Holdet 2024 vf25Bi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e)
Hold 2024 vf25Bi (vf25Bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Overdrevenes biologi
Titel 2 Forløb#2 Fight the bite
Titel 3 Forløb#3 Enzymer i hverdagen
Titel 4 Forløb#4 Mikrobiologi- at finde og tælle det usete
Titel 5 Forløb#5 Organismers evolution
Titel 6 Forløb#6 Projektforløb: diabetes
Titel 7 Forløb#7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Overdrevenes biologi

Eleverne har arbejdet med overdrevet som økosystem;
- Energistrømme
- Begreberne: abiotiske - og biotiske faktorer, økosystem, habitat og niche.
- stofkredsløb (P- og N-kredsløb)
- fotosyntese
- respiration
- succesion
- biodiversitet
- Shannon indeks
- vækstkurver og populationssvingninger

Eksperimentelt arbejde:
- undersøgelse af et overdrev (artsdiversitet vha. Raunkjær cirkel, jordrespiration, jordprofil og pH-værdi)
- Spektroskopi. Absorption af lysbølger hos carotenoider og klorofyl
- mikroskopi af planteceller og spalteåbninger
- forsøg med ræve og mus, populationssvingninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Fight the bite

Forløbet bygger på materialet fra Lifefonden med samme titel. Forløbet er bygget op om det faktum, at slangebid i flere lande udgør en ikke uvæsentlig sundhedsproblem pga. særligt dårlige diagnostiske muligheder.

Teoretisk har eleverne arbejdet med:
- nervesystemets opbygning
- nervecellen og nervesignalet
- slangetoksiners neuro- og hæmotoksiske virkning
- blod og blodets bestanddele samt kredsløbet
- det specifikke immunrespons
- antistoffer og antigener
- ELISA- og PFA-test
- fremstilling af slangemodgift
- bivirkninger ved modgift

Eksperimentelt arbejde:
- undersøgelse af nervesignalets hastighed
- forsøg med sansereceptorer i huden (tryk- og kulde/varme receptorer) samt samarbejde mellem øjne og lillehjernens koordinerende center (stjernetegning)
- Adskillelse af blodets bestanddele (+ hæmatokritværdi)
- slangegiftes effekt på blod
- diagnostik af slangebid ud fra patientjournaler, bidemærker, symptomer, samt kendskab til slangers levesteder og adfærd.
- ELISA test
- LFA test
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Biotopanalyse af overdrev 09-10-2024
Slangegifte 08-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Enzymer i hverdagen

Der er i den teoretiske del af undervisningen arbejdet med:
- proteiners opbygning og deres strukturer
- proteiners dannelse (proteinsyntesen)
- enzymer som katalysatorer
- enzymers påvirkelighed over for pH og temperatur
- Gensplejsning
- Etik i relation til gensplejsning

Eksperimentelt arbejde:
- egne forsøgsdesign til eftervisning af enzymers egenskaber
- Laktosefri mælk (laktase i alginatkugler)
- Det virtuelle laboratorium. Fremstilling af vaskeenzym
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Enzymers funktion 20-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Mikrobiologi- at finde og tælle det usete

Der er i den teoretiske del af undervisningen arbejdet med:
- forståelse af mikrobiologi i et historisk overblik
- den prokaryote celle
- den eukaryote celle
- mikrobiel vækst


Eksperimentelt arbejde:
Identifikation af bakterier:
- Bakteriekoloniers morfologi (beskrivelse af bakteriekolonier på agarplader).
- Gramfarvning
- Katalase test

Bestemmelse af celleeantal ved;
- pladeudspredning
- tællekammermetode
- turbiditetsmålinger
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bestemmelse af celleantal 26-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Organismers evolution

Der er i den teoretiske del af undervisningen arbejdet med:
- biologisk variation og naturlig selektion
- mutationer
- genoverførsel hos prokaryoter
- Ribosomalt RNA i en forståelse af hvilke gener der ofte sekventeres ved evolutionsundersøgelse.
- PCR
- DNA sekventering
- Gelelektroferese
- Bioinformatik (BLAST programmet)
- Genetiske grundbegreber
- meiose
- et- og togens nedarvning
- co-dominans, koblede gener og epistasi
- stamtavler
- evolution hos virus


Eksperimentelt arbejde:
- eksperiment med bønner (naturlig selektion)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Projektforløb: diabetes

Der er i den teoretiske del af undervisningen arbejdet med:
- blodsukkerregulering
- bugspytkirtlens celler og funktion
- glykogenmetabolisme
- særlig vægt på type-1 og type-2 diabetes.

Eksperimentelt arbejde;
- genetiske test for diabetes varianten MODY (virtuelt lab.)
- insulinfølsomhedstest (virtuelt lab.)
- produktion af insulin (virtuelt lab.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer