Holdet 22-v-DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Karina Elbrønd Boel Guldmann, Miriam Birgit Haunstrup
Hold 22-v-DA (22-v-DA, 22-v-DA, 22-v-DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sagatiden og Ravnkel Frøjgodes saga
Titel 2 Folkeviser
Titel 3 DHO (1800-tallet)
Titel 4 Sproghandlinger
Titel 5 Autofiktion - (selvlæst værk tilknyttet forløbet)
Titel 6 Det moderne gennembrud og skriftlig analyse
Titel 7 Argumentation og retorik
Titel 8 Holberg og oplysningstiden (Erasmus værk)
Titel 9 Dokumentargenren
Titel 10 Romantikken
Titel 11 Skriftlighed - fokus på eksamensgenrer
Titel 12 Nyheder
Titel 13 Sprogforløb m norske og svenske tekster
Titel 14 Lyrik fra mellemkrigstid og 2. verdenskrig
Titel 15 Eksistentialisme og modernisme
Titel 16 Borgerligt tusmørke
Titel 17 Overblik, repetition og metode

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sagatiden og Ravnkel Frøjgodes saga

Om den tidligste litteratur i Norden
Sagatiden - en overgangstid, fra vikingetid til middelalder, fra asatro til kristendom.
Fokus på datidens normer og værdier - udblik til vore dages normer og opfattelse af skam.

Værklæsning

Omfang ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Folkeviser

Folkevisernes tilblivelse, anvendelse og forskellige genrer.
Genrens formelsprog
Udblik til rap og dennes sprogbrug

Skriftlig analyseopgave tilknyttet forløbet

Tekster i alt ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO (1800-tallet)

Forløbet er afviklet af vikar

Perioden for forløbet er slutningen af 1800-tallet, fokus er forandringer i samfundet og i litteraturen.

Uddrag af "Hovedstrømninger" Georg Brandes (1871)
Danske malerier fra Det moderne gennembrud
"Fattigliv", Herman Bang 1880
"Lønningsdag", Martin Andersen Nexø, 1900
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sproghandlinger

Arbejde med sproghandlingstyper i såvel det mundtlige som det skriftlige sprog.
Emner og begreber som egotilstande, transaktionsanalyse, underbestemt, facework, gambitter og turtagning er behandlet.
Inddragelse af begreberne i analyse af skønlitterære tekster

Omfang ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Autofiktion - (selvlæst værk tilknyttet forløbet)

Introduktion til genren og begreber knyttet hertil.
Arbejde med fiktions- og faktakoder og med genrebrud

Eleverne valgte et af følgende autofiktive værker:

Brun mands byrde, Hassan Preisler (2013), HUN ER VRED, Maja Lee Langvad (2014), Gramhavet, Erling Jepsen (2016), Hvis der skulle komme et menneske forbi, Thomas Korsgaard (2017), Superskurk Anna Juul (2023)

Skriftlig opgave om værket

Eleverne læser uddrag af forskellige autofiktive værker, ser klip fra forskellige performances og interviews, desuden læser de anmeldelser og andre epitekster

Omfang ca. 40 sider plus elevens selvvalgte værk

Estimeret 40 sider foruden det selvvalgte autofiktive værk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Det moderne gennembrud og skriftlig analyse

Forløbet fokuserer på J. P. Jacobsen og naturalismen og bygger videre på den del af DHO-forløbet, der handlede om Det moderne gennembrud, Samtidig har holdet trænet skrivning af den analyserende artikel i forløbet

Omfang ca. 24 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Argumentation og retorik

Bygger videre på argumentationsforløb i grundforløbet.
Arbejde med Toulmins model med påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkører, rygdækning og gendrivelse. Derudover se på argumenttyper, ordvalgsargumenter, argumentationskneb og fejlslutninger.
I den forbindelse arbejdede eleverne med et borgerforslag, som de skulle argumentere imod.

Derefter arbejde med retorik og retoriske virkemidler på skrift og mundtligt i bl.a. taler. Her også arbejde med det ekstraverbale og det nonverbale. Eleverne trænede retorik gennem oplæsningsøvelser.

Forløbet blev afrundet med pitch-træning, der indgik i et innovationsprojekt for flere klasser fra byens ungdomsuddannelser. Dansk samarbejdede her med de naturvidenskabelige fag. Eleverne skulle afslutningsvist pitche deres ideer for repræsentanter fra byens erhvervsliv.

