Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Marlene Nisgaard Ollivier
|
Hold
|
22-x-DA (22-x-DA, 22-x-DA, 22-x-DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb i dansk
Grundforløbet i dansk forløber fra 10.08.22 - 04.11.22.
I grundforløbet i dansk arbejdes med 3 mindre forløb:
1. Indføring i grundlæggende begreber til analyse af fiktion:
Thomas Korsgaard: "Diskretionslinjen" (2019)
Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2017) (uddrag)
Jan Sonnergaard: "Reprise på Krogs Fisserestaurant" (2000)
Naja Maria Aidt: "Slik" (2006)
Stig Dagerman: "At slå et barn ihjel" (1955)
https://www.youtube.com/watch?v=B75F1vo5864
Faglige begreber i forløbet om litteraturanalyse:
Miljøkarakteristik (Håndbog til dansk, s. 42-43)
Personkarakteristik (Håndbog til dansk, s. 44-45)
Komposition (Håndbog til dansk, s. 47-49)
Fortæller (Håndbog til dansk, s. 54-59)
Fremstillingsformer (Håndbog til dansk, s. 61-62)
2. Skriftlighedsforløb:
Appelformer (Håndbog til dansk, s. 154 -156)
Toulmins argumentationsmodel (Håndbog til dansk, s. 157-159)
Desuden indføring i, hvad det vil sige at redegøre og debattere.
"Hæv afgifterne på alkohol, og lav fælles regler om, hvornår de unge må drikke", 30. juli 2019, Information.
3. Medieforløb:
Ciceros pentagram (gymdansk.dk)
Filmiske virkemidler (gymdansk.dk)
- Man kan da aldrig få for meget pølse!?! (Kræftens Bekæmpelse, 2019) https://www.youtube.com/watch?v=HEP3jURCXnI
- Nødhjælp kan se ud på mange måder (Folkekirkens Nødhjælp, 2018) https://www.youtube.com/watch?v=WvqUCO_OFVU
Omfang: ca. 45 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kommunikationsanalyse (sprog)
Forløbet om kommunikationsanalyse er et sprogligt forløb.
Der er fokus på kommunikationssituationen, hvordan taleturen forløber, brugen af sproghandlinger, facework og hvordan samarbejds- og høflighedsprincipperne tages i brug i dialogen.
I forløbet analyseres dialoger af forskellig slags i forskellige teksttyper, og hvad dialogen kan vise om forholdet mellem de talende.
Centrale begreber i forløbet: https://quizlet.com/dk/756839496/kommunikationsanalyse-flash-cards/
Kernestof:
- Helle Helle: "En stof for lidt" (Rester, 1996).
- Helle Helle: "Søndag 15:10" (Rester, 1996).
- "Hele Danmarks Ghita". Portrætinterview (2019) [00:00 - 08:13] (Radio24syv). (Podcast).
- "Overvægtig". Generation SoMe (DR3): https://www.youtube.com/watch?v=BcBH2XirN5U
- "Anne-Grethe Bjarup Riis i Go' Morgen Danmark": https://www.youtube.com/watch?v=rU1_AaC-EiA
- "Elitedateren". Generation SoMe (DR3): https://www.youtube.com/watch?v=guI4Fgbu47c
- "Landmand søger kærlighed" Kærlighed på savannen (TV2) (uddrag)
- "Jeg er bare den logerende" (kortfilm) (Avisen i undervisningen):
https://www.youtube.com/watch?v=HrHrtqd5dsg
Supplerende stof:
- Filmatiseringen af "En stol for lidt": https://www.youtube.com/watch?v=UJoNuNtRCzE
- "Løkke forklarer regeringens skattepolitik": https://www.youtube.com/watch?v=oJBr-lp8iao
- "Kærlighedens smerte" (1992) (uddrag)
- Trump vs. Biden: https://www.youtube.com/watch?v=9kK9UU3dTo8
-"Alene sammen" (TV2) (uddrag)
- Debattråde fra Facebook Kolding (22. marts 2021) (facework)
Sekundær litteratur:
"Håndbog til dansk" (2017) s. 176 - 177
"Håndbog til dansk" (2017) s. 151 - 152
"Håndbog til dansk" (2017) s. 177 - 178
"Håndbog til dansk" (2017), s. 179 - 183
"Håndbog til dansk" (2017), s. 184 - 188
"Håndbog til dansk" (2017), s. 188 - 191
"Håndbog til dansk" (2017), s. 194 - 195
Antal sider i forløbet: ca. 50 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kampagnefilm og filmiske virkemidler
Forløbet omhandler analyse og fortolkning af diverse reklame- og kampagnefilm.
Vi fokuser er bl.a. på kommunikationssituationen, typen af kampagnefilm, filmiske virkemidler og fremdriftsmidler.
Desuden har klassen udarbejdet en plan for den mest virkningsfulde kampagne- eller reklamefilm og dermed taget stilling til bl.a. type, kommunikationssituationen, filmiske virkemidler, dramaturgi og fremdriftsmidler.
