Holdet 2024 vf27me - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Alssundgymnasiet Sønderborg
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Peter Kølbæk Johansen
Hold 2024 vf27me (vf27me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Anslag + klimamontage
Titel 2 Kampagneforløb
Titel 3 Detektiven på tværs af fakta og fiktion
Titel 4 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Anslag + klimamontage

Forløbet har været en introduktion til mediefag og til de filmiske og dramaturgiske virkemidler gennem mediefaglige analyser af films anslag. Anslaget rummer en række informationer om genre, hovedkarakter, præmis, miljø og fortælling og vi fokuserer på, hvordan de filmiske og dramaturgiske virkemidler er med til at formidle informationer om disse.

Derudover har eleverne arbejdet praktisk med små øvelser i forhold til de filmiske virkemidler: Beskæring, perspektiv, optage og redigeringsprincipper (kontinuitetsklipning og montageklipning).

I forløbet har holdet arbejdet tværfagligt med samfundsfag og udarbejdet en klimamontage.

Teori og analyse
̶  anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶  redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
̶  identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof:

Mediefag Sydkysten: ”Cinematografi 1: Kameraets placering”, lokaliseret på:
https://mediefagintro.wordpress.com/2018/12/20/the-journey-begins/v

Mediefag Sydkysten ”Cinematografi 2: Komposition og bevægelse”, lokaliseret på
https://mediefagintro.wordpress.com/2018/12/14/kameraets-bevaegelser/

Mediefag Sydkysten: ”Editering – Grundlæggende principper i filmklipning”, lokaliseret på:
https://mediefagintro.wordpress.com/2018/12/12/editering-at-klippe-film/

Mediefag Sydkysten: ”Lydsporet i film”, lokaliseret på:
https://mediefagintro.wordpress.com/2018/12/13/lyd-i-film/

Mediefag Sydkysten: ”Dramaturgi”, lokaliseret på:
https://mediefagsydkysten.wordpress.com/2016/10/18/dramaturgi/

Mediefag Sydkysten: ”FEMO – genveje til filmiske frames”, lokaliseret på:
https://mediefagsydkysten.wordpress.com/2017/06/22/femo-genvej-til-filmiske-frames/

Dahl et al (2020): Levende billeder – grundbog i mediefag (iBog):

”Lys”
https://levendebilleder.systime.dk/?id=p144

”Farver”
https://levendebilleder.systime.dk/?id=p145

”Billedkomposition”
https://levendebilleder.systime.dk/?id=p146

”Locations”
https://levendebilleder.systime.dk/?id=p147


DFI, Filmcentralen: ”Genrer og genrefilm”, lokaliseret på:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/genrer-og-genrefilm

Selvproducerede materialer:
Faverskov gymnasium: ”Filmanalyse – en introduktion”

Kontinuitetsklipning (mastershot/singleshot)

Anslag:

Whiplash (intro til filmanalyse)

Beast (dramaturgi, beskæring, perspektiver)

A quiet place (fremdriftskomponenter, set up-pay off)

City of God (klipning, beskæring, kamerabevægelser, shot to shot analyse)

Dexter: montage-sekvens (klipning)

Kortfilm:
Lovefield (fremdriftskomponenter)

En tier (flashbacks, setup-payoffs)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kampagneforløb

Eleverne har i forløbet arbejdet med præproduktion, produktion og postproduktion af en kortere fiktionsfilm, der kan bruges i en kampagne omhandlende udfordringer blandt unge. Fokus har været på kommunikation af et budskab til en bestemt målgruppe. De har optaget på deres egne mobiltelefoner og redigeret på egne computere.

̶  betjene optage- og redigeringsudstyr
̶  i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶  anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶  arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶  tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶  forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Detektiven på tværs af fakta og fiktion

DETEKTIVEN PÅ TVÆRS
Forløbet har centreret sig om detektiven i fiktion og fakta og hvordan fiktionens kriminaldetektiv og faktaens journalistiske detektiv sætter sager under lup for at få sandheden frem.  Eleverne arbejder med sondringen mellem fakta og fiktion, genreovervejelser, stilistiske valg og effekten af formidlingen. Det samlede fokus er detektiven som figur, både den fiktive detektiv, den faktiske detektiv og seeren som detektiv.

- Anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- Redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- Identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- Foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

FAKTA - True Crime
"The Jinx", S01E01, Andrew Jarecki, HBO, 2015

"Danske Mord: De københavnske kvindedrab", DR

Citater til analyse af dokumentariske fortælleformer:

Eksempel på den klassiske, autoritative dokumentarfilm:
”Advokaternes tag-selv-bord”, DR,  lokaliseret på:
https://vimeo.com/245191412

Eksempel på den observerende dokumentarfilm:
”Dømt til Behandling”, DR, (første fem minutter), lokaliseret på
https://vimeo.com/245025135

Eksempel på den deltagende dokumentarfilm:
”Solgt til sex”, TV2, lokaliseret på:
https://vimeo.com/245207097


FIKTION - Detektiven i fiktion

"True Detective", S01E01, Nic Pizzolato, 2014
"Indledningens kunst" - videoessay af Andreas Halskov, 16:9 Film Journal, 2014, (https://vimeo.com/91608608)
"Sherlock", S01E01, Mark Gatiss, Steven Moffat, BBC One, 2010

"Kastanjemanden", sæson 1, afsnit 1, Netflix

Vi har læst/set:

"Genrer - Krimi" - http://www.dr.dk/skole/Dansk/Genrer/Krimi
Lisbet Lassen: "Detektiven - den evige outsider" (uddrag) - www.litteratursiden.dk - 2003
DFI, Filmcentralen: ”Genrer og genrefilm - kriminalfilm”, lokaliseret på:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/kriminalfilm
Mediefag Sydkysten: ”Hvad du skal vide om film noir hvis du skal forstå moderne amerikanske film”, lokaliseret på: https://mediefagfincher.wordpress.com/film-noir/
Lundtofte, Thomas Enemark: ”True Crime: Forbrydelse, fortælling og dom”, lokaliseret på:
http://www.16-9.dk/2016/08/true-crime/
Peter Harms Larsen: "TV-serier og docusoap", De levende billeders dramaturgi, 350-356
Dorthe Granild og Mette Wolfhagen: DOX, kap 2, 3
Sara Kamna Rested Suri: "True crime: Hvorfor er vi så vilde med mord?", videnskab.dk, https://videnskab.dk/kultur-samfund/true-crime-hvorfor-er-vi-saa-vilde-med-mord/
TVTVTV om krimigenren og om iscenesat virkelighed
Adalian, Josef: "Hos Netflix kender de allerede dit næste tv-behov. Tag med bag kulisserne hos verdens mest værdifulde mediefirma", https://www.zetland.dk/historie/sOZWaADZ-aOJvEry3-78c01?fbclid=IwAR2hTHMvc0HMN0NGx_HlAEIrDUSBHNOrraB-rJaHr15AVP7nhwh__ZFz7d4
"Analyse: Streaming-tv slår berettermodellen ihjel – men her er afløseren", journalisten.dk, https://journalisten.dk/analyse-streaming-tv-slaar-berettermodellen-ihjel-men-her-er-afloeseren/?fbclid=IwAR1NyQMJ2Ya77qBPBNIM55dEfw3LNHBVra4hCPGnAE3JBruP_IjvbJiM6YY
"Netflix puster liv i en særlig genre", tv2.dk, https://underholdning.tv2.dk/2021-09-29-ny-netflix-serie-puster-liv-i-en-saerlig-genre-interessen-er-aldrig-forsvundet
"I mørket findes frelsen", 16-9.dk, http://www.16-9.dk/2014/08/i-moerket-findes-frelsen/

Derudover:
Lærerproduceret materiale om krimigenren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensproduktion

EKSAMENSPRODUKTIONEN
Eleverne har i forløbet arbejdet med præproduktion, produktion og postproduktion af en kortere fiktionsfilm. Vi har i processen arbejdet med filmlinjen.dk.. De har optaget på deres egne mobiltelefoner og redigeret på egne computere.

̶  betjene optage- og redigeringsudstyr
̶  i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶  anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶  arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶  tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶  forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer