Holdet 2024 vf25fi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Frederik Lind Petersen
Hold 2024 vf25fi (vf25fi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Ekstistentialisme og Køn
Titel 3 Ondskab
Titel 4 Filosofi-olympiade
Titel 5 Etik
Titel 6 Metafysik og videnskabsteori
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

Intro til faget. Start på at tænke filosofisk, overblik og fagets identitet.
Udgangspunkt i Theseus' Skib, novellen Ude af sit gode skind af Svend Åge Madsen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ekstistentialisme og Køn

Eleverne blev introduceret for Eksistentialismen via Søren Kierkegaards stadier, Sartre og Simone de Beavouir. Kierkegards stadielære har de kun læst en sekundær tekst om. Vi har løbende haft små introduktioner og øvelser i forhold til argumentation og logik.

Primærtekster:
-
- Det andet køn - uddrag fra Kærlighedens filosofi



Primærtekst:
Sartres: "Eksistentialisme
er humanisme" i Larsen, Kasper m.fl: Grundbog til filosofi - Mennesket
i verden, Systime, 2013

Andet materiale:
Tankeeksperimentet Theseus' skib i forbindelse med
novellen Ude af sit gode skind fra Ude af sit gode skind - og andre noveller af Svend Åge Madsen
Kapitlet Introduktion til filosofi; i bogen Refleksioner; af Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen, Systime:
https://refleksion.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=frontpage

https://www.youtube.com/watch?v=3bQsZxDQgzU
https://www.youtube.com/watch?v=xxrmOHJQRSs&t=1s

Kapitlet
Søren Kierkegaard - stadier på livets vej i bogen Refleksioner; af Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen, Systime:
https://refleksion.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=frontpage
The Stanley Parable - computerspil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ondskab

Eleverne blev introduceret for ondskab med Lars Svendsens Ondskabens typologi, hvorefter eleverne blev introduceret bredt til Platon. Vi arbejdede med hans ondskabsbegreb via Menon-dialogen. Derefter læste vi Hannah Arendt og arbejdede lidt idéhistorisk med holocaust. Der blev løbende trukket  tråde tilbage til eksistentialisme-forløbet og frem til etik-forløbet - især Kant.
Flere små danske youtube-klip blev brugt til at illustrere ondskab.

Primærtekst:

fra Tanker om Ondskab af Maline Gehrt-Bendixen og Uffe Agergaard Hansen
Arendt: Banalitetens ondskab uddrag
Lars Svendsen: Ondskabens typologi uddrag
Platon: Protagoras uddrag

sekundært materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=lXLYu3Xxifs&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=netQG-AM1d8
https://www.youtube.com/watch?v=jJbwhdQD1Yo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Filosofi-olympiade

Kort forløb, hvor eleverne lavede præsentationer af de 10 udvalgte filosoffer i filosofi-olympiaden, studerede tidligere essays og skrev et essay til konkurrencen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Filosofi-Olympiade 19-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Etik

Eleverne blev præsenteret for pligt- og nytteetik og læste primærtekst af Bentham. De vurderede forskellige etiske dilemmaer ud fra disse; selvkørende biler via https://www.moralmachine.net/ og egne fremtidige valg efter gymnasiet.


Primærtekst:
Jeremy Bentham, af Indføring i principperne for moral og lovgivning (1780) i Mikkel Guldhammer Sparsø, Teknologi og filosofi 2

Andet materiale:
Jimmy Zander-Hagen: Eksistens og Ansvar;
Immanuel Kant - s. 34-38
Jeremy Bentham - s. 38-43
https://www.moralmachine.net/

Black Mirror - sæson 3, afsnit 3: 'Hang the DJ'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Repetition

Repetition af udvalgte tekster.
Fokus på tekster fra vikarforløb og tekster fra tidligt i skoleåret.
Vekslende arbejdsformer, elevoplæg, læreroplæg osv.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer