Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Alssundgymnasiet Sønderborg
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Rene Buus Bundgaard
|
Hold
|
2024 d27sa (d27sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politiske værdier
Om forløbet
Her har der bl.a. været fokus på de politiske partier i Danmark. I arbejdet hermed har vi set nærmere på det seneste folketingsvalg og hvordan partierne har klaret sig og hvad der kendetegner deres politik og vælgere. Her er der blevet set nærmer ideologi samt værdi og fordelingspolitik. Der har i den forbindelse været fokus på partiernes vælgertyper, samt værdi- og fordelingspolitik .
I forlængelse her er der blevet set nærmere på partiadfærd, partityper og partiernes rolle i det danske demokrati. Der også blevet arbejdet med det danske demokrati og dets kendetegn og set nærmere på de demokratiske udfordringer, samt hvordan det danske demokrati fungere. I den forbindelse har vi bl.a. set nærmere på demokratiformer, rettigheder og pligter. Som en del af forløbet er der også blevet arbejdet med mediernes rolle i demokratiet, politisk kommunikation og den demokratiske samtale. Særligt har der været fokus på om sociale medier skader demokratiet - her har eleverne arbejdet i grupper med udvalgte artikler der relatere sig dertil
Fokuspunkter
- demokratiformer
- konkurrence- og deltagelsesdemokrati
- Politiske systemer
- den demokratiske samtale
- Magtbegreber
- Rettigheder og pligter
- Idelogier
- Molins model
- Downs model
- Fordelings og værdipolitik
- Issue-voting
- Klassepartier og catch all partier
- Medialisering
- Mediernes rolle i demokratiet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Unge og identitet
Om forløbet
I dette forløb har der været fokus på identitetsdannelse og unge i det senmoderne samfund. Der er bl.a. blevet set nærmere på socialisation og der er blevet inddraget forskellige teorier om det senmoderne samfund (Giddens, Ziehe og Honneth), samt sociale mediers betydning.
Endvidere er der blevet set nærmere på hvilke udfordringer indvandrer har i forbindelse med identitetsdannelsen. Som en del af forløbet er der også blevet arbejdet med social differentiering, med fokus på bl.a. ulighed, hvor teorier fra Bourdieu og Basil Bernstein er blevet anvendt. Her er der blevet set nærmere på årsager og konsekvenser i forbindelse med social arv, samt hvad der kan fremme og hæmme mønsterbrydere
Centrale begreber og teori
- Den traditionel og moderne samfund
- Giddens teori om det senmoderne samfund
- Ziehes teori om det senmoderne samfund
- Honneths teori om anerkendelse
- Primær og sekundær socialisation, dobbeltsocialisation
- Goffman – Front stage og back stage
- Branding og image
- Jeg- og vi-kultur
- Den rene identitet, bindestregsidentitet og den kreolske identitet
- Integrations-typer
- Livsstil
- Bourdieus teori – kapitalerformer, habitus og felter
- Bernsteins sprogkodeteori
- Sociale klasser
- Social arv og social mobilitet
- Mønsterbryder
- Relativ og absolut fattigdom
- Ligestilling
Litteratur
Luk samfundet op s. 30-77 + 81-107
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Peter Brøndum: Luk samfundet op!, Columbus; sider: 43-60, 63-77, 81-88, 98-107, 154-173
-
Hav i jeres læsning fokus på de markerede begreber
-
Øvelse - 6.9 - Er de demokratiet i de vestlige lande, herunder Danmark, under pres - Skema.docx
-
•Undersøg i grupper hvad der dominerer mediernes dagsordener på for eksempel DR, TV2, Politiken, Berlingske, Jyllands-Posten, BT eller Ekstra Bladet. •Kom med et aktuelt emne som du synes er meget i medierne i øjeblikket. Se figur 7.8 og lav en figur
-
•I er kommunikationsrådgivere (spindoktorer) for politikeren Peter Hansen fra partiet De moderate. I har fået nys om, at en formiddagsavis om to dage har følgende forsidehistorie: •Peter Pengegris. Tager på skattebetalt luksusferie. •Formulér en stra
-
Hav I jeres læsning fokus på de markerede begreber
-
Case - Mia og hendes digitale identitet.docx
-
Opgave - det traditionelle og moderne samfund.docx
-
Individualismen er 00érnes virkelige værdikamp.information.dk.09.11.2011.pdf
-
Jeg bingewatcher reality-tv, når jeg får chancen: Hvorfor bliver jeg opslugt af det?
-
Øpgave - social arv og klassesamfundet.pdf
-
Man vælger ikke selv, om man vil være mønsterbryder.Information.22.12.2016.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi og velfærd
Om forløbet
Vi har arbejdet med forskellige velfærdsmodeller og deres ideologiske fundament - den korporative, den residuale og den universelle model. Vi har set på forholdet mellem stat, marked og civilsamfund i hver model.
Vi har arbejdet med den universelle velfærdsstats udfordringer i form af de forskellige pres modellen er under: Omkostningspresset, det stigende forventningspres, demografiske ændringer og globalisering.
Vi har i forløbet også arbejdet med økonomi. Vi har set på det typiske konjunkturforløb og hvad der kendetegner henholdsvis højkonjunktur og lavkonjunktur. Vi har i den forbindelse snakket om, hvordan finanspolitikken kan være med til at sikre et mere jævnt konjunkturforløb.
Vi har især anvendt det økonomiske kredsløb som model. Vi har set på hvordan forskellige beslutninger i husholdninger, virksomheder, den finansielle sektor samt politiske beslutninger kan påvirke den samlede økonomi - fx en skattelettelse eller en offentlig investering - men også hvordan politiske beslutninger eller hændelser i udlandet kan have stor indflydelse på den danske økonomi.
Vi har arbejdet med økonomiske mål i form af højt BNP-niveau og høj BNP-vækst, høj beskæftigelse, lige fordeling af velstand, miljømæssig bæredygtighed, stabil og lav inflation, balance på betalingsbalancen, lav udlandsgæld, balance på de offentlige finanser og lav statsgæld. Vi har i forlængelse af dette diskuteret hvordan disse mål kan være i konflikt med hinanden. Vi har i forlængelse heraf set nærmere på hvordan Coronakrisen har påvirket dansk økonomi. Vi har også arbejdet med strukturpolitik, hvor vi har talt om særlig uddannelsespolitik.
Fokuspunkter
- det økonomiske kredsløb
- de samfundsøkonomiske mål
- Økonomisk politik - Finanspolitik og pengepolitik
- Strukturpolitik
- Velfærdsmodeller
- velfærdsstaten udfordringer og mulige løsninger
- stat, marked og civilsamfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65553085211",
"T": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65553085211",
"H": "/lectio/161/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65553085211"
}