Holdet 2024 vf25Re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Religion B
Lærer(e)
Hold 2024 vf25Re (vf25Re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion religionshistorie
Titel 2 1. Buddhisme
Titel 3 2. Islam i Danmark og værklæsning
Titel 4 3. De døde lever
Titel 5 4. Kristne fællesskaber
Titel 6 5. Jehovas Vidner
Titel 7 Projektrapport

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion religionshistorie


Introduktion til religionshistorie
Disse moduler har haft fokus på at give en kort introduktion til religionshistorien i grove træk og at genopfriske den metode og teori, eleverne blev introduceret til på religion c.
Forløbet er ikke et selvstændigt forløb, men er ment som en introduktion til faget, en genopfriskning af religion c og en måde at lære hinanden at kende og få overblik over, hvad eleverne hver især har med fra religion c. Der vil derfor ikke bliver stillet spørgsmål til dette forløb, men det forventes, at eleverne bringer viden og teori fra dette forløb med ind i de øvrige emner, vi har arbejdet med.

FOKUSPUNKTER:
Afsenderforhold
Religionshistorie
Religionsfagets metoder
Hvad er religion?
Myter


CENTRALE BEGREBER:
Indefra-udefra, Elite-mainstream, maksimalisme-minimalisme, os-dem, inklusiv-eksklusiv
Monoteisme, polyteisme, panteisme, synkretisme, ateisme, agnosticisme
Helligt-profant
Myter: kosmogoni, theogoni, antropogoni, skabelsesmyter, oprindelsesmyter, aitiologiske myter, eskatologi


METODE OG TEORI:
Bruce Lincoln: Maksimalisme og minimalisme
Evolutionistiske teorier ved Edward B. Tylor og James G. Frazer
Religionskritik ved Friedrich Nietzsche, Sigmund Freud, Karl Marx, Richard Dawkins og Daniel Dennett
Fænomenologi: Mircea Eliade
Strukturalisme: Ferdinand de Saussure og Claude Lévi-Strauss
Funktionalisme: Émile Durkheim og Marcel Mauss
Kognitionsforskning: Pascal Boyer
Ninian Smart: Religioner syv dimensioner
Hans Jørgen Lundagers myte-model


MATERIALER:
”Grundbegreber afsenderforhold” i: Madsen, Lene m.fl.: ”Grundbogen til religion C.” 3. udg. Systime 2019, side 330-331 og 332-334 i uddrag
Motzfeldt, Dorthe Thelander (2014). ”Religion: Teori – Fænomenologi – Metode”. 2. udg. Systime, side 11-15
Video: Michael Rothstein: ”Religionshistorie på 5 min” https://vimeo.com/165586373

Følgende opslag i iBogen Motzfeldt, Dorthe Thelander. ”Religion: Teori – Fænomenologi – Metode”. Systime:
To evolutionistiske teorier: https://religionb.systime.dk/?id=128
Religionskritik: https://religionb.systime.dk/?id=129
Fænomenologi: https://religionb.systime.dk/?id=130
Strukturalisme: https://religionb.systime.dk/?id=131
Funktionalisme: https://religionb.systime.dk/?id=132
Kognitionsforskning: https://religionb.systime.dk/?id=133
Hele kapitel 5: Myter https://religionb.systime.dk/?id=121

Følgende opslag i iBogen: Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl. ”Begrebsnøglen til religion – teori og metode.” Systime:
Religionsfagets metoder: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=167

Følgende opslag i iBogen: Allan Ahle m.fl. ”Horisont c – grundbog i religion”. Systime:
DEL 1: Religion og religionsvidenskab: https://horisontc.systime.dk/?id=133
Hvordan skelner man mellem myter og andre fortællinger? Hans Jørgen Lundagers model https://horisontc.systime.dk/?id=170


TEKSTER:
Guttormsen, Svend. ”Er buddhismen en religion eller en filosofi?” (28.03.2005) på: https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-buddhisme/buddhismen-er-ligetil
Tekst: Myte fra Nordgrønland 1903/1904 https://religionb.systime.dk/?id=148#c338
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 1. Buddhisme


Forløb 1: Buddhisme

Formålet med forløbet er at give eleverne en generel introduktion til buddhisme.
Vi har arbejdet med den centrale lære i buddhisme, buddhismens forskelligheder med udgangspunkt i Melford Spiros tre praksisformer og set på de tre fartøjer. Vi har ligeledes arbejdet med konversion og deprivation og i den forbindelse kort arbejdet med buddhisme i Danmark.
Vi har desuden beskæftiget os med buddhismen i Vesten og set på paradokset mellem østlig og vestlig fortolkning af buddhismen.
I forbindelse med vores arbejde med konversion har vi lavet feltarbejde, hvor vi fik et oplæg og derefter interview med Ole Nyegaard, som er tidligere munk i Narayanananda Universal Yoga Trust som er inspireret af hinduisme. Feltarbejdet foregik den 13. december og optræder der i lectio under forløbet ”Forløb 3. De døde lever”.


