Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Alssundgymnasiet Sønderborg
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 n26re (n26re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
Introduktion til religion.
Forløbet er et introduktionsforløb til faget religion med udgangspunkt i en diskussion om definitionen på religion og præsentation af grundlæggende fænomenologiske begreber og teorier samt værktøjskasse til metode. Forløbet er derfor ikke et selvstændigt forløb, men udgangspunktet for arbejdet med de efterfølgende forløb.
I introduktionen har der været fokus på følgende:
Hvad er religion? Klassifikation, myter og mytebegreber, ritualer som kommunikation mellem denne og den anden verden, overgangsritualer og typer af informanter.
Forløbet udgør 11%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1. Islam
1. Islam
I forløbet tog vi udgangspunkt i at undersøge indefra – og udefra synspunkter på, hvad islam er og islams mange forskellige udtryksformer i Danmark.
Vi har arbejdet med klassisk islam, hvor vi gennem de seks trosartikler har arbejdet med gudsopfattelse, Muhammeds rolle, de hellige skrifter, og overfladisk berørt engles rolle, dommedag og forudbestemmelsen. Vi har arbejdet med de fem søjler, hvor vi så en dokumentaren ”Hajj” og vi har arbejdet med bønnen. Her har vi ligeledes arbejdet med forskellige religionsfaglige vinkler på profeten Muhammed og herunder arbejdet med fagets tilgange både fænomenologisk, historiskkritisk og sociologisk.
Vi har hørt indefra-oplæg om bønnen og bønnens udførelse.
Vi har ligeledes arbejdet med sharia og forskellen på den holistiske opfattelse af sharia og sharia som islamisk lovsystem og islam i Danmark.
Forløbet udgør 22%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Om Muhammed. Jens Forman. Muslimernes religion. Systime 2006, side 10-14.pdf
-
Muhammeds liv by Kristeligt Dagblad - Infogram
-
Tekst. Muhammeds åbenbaring. Abdurrahman al-Sheha. Muhammed, Guds sidste sendebud. Det islamiske Trossamfund på Fyn, 2006, side 14-17.pdf
-
Det arabiske imperium. Jens Forman. Muslimernes religion. Systime 2006, side 14-18.pdf
-
Tekster. Gudsopfattelsen i islam. Hvidber-Hansen, Finn O. Koranen i udvalg. Samlerens Bogklub 1999, side 39-40.pdf
-
Massoud Fouroozandeh: Koranen
-
Tro og praksis. Jens Steffensen. Islam fra beduinkult til verdensreligion. 2. udg. Systime 2009, side 24-28.pdf
-
Værktøjskassen. Tekstanalyseskema..pdf
-
Tekst. Koran. Gudssyn, menneskesyn og natursyn.pdf
-
Dommedag: Paradis eller helvede
-
Islam introduktion
-
De fem søjler. Jens Steffensen. Islam. 2. udg. Systime, 2009, side 28-33.pdf
-
Hovedtelefoner
-
Forpligtende aftalepapir for studierejser ved Alssundgymnasiet Sønderborg (1).docx
-
axis mundi
-
Jørgen Podemann Sørensen. Ritual-myte-model.pdf
-
hadith – Den Store Danske | Lex
-
Fasten. uddrag fra hadith og Koranen.docx
-
Studietur
-
I skal genopfriske fasten og pilgrimsrejsen
-
Helligt – profant.pptm
-
Min bøn - Trin-for-trin vejledning i salah (for mænd og kvinder)
-
ADHAN | Muslim Call to Prayer | Faisal Latif
-
Helligt og profant.docx
-
Rent og urent.docx
-
Hvad skal man gøre hvis man, ved en fejl, kommer til at spise noget svinekød? - Islamsvar
-
Sharia. Lene Madsen m.fl. Grundbogen til religion C, side 110-12 (11).pdf
-
Navneliste
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2. Kristendom
2. Kristendom
Forløbet tager afsæt i kristendommens udgangspunkt i jødedommen. Vi arbejdede med pagten mellem Gud og det jødiske folk og profeterne Abraham og Moses.
Herefter arbejdede vi med Jesu med udgangspunkt i den historiske Jesus og Jesus som Kristus. Vi har især haft fokus på Jesu radikalisering af Moseloven i Bjergprædiken (læst i uddrag), det dobbelte krælighedsbud og næstekærlighed. Vi har arbejdet med Paulus og hans systematisering af troen og arbejdet med dåb.
Vi har i forløbet haft besøg af KFS.
Forløbet udgør 30%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tekst. Af an-Nawawi. Troens hovedpunkter.docx
-
Værktøjskassen. Tekstanalyseskema..pdf
-
Eksamen 2:3 Oplægget
-
Eksamen 1:3 Forberedelseslokalet
-
Genopfrisk Ninian Smart
-
Medbring grundbogen "Religion og kultur"
-
Bliver du let forstyrret, så tag hovedtelefoner med i dag.
-
Feltarbejde Ribe Domkirke.docx
-
Tekst. Skabelsen 1. Mos 1 og 2 med spørgsmål introduktion.docx
-
Andreasen, Esben et al.: Religion og kultur - en grundbog, Systime; sider: 143-162, 165-172
-
Mytetyper (7).mp4
-
Tekst. GT, 1 Mos 3, syndefaldet.docx
-
Tekster. Omskærelsen 1.Mos. 17, 1-14_ Åbenbaringen på Sinaj og De ti Bud. 2. Mos. 19, 1-8 og 2. Mos. 20, 1-18.docx
-
Tekst. NT. Luk 15, 11-24. Lignelsen om den fortabte søn.pdf
-
I skal lave mindst tre spørgsmål til KFS.
-
Tekst NT. Matth. 5, 1-48. Bjergprædikenen.docx
-
Evangelieark.pdf
-
Kristendom basis1
-
Tekst. Matt 22, 34-40 Det største bud i Loven.docx
-
Tekst. NT. Lukas 10, 25-37. Den barmhjertige samaritaner med spørgsmål.docx
-
Artikel. Marie Krarup. Den syriske flugtning er ikke min næste.docx
-
Bibelen - Historien om de 10 bud
-
Artikel. Frelse gennem tro.docx
-
Tekst. NT. Romerbrevet 3, 21-31.docx
-
Martin Luthers liv på 2 minutter
-
Tekst. Hvordan ser Gud på vores synd. Jesusnet.dk.docx
-
Tekstsamling til dåben i folkekirken.docx
-
Hvad er barnedåb?
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3. Hinduisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4. Asatro
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensorientering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424086860",
"T": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424086860",
"H": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57424086860"
}