Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Charlotte Haugaard Pedersen, Hanne Fogh
|
Hold
|
22-c-EN (22-c-EN, 22-c-EN, 22-c-EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Social media - growing up online
Forløbet har fokus på sociale medier og den rolle de spiller i elevernes eget liv.
Faglige mål:
forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en nuanceret, sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling af alment kendte og faglige emner på et flydende og hovedsageligt korrekt engelsk
– gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
Tekster:
Noah (short film) https://vimeo.com/65935223
Lisa Mrock, The LIfespan of the 21st century crush
Aspirational (short film) https://vimeo.com/106807552
Jenna Wortham, My Selfie, Myself (article) http://www.nytimes.com/2013/10/20/sunday-review/my-selfie-myself.html
Black Mirror, season 3 episode 1: Nosedive (TV series)
Dave Eggers, The Circle (excerpt of novel) 2013
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
22-c EN opg. 1
|
01-12-2022
|
En julehistorie
|
19-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dark Tales
Hjælpemidler (gælder alle forløb):
Ordbog: Eleverne har via skolen adgang til Ordbogen.com.
Grammatik: English Grammar Guide og mulighed for via Unilogin at tilgå online grammatik: Minlæring.dk
Vi har også anvendt Oxford Advanced Learners' Dictionary (OALD) online til ordopslag.
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige fiktionstekster under rammen Dark Tales. Vi har talt om, hvordan billedkunst og litteratur på hver sin måde kan formidle det samme budskab ved at sammenligne Michael Kviums European Experimental Painting og En køkkenscene med Carvers novelle Popular Mechanics og Kings The Boogeyman. Eleverne har lavet internetsøgning på et site om Jack the Ripper, og vi har i den forbindelse sammenlignet virkelighedens White Chapel med fremstillingen i filmen From Hell. Og vi har anvendt litteraturkritiske begreber fra Mette Weisbergs bog om Stephen King, bl.a. Terror, Horror og The gross out på King-noveller. Overordnet set har forløbet haft fokus på tekstanalyse og indlæring af tekstanalytiske begreber.
Ca. 34 sider + 1 film
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Carver, Raymond: Popular Mechanics in Carver: What WeTalk About When We Talk About Love, Random, 1989.
-
Hughes, A. (dir.): From Hell, 2001.
-
Engelsk grammar guide; sider: 9-16
-
Man Who Loved Flowers, The.pdf
-
King, Stephen: The Man Who Loved Flowers in Alsing-Børgesen et al.: The Lift, Gyldendal, 1993.; sider: 175-180
-
American Psycho.pdf
-
Ellis, Bret Easton: American Psycho, 1991; sider: 221-237
-
King, Stephen: The Boogeyman (1973) i Weisberg, M.: Stephen King's American Nightmare, Forlaget LEE, 1991.; sider: 34-44
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fantasy - EKSAMEN
Forløb om fantasy, hvor vi først arbejder med nogle af de begreber og værktøjer, som findes indenfor denne genre. Som teoretisk fundament har vi her anvendt kapitlet Entering Worlds of Fantasy fra Worlds of Fantasy af Anne Mette Finderup og Agnete Fog. Vi læser forskellige fantasytekster, herunder værket Harry Potter and the Philosopher's Stone.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Finderup, A. M. et al.: Worlds of Fantasy, Systime 2005; sider: 10-12
-
Benioff, D. et al. (cre.): Game of Thrones: S1, E1 "Winter Is Coming", HBO, 2011.
-
Rowling, J. K.: Harry Potter and the Philosopher's Stone (1997), Bloomsbury, 2000; sider: 7-223
-
Engelsk grammar guide; sider: 61-63
-
Cunningham, James: The Dragon's Scale, 2016 fra https://vimeo.com/208408397
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
East Is East - EKSAMEN
Forløb om britisk kolonisering, hvor vi begynder med Early Encounters mellem de såkaldt civiliserede og 'the savage', som vi møder ham i skikkelse af f.eks. Caleban og Friday. Herefter ser vi på Encounters Abroad og studerer imperialisme ud fra Kiplings 'White Man's Burden'. Dernæst læser vi Encounters at Home, hvor vi beskæftiger os med immigranter og deres efterkommere i Storbritannien i et nutidigt perpektiv, hvor særligt begreber som assimilation, integration, multi-culturalism og split identity er i spil. Til sidst ser vi på engelsk som et lingua franca.