Kernestof:
Reklame- og kampagnefilm:
- Brug 2 sek. mere: https://www.youtube.com/watch?v=vrN2NkEsVoo
- Hjelm har alle dage været en god idé:
https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc
- Nederen forældre - Filips far: https://www.youtube.com/watch?v=vosH4sRJgQA
- En ged i nye klæder - Giv en julesweater til én, du holder af! https://www.youtube.com/watch?v=8lXV9WMfsJo
- SAS - What is truly Scandinavian? (uncensored, original with subtitles): https://www.youtube.com/watch?v=wY8uajAm9N8
Desuden:
- Gå nu hjem – Jeg-synes-vi-skal-gå-hjem-nu-Styrelsen: https://www.youtube.com/watch?v=QEVcWZWsBW0
- Landbrug & Fødevarer - Der er et yndigt land: https://www.youtube.com/watch?v=g1_2YaMikUk
- Solarium og modermærkekræft: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=TlBFWSjGHDw
- Budweiser: Super Bowl XLVIII Puppy Love #BudEpicAds - YouTube
- Act Now - YouTube
- Kvik Frikadelletest Dansk - YouTube : https://www.youtube.com/watch?v=0yxIa5gzbxI
Baggrundsviden om forløbet stammer fra:
"Textur" (Systime) og "Håndbog til dansk"
("Håndbog til dansk", s. 261 - 262)
("Håndbog til dansk", s. 258)
("Håndbog til dansk", s. 254 - 261)
("Håndbog til dansk", s. 256 - 257)
"(Håndbog til dansk", s. 316 - 322)
AIDA-modellen: Opmærksomhed, interesse, ønske, handling.
Video om AIDA-modellen: https://www.youtube.com/watch?v=MrBKo0NeO_s
Antal sider i alt: ca. 40
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Argumentation (sprog)
I starten af forløbet arbejdes med den analyserende artikel som genre.
Forløbet er et sprogforløb, der tager fokus på at undersøge forskellige former for argumentation.
Der tages udgangspunkt i Toulmins argumentationsmodel, desuden arbejdes der med argumenttyper og argumentkneb samt de retoriske appelformer.
På klassens afholdes en gruppedebat med inddrages af forløbets begreber.
Kernestof:
Appelformer:
- Allan Randrup, dansk professor i eksperimentel virologi ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet: https://nyheder.tv2.dk/2021-12-13-allan-randrup-kritiserer-myndighedernes-vaccinekommunikation
- Poul Krebs: "Sådan nogen som os" (1995, uddrag)
- Hanne Kathrine Krogsturp: "Evalueringsmodeller" (2016, uddrag)
- Rikke Hauges Facebookprofil: ”Åbent brev til Stats- og Sundhedsministeren” (20/2, 2021).
- Mette Frederiksen: "Tale ved pressemøde om mulig genåbning af Danmark 2020" (uddrag)
Argumentation:
- Argumentation i reklamebilleder.
- Date min værste side, afsnit 5, (20.05-24.20)
https://www.dr.dk/drtv/se/date-min-vaerste-side_105917
- Anne Grethe Bjarup Riis i Go’ Morgen Danmark: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=anne+grethe+bjarup+riis+pinlige+optr%C3%A6den+i+go+morgen#fpstate=ive&vld=cid:f385e876,vid:rU1_AaC-EiA,st:0
- Facebook-debat om abort (september, 2024)
- Eva Agnete Selsing: ”Der skal vi ikke bo”.
- Helle Osther Friedrichsen: ”Eva Agnete Selsing, bliv væk”!
Forløbets begreber: "Håndbog til dansk" (Systime)
Argumentation, begreber: https://quizlet.com/dk/610258280/argumentation-flash-cards/?funnelUUID=9cbe7830-4b17-49b8-99e7-9d0a6410927a
Argumenttyper og argumentkneb: https://quizlet.com/dk/524426931/argumenttyper-og-argumentkneb-flash-cards/
Omfang: ca. 60
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Barok og oplysning (værk 2: Drama)
Der arbejdes i forløbet med den ældre litteratur fra barokken og oplysningstiden.
Kernestof:
Barokken:
Thomas Kingo:
-”Keed af verden, kier ad himlen” (1681)
-Thomas Kingo: “Sølv-bjerget ved Kongsberg” (1685)
Oplysningstiden:
-Immanuel Kant: ”Hvad er oplysning” (uddrag)
-Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (1723) (værk)
-Perspektivering: Hvor kragerne vender (2020)
Omfang: ca. 90 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Romantik og romantisme
I forløbet arbejdes med romantikken generelt og de understrømninger, der indgår i romantikken (periodelæsning).