FOKUSPUNKTER:
Buddhismens formative periode
De tre buddhistiske retninger
Livshjulet
Sanghaen og klosterlivet
Ritualer
Konversion
Deprivation
Buddhisme i Vesten, google-buddhisme


CENTRALE BEGREBER:
Buddha, Dharma, An-atman, De fem skandhaer, Samsara, Reinkarnation, Nirvana, Parinirvana, Duhkha/dukkha, De fire ædle sandheder, Middelvejen, Den 8-delte vej, De tre sindsgifte, De tre juveler / Triratna, Sangha, Askese, Karma, Boddhisattva, Bhodi, Arhat, Lama, Tripitaka, Stupa, Livshjulet, Årsagskæden, Dana, Upaya, Buddha-natur, Det rene land, Karuna, Mantra, Tulku, den 12-ledede årsagskæde
Theravada, Mahayana, Vajrayana
Ritualtyper, kultdrama, overgangsritualer, axis mundi, hierofani, helligt-profant
Nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme
Google-buddhisme


METODE OG TEORI:
Analysemodel til tekst, billede, film, hjemmeside og feltarbejde
Melford E. Spiro de tre praksisformer i buddhisme
Ritualteori:
Arnold van Genneps teori om overgansritualer
Victor Turners teori om ”communitas”
Émile Durkheims ritualteori
Jørgen Podemann Sørensens ritual-myte-model
Mircea Eliades ritualteori
Konversionsteori:
Lewis Rambos konversionsteori og de fire former for konversion
Lofland og Starks konversionsmodel
Mogens S Mogens seks konversionstyper
Charles Glock: Deprivation


MATERIALER:
Følgende opslag i iBogen: Allan Ahle m.fl. ”Horisont c – grundbog i religion”. Systime:
Buddhismens historie: https://horisontc.systime.dk/?id=160
Sanghaen for munke og lægmandsbuddhister: https://horisontc.systime.dk/?id=162#c1508
Centrale ritualer i buddhismen: https://horisontc.systime.dk/?id=162

Følgende opslag i iBogen: Anders Nielsen. ”Buddhisme – introduktion og tekster”. Systime:
2.3.3 Benaresprædikenen: https://buddhisme.systime.dk/?id=151
2.3.4. Det Buddhistiske Livshjul: https://buddhisme.systime.dk/?id=152
3.3 Nirvanisk, karmisk og apotropæisk (magisk) buddhisme: https://buddhisme.systime.dk/?id=163
8.1 Buddhismens historie i vesten: https://buddhisme.systime.dk/?id=182
8.2. Praksis særlig for buddhisme i Vesten. Immigrantbuddhisme og konvertitbuddhisme: https://buddhisme.systime.dk/?id=183

Følgende opslag i iBogen: Lene Madsen m.fl. ”Grundbog til religion C”. Systime:
Mahayanabuddhismen: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=235
Buddhisme i Japan: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=236
Buddhisme i Tibet (Vajrayana/diamantvejsbuddhismen): https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=237
Analyse af tekst, billede, film, hjemmeside og feltarbejde:  https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=199

Følgende opslag i iBogen: Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl. ”Begrebsnøglen til religion – teori og metode.” Systime:
Ritualtyper: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=159
Ritualteori – funktionalistisk: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=160
Ritualteori – fænomenologisk: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=161
Konversion: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=143
Deprivation: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=134

Følgende opslag i iBogen Motzfeldt, Dorthe Thelander. ”Religion: Teori – Fænomenologi – Metode”. Systime:
Konversion: https://religionb.systime.dk/?id=256#c937

