Holdet 2024 vf25inf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e)
Hold 2024 vf25inf (vf25inf)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 MyApp
Titel 2 Reklamespil
Titel 3 Javascript og kunst
Titel 4 Kryptografi
Titel 5 Databaser
Titel 6 Selvkørende robotter
Titel 7 HTML og CSS

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 MyApp

Vi har lavet en app i AppLab, som kan beregne BMI, samt omregne valutaer. Vi har designet en brugervenlighedstest og testet appen på familiemedlemmer, der blev filmet mens de testede.

Fagbegreber:
Syntaks, semantik, forgreninger, metoder til vurdering af brugergrænseflader, brugervenlighedstest/usability test.

Programmer:
https://studio.code.org/users/sign_up
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Reklamespil

Vi har lavet et reklamespil i Scratch. Vi har arbejdet med baggrunden for hvorfor firmaer laver reklamespil, deres motiver og eventuelle skjulte motiver. Vi har benyttet teknikken brainstorm (helt præcist brainwalking) til af få ideer til spil samt teknikken analyse til at planlægge spillet. Vi har arbejdet med begreberne interaktionsdesign og papirprototyper og eleverne har lavet brugertest af hinandens spil.

Fagbegreber:
Brainstorm, divergent/konvergent fase, analyse, interaktionsdesign, brugergrænseflade, brugervenlighed, papirprototyper, iterativ arbejdsproces, brugertest.

Programmer:
Scratch - https://scratch.mit.edu/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Javascript og kunst

Vi har brugt Khan Academy til at lære at tegne med javascript kode. Vi har først tegnet statiske tegninger, og senere har vi animeret en snemand der smelter. Vi har brugt funktioner til at tegne med, og for-løkker til at få gentaget tegningerne. Derefter har vi lavet vores egne kunstværker i Processing. Vi har afsluttet forløbet med at diskutere hvornår kunst er menneskeskabt eller computerskabt samt set hvordan kunstig intelligens kan lave kunst. Vi har også læst om hvordan AI kan bruges til at lave film med gamle/døde skuespillere.

Fagbegreber:
Data og operationer, kommentarer i koden, variabler, funktioner, parametre, argumenter, for-løkke, indlejret løkke.

Programmer:
Khan Academy - https://www.khanacademy.org/computing/computer-programming/programming/drawing-basics/pt/making-drawings-with-code
Processing - https://processing.org/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kryptografi

Vi har arbejdet med forskellige, simple måder at kryptere på såsom cæsarkryptering, transposition og substitution. Vi har diskuteret hvor og hvorfor kryptering er vigtigt i vores moderne verden. Vi har regnet på størrelsen af nøgler, samt tidsforbruget på at knække nøglen med Brute Force metoden. Vi har haft om det binære talsystem, samt hvilke typer data der kan repræsenteres med bits. Vi har også haft om princippet bag offentlig nøgle kryptering. Til sidst har vi diskuteret hvilke informationer/hemmeligheder vi selv har sendt og hvilke konsekvenser det har hvis hemmeligheder afsløres pga. en brudt kryptering.

Fagbegreber:
Kryptering, substitution, transposition, bits, nøgler, FLOPS, det binære talsystem, repræsentation af data med bits, offentlig nøgle kryptering.

Programmer:
-ingen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Databaser

Vi har diskuteret hvilke fordele der er ved en database og hvor databaser bruges. Vi har lært at slå op i en database, at ændre i den samt at tilføje og slette data i den. Vi har også været inde på hvilke krav der er til en database som for eksempel entydighed.

Fagbegreber:
Analyse, entitet, relation, attributter, E/R-diagram, relationsgrad, entydighed, nøgler.

Programmer:
https://sqlitebrowser.org/dl/
https://www.w3schools.com/sql/default.asp


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Selvkørende robotter

Vi har arbejdet med Ozobotter - små programmerbare robotter på hjul. Vi har lært om algoritmer og lavet en algoritme der kan få robotten ud af en labyrint. Vi har diskuteret hvad en portør laver på et hospital og hvilke krav der er til en selvkørende robot der skal erstatte en portør. Vi har designet et hospital på skitseform og skrevet en algoritme til robotten som udfører en eller flere opgaver i modellen af hospitalet. Vi har diskuteret hvor langt udviklingen selvkørende biler er, samt hvilke konsekvenser det har for samfundet med selvkørende biler. Vi har desuden lavet et rollepil i en retssal om skyldsspørgsmålet i et fiktivt uheld med en selvkørende bil.

Fagbegreber:
Algoritmer, Euklids algoritme,

Programmer:
https://ozoblockly.com/editor?lang=en&robot=evo&mode=3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 HTML og CSS

Vi har lavet en hjemmeside i HTML med programmet PhoenixCode. Hjemmesiden blev udbygget med undersider, links, billeder og en navigationsbar. Til sidst har vi brugt CSS til at formatere layoutet på hele hjemmesiden. Vi har som afslutning lavet en cookie, der kan huske brugerens navn næste gang hjemmesiden besøges.

Fagbegreber:
HTML, tags, attributter, formatering af tekst, navigationsbar, stylesheet, iterativ metode, cookies.

Programmer:
https://phcode.io/#/home
https://www.w3schools.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer