Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Alssundgymnasiet Sønderborg
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Jakob Sten Knudsen
|
Hold
|
2023 a26Ke (a26Ke, a26Ke, a26KeØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atomer, ioner og deres reaktioner
I dette forløb arbejdes der med de helt basale kemiske principper i det periodiske system og atomers opbygning, samt den information der kan afledes heraf, såsom molarmasse og generel mængdeberegning.
Dette leder så videre over i ioner, hvor der arbejdes videre med iondannelse, afstemmelse af reaktioner og opskrivning af fældningsreaktioner.
Der arbejdes med mængdeberegning og fældningsreaktioner ivia forsøg.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kim Bruun et al.: Isis Kemi C, Systime; sider: 10-21, 30-35, 62-71, 82-87
-
Kemikapløb.docx
-
Opskriv fakta og relevante fagudtryk omkring atomer. I må bruge bogen, nettet, egen viden, hvad end i har brug for.
-
Opgaverne 12.1, 12.2 og 12.3 er lektie til timen
-
Skim bogen igennem om i helts vil arbejde videre med kulstofkemi, ioner eller kemisk mængdeberegning.
-
Opgaverne 32.1, 32.4, 32.5 og 32.7 er lektie
-
Opgave 33.1, 33.2 og 33.3 er lektie
-
A Mole of Moles
-
Basiskemi_C_Xperiment_08 - Natron.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Afslutning + SAMUN
I dette forløb afsluttes omkring salte og koncentrationsberegninger, ved at arbejde med eksperimentel frihed i forbindelse med SAMUN projektet. Der arbejdes derfor med forsøgsdesign.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Organisk kemi
I dette forløb arbejdes der med de grundlæggende begreber i organisk kemi, med fokus på simple organiske molekyler som alkaner og alkener. Der arbejdes både med de fysiske egenskaber, opskrivning og navngivning, samt de vigtigste reaktioner de kan udføre.
Der laves forsøg med blandbarhed, forbrænding, addition og substitution.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Syre/base og redox
Forløbet bearbejder de grundlæggende begreber i syre base, herunder ionerne oxonium og hydroxid, samt deres dannelse via syre og bases reaktion med vand. Der arbejdes desuden med beregninger af deres koncentrationer og pH systemet.
Endeligt arbejdes der med titrering af stærk base med syre.
Desuden ses der på redox, med de introducerende begreber som oxidationstal og elektron overførsel, samt afstemning af redox reaktioner. Forsøg med redox udføres i starten af 2.g
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Det sidste redox
I dette forløb er der fulgt op på syre/base fra forrige år, og der arbejdes derefter videre med redox reaktioner. I den forbindelse ses der på de vigtigste emner indenfor redox reaktioner, herunder reduktion og oxidation, vigtigheden af spændingsrækken og hvordan redox reaktioner afstemmes og bruges i kemi.
Udført forsøg: Redoxtitrering af ståluld
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Alkohol og funktionelle grupper
I dette forløb arbejdes der med mange forskellige emner indenfor organisk kemi, med fokus på to hovedgrupper af molekyler: Alkoholer og estere.
I forhold til alkoholer fokuseres der på molekylære egenskaber såsom smeltepunkt og kogepunkt, og ses på strukturelle egenskaber der kan påvirke dette. Der ses også på alkoholers reaktioner såsom oxidation til aldehyder og ketoner, samt forbrænding.
Udførte forsøg:
Destilation af ethanol
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Organisk syntese
I forlængelse af organisk kemi fra det tidligere forløb er der her set på molekyler der kan dannes ud fra alkoholer, med fokus på estere og karboxylsyrer.
Der er i forløbet arbejdet med de forskellige vigtige egenskaber for molekylerne, og set på hvordan egenskaberne kan udnyttes i forbindelse med forsøg og isolering af stof.
Udførte forsøg:
Syntese af ester-aromaer
Fremstilling af acetylsalicylsyre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hastighed og ligevægt
I dette forløb ses der på to vigtige kemiske emner, kemisk ligevægt og hastighed. For begge emner ses der på hvordan de kan påvirkes, og hvorfor det er vigtigt at kunne udnytte dem i industriel sammenhæng.
I forløbet om ligevægt ses der på hvordan en ligevægt kan indstilles og hvordan ligevægtsudtryk kan opskrives. Der arbejdes også med ligevægtskonstanten, og effekten af varme på denne.
I forløbet om hastighed ses der på hvordan hastighed kan måles, hvilke udfordringer der kan være ved dette. Der ses også på reaktionsorden og hvordan det kan bestemmes.
Udførte forsøg:
Indgreb i en ligevægt
Landolts forsøg
Reaktionen imellem thiosulfat og syre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Avanceret syre/base
I dette forløb arbejdes der med de mere avancerede elementer i syre/base kemi, hvilket blandt andet er de nye regler for beregning af pH af middelstærke og svage syrer og baser, brug af bjerrumdiagramer og brugen af syrestyrkekonstanter og pKs værdier. Der ses i den sammenhæng også på polyhydrone syrer og puffersystemer.
Udført forsøg:
Titrering af cola
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Isomeri og farver
I dette forløb arbejdes der med farvestoffer i kemi, med fokus på årsager og anvendelse af farver i kemi. Dette er blandt andet de forskellige strukturer i organiske molekyler der medfører farve, og brugen af indikatorer, der kan danne farve ved strukturskifte. Der ses i forløbet også på hvordan farve kan bruges i forbindelse med spektrofotometri.
Udført forsøg: Spektrofotometrisk bestemmelse af fosfat
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kim Bruun et al.: Isis Kemi B, Systime; sider: 146-151, 180-181
-
Spektrofotometrisk-bestemmelse-af-phosphat.docx
-
Læs vejledningen. Der står dog mere der end vi skal lave i forsøget
-
Overvej hjemmefra om der er emner i kemi i mangler dele af, eller om der er brug for genopfriskning
-
Kim Bruun et al.: Isis Kemi C, Systime; sider: 112-119, 124-129
-
Vi er tilbage i C-niveau bogen, og genopfrisker redox reaktioner
-
opgave 52.2, 52.3 og 53.1 er lektie
-
Læs op på syre/base, med fokus på pH systemet
-
I skal have begge bøger med.
-
Vi ser på organisk syntese igen, så tjek op på de sider og noter i har
-
Vi ser på de resterende emner, som er ligevægte og hastighed.
-
Lav 3 gode spørgsmål til emnet Isomerer
-
Vi ser på intermolekylære kræfter. Læs siderne 16-17 igen
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57478587789",
"T": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57478587789",
"H": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57478587789"
}