Holdet 2023 a26En - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Michael Peters
Hold 2023 a26En (a26En, a26En, a26En terminsprøve)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Immigration
Titel 2 Violence (EKSAMEN)
Titel 3 Conspiracy Theories
Titel 4 Being Different (EKSAMEN)
Titel 5 Horror (EKSAMEN)
Titel 6 Crime and Punishment (EKSAMEN)
Titel 7 Multicultural Britain (EKSAMEN)
Titel 8 Ireland (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Immigration

TILLADTE ORDBØGER:
ldoceonline.com
ordbogen.com
dictionary.com
thesaurus.com
howjsay.com


Et tidligt forløb med fokus på indføring i tekstlæsning og brug af analysemodeller. Eleverne får en forståelse af, at kulturmøder kan give udfordringer af mange forskellige årsager og ikke blot, at den ene kultur er "bedre" end den anden. YA stod for undervisningen, indtil MP overtog.

Cirka 45 sider.


In Contexts:
Jimmy Santiago Baca: Immigrants in Our Own Land
Gish Jen: Who's Irish?
C.B. Divakaruni: Clothes
Burhan Wazir: Long Nights, low pay and no play
Hanif Kureishi: My Son the Fanatic

In Worlds of English:
Emma Lazarus: The New Colossus

Film:
East Is East (1999)

Song:
Outlandish: Look Into My Eyes
https://www.youtube.com/watch?v=t1Q0SnHRG8s&ab_channel=kiraa93

Graphic novel:
American Born Chinese (pages 46-52, 109-121, 201-213)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Violence (EKSAMEN)

Vi har fortsat vores træning i brugen af forskellige analysemodeller, hvor vi har fokuseret på at anvende fagtermer præcist og selektere de mest relevante punkter og pointer. Dette har hjulpet os med at forbedre vores analytiske færdigheder og give gode tekstnedslag som dokumentation.

Derudover har vi undersøgt emnet vold og forsøgt at forklare de underliggende årsager til voldelig adfærd. Vi har set på forskellige faktorer, der kan forårsage vold. Gennem denne undersøgelse har vi fået en dybere forståelse af de dynamikker, der ligger bag vold.


Cirka 40 sider.

Kernestof:

Contexts:

Rendezvous (læst i grundforløbet (muligvis ikke af alle))
Belfast Protests...
Good Girl
Serrusalmus

Pdf files:
Multiple Weapons Found in Las Vegas Gunman's Hotel Room (New York Times - 2 October 2017)
Las Vegas Gunman’s Brain Will Be Scrutinized for Clues to the Killing (New York Times - 26 October 2017)

Supplerende stof:

Song:
New Model Army: The Hunt

Analysemodeller:
Contexts s. 243-247
Vi har et dokument med en liste over relevante fagtermer fra modellerne: setting, characters, narration, composition etc. etc.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde


Titel 4 Being Different (EKSAMEN)

Med udgangspunkt i romanen "The Curious Incident of the Dog In the Night-Time" har vi gennemført en dybdegående undersøgelse af normalitetsbegrebet og de forskellige måder, hvorpå individer kan adskille sig fra denne norm. Vi har særligt fokuseret på autisme og Aspergers syndrom, og i denne forbindelse har vi anvendt begreberne neurotypical og neurodivergent for at beskrive de forskellige måder, hjernen kan fungere på. Forløbet afsluttedes med en debat, hvor vi satte Christophers forældre på anklagebænken for en række påståede "forbrydelser", hvilket gav anledning til en diskussion om ansvar og forståelse.

Cirka 280 sider.

Kernestof:

Wendy Cope: Tich Miller

Mark Haddon: The Curious Incident of the Dog In the Night-Time (2001) (værk)

Supplerende stof:

The Big Bang Theory, Chuck Lorre og Bill Prady. Sæson 2, episode 5 "The Euclid Alternative" (2008)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Horror (EKSAMEN)

Vi har arbejdet med, hvad der skræmmer mennesker, og undersøgt de forskellige teknikker, som tekster kan anvende for at fremkalde frygt hos læseren. Dette inkluderer en udforskning af horror-litteraturens rolle, som går ud over blot at skræmme, og hvordan den kan bruges til at udforske dybere psykologiske og samfundsmæssige temaer. Vi har også lært og anvendt en række fagtermer såsom plot twist, foreshadowing, Chekhov's gun, red herring og false protagonist for at forstå og analysere disse teknikker bedre.