TV-udsendelse. DR (2014). ”5 skarpe om buddhisme”
Film: Religionsnørden (2017). ”Buddhisme introduktion” på: https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw
Tv-klip: ”Theravadabuddhismens kendetegn” på: https://religion.systime.dk/index.php?id=888&loopPrevention=1#c2793
PP: ”Konversionsteorier, Lofland og Star, Rambo og Mogensen”
TV-udsendelse: ”Anne på Herrens Mark Buddhisme” https://www.youtube.com/watch?v=bTUTj-MuWmM
TV-klip: Tibetan Buddhist Prostration https://www.youtube.com/watch?v=6-hsCfIOasM
Bergløv, Emil m.fl. (25. december 2022). ”De gør sig umage for ikke at virke underlige”. www.politiken.dk. https://politiken.dk/kultur/art9002499/De-g%C3%B8r-sig-umage-for-ikke-at-virke-underlige-k%C3%B8rer-i-Mercedes-og-omgiver-sig-med-design-af-h%C3%B8j-kvalitet.-Og-s%C3%A5-trykker-munkene-de-flotteste-b%C3%B8ger-i-Danmark


TEKSTER:
”Buddha-legenden” på: https://horisontc.systime.dk/?id=164#c1563
”Buddhas oplysning” på: https://religionb.systime.dk/?id=151
”Den klare lyd af juveler” på: https://buddhisme.systime.dk/?id=186
Billede: Livshjulet fra Buthan
”Opståen i afhængighed” i: Esben Andreasen: ”Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder.” 2. udg. Gyldendal 2013, side 81-2
”Benares-talen” i: Esben Andreasen: ”Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder.” 2. udg. Gyldendal 2013, side 78-81
”De ti forskrifter” og ”Munke og lægfolk” i: : Esben Andreasen: ”Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder.” 2. udg. Gyldendal 2013, side 91 og 102-103 (Leveregler).
Youtube: Yongey Mingyur Rinpoche (12. November 2011). “A Guided Meditation on the Body, Space, and Awareness with Yongey Mingyur Rinpoche.” https://www.youtube.com/watch?v=5GSeWdjyr1c
Tv-klip: ”Er vi blevet googlebuddhister?”. https://www.dr.dk/studie/religion/buddhisme
Tekst. “Interview med dansk buddhistisk nonne” på: https://buddhisme.systime.dk/?id=213

FELTARBEJDE:
Virtuelt oplæg og interview med Ole Nyegaard, tidligere munk i Narayanananda Universal Yoga Trust

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 2. Islam i Danmark og værklæsning


2. Islam i Danmark og værklæsning

Forløbet tager udgangspunkt i elevernes viden om islam fra religion c.
Det centrale i forløbet har været værklæsningen af Tarek Ziad Husseins ”Det sorte skæg – om at være dansk muslim” og med udgangspunkt i dette værk har vi arbejdet med de temaer og emner, som bogen tager op. Vi har især haft fokus på islams mangfoldighed og hvordan dette kommer til udtryk i Danmark, moskéer i Danmark og deres funktion og finansiering, kvinders rolle i moskéen – her har vi arbejdet med Mariam Moskeen og diskussionen om kvindelige imamer – google-islam og fundamentalisme.
Vi har endvidere lavet feltarbejde på internettet, hvor eleverne har arbejdet med hjemmesiden www.islamsvar.dk. Vi har ligeledes været på feltarbejde i Fredens Moske i Aarhus, hvor vi deltog i fredagsbønnen, blev vist rundt i moskeen og fik et oplæg om moskéens mange funktioner af både religiøs og kulturel art af en af moskéen unge brugere.


FOKUSPUNKTER:
Jan Hjärpe
Thomas Ziehe
Integrationsformer
Gudssyn, verdenssyn, menneskesyn
Islam, iman, ishan
Koranen og Hadith-litteratur
Sharia og retsskolerne
Moskéer i Danmark og deres religiøse og kulturelle funktioner
Diskussion om moskéerne finansiering og udenlandske interesser
Kvinders rolle i moskéen, herunder imamens rolle
Fundamentalisme i islam


CENTRALE BEGREBER:
Islam, iman, ihsan, de fem søjler: shahada, zakat, sawm, salat, hadj, De seks trosartikler: Allah, tawid, Muhammed engle, hadith, dommedag, forudbestemmelsen, paradis, helvede
Ærkeenglen Gabriel, Kabaen, Medina, Mekka, Koranen, umma, sunni-islam- shia-islam, sunna, Hadith, sharia, sharias 4 rødder, axis mundi, monoteisme, omnipotent, omniscient, omnipresent, rent-urent, helligt-profant, De forskellige imamtypologier, jihad
Traditionalisme, modernisme, fundamentalisme, sekularisme
Kulturelfrisættelse, ontologisering, potensering, subjektivisering, assimilation, pluralistisk integration, segregation