Ca. 43 sider + 1 spillefilm
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Tin Man.pdf
-
Defoe, Daniel: The Life and Adventures of Robinson Crusoe; sider: 213-222
-
Engelsk grammar guide; sider: 14-21, 64-65
-
Frears, S. (dir.): Victoria and Abdul, 2017
-
Kipling, R.: The White Man's Burden (1899) i Finderup, A. M. et al. (eds.): Worlds of English, Systime, 2010.; sider: 35-36
-
Censor retteark stx A
-
Tin Man sætninger.docx
-
Titel
-
Cloake, J. A. et al.: Multicultural Britain, Oxford UP, 2001; sider: 42-45
-
O'Donnell, D. (dir.): East Is East, Assassin Films, 1999.
-
How has colonialism affected British culture.pdf
-
Levy, Andrea: This Is My England (2000) in Daugaard, A. et al.: Angles, Gyldendal, 2014.; sider: 209-216
-
Østergaard, T.: The English Handbook, Systime, 2017
-
Steinbeck, John: Of Mice and Men (1937), Penguin Books, 1994.; sider: 3-65
-
What Is the American Dream?
-
Barone, A.: What Is the American Dream? Examples and How to Measure It, Investopedia.com, 28/3 2023
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stilistik
Kort forløb om stilistik som optakt til, at eleverne skal i gang med at skrive det stilistiske afsnit i deres essays. I foråret i 2.g har vi også haft et par moduler, hvor vi har genopfrisket, hvad der er godt at fokusere på.
Ca. 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hip Hop
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
FF-3 Innovation - Remediering af rap
De sidste timer inden jul har eleverne fællesfagligt forløb 3 i idræt og engelsk: Innovation. Forløbets emne: Re-mediering af rapsange.
Ca. 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
FF-4 Forberedelse til SRO - Normbrud i 60erne
Fællesfagligt forløb med musik og dansk som forberedelse til SROen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Loneliness and Otherness - EKSAMEN
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Steinbeck, John: Of Mice and Men (1937), Penguin Books, 1994.; sider: 10-106
-
What Is the American Dream?
-
Barone, A.: What Is the American Dream? Examples and How to Measure It, Investopedia.com, 28/3 2023
-
Proulx, E. A.: Brokeback Mountain fra Close Range: Wyoming Stories, 1999.; sider: 283-311
-
Østergaard, T.: The English Handbook, Systime, 2017; sider: 86
-
Tornøe, P. et al.: Write On - in English, Gyldendal, 2017; sider: 80-93
-
Stileoplæg 1.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15,35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
We Don't Eat Cats and Dogs
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Stileoplæg 1.docx
-
Tornøe, P. et al.: Write On - in English, Gyldendal, 2017; sider: 88-98
-
Engelsk grammar guide; sider: 18-21, 23-29, 57-60, 70-71
-
The Declaration of Independence For Kids | A Quick Crash Course on the Declaration
-
Obama, B.: A More Perfect Union (2008) in Finderup, A. M. et al: Worlds of English, Systime, 2022 (2. udg.); sider: 199-200
-
Vance, J. D.: Hillbilly Elegy (2016) in Finderup, A. M. et al. (eds.): Worlds of English, Systime, 202?
-
Democrats Vs Republicans | What is the difference between Democrats and Republicans?
-
Yes / No: Democrats and Republicans
-
Donald Trump vs Kamala Harris - Difference and Comparison | Diffen
-
A field guide to Trump’s dangerous rhetoric
-
Freedland, J.: Trump really could be the next president. So it’s time to call his instincts what they are: fascist” (2024), The Guardian, 25 October 2024
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
FF-5 Optakt til SRP - Hamilton
Fællesfagligt forløb i samarbejde med musik og historie. Fokus er på arbejdet med musicalen Hamilton.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Aspects of Love - EKSAMEN
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Madden, John (dir).: Shakespeare in Love, 2008.
-
Tillyard, E. M.: The Elizabethan World Picture: A Study of the Idea of Order in the Age of Shakespeare, Donne and Milton, Vintage, 1959; sider: 25-29
-
The Renaissance: Historical and Social Background fra Delaney et al.: Fields of Vision, Longman, 2007.; sider: 50-53
-
Engelsk grammar guide; sider: 64-75, 77-79, 92-95
-
Shakespeare, W.: Sonnet 130, The Norton Anthology of English Literature: Volume One Seventh Edition (2000)
-
Sonnet 130: My mistress' eyes are nothing like the sun
-
Minlæring
-
The art of the metaphor - Jane Hirshfield
-
fiktion-13381.pdf
-
nonfiction-12132.pdf
-
Act 2, Scene 2
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51464601068",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51464601068",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51464601068"
}