Derudover har vi arbejdet med, hvordan forskellige medietyper som graphic novels, film og andet videomateriale hver især har unikke måder at påvirke og engagere læseren på. Dette har givet os en bredere forståelse af, hvordan forskellige medier kan udnytte deres særlige styrker til at skabe en skræmmende og medrivende oplevelse.


Cirka 80 sider.

Kernestof:

I Nete Schmidt: A Taste of Horror, Systime:
- Edgar Allan Poe: The Tell-Tale Heart
- Cyril M. Kornbluth: The Mindworm

I Drisdal/Hansen: Horror, Systime (2017):
- P. Benchley: Jaws - excerpt from chapter 1.

Nick Cave - Song of Joy (1996)

The Walking Dead - graphic novel - pp. 1-26 – including the introduction:
https://www.slideshare.net/dmxallen/the-walking-dead-vol-1-25775901

Supplerende stof:

Sammenklip fra MP:
- Plot twist etc.docx

I Mette Weisberg: Stephen King's American Nightmare, Forlaget Lee (1991)
- King On King (pp. 20-33)

Videomateriale:
Filmanalyse og uddrag af Brian De Palmas "Carrie" (1976)
Excerpt from "The Walking Dead" series - s01e01 (2010)
Opening sequence from “Shutter Island” (2010)
Excerpt from “The Simpsons” – “Treehouse of Horror” (The Tell-Tale Heart)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Crime and Punishment (EKSAMEN)

Vi har arbejdet med sammenhænge mellem forbrydelse og straf. Herunder hvordan man kan argumentere for og imod fx dødsstraf, og hvordan man kan være kritisk over for andres argumenter. Vi har undersøgt formålet med at straffe og arbejdet med begreberne retribution, deterrence, prevention. Derudover har vi anvendt materiale om dødsstraf i Texas for at undersøge fordelingen af henrettede på fx race, alder, køn, uddannelse etc.

Vi har også lavet gruppearbejde om emnet, herunder dødsstraffens historie, og metoder til henrettelse i USA. Til sidst har vi set uddrag af filmen "Dead Man Walking" for at undersøge, hvordan den behandler emnet, og hvordan en film kan (forsøge at) påvirke seerens følelser og holdninger.

Cirka 25 sider.

Kernestof:

Bob Dylan: The Death of Emmett Till
Jeff Jacoby: The feeble 'arguments' against capital punishment
Sister Helen Prejean: Dead Man Walking - excerpt from chapter 6

Supplerende stof:

Death row information: http://www.tdcj.state.tx.us/death_row/dr_executed_offenders.html

Film:
Excerpt from “Dead Man Walking” (1995)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 7 Multicultural Britain (EKSAMEN)

Vi har gennemført et kort forløb om livet og kulturen i Storbritannien samt engelsk som lingua franca. I denne sammenhæng har vi især fokuseret på de kulturelle forskelle, der eksisterer, og de udfordringer, som kan opstå som følge heraf. Dette har været særligt relevant for unge mennesker, der ofte står over for dilemmaet med at skulle navigere og passe ind i flere forskellige kulturer samtidig. Vi har undersøgt, hvordan disse kulturelle forskelle kan påvirke deres dagligdag og identitet, og hvilke strategier de kan anvende for at håndtere disse udfordringer.


Cirka 40 sider.

I Moslund: ”London – Migrant City” (2008):

Ferdinand Dennis: The Black and White Museum (2003)
John Agard: Listen Mr Oxford Don (1985)
Ranbir Sahota: Chameleon (2003)

Film:
Ae Fond Kiss (2004) (uddrag)

Videoklip:
http://learnenglish.britishcouncil.org/en/word-street/multicultural-britain
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Ireland (EKSAMEN)

Vi har gennemført et forløb om irsk historie og litteratur med særligt fokus på den store hungersnød og kampen for uafhængighed. Selvom vi ikke nåede at dække alt i dybden, har vi opnået en forståelse af Irlands historie, især perioden som britisk koloni og den kamp, irerne måtte føre for at opnå uafhængighed. Vi har undersøgt de udfordringer og lidelser, som irerne måtte gennemgå som følge af hungersnøden, og hvordan denne tragiske periode påvirkede deres samfund og kultur.


Cirka 15 sider.

Excerpt from Britannica Online Encyclopedia – pp. 1-2
Liam O'Flaherty: Going Into Exile
Skibbereen (folk song/Dubliners' version)

Uddrag af BBC's: The Story of Ireland 4of5 - Age of Union
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer