Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Majbrit Refstrup Jensen, Miriam Birgit Haunstrup
|
Hold
|
22-t-DA (22-t-DA, 22-t-DA, 22-t-DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sagatiden og Ravnkel Frøjgodes saga
Om den tidligste litteratur i Norden
Sagatiden - en overgangstid, fra vikingetid til middelalder, fra asatro til kristendom.
Fokus på datidens normer og værdier - udblik til vore dages normer og opfattelse af skam.
Værklæsning
Omfang ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Folkeviser
Folkevisernes tilblivelse, anvendelse og forskellige genrer
og formelsprog.
Udblik til rapgenren og dennes sprogbrug
En skriftlig analyseopgave tilknyttet forløbet
Tekster i alt ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO (1800-tallet)
Forløbet er hovedsageligt afviklet af vikar
Perioden for forløbet er slutningen af 1800-tallet, fokus er forandringer i samfundet og i litteraturen.
ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sproghandlinger
Arbejde med sproghandlingstyper i såvel det mundtlige som det skriftlige sprog.
Emner og begreber som egotilstande, transaktionsanalyse, underbestemt, facework, gambitter og turtagning er behandlet.
Inddragelse begreberne i analyse af skønlitterære tekster.
ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Autofiktion - (selvlæst værk tilknyttet forløbet)
Introduktion til genren og begreber knyttet hertil.
Arbejde med fiktions- og faktakoder og med genrebrud
Eleverne valgte et af følgende autofiktive værker:
Brun mands byrde, Hassan Preisler (2013), HUN ER VRED, Maja Lee Langvad (2014), Gramhavet, Erling Jepsen (2016), Hvis der skulle komme et menneske forbi, Thomas Korsgaard (2017), Superskurk Anna Juul (2023)
Skriftlig opgave om værket
Eleverne læser desuden uddrag af forskellige autofiktive værker, ser klip fra forskellige performances og interviews, desuden læser de anmeldelser og andre epitekster
Estimeret 40 sider foruden det selvvalgte autofiktive værk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Autofiktion fra gymdansk.dk
-
SELVFORTALT Autofiktioner på tværs: prosa, lyrik, teater, film Poul Behrendt og Mads Bunch s. 11-15
-
Dobbeltkontrakten og Elina Brotherus fra "Brug litteraturhistorien" Mimi Sørensen og Mads Rangvid
-
Stille før stormen: Et møte med Karl Ove Knausgård
-
Danish Mother Seeking Visit Denmark
-
Skuespiller taler med Lund Madsen
-
Håndbog til dansk - 4. udgave, Systime; sider: 21-26
-
SELVFORTALT Autofiktioner på tværs: prosa, lyrik, teater, film, Poul Berendt og Mads Bunch. s. 97-108 "Maja Lee Langvad"
-
SELVFORTALT Autofiktioner på tværs: prosa, lyrik, teater, film, Poul Behrendt og Mads Bunch s. 111-119 "Hassan Preisler"
-
DIGTFIX: Maja Lee Langvad
-
Dukketesten - The Danish Doll Test
-
BRUN MANDS BYRDE på Aarhus Teater
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Det moderne gennembrud og skriftlig analyse
Forløbet fokuserer på J. P. Jacobsen og naturalismen og bygger videre på den del af DHO-forløbet, der handlede om Det moderne gennembrud, Samtidig har holdet trænet skrivning af den analyserende artikel i forløbet
Omfang ca. 24 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Argumentation og retorik
Bygger videre på argumentationsforløb i grundforløbet.
Arbejde med Toulmins model med påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkører, rygdækning og gendrivelse. Derudover se på argumenttyper, ordvalgsargumenter, argumentationskneb og fejlslutninger.
I den forbindelse arbejdede eleverne med et borgerforslag, som de skulle argumentere imod.
Derefter arbejde med retorik og retoriske virkemidler på skrift og mundtligt i bl.a. taler. Her også arbejde med det ekstraverbale og det nonverbale. Eleverne trænede retorik gennem oplæsningsøvelser.
Omfang ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Holberg og oplysningstiden (Erasmus værk)
Oplysningstidens karakteristika og Holberg som dansk repræsentant.
Arbejde med komedien "Erasmus Montanus" (værk) og udblik til andre karakterkomedier.
Elevernes egne dramatiseringer af scener fra komedien.
Arbejde med sproglige iagttagelser
Se uddrag af Kaspar Rostrups filmatisering fra 1973.
Se "Hvor kragerne vender", film af Lisa Jespersen fra 2020, som perspektivering
En debatterende artikel om ældre litteratur er knyttet til forløbet
Tekster i alt ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Dokumentargenren
Arbejde med dokumentargenren og dens undergenrer herunder fakta- og fiktionskoder. Bruge begreber for de filmiske virkemidler og øvelser i at anvende dem og spotte deres virkning i konteksten.
I forløbet har der været individuelle øvelser, gruppearbejde, matrixarbejde og fremlæggelser.
"Victors hellige krig" er værklæsning. Dokumentaren har været suppleret af et uddrag af bogen "Victors valg. En mors beretning" af Lone Kristensen.
Desuden er der knyttet skriftligt arbejde til forløbet. For over halvdelen af holdet indgår dokumentargenren også i SRO
"Rejsen på ophavet", Max Kestner (2004)
"Victors hellige krig", tilrettelægger Kaare Gotfredsen og Peter Eggert Vesterlund (2016)
Estimeret omfang 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Romantikken
Romantikken og dens understrømninger - universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, poetisk realisme, biedermeier og romantisme.
Fokus på den lyriske genre. Arbejde med billedsprog.
Undersøgelse af, hvad det betyder, at en tekst får melodi og bliver til en sang. Melodien skaber en særlig stemning og sange og salmer bliver til brugskunst.
Udblik til nutidig hyldest til naturen og det danske. Inddragelse af musikvideo. Elevernes bud på indholdet i en nationalsang anno 2024
Omfang ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Skriftlighed - fokus eksamensgenrer
Skrivning - arbejde med, hvordan en tekst bliver fængende, faglig og sproglig præcis.
De tre eksamensgenrer: Den analyserende, den diskuterende og den reflekterende artikel
Læsning af tidligere eksamensbesvarelser af den reflekterende artikel. Drøftelse ud fra de fire bedømmelseskriterier og bedømmelse af besvarelserne.
Arbejde med skriftlig fremstilling, herunder kommatering.
Eleverne skriver selv en reflekterende artikel
Omfang ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Nyheder
Om forskellige kommunikationskulturer
Kort om avisernes historie
Avisens genrer - hvordan definerer man en nyhed
Nyhedskriterierne
Vinkling, typer af kilder
Nyheder på tv og nettet.
Fake News
Analyse af udvalgt TV-avisen
Udarbejdelse af eget nyhedsindslag og skriftlig refleksion over samme.
Omfang ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Sprogforløb m norske og svenske tekster
Sproghistorisk vue
Sproglige forskelle og ligheder ml dansk, norsk og svensk
Sætningskonstruktion, lyde - udtale, ordvalg, retstavning, falske venner, sproget som identitetsmarkør. Bokmål versus nynorsk.
Barnesyn i Bjørnstjerne Bjørnsons tekst og i Astrid Lindgrens Pippi
Ungdomsliv viser sig i tv-serien SKAM
Drøftelse af om engelsk har overtaget som kommunikationssprog i Norden, eller om vi kan lytte os ind på nabosprogene
Besøg af vores svenske pedel
Omfang ca. 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Lyrik fra mellemkrigstid og 2. verdenskrig
Optakt til perioden gennem læsning af Johannes V Jensen.
Fremtidsoptimisme og den moderne verdens muligheder, som det ses i uddrag af "Den gotiske renaissance". Udblik til Himmerlandsfortællingerne, skriftlig analyseopgave om "Bo'l".
Arbejde med ekspressionisme i digte af Bønnelycke, Tom Kristensen og Broby Johansen.
Elevoplæg om forfattere og lyriske tekster fra 2. verdenskrig
Omfang ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Eksistentialisme og modernisme
Eksistentialismen - en videreførelse af Kierkegaards tænkning
Forholder sig i efterkrigstiden til tanker om: skyld, valg og "at blive sig selv"
Martin A. Hansen og Karen Blixen
Modernisme med Peter Seeberg
og med Klaus Rifbjerg konfrontationsmodernistiske tekster
Omfang ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Digtsamlingen KNÆK, Michael Josephsen 2016
Digtsamling - nyere litteratur fra efter 2000
Autofiktiv lyrik
Anmeldelser af værket.
Genren anmeldelse
Trække tråde til Vita Andersens knækprosa fra 1970erne
Omfang ca. 90 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Overblik, repetition og metode
Øvelser for at fremme litteraturhistorisk
Repetition af udvalgt stof
Overblik over danskfaglige metoder
Omfang af nyt stof ca. 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51464440533",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51464440533",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51464440533"
}