METODE OG TEORI:
Jan Hjärpes typologi over muslimer
Buce Lincoln maksimalisme og minimalisme
Thomas Ziehe identitetsdannelse i senmoderne samfund og de tre reaktionsmønstre
De tre integrationsformer
Mary Douglas’ teori om rent og urent
Émile Durkheim om helligt og profant
Model: Analyse af hjemmesider
Steve Bruce teori om fundamentalismens fem kendetegn

MATERIALER:
Følgende opslag i iBogen Deniz Kitir. ”Klassisk og moderne islam”. Systime:
”Mange måder at være religiøs på” https://islam.systime.dk/?id=231
”Islamisme og senmoderne identitet” https://islam.systime.dk/?id=232
”Religion i det danske samfund” https://islam.systime.dk/?id=253&L=0
”Islam kommer til Danmark” https://islam.systime.dk/?id=145
”Sharia og retsskoler” https://islam.systime.dk/?id=156&L=10

Følgende opslag i iBogen: Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl. ”Begrebsnøglen til religion – teori og metode.” Systime:
”Rent og urent” https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=202&L=10

Følgende opslag i iBogen: Lene Madsen m.fl. ”Grundbog til religion C”. Systime:
”Helligt og profant” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=256
”Religion i spil: Krig og terrorisme” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=259

Følgende opslag i iBogen Motzfeldt, Dorthe Thelander. ”Religion: Teori – Fænomenologi – Metode”. Systime:
”Analyse af hjemmesider” https://religionb.systime.dk/?id=190#c543

“Kategorisering af troende” i: Lene Madsen. ”Grundbogen til Religion C”. 3. udg. Systime 2019, side 144-145
“Thomas Ziehe” på: www.samfundsfag.dk, https://samfundsfag.dk/begreber/sociologi/generel-sociologi/ziehe-thomas/
Artikel: Marie Hoffmann. ”Modige og magtfulde. Fire stærke kvinder på Muhammeds tid.” (4. februar 2021). www.religion.dk. https://www.religion.dk/modige-og-magtfulde-fire-staerke-kvinder-pa-muhammeds-tid
”Imamtypologi” Center for samtidsreligion, Aarhus Universitet https://samtidsreligion.au.dk/islam-og-muslimer-i-danmark/imamtypologier
Tv-klip: Peter Bergman (9. oktober 2020). ”Kvinder står frem om religiøse skilsmisser: - Det er ulovligt at få en kæreste.” TV 2 Fyn. https://www.tv2fyn.dk/odense/kvinder-staar-frem-om-religioese-skilsmisser-det-er-ulovligt-faa-en-kaereste
”Steve Bruce teori om fundamentalisme” i: Inger Furseth (2007). ”Religionssociologi” Hans Reitzels forlag, side 259-261.
YouTube: Religionsnørden: ”Eksamen 2:3 Oplægget” https://www.youtube.com/watch?v=LrbySxtuOEk
Musikvideo: ”No Woman, No Drive” https://www.youtube.com/watch?v=aZMbTFNp4wI


TEKSTER:
Tekst: ”Troens hovedpunkter” Af: an-Nawawi: Fyrre hadis
Statistik: ”Muslimer i Danmark” på: https://islam.systime.dk/?id=145
Statistik: ”Hvem kommer til orde?” i: Preben Brock Jacobsen. ”Islam i medierne” Systime, https://islamimedierne.systime.dk/?id=201
Film-klip: ”Mehmet Öztoprak: Rundtur i moskeen” i: Søren Korshøj Laursen (red.). ”Religionsportalen”. Systime. https://religion.systime.dk/?id=539#c1348
Dokumentar: Marie Skovgaard (2019). ”Den danske kvindelige imam” https://www.dr.dk/studie/religion/kvindelige-imamer
”Abdul Wahid Pedersen. Kvindelige imamer” i: Søren Korshøj Laursen (red.). ”Religionsportalen”. Systime https://religion.systime.dk/?id=542#c2738
Tal fra rapporten ”Moskeer i Danmark II” https://samtidsreligion.au.dk/moskeer-i-danmark-ii
”Abdul Wahid Pedersen. Imamens funktioner” i: Søren Korshøj Laursen (red.). ”Religionsportalen”. Systime https://religion.systime.dk/?id=542#c2737
Tekst. Aminah Tønnsen. ÆGTESKABSKONTRAKT. 1999. Islamstudie.dk. (i uddrag)
Tekst. ”Familien – civilisationens kildespring” i: Sayyid Abu-I-A’la Maududi (1960). ”Islamic Way of Life”
Dokumentar: Leech, Robb (2011). ”Min bror er islamist”
”Tekster. Vi snakkede med formanden for kaldet til islam” Lars Jellestad (30. marts 2015) på: www.vice.com/da/article/kw9a3z/vi-snakkede-med-formanden-for-kaldet-til-islam-465>


VÆRK:
Hussein, Tarek Ziad (2019). ”Det sorte skæg – om at være dansk muslim”, Gyldendal side 9-40, 45-104, 123-159 og 166-172.


FELTARBEJDE:
Feltarbejde på internettet på hjemmesiden www.islamsvar.dk
Feltarbejde til Fredens Moské i Aarhus, hvor vi deltog i fredagsbønnen, fik rundvisning og oplæg fra en af de unge brugere af moskéen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 3. De døde lever


3. De døde lever

Forløbets centrale emne er døden. Hvilke spørgsmål døden rejser hos de levende, hvordan religion er tæt forbundet med forestillinger om døden og livet efter døden og forestillinger om frelse. Vi har også arbejdet med, hvordan de døde lever videre og det praktiske omkring døden.
Som udgangspunkt har vi beskæftiget os med døden i Danmark og i kristendommen, men vi har også arbejdet med døden i de øvrige verdens religioner og de dødes dag i Mexico. Vi har haft fokus på forestillinger om døden, frelse og diskuteret udsmykning på kirkegårde.
Som en del af forløbet har eleverne arbejdet innovativt. De skulle udvikle et produkt, som kunne være en løsning på, hvordan personalet på landets plejehjem kan skabe den bedste afsked for den dødende og deres pårørende i et multikulturets samfund, hvor plejepersonalet ikke nødvendigvis har viden om døderitualer i de forskellige religioner.
Endvidere havde vi besøg af en bedemand, som fortalte om sit arbejde og det praktiske omkring bisættelse og begravelse.


FOKUSPUNKTER:
Dødens sprog, mana og tabu
Døden som central sammenhængskraft for religion
De dødes dag i Mexico
Begravelser og bisættelser, praktikken ved dødsfald og bedemandens opgave
Begravelsen som overgangsritual
Jesus som frelser og frelse i kristendommen


CENTRALE BEGREBER:
Mana og tabu
Frelse, eskatologi, Jesus, Paulus
Kult, sekt, kirke, denomination
Frelse i kristendom: 1. Dobbelt udgang, 2. Frelseuniversalisme, 3. Annihilations-teorien


METODE OG TEORI:
Kult, sekt, kirke, denomination
Feltarbejde, Interview, spørgeteknik, Informanttrekant, repræsentativ, kvantitativ, kvalitativ
Roy Wallis typologi om religiøse bevægelsers forhold til det omgivne samfund
James Beckford om medlemstyper
Spradleys spørgsmålstyper
Arnold van Gennep, Ninian Smart, Jørgen Podemann Sørensen


MATERIALER:
Følgende opslag i iBogen Motzfeldt, Dorthe Thelander. ”Religion: Teori – Fænomenologi – Metode”. Systime:
”Mana og Tabu”: https://religionb.systime.dk/?id=155&L=0
”Feltarbejde”: https://religionb.systime.dk/?id=183
”Interview”: https://religionb.systime.dk/?id=187
“Spørgeteknik”: https://religionb.systime.dk/?id=188