Omfang ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Holberg og oplysningstiden (Erasmus værk)

Oplysningstidens karakteristika og Holberg som dansk repræsentant.
Arbejde med komedien "Erasmus Montanus" (værk) og udblik til andre karakterkomedier.
Elevernes egne dramatiseringer af scener fra komedien.
Arbejde med sproglige iagttagelser
Se uddrag af Kaspar Rostrups filmatisering fra 1973.
Se "Hvor kragerne vender", film af Lisa Jespersen fra 2020, som perspektivering

En debatterende artikel om ældre litteratur er knyttet til forløbet

Tekster i alt ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Dokumentargenren

Arbejde med dokumentargenren og dens undergenrer herunder fakta- og fiktionskoder. Bruge begreber for de filmiske virkemidler og øvelser i at anvende dem og spotte deres virkning i konteksten.
I forløbet har der været individuelle øvelser, gruppearbejde, matrixarbejde og fremlæggelser.
"Victors hellige krig" er værklæsning. Dokumentaren har været suppleret af et uddrag af bogen "Victors valg. En mors beretning" af Lone Kristensen.
Desuden er der knyttet skriftligt arbejde til forløbet.

"Rejsen på ophavet", Max Kestner (2004)

"Victors hellige krig", tilrettelægger Kaare Gotfredsen og Peter Eggert Vesterlund (2016)




Estimeret omfang 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Romantikken

Romantikken og dens understrømninger - universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, poetisk realisme, biedermeier og romantisme.

Fokus på den lyriske genre. Arbejde med billedsprog.
Undersøgelse af, hvad det betyder, at en tekst får melodi og bliver til en sang. Melodien skaber en særlig stemning og sange og salmer bliver til brugskunst.

Udblik til nutidig hyldest til naturen og det danske. Inddragelse af musikvideo. Elevernes bud på indholdet i en nationalsang anno 2024

Omfang ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Skriftlighed - fokus på eksamensgenrer

Skrivning - arbejde med, hvordan en tekst bliver fængende, faglig og sproglig præcis.

De tre eksamensgenrer: Den analyserende, den diskuterende og den reflekterende artikel

Læsning af tidligere eksamensbesvarelser af den reflekterende artikel. Drøftelse ud fra de fire bedømmelseskriterier og bedømmelse af besvarelserne.

Arbejde med skriftlig fremstilling, herunder kommatering.

Eleverne skriver selv en reflekterende artikel

Omfang ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Nyheder

Om forskellige kommunikationskulturer
Kort om avisernes historie
Avisens genrer - hvordan definerer man en nyhed
Nyhedskriterierne
Vinkling, typer af kilder
Nyheder på tv og nettet.
Fake News
Analyse af udvalgt TV-avisen
Udarbejdelse af eget nyhedsindslag og skriftlig refleksion over samme.

Omfang ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Sprogforløb m norske og svenske tekster

Sproghistorisk vue
Sproglige forskelle og ligheder ml dansk, norsk og svensk
Sætningskonstruktion, lyde - udtale, ordvalg, retstavning,  falske venner, sproget som identitetsmarkør. Bokmål versus nynorsk.
Barnesyn i Bjørnstjerne Bjørnsons tekst og i Astrid Lindgrens Pippi
Ungdomsliv viser sig i tv-serien SKAM
Drøftelse af om engelsk har overtaget som kommunikationssprog i Norden, eller om vi kan lytte os ind på nabosprogene

Besøg af vores svenske pedel

Omfang ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Lyrik fra mellemkrigstid og 2. verdenskrig

Optakt til perioden gennem læsning af Johannes V Jensen.
Fremtidsoptimisme og den moderne verdens muligheder, som det ses i uddrag af "Den gotiske renaissance". Udblik til Himmerlandsfortællingerne, skriftlig analyseopgave om "Bo'l".
Arbejde med ekspressionisme i digte af Bønnelycke, Tom Kristensen og Broby Johansen.
Elevoplæg om forfattere og lyriske tekster fra 2. verdenskrig

Omfang ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Eksistentialisme og modernisme

Eksistentialismen - en videreførelse af Kierkegaards tænkning
Forholder sig i efterkrigstiden til tanker om: skyld, valg og "at blive sig selv"
Martin A. Hansen og Karen Blixen

Modernisme med Peter Seeberg
og med Klaus Rifbjerg konfrontationsmodernistiske tekster

Omfang ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Borgerligt tusmørke

Borgerligt Tusmørke af Simon Fruelund (2006) Værklæsning

Fokus på værkets genre, minimalisme og samfundsskildring
Arbejde med skriftlighed.

Skriveøvelse, hvor eleverne kopierer stilen i værket.

Omfang: 103 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Overblik, repetition og metode

Øvelser for at fremme litteraturhistorisk forståelse
Repetition af udvalgt stof
Overblik over danskfaglige metoder

Omfang af nyt stof ca. 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer