Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Karina Elbrønd Boel Guldmann, Miriam Birgit Haunstrup
|
Hold
|
22-v-DA (22-v-DA, 22-v-DA, 22-v-DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sagatiden og Ravnkel Frøjgodes saga
Om den tidligste litteratur i Norden
Sagatiden - en overgangstid, fra vikingetid til middelalder, fra asatro til kristendom.
Fokus på datidens normer og værdier - udblik til vore dages normer og opfattelse af skam.
Værklæsning
Omfang ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Folkeviser
Folkevisernes tilblivelse, anvendelse og forskellige genrer.
Genrens formelsprog
Udblik til rap og dennes sprogbrug
Skriftlig analyseopgave tilknyttet forløbet
Tekster i alt ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO (1800-tallet)
Forløbet er afviklet af vikar
Perioden for forløbet er slutningen af 1800-tallet, fokus er forandringer i samfundet og i litteraturen.
Uddrag af "Hovedstrømninger" Georg Brandes (1871)
Danske malerier fra Det moderne gennembrud
"Fattigliv", Herman Bang 1880
"Lønningsdag", Martin Andersen Nexø, 1900
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sproghandlinger
Arbejde med sproghandlingstyper i såvel det mundtlige som det skriftlige sprog.
Emner og begreber som egotilstande, transaktionsanalyse, underbestemt, facework, gambitter og turtagning er behandlet.
Inddragelse af begreberne i analyse af skønlitterære tekster
Omfang ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Autofiktion - (selvlæst værk tilknyttet forløbet)
Introduktion til genren og begreber knyttet hertil.
Arbejde med fiktions- og faktakoder og med genrebrud
Eleverne valgte et af følgende autofiktive værker:
Brun mands byrde, Hassan Preisler (2013), HUN ER VRED, Maja Lee Langvad (2014), Gramhavet, Erling Jepsen (2016), Hvis der skulle komme et menneske forbi, Thomas Korsgaard (2017), Superskurk Anna Juul (2023)
Skriftlig opgave om værket
Eleverne læser uddrag af forskellige autofiktive værker, ser klip fra forskellige performances og interviews, desuden læser de anmeldelser og andre epitekster
Omfang ca. 40 sider plus elevens selvvalgte værk
Estimeret 40 sider foruden det selvvalgte autofiktive værk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Det moderne gennembrud og skriftlig analyse
Forløbet fokuserer på J. P. Jacobsen og naturalismen og bygger videre på den del af DHO-forløbet, der handlede om Det moderne gennembrud, Samtidig har holdet trænet skrivning af den analyserende artikel i forløbet
Omfang ca. 24 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Argumentation og retorik
Bygger videre på argumentationsforløb i grundforløbet.
Arbejde med Toulmins model med påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkører, rygdækning og gendrivelse. Derudover se på argumenttyper, ordvalgsargumenter, argumentationskneb og fejlslutninger.
I den forbindelse arbejdede eleverne med et borgerforslag, som de skulle argumentere imod.
Derefter arbejde med retorik og retoriske virkemidler på skrift og mundtligt i bl.a. taler. Her også arbejde med det ekstraverbale og det nonverbale. Eleverne trænede retorik gennem oplæsningsøvelser.
Forløbet blev afrundet med pitch-træning, der indgik i et innovationsprojekt for flere klasser fra byens ungdomsuddannelser. Dansk samarbejdede her med de naturvidenskabelige fag. Eleverne skulle afslutningsvist pitche deres ideer for repræsentanter fra byens erhvervsliv.
Omfang ca. 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Holberg og oplysningstiden (Erasmus værk)
Oplysningstidens karakteristika og Holberg som dansk repræsentant.
Arbejde med komedien "Erasmus Montanus" (værk) og udblik til andre karakterkomedier.
Elevernes egne dramatiseringer af scener fra komedien.
Arbejde med sproglige iagttagelser
Se uddrag af Kaspar Rostrups filmatisering fra 1973.
Se "Hvor kragerne vender", film af Lisa Jespersen fra 2020, som perspektivering
En debatterende artikel om ældre litteratur er knyttet til forløbet
Tekster i alt ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Dokumentargenren
Arbejde med dokumentargenren og dens undergenrer herunder fakta- og fiktionskoder. Bruge begreber for de filmiske virkemidler og øvelser i at anvende dem og spotte deres virkning i konteksten.
I forløbet har der været individuelle øvelser, gruppearbejde, matrixarbejde og fremlæggelser.
"Victors hellige krig" er værklæsning. Dokumentaren har været suppleret af et uddrag af bogen "Victors valg. En mors beretning" af Lone Kristensen.
Desuden er der knyttet skriftligt arbejde til forløbet.
"Rejsen på ophavet", Max Kestner (2004)
"Victors hellige krig", tilrettelægger Kaare Gotfredsen og Peter Eggert Vesterlund (2016)
Estimeret omfang 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Romantikken
Romantikken og dens understrømninger - universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, poetisk realisme, biedermeier og romantisme.
Fokus på den lyriske genre. Arbejde med billedsprog.
Undersøgelse af, hvad det betyder, at en tekst får melodi og bliver til en sang. Melodien skaber en særlig stemning og sange og salmer bliver til brugskunst.
Udblik til nutidig hyldest til naturen og det danske. Inddragelse af musikvideo. Elevernes bud på indholdet i en nationalsang anno 2024
Omfang ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Skriftlighed - fokus på eksamensgenrer
Skrivning - arbejde med, hvordan en tekst bliver fængende, faglig og sproglig præcis.
De tre eksamensgenrer: Den analyserende, den diskuterende og den reflekterende artikel
Læsning af tidligere eksamensbesvarelser af den reflekterende artikel. Drøftelse ud fra de fire bedømmelseskriterier og bedømmelse af besvarelserne.
Arbejde med skriftlig fremstilling, herunder kommatering.
Eleverne skriver selv en reflekterende artikel
Omfang ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Nyheder
Om forskellige kommunikationskulturer
Kort om avisernes historie
Avisens genrer - hvordan definerer man en nyhed
Nyhedskriterierne
Vinkling, typer af kilder
Nyheder på tv og nettet.
Fake News
Analyse af udvalgt TV-avisen
Udarbejdelse af eget nyhedsindslag og skriftlig refleksion over samme.
Omfang ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Sprogforløb m norske og svenske tekster
Sproghistorisk vue
Sproglige forskelle og ligheder ml dansk, norsk og svensk
Sætningskonstruktion, lyde - udtale, ordvalg, retstavning, falske venner, sproget som identitetsmarkør. Bokmål versus nynorsk.
Barnesyn i Bjørnstjerne Bjørnsons tekst og i Astrid Lindgrens Pippi
Ungdomsliv viser sig i tv-serien SKAM
Drøftelse af om engelsk har overtaget som kommunikationssprog i Norden, eller om vi kan lytte os ind på nabosprogene
Besøg af vores svenske pedel
Omfang ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Lyrik fra mellemkrigstid og 2. verdenskrig
Optakt til perioden gennem læsning af Johannes V Jensen.
Fremtidsoptimisme og den moderne verdens muligheder, som det ses i uddrag af "Den gotiske renaissance". Udblik til Himmerlandsfortællingerne, skriftlig analyseopgave om "Bo'l".
Arbejde med ekspressionisme i digte af Bønnelycke, Tom Kristensen og Broby Johansen.
Elevoplæg om forfattere og lyriske tekster fra 2. verdenskrig
Omfang ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Eksistentialisme og modernisme
Eksistentialismen - en videreførelse af Kierkegaards tænkning
Forholder sig i efterkrigstiden til tanker om: skyld, valg og "at blive sig selv"
Martin A. Hansen og Karen Blixen
Modernisme med Peter Seeberg
og med Klaus Rifbjerg konfrontationsmodernistiske tekster
Omfang ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Borgerligt tusmørke
Borgerligt Tusmørke af Simon Fruelund (2006) Værklæsning
Fokus på værkets genre, minimalisme og samfundsskildring
Arbejde med skriftlighed.
Skriveøvelse, hvor eleverne kopierer stilen i værket.
Omfang: 103 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Overblik, repetition og metode
Øvelser for at fremme litteraturhistorisk forståelse
Repetition af udvalgt stof
Overblik over danskfaglige metoder
Omfang af nyt stof ca. 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51464459693",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51464459693",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51464459693"
}