Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Alssundgymnasiet Sønderborg
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Troels Schink
|
Hold
|
2024 vf25de (vf25de)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
introducerende
introduktion til fagets gentandsfelter og designprocessen. To pilotprojekter; ét inden for produktdesign, hvor der skulle udtænkes en emballering (i skala 1:1) til sild til konsum i gymnasieskolen og ét inden for kommunikationsdesign, hvor der skulle laves et logo til et nyt brilledesign, der er kommet på markedet i indeværende år. Brilledesignet inkluderer en innovativ integration af solbrilleglas og almindelig brille.
Sidstnævnte forløb beroede på et samarbejde med ekstern aktør. Begge projekter afsluttedes med små præsentationer over for kunden, i det første tilfælde vor kantinechef og i det andet, den eksterne aktør.
Vi så et afsnit af Danmarks næste klassiker som eksempel på en designproces: en stedsspecifik opgave - en stol til en ungdomsscene på et teater.
https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_-den-bedste-opgave_290331
vi så uddrag fra denne udsendelse med fokus på designerens præsentation:
https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_-lampen_380523
som introduktion til designproces og design-thinking så vi en video om at udtænke en ny type indkøbsvogn (IDEO firmaet): https://www.youtube.com/watch?v=M66ZU2PCIcM
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
designhistorie
Designhistorisk gennemgang fra historicisme til postmodernisme-r.
Med tilhørende små øvelser hvor stilen skulle efterlignes og analyse af professionelt design.
Gennemgåede perioder/stilarter:
historicisme: øvelse - rense et designobjekt for historicistiske detaljer og tegne en historicistisk facade.
Tidlig modernisme/funktionalisme: lave et enfamiliehus i CAD programmet Sketchup.
Den internationale stil/modernismen: fokus på designanalyse - forskellen på modernisme og funktionalisme.
Popdesign og organisk modernisme.
Post-modernisme: fokus på den eklektiske stil og den dekonstruktive stil: inklusiv analyse af kommunikation og produktdesign. Øvelse i facadedesign i sketch-up.
Opsamlende anvendtes "design-ellipsen" fra bogen; "Design gennem 200 år" som sammenligningsværktøj for perioderne.
Grundbog: Design og arkitektur - grundbog til c-niveau, Jesper Bek. Praxis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tilbygning til enfamiliehus - arkitektur
Arkitektur-forløb: eleverne arbejdede med at skabe en tilbygning til to eksisterende boliger, der blev fundet på boligmarkedet som beskrevet i ejendomsmægler annoncer. Der blev trukket lod om hvilket hus, der skulle arbejdes med ligesom familien, som den blev præsenteret i programmet "Kender du typen". Læreren udarbejdede en målfast hus-grundmodel hvortil tilbygningen skulle kunne tilsluttes. Præsentationerne blev holdt foran ekstern partner fra arkitektbranchen (Als - arkitekten) med god erfaring i netop tilbygninger.
• Brief….
Opgaven du stilles er at skabe en tilbygning/udvidelse af det hus du gives som opgave.
Udvidelsen skal matche den æstetik og livsstil som din kunde efterspørger (Ham/hende du møder i udsendelsen
"Kender du typen"). Tilbygningen skal fysisk hænge sammen med eksisterende hovedhus. Der skal udarbejdes
grundplaner for udnyttelsen af rummene.
Planer og model skal være målfaste.
I forløbet indgik viden om konceptudvikling - som styringsværktøj i en designproces.
skitsering fra idégenerering til perspektivskitser og til målfaste grundplaner, samt tegning i sketchup - men med krav om at der fremvises en målfast fysisk model.
Viden om segmentering og målgrupper samt "minerva" modeller indgik ligeledes i forløbet: <https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145>
Kender du typen:
https://www.dr.dk/drtv/se/kender-du-typen_-med-soempistol-og-sportsvogn_398067
og
https://www.dr.dk/drtv/se/kender-du-typen_-med-gadgets-og-hindbaerbrus_78796
Introduktion til området arkitektur:
https://www.dr.dk/drtv/se/er-der-en-arkitekt-til-stede_-viborgs-nye-betonklods_324110: Udsendelsen handler om kvaliteterne ved et hotelbyggeri i Viborg sammenlignet med et i Sønderborg!
Fotoplanche af Arne Jacobsens Fremtidens hus fra 1929.
Supplerende:
The Fifth Element - Full Movie, Theatrical Release (1997) - 1080 HD: et klip der viser en lejlighed i en forestillet fremtid!
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
kommunikationsdesign: en musicalplakat
holdet arbejdede med at lave en plakat for skolens musical; "Ella" (askepot). Der arbejdes igen med typografi og fonte suppleret med viden om kompositionsprincipper, herunder gestaltteori og farveteori.
Analyse af professionelle plakater og praktiske øvelser - opøvelse i dynamisk balance/blikfang = at styre øjets bevægelse hen over en flade = det funktionelle aspekt ved god grafisk design.
Briefet: en plakat der fortæller om musicalen, men også om stedet (skolen) og at det er en elevproduktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
produktdesign - en stedsspecifik vandkaraffel
en stedsspecifik opgave, hvor eleverne præsenteredes for et brief om, at en café på Alsion (universitet og kulturhus) med restaurantambitioner ønsker sig en vandkaraffel, der forholder sig til caféens visuelle miljø. Eleverne måtte selv vælge et fokus mellem parametrene; ergonomi i forhold til kundegruppe - bæredygtighed i relation til konstruktion - æstetik; det stedsspecifikke, men alle tre punkter skulle være synlige/bearbejdede. Forløbet indebar således selvstændig undersøgelse af kundegruppe, det visuelle miljø og ergonomiske undersøgelser, men også tanker for interessenter.
Alsion-caféen blev besøgt i et modul, hvor eleverne havde mulighed for at foretage æstetiske som kunde-undersøgelser.
Eleverne måtte selv vælge om de ville præsentere deres vandkaraffel som et sketch-up design eller i fysiske tegninger. 1.1 modelform blev kun anvendt som formeksperimenter i relation til ergonomi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
ekskursion
Tur til Trapholt museum og besigtige deres samling af moderne klassikere fra Faaborg stolen over Wegner - Arne Jacobsen - Børge Mogensen - Nanna Ditzel - Panton til Hays plastikfilt fængselsstol. Eleverne skulle særligt undersøge stolenes konstruktion/samlinger i relation til deres udtryk.
Efterfølgende et besøg på pap-emballeringsfabrikken Smurfit-Westrock: hvor eleverne mødtes med to medarbejdere, der til daglig arbejder med designløsninger for en lang række forskellige produkter. De fik et indblik i lovgivningen på området i relation til nye bæredygtighedskrav i transportsektoren, de fik et indblik i en hverdag hvor design og innovation løser en række problemer og de fik et godt indtryk af hvordan professionelle arbejder sammen i en designproces. Selvfølgelig besøgte vi også selve produktionsanlæggene og besøget sluttede i deres showrooms, hvor vi ved selvsyn så en masse forskellige brug af pap i en "pop-up" butik.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64385767231",
"T": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64385767231",
"H": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64385767231"
}