Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20
Institution Deutsches Gymnasium für Nordschleswig
Fag og niveau Musik B
Lærer(e)
Hold 2019 Mu V (Mu V)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musikalsk praksis
Titel 2 Musikteori og analyse
Titel 3 Musik und Religion
Titel 4 Musikmedieprojekt: Musikvideoer
Titel 5 Musik covern

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Musikalsk praksis

Kor:
Trickle trickle
Do you really love me – Karen Mortensen / Ejner Kampp
Mary did you know
It’s hard to be a Nissemand – the Julekalender
Cry me a river – Jjustin Timberlake

Derudover årstidstilhørende sange.

Lucia-piger: Fremført:
Maria durch den Dornwald ging
Santa Lucia

Sammenspil hele holdet såvel som i grupper af 3-7
Little talks – Of Monsters and Men
Set fire to the rain – Adele
Symphony – Clean Bandit feat. Zara Larson
Man in the mirror – Michael Jackson
Can’t help falling in love – Elvis Presley
Edge of glory – Lady Gaga
Valarie – Amy Winehouse
Beat it – Michael Jackson
Kun for mig – Medina
Go solo – Tom Rosenthal
Lonely day – system of a dawn
Synd for dig – Medina
Alles nur in meinem Kopf – Andreas Burani
Party in the USA – Miley Cyrus
Ghostbusters – Ray Parker Jr.
Lost boy – Ruth B
Hurtige hænder – the minds 99
Ikke mere tid – Shaka Loveless
Das ist alles nur geklaut – die Prinzen!

Fremført ved julegudstjenesten i Sct. Nicolai kirke:
I en stjerneregn af sne – Mads Langer
Last Christmas – Waam
It’s gonna be a cold Christmas – Dana Stovall
Have yourself a mary little Christmas – Sam Smith


Som en del af forløbet: Style-Swop:
Eine kleine Nachtmusik – Mozart
Titelmusik: Star Wars – John Williams
Titelmusik: James Bond
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 162 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Instrumentale færdigheder
  • Lytte
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Musikteori og analyse

Noder, rytmer, akkorder, funktionsharmonik, form

Diverse opgaver og notationsøvelser.
Rytmeøvelser, talekor.

Materiale fra tartelet.dk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 157 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Fagterminologi, notation
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Musik und Religion

Primærlitteratur:

Musik der Sufi
- Der Derwisch Tanz, YouTube

Musik im Buddismus
- Zeremonielle Musik der tibetischer Mönche
- Om mani padme hum YouTube

Der gregorianische Choral:
Psalmodie und Jubilus

Johann Sebastian Bach:
Johannes Passion (BWV 245)
- Ach mein Sinn (Aria)
- Petrus, der nicht denkt zurück (Choral)
- Und siehe da, der Vorhang im Tempel zerriss (Rezitativ)

Komm, du süsse Todesstunde, Kantate (BWV 161)
- Der Schluss ist schon gemacht (Rezitativ)
- Komm, du süsse Todesstunde (Aria)

Widor:
Toccata aus Simfonie Nr, 5

Sekundær litteratur:
Tonart: s. 56 - 60
Musik um uns, Sekundarbereich II: s. 224-230

Derudover egne kopier og ark.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 83 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Musikmedieprojekt: Musikvideoer

Kernestof:

Egne oplæg, analyseeksempler
- Queen: Kind of Magic (1986)
- Björk: Jóda (1997)  
- Michael Jackson: Black or White

Elevoplæg/ Projekter og produkter:
1: Jule, Daniel, Syster, Christina
Apache 207 - Wieso tust Du dir das an?

2: Lena, Mia R, Jakob M, Jacko
Grenade - Bruno Mars
https://www.youtube.com/watch?v=SR6iYWJxHqs

3: Joanne, Bodil, Frauke, Lea
God is a woman - Ariana Grande
https://www.youtube.com/watch?v=kHLHSlExFis

4: Mia P.,  Mieke, Christian, Murphy
Run Boy Run von Woodkid

Elevernes projekter:
Eleverne har i grupper m udg.p. i en kunster/et koncept skabt en video med tilhørende oplæg om æstetiske valg og fravalg samt et skriftligt manuskript med kommentarer omk. æstetetiske overvejelser og arbejdsproces.

Supplerende læsning:
Spielpläne s. 180, s. 214-215
Videoclips, Im Focus, Helbing, 2009: s.12-19, s, 34-35, s. 42-43, s. 44-46.
- Kapitlerne om:
- Queen, Michael Jackson, Björk
- Von Revuefilm zum Videoclip
-Filmische Gestaltungsmittel
- Eigene Produktion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - At omsætte skabe en musikvideo med bevidsthed om stil, form og udtryk.
  • Lytte
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Musik covern

Forløbet kombinerer sammenspil og musikteori, idet holdet på den ene side har arbejdet praktisk med musikalsk genbrug og musikalske stilarter og på den anden side har undersøgt kunstneres omsætning ag nytænkning af eksisterende numre.

Kernestof:

Nytænkning af:
Eine kleine Nachtmusik
Star Wars - Theme
James Bond - Theme

Medina:
Afsnittet med Medina fra "Toppen af poppen"

Analyse af:
Klazz Brothers & Ciba Percussion: Mambozart
Matthias IA Eklundh: Print This!
Nas: I Can

Sammenligning af:
Bach: Air
Procol Harum: A Whiter Shade of Pale

Supplerende læsning:
Musik covern, Thomas Erlach, Schöningh, 2008/2012: s. 18-21, s. 28-29
- Kapitler om Bachs Air og A Whiter Shade of Pale, Procal Harum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 60 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde