Titel
2
|
Dansk i grundforløbet
1. LITTERÆRT forløb:
Eleverne har arbejdet med tekstlæsning og tekstanalyse, hvor der særligt at fokuseret på at lære og anvende grundlæggende begreber indenfor analysen: miljø (fysisk miljø, socialt miljø, kontrastmiljøer), personkarakteristik (indirekte, direkte, ydre, indre, socialt, flade og runde personer, statiske og dynamiske personer), forholdet mellem personerne (kontrastperson, parallelperson), komposition (tredelt komposition, in medias res, åben eller lukket slutning, kronologi, flashback og flash forward), fortæller (synlig, skjult, synsvinkel, bagudsyn, medsyn, fortællertyper) og fremstillingsformer (scenisk, panoramisk)
Kernestof:
• Thomas Korsgaard, ”Diskretionslinjen” (2019)
• Thomas Korsgaard, uddrag fra ”Hvis der skulle komme et menneske forbi” (2017)
• Jan Sonnergaard, ”Reprise på Krogs Fisserestaurant” (2000)
• Naja Marie Aidt, ”Slik” (2006)
• Stig Dagerman, ”At slå et barn ihjel” (1955)
Omfang: 27 sider
Baggrundsstof:
Uddrag fra Ole Schultz Larsen, ”Håndbog til dansk” (2015)
Omfang: 12 sider
2. SPROG og skriftlighed
Eleverne har arbejdet med sproglige begreber og sproglig formidling indenfor skrift og tale.
Følgende begreber har været anvendt i undervisningen: Appelformer (logos, etos, patos), argumentation (Toulmins argumentationsmodel - påstand, belæg, hjemmel, gendrivelse, rygdækning, styrkemarkører), redegørelse, diskutere, debattere.
Kernestof
Jannie Hjerpe, ”Hæv afgifterne på alkohol, og lav fælles regler om, hvornår de unge må drikke” (information 30. juli, 2019)
Omfang: 2 sider
Baggrundsstof
Uddrag fra Ole Schultz Larsen, ”Håndbog i dansk” (2015)
Skriveportalen, ”Octavius” – Viby Gymnasium
Omfang: 13 sider
3. MEDIER – Kampagnefilm:
Eleverne har arbejdet med kampagnen som genre. De har arbejdet med Ciceros pentagram og fået viden om kommunikationssituationer og de begreber, der knytter sig dertil. Eleverne har analyseret to kampagnefilm og har i analysearbejdet anvendt relevante filmiske virkemidler. Som afslutning på forløbet har eleverne selv produceret en kampagnefilm og har i grupper selvstændigt arbejdet med hele processen fra idegenerering, moodboard, storyboard, optagelse og redigering til færdiggørelse og fremvisning af det endelige produkt.
Kernestof
”Man kan aldrig få for meget pølse!?!” (Kræftens Bekæmpelse, 2019)
https://www.youtube.com/watch?v=HEP3jURCXnI
”Nødhjælp kan se ud på mange måder” (Folkekirkens nødhjælp, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=WvqUCO_OFVU
Baggrundsstof:
CLOSEUP.IBOG.GYLDENDAL.DK
Uddrag fra www.gymdansk.dk
Omfang: 7 sider
|