Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Alssundgymnasiet Sønderborg
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 vf25Bi (vf25Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Overdrevenes biologi
Eleverne har arbejdet med overdrevet som økosystem;
- Energistrømme
- Begreberne: abiotiske - og biotiske faktorer, økosystem, habitat og niche.
- stofkredsløb (P- og N-kredsløb)
- fotosyntese
- respiration
- succesion
- biodiversitet
- Shannon indeks
- vækstkurver og populationssvingninger
Eksperimentelt arbejde:
- undersøgelse af et overdrev (artsdiversitet vha. Raunkjær cirkel, jordrespiration, jordprofil og pH-værdi)
- Spektroskopi. Absorption af lysbølger hos carotenoider og klorofyl
- mikroskopi af planteceller og spalteåbninger
- forsøg med ræve og mus, populationssvingninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Fight the bite
Forløbet bygger på materialet fra Lifefonden med samme titel. Forløbet er bygget op om det faktum, at slangebid i flere lande udgør en ikke uvæsentlig sundhedsproblem pga. særligt dårlige diagnostiske muligheder.
Teoretisk har eleverne arbejdet med:
- nervesystemets opbygning
- nervecellen og nervesignalet
- slangetoksiners neuro- og hæmotoksiske virkning
- blod og blodets bestanddele samt kredsløbet
- det specifikke immunrespons
- antistoffer og antigener
- ELISA- og PFA-test
- fremstilling af slangemodgift
- bivirkninger ved modgift
Eksperimentelt arbejde:
- undersøgelse af nervesignalets hastighed
- forsøg med sansereceptorer i huden (tryk- og kulde/varme receptorer) samt samarbejde mellem øjne og lillehjernens koordinerende center (stjernetegning)
- Adskillelse af blodets bestanddele (+ hæmatokritværdi)
- slangegiftes effekt på blod
- diagnostik af slangebid ud fra patientjournaler, bidemærker, symptomer, samt kendskab til slangers levesteder og adfærd.
- ELISA test
- LFA test
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Biotopanalyse af overdrev
|
09-10-2024
|
Slangegifte
|
08-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Enzymer i hverdagen
Der er i den teoretiske del af undervisningen arbejdet med:
- proteiners opbygning og deres strukturer
- proteiners dannelse (proteinsyntesen)
- enzymer som katalysatorer
- enzymers påvirkelighed over for pH og temperatur
- Gensplejsning
- Etik i relation til gensplejsning
Eksperimentelt arbejde:
- egne forsøgsdesign til eftervisning af enzymers egenskaber
- Laktosefri mælk (laktase i alginatkugler)
- Det virtuelle laboratorium. Fremstilling af vaskeenzym
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Enzymers funktion
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Mikrobiologi- at finde og tælle det usete
Der er i den teoretiske del af undervisningen arbejdet med:
- forståelse af mikrobiologi i et historisk overblik
- den prokaryote celle
- den eukaryote celle
- mikrobiel vækst
Eksperimentelt arbejde:
Identifikation af bakterier:
- Bakteriekoloniers morfologi (beskrivelse af bakteriekolonier på agarplader).
- Gramfarvning
- Katalase test
Bestemmelse af celleeantal ved;
- pladeudspredning
- tællekammermetode
- turbiditetsmålinger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bestemmelse af celleantal
|
26-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Organismers evolution
Der er i den teoretiske del af undervisningen arbejdet med:
- biologisk variation og naturlig selektion
- mutationer
- genoverførsel hos prokaryoter
- Ribosomalt RNA i en forståelse af hvilke gener der ofte sekventeres ved evolutionsundersøgelse.
- PCR
- DNA sekventering
- Gelelektroferese
- Bioinformatik (BLAST programmet)
- Genetiske grundbegreber
- meiose
- et- og togens nedarvning
- co-dominans, koblede gener og epistasi
- stamtavler
- evolution hos virus
Eksperimentelt arbejde:
- eksperiment med bønner (naturlig selektion)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Projektforløb: diabetes
Der er i den teoretiske del af undervisningen arbejdet med:
- blodsukkerregulering
- bugspytkirtlens celler og funktion
- glykogenmetabolisme
- særlig vægt på type-1 og type-2 diabetes.
Eksperimentelt arbejde;
- genetiske test for diabetes varianten MODY (virtuelt lab.)
- insulinfølsomhedstest (virtuelt lab.)
- produktion af insulin (virtuelt lab.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64391763908",
"T": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64391763908",
"H": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64391763908"
}