Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Alssundgymnasiet Sønderborg
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 s27fy (s27fy, s27fyØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bølgefysik
-BØLGER:
FREKVENS, PERIODE, BØLGELÆNGDE, AMPLITUDE, HASTIGHED, BØLGELIGNINGEN, KONSTRUKTIV OG DESTRUKTIV INTERFERENS.
-MUSIKINSTRUMENTER:
STÅENDE BØLGER, RESONANS, KNUDEPUNKT, BUG, SNORBØLGER, GRUNDTONE, OVERTONER.
Eleverne har konstrueret deres eget guitar..
øv. "guitar"
Basisfysik C s. 175-182, 191-193, 198-200, Michael Cramer Andersen og Michael Agermose Jensen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Introduktion til fysik
Projektarbejde i grupper om at designe den bedste faldskærm til faldskærmskonkurrencen på SDU i Sønderborg
Introduktion til fysiske størrelser og enheder
Eksponentiel notation
Øvelse: Hvad afhænger svingningstiden for et pendul af?
(åben opgave der træner variabelkontrol)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den nære astronomi
LÆNGDE OG BREDDEGRADER,
ROTATION, NAT OG DAG, ÅRSTIDER, VENDEKREDSE, MIDNATSSOL, POLARNAT.
-MÅNEN:
AFSTAND (BANE), RADIUS, OMLØBSTID, FASER, SOLFORMØRKELSE, MÅNEFORMØRKELSE, EKLIPTIKA.
Øvelse med Månens faser.
BasisFysik C.
Kapitel 17. (s.255-276)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
4
|
Energi
-MEKANISK ENERGI:
KINETISK ENERGI, POTENTIEL ENERGI, BEVARELSE AF MEKANISK ENERGI, ENERGIOMDANNELSE, FRIT FALD UDEN LUFTMODSTAND
FORSØG:
Objekt i frit fald. (rapport om mekanisk energi).
Bog: BasisFysik C.
Kapitel 5. (s.53-70)
+ Kapitel 6. (s.71-79)
+ Kapitel 7. (s.81-93)
+ Kapitel 4. (s.43-56)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Faseovergange og stofs egenskaber
ENERGIFORMER, ENERGIOMSÆTNING, TERMISK ENERGI, ELEKTRISK ENERGI, EFFEKT, NYTTEVIRKNING, OPVARMNING, SMELTNING, FORDAMPNING, FASEOVERGANGE, KELVIN OG CELSIUS SKALA, MIKROSKOPISKE EGENSKABER VED STOF.
FORSØG:
A) FORDAMPNING AF VAND MED ELKEDEL.
B) SMELTNING AF IS I VAND.
C) BYG DIN EGEN SOLOVN. (Rapport om solovnens nyttevirkning).
BasisFysik C.
Kapitel 9. (s.107-121 = 14 sider) , Kapitel 5. (s. 59-69).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Atomfysik og lys
-BOHRS ATOMMODEL:
LYSKVANTER, ENERGINIVEAUER, PLANCKS KONSTANT, EXCITEREDE TILSTANDE, SPEKTRALLINJER, ABSORPTION, EMISSION.
GITTERLIGNINGEN.
-DET ELEKTROMAGNETISKE SPEKTRUM:
GAMMESTRÅLING, RØNTGENSTRÅLING, ULTRAVIOLET, INFRARØDT, MIROBØLGER, RADIOBØLGER, SYNLIGT LYS.
FORSØG:
-Hydrogens linjespektrum.
-Bestemmelse af bølgelængde for lys med gitter. (Rapport)
-Bestemmelse af hårtykkelse.
Fysikbogen, Basisfysik C,
kapitel 10 (s.123-134).
+ kapitel 15 (s. 209-230)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Kernefysik
-ATOMKERNER:
GRUNDSTOFFER, ISOTOPER, PROTONER, NEUTRONER, ELEKTRONER, ATOMNUMMER (LADNINGSTAL), NEUTRONTALLET, MASSETALLET, KVARKER.
-RADIOAKTIVITET:
HENFALDSSKEMA, ALFA, BETA OG GAMMESTRÅLING, HENFALDSLOVEN, HALVERINGSTID, AKTIVITET.
Forsøg med radioaktiv væske.
Basisfysik C kapiter 12 (s. 151-172)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Kosmologi
Verdensbilledets udvikling. Det geocentriske verdensbillede. Det heliocentriske verdensbillede. Det Tychoniske verdensbillede. Keplers love.
Hubbles lov, universets udvikling, sammensætning og udseende.
Rødforskydning. Grundstoffernes dannelse.
Øvelse: Hubbles lov med elastik.
Tegneserie om Big Bang teorien.
Basisfysik C, kapitel 18 (s.293-304) og kapitel 16 (s. 238-250).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65510343802",
"T": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65510343802",
"H": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65510343802"
}