-Hansen, Finn O. Koranen i udvalg. Samlerens Bogklub 1999, side 39-40.pdf
-
Massoud Fouroozanden om koranen
-
Dommedag: Paradis eller helvede
-
Islam introduktion
-
Fasten. uddrag fra hadith og Koranen.docx
-
Tag hovedtelefoner med
-
Helligt og profant.docx
-
Rent og urent.docx
-
ADHAN | Muslim Call to Prayer | Faisal Latif
-
Genopfrisk søjlerne
-
Jørgen Podemann Sørensen. Ritual-myte-model.pdf
-
Min bøn - Trin-for-trin vejledning i salah (for mænd og kvinder)
-
CFU-login
-
Genopfrisk teorierne
-
Hvad skal man gøre hvis man, ved en fejl, kommer til at spise noget svinekød? - Islamsvar
-
Sharia. Lene Madsen m.fl. Grundbogen til religion C, side 110-12 (11).pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2. Kristendom
2. Kristendom
Forløbet tager afsæt i kristendommens udgangspunkt i jødedommen. Vi arbejdede med pagten mellem Gud og det jødiske folk og profeterne Abraham og Moses.
Herefter arbejdede vi med Jesu med udgangspunkt i den historiske Jesus og Jesus som Kristus. Vi har især haft fokus på Jesu radikalisering af Moseloven i Bjergprædiken (læst i uddrag), det dobbelte krælighedsbud og næstekærlighed. Vi har arbejdet med Paulus og hans systematisering af troen og arbejdet med dåb.
Vi har i forløbet haft besøg af KFS.
Forløbet udgør 30%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tekst. Af an-Nawawi. Troens hovedpunkter.docx
-
Skema til tekstanalyse.docx
-
Eksamen 1:3 Forberedelseslokalet
-
Eksamen 2:3 Oplægget
-
Medbring bogen "Religion og kultur". I skal huske at tjekke, om det er den rigtige bog, I medbringer.
-
Tekst. Skabelsen 1. Mos 1 og 2 med spørgsmål introduktion.docx
-
Mytetyper (7).mp4
-
Andreasen, Esben et al.: Religion og kultur - en grundbog, Systime; sider: 39-40, 143-162, 165-170
-
Tekst. NT. Mark 2, 13-17 Levi kaldes til discipel.pdf
-
I skal lave mindst tre spørgsmål til KFS
-
Program, Kandel, 9.-14. december 2024, dansk version.docx
-
Stadtrallye Kandel.docx
-
kort over Alsace Elsass.docx
-
Border region questions.docx
-
Tekst. GT, 1 Mos 3, syndefaldet.docx
-
Tekster. Omskærelsen 1.Mos. 17, 1-14_ Åbenbaringen på Sinaj og De ti Bud. 2. Mos. 19, 1-8 og 2. Mos. 20, 1-18.docx
-
Bibelen - Historien om de 10 bud
-
Evangelieark.pdf
-
Stationsarbejde
-
Tekst NT. Matth. 5, 1-48. Bjergprædikenen.docx
-
Tekst. Matt 22, 34-40 Det største bud i Loven.docx
-
Tekst. NT. Lukas 10, 25-37. Den barmhjertige samaritaner med spørgsmål.docx
-
Artikel. Marie Krarup. Den syriske flugtning er ikke min næste.docx
-
Kristendom basis1
-
Biblen - Jesu liv
-
Artikel. Frelse gennem tro.docx
-
Tekst. NT. Romerbrevet 3, 21-31.docx
-
Martin Luthers liv på 2 minutter
-
Tekst. Hvordan ser Gud på vores synd. Jesusnet.dk.docx
-
Tekstsamling til dåben i folkekirken.docx
-
Jeres kampagne for religiøse bevægelser skal være færdige til i dag
-
Har du styr på kristendommen.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3. Hinduisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4. emne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensorientering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424077827",
"T": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424077827",
"H": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424077827"
}