Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19 - 2019/20
Institution Deutsches Gymnasium für Nordschleswig
Fag og niveau Spansk B
Lærer(e)
Hold 2018 Sp/ c (1c Sp, 2c Sp)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Eñe A1, Der Spanischkurs
Titel 2 Eña A1, Der Spanischkurs
Titel 3 Diferencias culturales entre España y Dinam./Alem.
Titel 4 Gente de México
Titel 5 Chile - hoy y bajo la dictadura de Pinochet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Eñe A1, Der Spanischkurs

Kernestof:

- Salgado, Cristóbal Ganzáles: "eñe A1, Der Spanischkurs", Unidad ñ, Unidades 1-5
-> Vigtige emner bl..: at præsentere sig, at købe ind, at beskrive ens dag, at beskrive hvor man bor, at spørge om og vise vej etc.
-> Grammatik: substantivernes bøjning, artikler,pronominer, verber i præsens, futurum (ir a ...), + gerundium, at stille spørgsmål. negation etc.

Supplerende stof:
- La misma luna (instruktør: Patricia Riggen), 2007
->handlingsforløb, personbeskrivelser, miljøbeskrivelser, emner
Indhold
Omfang Estimeret: 80,00 moduler
Dækker over: 89 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Eña A1, Der Spanischkurs

Kernestof:
- Salgado, Cristóbal Ganzáles: "eñe A1, Der Spanischkurs", Unidades 6-9

Supplerende stof:
- "Un mes en Málaga" ved C. Jürgensen og L.M. Ryge, episodios 1, 2 / i-bog
- "Ejercicios Interactivos para aprender español" ved Catalina Moreno / youtube video / uddrag
- "5 errores cómicos durante las clases de español" ved Catalina Moreno / youtube video
- "4 Errores cómicos en las clases de español" ved Catalina Moreno / youtube video
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Diferencias culturales entre España y Dinam./Alem.

Kernestof:
- "Malene" (fra: Gente que cuenta ved D. Albertsen og L.-E. Paulsen, side 7-9) / Interview
- "Ricardo" (fra: Gente que cuenta, side 19-22) / Interview
- "La fiesta del fuego" (fra: España en la calle ved K. Kloch og M. Tønner, side 84-86) / sagprosa
- "Pasión peligrosa" (fra: España en la calle, side 92-94) / sagprosa
- "Volver" ved P. Almodóvar / film og drejebog
- "La Malagueña Salerosa" ved Elpidio Ramírez / sang

Supplerende stof:
- "La herencia árabe en España" / youtube video: https://www.youtube.com/watch?v=Xx3VRElAokY
- "Fiesta rimer på fare" (fra: España en la Calle) / Introduktion på spansk
- "Yenis y Ute están chateando sobre el tiempo libre" (fra: Eñe A1 , side 101 -> se første forløb)

Desuden har eleverne og jeg holdt oplæg om forskellige "fiestas" i Spanien:
- "Feria de Abril" i Sevilla
- "La Tomatina" i Buñol
- "Fiesta de San Fermin" i Pamplona
- "
- "Los Moros y cristianos" i Alcoy
- "El Entierro de la Sardina" i Murcia

I forbindelse med filmen "Volver" blev der holdt et foredrag om Almodóvar y den katolske kirkes rolle under Franco-diktaturen.

Desuden har vi trænet både grammatik og billedbeskrivelser.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
¿Cómo pasan su tiempo libre los españoles? 24-11-2019
Tradiciónes navideñas 10-12-2019
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Gente de México

Kernestof:
- "Aby de México" (fra: "La identidad contrastada" ved O.N. Mikkelsen og P. Rismøller, side 52-60) / sagprosa
- "El Cuarto Misterioso" ved L. Kierkegaard og A.M. Pedersen / drejebog og episoderne 1-17 på youtube
- "El sueño americano" ved M. Domm / sang og youtube video
- "Pobre Juan" ved Maná (fra: Retratos latinos en California ved U. Ringgård og A. Kledal, side 113-114/  / sang og youtube video
- "Senderos fronterizos" ved F. Jiménez (fra: Retratos latinos en California, side 36-42) / uddrag af autobiografi

Supplerende stof:
- Oplæg om Mexico ved en studerende, der har tilbragt et halvt år i Mexico som udvekslingsstudent
- "Nyere migration" (fra: Retratos latinos en California, side 106-112) / introduktion på dansk
- "La Misma Luna" ved P. Riggen (set i 1g)
- "Entrevista con Lilia" (de Mosaico Mexicano ved K. Pilmark og R. Olsen, side 74

Eleverne har skrevet deres SRO i spansk og engelsk med emnet "Die Immigration illegaler lateinamerikanischer Einwanderer in die USA".

Som del af den virtuelle undervisning har eleverne beskrevet berømte personligheder fra México (Frida Kahlo, Salma Hayek, Sara Ramírez, Lila Downs, Michael Peña og El Chapo.)

Desuden har vi trænet grammatik og billedbeskrivelse.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
La cultura mexicana 18-01-2020
SRA 03-02-2020
Crítica cinematográfica 22-02-2020
El cuarto misterioso 17-03-2020
Descripción de una foto o un cuadro. 27-03-2020
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Chile - hoy y bajo la dictadura de Pinochet

Kernestof:
- Nicolás de Chile (fra: La identidad contrastada ved O.N. Mikkelsen og P.Riismøller, side 68-76) / sagprosa
- "Dinamarca es mi país, Chile es mi cultura" (fra: Retratos chilenos ved C.B. Jakobsen og J.Sindbjerg Martinsen, side 43-46 / entrevista
- "El mejor medio de la V región lo hacen los niños y es para niños" (fra: Retratos chilenos side 65-69) / sagprosa
- "Machuca" ved A. Wood / spillefilm og drejebog (uddrag)
- "Yo te nombro libertad" ved I. Aldunate / sang

Supplerende stof:
- "Om Chile - den politiske situation i Chile før og under Salvador Allende" (fra Machuca ved I.M. Clausen, side 65-76)
- "La Casa de los Espíritus" ved B. August / spillefilm
- Spanish pronunciation: LL & Y (en español), https://www.youtube.com/watch?v=kFpimuSe_1c
- Spanish pronunciation: B & V (en español), https://www.youtube.com/watch?v=pI3dO0GID2E
Imperativo Afirmativo (informal) Parte I, https://www.youtube.com/watch?v=TKv1DffEDyo
- Imperativo Afirmativo REFLEXIVO (informal) Parte II, https://www.youtube.com/watch?v=uqtP_Nfs7vw
- LERNE Voz Pasiva / Activa / Refleja auf Spanisch (Passiv), https://www.youtube.com/watch?v=g0cyg4AyDm8

Vi fortsætter med grammatik, bl.a. ved hjælp af videoer ved Catalina Moreno, og billedbeskrivelser, via virtuel undervisning.

Eleverne har udarbejdet en turistbrochure, dels for at præsentere forskellige vigtige aspekter af Chile, dels for at øve imperativ.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Folleto sobre Chile 12-05-2020
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer