Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Alssundgymnasiet Sønderborg
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Frederik Lind Petersen
|
Hold
|
2024 vf25fi (vf25fi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
Intro til faget. Start på at tænke filosofisk, overblik og fagets identitet.
Udgangspunkt i Theseus' Skib, novellen Ude af sit gode skind af Svend Åge Madsen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ekstistentialisme og Køn
Eleverne blev introduceret for Eksistentialismen via Søren Kierkegaards stadier, Sartre og Simone de Beavouir. Kierkegards stadielære har de kun læst en sekundær tekst om. Vi har løbende haft små introduktioner og øvelser i forhold til argumentation og logik.
Primærtekster:
-
- Det andet køn - uddrag fra Kærlighedens filosofi
Primærtekst:
Sartres: "Eksistentialisme
er humanisme" i Larsen, Kasper m.fl: Grundbog til filosofi - Mennesket
i verden, Systime, 2013
Andet materiale:
Tankeeksperimentet Theseus' skib i forbindelse med
novellen Ude af sit gode skind fra Ude af sit gode skind - og andre noveller af Svend Åge Madsen
Kapitlet Introduktion til filosofi; i bogen Refleksioner; af Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen, Systime:
https://refleksion.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=frontpage
https://www.youtube.com/watch?v=3bQsZxDQgzU
https://www.youtube.com/watch?v=xxrmOHJQRSs&t=1s
Kapitlet
Søren Kierkegaard - stadier på livets vej i bogen Refleksioner; af Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen, Systime:
https://refleksion.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=frontpage
The Stanley Parable - computerspil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ondskab
Eleverne blev introduceret for ondskab med Lars Svendsens Ondskabens typologi, hvorefter eleverne blev introduceret bredt til Platon. Vi arbejdede med hans ondskabsbegreb via Menon-dialogen. Derefter læste vi Hannah Arendt og arbejdede lidt idéhistorisk med holocaust. Der blev løbende trukket tråde tilbage til eksistentialisme-forløbet og frem til etik-forløbet - især Kant.
Flere små danske youtube-klip blev brugt til at illustrere ondskab.
Primærtekst:
fra Tanker om Ondskab af Maline Gehrt-Bendixen og Uffe Agergaard Hansen
Arendt: Banalitetens ondskab uddrag
Lars Svendsen: Ondskabens typologi uddrag
Platon: Protagoras uddrag
sekundært materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=lXLYu3Xxifs&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=netQG-AM1d8
https://www.youtube.com/watch?v=jJbwhdQD1Yo
|
Indhold
|
Kernestof:
-
VIGTIGT: Jeg kom til at uploade en sekundærtekst, i stedet for primærteksten. Hvis I ikke har læst endnu, så læs kun "Svendsen - Ondskabens typologi", Hvis I allerede har læst det andet dokument, behøver I ikke også at læse "Svendsen...." Der står næ
-
Svendsen - Ondskabens typologi.docx
-
Genlæs Svendsens primærtekst ("Ondskabens Typologi") og find et argument, som du analyserer ud fra Toulmin - bestem også, hvilken argumenttype, der er tale om. Vær derudover klar til at svare på resten af arbejdsspørgsmålene og hav ét eksempel med ti
-
tanker om ondskab - Platon Sokrates.pdf
-
Hav læst dokumentet - stop, når du kommer til "Menon"-dialogen. Sørg for at tage noter - især til Protagoras.
-
Hannah Arendt, Ondskabens banalitet, 1963, i Tanker om ondskab, s. 102-105.pdf
-
Hav læst resten af Hannah Arendt-teksten - skriv mindst to noter til noget, som du gerne vil forstå bedre. Undersøg Pontius Pilatus - vi skal nok gennemgå Kants Kategoriske Imperativ i klassen.
-
Vær klar til at præsentere den filosof, som du har ansvaret for at genopfriske.
-
vær klar til at diskutere dokumentaren
-
Læs dokumentet og sæt det i forbindelse med vores Arendt-ekst: ANWAR CONGOS FYSISKE REAKTION I SLUTNINGEN AF FILMEN.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Filosofi-olympiade
Kort forløb, hvor eleverne lavede præsentationer af de 10 udvalgte filosoffer i filosofi-olympiaden, studerede tidligere essays og skrev et essay til konkurrencen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Filosofi-Olympiade
|
19-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Etik
Eleverne blev præsenteret for pligt- og nytteetik og læste primærtekst af Bentham. De vurderede forskellige etiske dilemmaer ud fra disse; selvkørende biler via https://www.moralmachine.net/ og egne fremtidige valg efter gymnasiet.
Primærtekst:
Jeremy Bentham, af Indføring i principperne for moral og lovgivning (1780) i Mikkel Guldhammer Sparsø, Teknologi og filosofi 2
Andet materiale:
Jimmy Zander-Hagen: Eksistens og Ansvar;
Immanuel Kant - s. 34-38
Jeremy Bentham - s. 38-43
https://www.moralmachine.net/
Black Mirror - sæson 3, afsnit 3: 'Hang the DJ'
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Metafysik og videnskabsteori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
Repetition af udvalgte tekster.
Fokus på tekster fra vikarforløb og tekster fra tidligt i skoleåret.
Vekslende arbejdsformer, elevoplæg, læreroplæg osv.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64403622039",
"T": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64403622039",
"H": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64403622039"
}