Romantikken generelt: https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM&t=2s
Kernestof:
Universalromantik:
Universalromantik: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc&t=1s
H. C. Andersen: ”Klokken” (1845)
Nyplatonisme:
Nyplatonisme: https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc&t=10s
Schack von Staffeldt
”Indvielsen” (1804)
Nationalromantik:
Nationalromantik: https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0
- J.F.S. Grundtvig: ”Danmarks trøst” (1820)
- Adam Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land” (1819)
- Adam Oehlenschläger: ”Hjemvee” (1806)
Biedermeier:
- Christian Winter: ”Flugten til Amerika” (1835)
Poetisk realisme:
- Steen Steensen Blicher:: ”Præludium” (Trækfuglene) (1838)
- H.C. Andersen: ”Den lille pige med svovlstikkerne” (1845)
(uddrag)
Romantisme:
Romantisme: https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs
- Emil Aarestrup: ”I en landsbykirke” (1838)
- Emil Aarestrup: ”På sneen” (1838)
Supplerende materiale:
Paralleltekster til universalromantikken:
- Uddrag fra filmen, "Avatar" (AVATAR - Evening Falls by ENYA)
- Pocahantas: "Vindens farver"
Paralleltekst til nyplatonismen:
- Uddrag fra "The Matrix"
Omfang: ca. 60 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Nyhedsformidling i trykte medier
Der er primært fokus på nyhedsformidling i trykte medier.
Der arbejdes bl.a. med avistyper, genrer, nyhedskriterier, komposition, kildebrug, sprog og vinkling.
Forløbets faglige begreber kommer fra "Håndbog til dansk".
Kernestof:
Forsider fra den 24.02.24 fra følgende aviser:
Berlingske Tidende
Politikken
Kristeligt Dagblad
Jyllands-Posten
Avisen Danmark
Børsen
Jydske Vestkysten
Infomation
"Brand i rækkehus: Naboer evakueret og en person kørt på hospitalet"
(05 apr. 2021)
"Forbyd omskæring fra otte dage efter fødslen"
5. april 2021 Berlingske
"Krigsherrernes hestekræfter", 26. marts 2021 Weekendavisen
"Regering i flyverskjul", 12. marts 2024 Politiken
"VIRUSPATRULJEN": Corona by Night, 20. marts 2020 Weekendavisen (Fortællende journalistik)
Medieprojekt i grupper:
Sammenligning af dækningen af branden (17.04.24) på børsen: forside + artikel i følgende aviser (gruppeprojekt).
Jyllands-Posten
Politiken
Jydske Vestkysten
Ekstra Bladet
Berlingske
Omfang: ca.40 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Dokumentaranalyse (værk 3. dokumentar)
Der er i forløbet fokus på, hvad en dokumentar er, hvordan der bruges fakta og fiktion i dokumentarer, de filmiske virkemidler en dokumentar betjener sig af, dens fremdriftsmidler og dramaturgi samt dens vinkling - instruktørens betoninger og valg.
Forløbets fagbegreber kommer fra "Håndbog til dansk".
Dokumentarfilmtyper: https://quizlet.com/610237649/dokumentarfilmtyper-flash-cards/?funnelUUID=35a50f58-a406-431f-8d78-500b11a8157b
Kernestof:
Fakta og fiktion:
- Søren Ryge: Far, mor og børn: Sæson 1 – Far, mor og børn (1) | DRTV
- Dokumentar: Daniel Denciks: “Ekspeditionen til verdens ende (uddrag)” (2013)
Analyser af anslag til dokumentarer:
-Prinsesser fra blokken
-På røven i Nakskov
-Rasmus Paludan – højrenationalist i børnehøjde
-Moskeerne bag sløret
-Jada – lillebitte kæmpestor
-7 år med Lukas Graham
Dokumentarer (uddrag):
Blue Planet. Coral Reef fish danger (BBC)
https://www.youtube.com/watch?v=cbN161yBBGA
Historier fra en politistation
”Damen med minkpelsen” (uddrag)
Fahrenheit 9/11 (Michael Moore) (uddrag)
De fem benspænd (uddrag)
Mirror
Blekingegadebanden (uddrag)
Medieværk: Moskeernes bag sløret (dybdeborende dokumentar).
Sekundær litteratur: "Håndbog til dansk"
Omfang: ca. 40 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kvinder og kønsroller gennem tiden (værk 4: Drama)
Forløbet undersøger kvinde- og manderoller med udgangspunkt i det moderne gennembrud og sædelighedsfejden. Forløbet undersøger ét af de tre K'er (klasse, kirke, køn): køn og de periodens ulige kønsroller. Der trækkes tråde til nyere fremstillinger af uligheder mellem kønnene.
Kernestof:
Amalie Skram:
-”Forraadt” (1892) (uddrag)
- Henrik Ibsen: ”Et dukkehjem” (drama) (værk)
- Remedieringer af Et dukkehjem:
Et dukkehjem - Filmmagasinet Ekko: https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/et-dukkehjem/
- Nora: a short film responding to Henrik Ibsen's A Doll's House: https://www.youtube.com/watch?v=8CY8s2MqPyM
- Merete Pryds Helle: Nora (2019) (uddrag)
- Mette Moestrup: Min kittel er for kort (2012)
Omfang: 180 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51464466971",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51464466971",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51464466971"
}