Laugesen, Trine (15. maj 2021). ”Sådan taler vi, når vi taler om døden”. Kristeligt Dagblad. https://www.kristeligt-dagblad.dk/importfallback/saadan-taler-vi-udenom-naar-vi-taler-om-doeden
Hansen, Mette Skov (3. april 2021). ”Døden har været med til at give religioner liv”. Kristeligt Dagblad. https://www.kristeligt-dagblad.dk/ide-tanke/doeden-har-vaeret-med-til-give-religioner-liv
YouTube: Klaus Bo om sin udstilling hos ”Liv og død” https://www.youtube.com/watch?v=ceWFbpFq0Q0
YouTube: Klaus Bo om sine billeder fra Ghana https://www.youtube.com/watch?v=9wcjeoU8kBo&t=1s
Vestergaard, Charlotte Knagh (30. maj 2006). ”Sådan ser de fem store religioner på døden.” Kristeligt Dagblad. https://www.religion.dk/tv%C3%A6rreligi%C3%B8st/oversigt-forholdet-til-d%C3%B8den-i-fem-religioner
Rafael Martinez de la Cruz og Ane Bonde Rolsted (2014). ”Når dine døde fester med”. Aahus Universitetsforlag, side 57-62.
”Begravelse og bisættelse – muligheder og udgifter”. www.livogdoed.dk https://livogdoed.dk/temaer/begravelse-bisaettelse-muligheder-udgifter/
”Begravelsens symboler”. www.folkekirken.dk https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/begravelse-og-bisaettelse/begravelses-symboler
Artikel: Møller, Ole 10. januar 2025): ”Hendes mand fik fjernet sit sidste ønske fra gravstedet” https://nyheder.tv2.dk/samfund/2025-01-10-hendes-mand-fik-fjernet-sit-sidste-oenske-fra-gravstedet
Opslag lex: ”Frelse” på: https://lex.dk/frelse
Nørhøj, Henning (29. maj 2012). ”Det mener religionerne om frelsen”. Kristeligt Dagblad. https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/det-mener-religionerne-om-frelse
Hjort, Birgitte Graakjær (26. april 2011). ”Hvad siger Bibelen om livet efter døden?”. Kristeligt Dagblad. https://www.kristendom.dk/sp%C3%B8rg-om-bibelen/hvad-siger-bibelen-om-livet-efter-d%C3%B8den


TEKSTER:
Dødsannoncer fra Jyske Vestkysten 13. og 14. august 2016
Fotos af udvalgte gravsten fra Danmark
Søren, Leif Kiil m.fl. (4. januar 2005). ”Gud og katastrofen”. Kristeligt Dagblad.
Statistik: ”Her er det religiøse Danmark.” Kristeligt Dagblad. https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/religionsoverblik
Tegnefilm: Molina, Adrian (2017). ”Coco”.
”Begravelse og bisættelse liturgi”. www.folkekirken.dk  https://www.folkekirken.dk/_Resources/Persistent/3/6/3/9/363940dbe554f77b9dfb8b2e94d7f21313d7e0ed/Begravelse%20og%20bis%C3%A6ttelse%20liturgi.pdf
Tekst. ”En bevidst død” af Anders Laugesen (22. januar 2004). https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/en-bevidst-dd
NT. Joh. 21,1-8 ”Jesu sidste bøn”


FELTARBEJDE:
Besøg af bedemanden Thomas


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 4. Kristne fællesskaber


4. Kristne fællesskaber

Forløbet tager udgangspunkt i elevernes viden om kristendom fra religion c. På baggrund af dette arbejdede vi med Max Webers teori om karisma og Jesus som karismabærer. Vi har arbejdet med kristendommen formative periode og særligt haft fokus på det første kristne religiøse fællesskab med udgangspunkt i James Beckfords model for den indre- og ydre dimension.
Herefter har vi arbejdet på bibelfundamentalisme med Christian Hedegårds ”Evangelist” som case.
Vi har arbejdet med folkekirken, Indremission og pentakostal kristendom og bredt om religion i det senmoderne samfund.
Vi har ligeledes arbejdet med omvendelse og dåbens betydning.
Som del af forløbet har vi haft besøg af KFS og vi har haft besøg af sognepræst Mette Carlsen, som fortalte om at være præst i den danske folkekirke.
Endvidere har vi været på besøg på Moesgaard Museum og set udstillingen ”Moder jord”.


