Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Alssundgymnasiet Sønderborg
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Troels Schink
|
Hold
|
2024 vf27bk (vf27bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
skulpturforløb: hybrider
et forløb der undersøger og bygger bro mellem det virtuelle/digitale og det fysiske, mellem det haptiske og den optiske kunst.
Praktisk-teoretisk arbejde med begreberne om det haptiske og det optiske (fra TAP bogen). Praktisk erfaring med ready mades skulpturer og med digital skulptur gennem programmet sculptgl. Arbejde med croquis i sammenhæng med proportionslære.
Skulpturanalyse af klassisk skulptur.
Afsluttende opgave: en skulptur som bruger elementer af den klassiske æstetik som harmoniske proportioner, der eksempelvis ses i Spydbæreren, og samtidig arbejder med et væsentligt haptisk udtryk - men den fødes i den virtuelle verden…..(og senere skal den printes ud i plastik!)
Indholdskrav: begrebet hybrid skal udtrykkes i skulpturen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
billedforløb: Frys
Et forløb der sigter mod at "forny" portrætgenren ved at arbejde med en forståelse af hvad der skaber bevægelse i et billede (det fornyende) og hvad der gør det statisk (det traditionelle portræt).
Praksis:
• Tegneøvelser; på baggrund af et selvfundet foto tegnes et motiv der indeholder en "frosset" bevægelse. Eksperimenter med tegnestil der fremmer bevægelse.
• Tegninger der farvelægges for at skabe dynamik/bevægelse - fokus på farvekontraster og klange
• Øvelse i beskæring: digital øvelse med foto
• Øvelse i impressionistisk farve-maleteknik
• Gruppeøvelse i barokke kompositioner
• Øvelse i action painting efter Jackson Pollock
• Lille digital øvelse i sammenhænge mellem figurens positur/ omgivelser og øjeblikkets udtryk
• Afsluttende opgave:
○ Et portræt som viser det umiddelbare jeg (et mere sandt jeg?) -
○ det uintenderede jeg versus det intenderede jeg
• Et portræt som virker som et øjebliksbillede - et snapshot
• Et portræt som benytter virkemidler der højner fornemmelsen af det umiddelbare/det flygtige øjeblik:
○ Komposition
○ beskæring
○ Maleteknik
○ Farver
○ portrætlighed
Teori:
• Om komposition: hvad skaber dynamik og hvad skaber stilstand
• Om Ittens farveteori, med fokus på kontrasttyper
• Uddrag fra kapitlet "Nu - øjeblikket i kunsten" fra Grundbog i billedkunst og arkitektur, Oxvig m.fl.
• Barokkens maleri - komposition og farver/lys-mørke virkemidler
• Om impressionismens farve-maleteknik
• Impressionismen sammenlignet med et tonemaleri - virkemidler der skaber nu´et
• Om action painting læst som et semiotisk tegn
• Om traditionelle magtportrætter med fokus på kongeportrætter og portrætter af Dronning Margrethe
Om at ville forny portrætgenren: væk fra det opstillede til det mere umiddelbare!
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
ekskursion til Horsens og Trapholt
Besøg på Horsens Kunstmuseum: fokus på en total installation: Den sjette Sorg; parafraser over Pieta motivet.
Besøg på Trapholt: fokus å Feel Me udstillingen - koblingen mellem menneskets følelser og det digitale/den kunstige intelligens.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Projekt: Kunstig
• Oplægget: Dit værk skal arbejde med menneskets muligheder og grænser, tiltro og mistillid til det kunstige så som AI - kunstig intelligens og andre menneskeskabte efterligninger af menneskelighed. Denne efterligning har nu nået en sådan perfektion, at det kan være svært at skelne mellem det naturligt menneskelige og det kunstige, der efterligner. Dette efterlader os i en situation hvor vi kan vælge mellem at blive fulde af mistillid til hinanden eller vælge en blind tiltro og ligegyldighed for om det er kunstigt eller naturligt menneskeligt, det som vi samtaler/interagerer med. Derfor har vi behov for gennem kunst at vise dette dilemma og bearbejde nye måder at forholde sig til det menneskelige på - ja nye måder at være menneske på! Dit værk kan også undersøge og forholde sig til tidligere tiders efterligninger af det menneskelige og f.eks. fremstille hvordan kunstigt skabte væsener eller monstre blev forstået eller misforstået!
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482602512",
"T": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482602512",
"H": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482602512"
}