FOKUSPUNKTER:
Karismatisk ledelse
Den mytiske Jesus og den historiske Jesus, Jesus som Messias
Den formative periode
Religiøse fællesskaber
Kristne retninger i folkekirken
Kristne retninger udenfor folkekirken – Evangelist, pentekostal kristendom


CENTRALE BEGREBER:
Gudssyn, menneskesyn, verdenssyn, Bibelen, Jesu dobbeltnatur, fra handlelov til tankelov, agape, det dobbelte kærlighedsbud, næstekærlighed, Bjergprædikenen, messiasforventning, Jesus bevægelsen, Paulus, Reformationen, Luther
Bibelen, Evangelier
Karismatisk ledelse, profetisk-, heroisk- og magisk karisma, rutinisering af karisma
Effervescence, nådegave, pinseunderet, pentekostal kristendom  


METODE OG TEORI:
Max Weber om karismatisk ledelse og rutinisering af karisma
Minoritet – majoritet
4 typer af religiøse fællesskaber: kult, sekt, kirke, denomination
James Beckford Indre- og ydre dimension
Lofland og Starks konversionsteori
Lewis Rambo konversionsteori
Émile Durkheim om effervescence
Anthony Giddens senmodernitet


MATERIALER:
Film: Religionsnørden. ”Kristendom basis 1” på: https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE
Evangelieark
YouTube. ”Bibelen – Jesu liv” https://www.youtube.com/watch?v=S4eMsP32VAg

Følgende opslag i iBogen: Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl. ”Begrebsnøglen til religion – teori og metode.” Systime:
”Karismatisk ledelse” https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=140
”Religiøse fællesskaber”: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=158

Albinus, Rebecca Natasha m.fl. (2017). “Kristendom” i: Mikkel Thrane Lassen (red.). ”Religioner lever”. Lindhardt og Ringhof. Side 58-64, 82-88 (i uddrag), 87-90

Følgende opslag i iBogen: Allan Ahle m.fl. ”Horisont c – grundbog i religion”. Systime:
”Kristendommens historie”: https://horisontc.systime.dk/?id=141
”Kristne i Romerriget”: https://horisontc.systime.dk/?id=185
”Kristendom i middelalderen”: https://horisontc.systime.dk/?id=186
”Reformationstid”: https://horisontc.systime.dk/?id=187
”Effervescence”: https://horisontc.systime.dk/?id=181&tx_systimeglossary_pi1[character]=e&cHash=cd208df775ad678bad5578a00d8465fc

Film: ”Paulslegenden – om Paulus’ omvendelse” på: Søren Korshøj Laursen (red.). ”Religionsportalen”. Systime. https://religion.systime.dk/?id=481&L=10#c3064
Andreasen, Esben (2010). ”Religion og kultur – en grundbog”. 3. udgave. Systime, side 165
Gottfredsen, Rikke (2010). ”Evangelist på mission i Danmark.” på: https://tidsskrift.dk/rid/article/view/23551/20608
DR1 Dokumentaren (2007): ”Gud i Gørløse”
”Tungetale” på: https://www.religion.dk/leksikon/tungetale
YouTube: ” Speaking in Tongues Medical Study proves Holy Spirit praying” på: https://www.youtube.com/watch?v=NZbQBajYnEc
Madsen, Astrid Korsbæk (12. Maj 2014). “Omvendelse i Bibelen”. Kristeligt Dagblad. https://www.kristendom.dk/kristendom.dk/omvendelse-i-bibelen
Andersen, Birgit m.fl.: ”Senmoderne religiøsitet i Danmark.” Systime 2015, side 7-12.


TEKSTER:
NT. Mark 2,13-17 ”Levi kaldes til discipel” (gennemgået af KFS)
NT. Matth. 5, 1-48 ”Bjergprædikenen”
NT. Lukas 10, 25-37 ”Den barmhjertige samaritaner”
Tekstsamling. Evangeliernes fremstilling af Jesus: Matth 1, 1-16 (i uddrag), Mark 1, 1-11 (i uddrag), Joh. 1-15 (i uddrag)
Tekster til karismatisk ledelse. NT. Luk 3, 21-23 ”Jesu dåbe” og Luk 4 (hele kapitlet)
Tekstsamling til Jesus som Messias. GT. Salme 2, Esajas 9, 5-6, Esajas 35, Esajas 53, Daniel 7, 1-18
NT. Mark 8,27-9,13
NT. ApG 4, 32-5,33 “Ejendomsfællesskabet”
TV-klip: Forandring 17. maj, del 1 Indefra om bevægelsens begyndelse https://www.youtube.com/watch?v=bmrfC0YBRM4
Tekst. “Biskoppens dåbstale til prins Christians dåb”. På: https://www.kongehuset.dk/monarkiet-i-danmark/begivenheder-i-kongehuset/kirkelige-handlinger/foedsler-og-daab/hkh-prins-christians-daab/#


FELTARBEJDE:
Besøg af KFS
Besøg af sognepræst Mette Carlsen, Rinkenæs Sogn
Udstillingen ”Moder jord” på Moesgaard Museum

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 5. Jehovas Vidner



5. Jehovas Vidner
I forløbet har vi arbejdet med Jehovas Vidner og deres tro og eskatologi. Herunder har vi diskuteret, hvorvidt Jehovas Vidner er et kristent fællesskab. som et religiøst fællesskab.
Vi har primært arbejdet med Jehovas Vidner som minoritetsreligion i Danmark, deres etik og leveregler, ritualer og Jehovas Vidners indefra syn og de fordomme/spørgsmål de møder i forhold til deres tro.
Vi har lavet feltarbejde ved at besøge Jehovas Vidners Rigssal i Sønderborg.


FOKUSPUNKTER:
Jehovas Vidners organisation
Eskatologi
Ritualer, dåb
Etik og leveregler
Det religiøse fællesskab, minorietet – majoritet


CENTRALE BEGREBER:
Harmagedon, frelse, treenigheden, det himmelske håb, udstødelse, Ny Verden-oversættelsen
Det styrende råd, de salvede, de ældste, dåb, Rigssale, mindehøjtidelighed.


METODE OG TEORI:
Minoritet – majoritet
4 typer af religiøse fællesskaber: kult, sekt, kirke, denomination
James Beckford Indre- og ydre dimension


MATERIALER:
Petersen, Lina Haahr (2. maj 2008/2022). ”10 Vigtigste ting om Jehovas Vidner”. Kristeligt Dagblad. https://www.pilgrimsvandring.dk/undervisning/ti-vigtigste-ting-om-jehovas-vidner
Hvithamar, Annika (2007). ”Danske Verdensreligionger – Kristendom”. Gyldendal, side 215-219, 223, 223-232.
Hvithamar, Annika (13. juni 2013). ”Hvorfor afvises Jehovas Vidner af de fleste kristne?”. Kristeligt Dagblad. https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-kristendom/hvorfor-afvises-jehovas-vidner-af-de-fleste-kristne
YouTube: TV2 NEWS - Jehovas Vidner: Fælder domme ud fra et internt retssystem (11.02.2019 / 06:00)  https://www.youtube.com/watch?v=FJKpxpqTXhE
DR2:”Indefra med Anders Agger: Jehovas Vidner”. S1:E2. 01.05. 2013 https://www.dr.dk/drtv/episode/indefra-med-anders-agger_-jehovas-vidner_53738


TEKSTER:
YouTube: Bemærk (26. oktober 2020) ”Har Jehovas Vidner ret? Corona har bragt os tættere på paradiset. Jeg tror 4:4”  https://www.youtube.com/watch?v=0m5P_1mE5_U
Tekst: Hvad er Harmagedon? https://www.jw.org/da/bibliotek/blade/wp20110901/Hvad-er-Harmagedon/
YouTube: Jehovas Vidner - DVD for børn: Adlyd Jehova https://www.youtube.com/watch?v=qa3xGtYt5Xk
Tekst. Bruun, Julie Lund (5. december 2023). ”Da Thomas blev skilt, mistede han ikke kun sin hustru, men hele sit livsgrundlag.” www.alt.dk. https://www.alt.dk/artikler/bagedyst-thomas-berg-om-jehovas-vidner-og-sin-skilsmisse/3250547 (i uddrag)
Video: ”Hvem er Jehovas Vidner?” på: https://www.jw.org/da/bibliotek/film/introduktioner-til-forkyndelsen/hvem-er-jehovas-vidner-intro/
Tekst. De brugte Bibelen til at besvare hvert eneste spørgsmål


FELTARBEJDE:
Besøg hos Jehovas Vidner i Sønderborg

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Projektrapport


Projektrapport
Eleverne arbejder under vejledning med deres projektrapport. I opstartsfasen har vejledningen har været obligatorisk, herefter har eleverne arbejdet selvstændigt med mulighed for vejledning. Efter aflevering fremlægger eleverne deres projekter for hinanden i små grupper.


Materialer:
Følgende opslag i iBogen Motzfeldt, Dorthe Thelander. ”Religion: Teori – Fænomenologi – Metode”. Systime:
”9. Det religionsfaglige projekt” (hele kapitlet): https://religionb.systime.dk/?id=139


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer