Holdet 22-c-EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Charlotte Haugaard Pedersen, Hanne Fogh
Hold 22-c-EN (22-c-EN, 22-c-EN, 22-c-EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Social media - growing up online
Titel 2 Dark Tales
Titel 3 Fantasy - EKSAMEN
Titel 4 East Is East - EKSAMEN
Titel 5 Stilistik
Titel 6 Hip Hop
Titel 7 FF-3 Innovation - Remediering af rap
Titel 8 FF-4 Forberedelse til SRO - Normbrud i 60erne
Titel 9 Loneliness and Otherness - EKSAMEN
Titel 10 We Don't Eat Cats and Dogs
Titel 11 FF-5 Optakt til SRP - Hamilton
Titel 12 Aspects of Love - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Social media - growing up online

Forløbet har fokus på sociale medier og den rolle de spiller i elevernes eget liv.
Faglige mål:
forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en nuanceret, sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling af alment kendte og faglige emner på et flydende og hovedsageligt korrekt engelsk
– gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film

Tekster:
Noah (short film) https://vimeo.com/65935223
Lisa Mrock, The LIfespan of the 21st century crush
Aspirational (short film) https://vimeo.com/106807552
Jenna Wortham, My Selfie, Myself (article) http://www.nytimes.com/2013/10/20/sunday-review/my-selfie-myself.html
Black Mirror, season 3 episode 1: Nosedive (TV series)
Dave Eggers, The Circle (excerpt of novel) 2013
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
22-c EN opg. 1 01-12-2022
En julehistorie 19-12-2022
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dark Tales

Hjælpemidler (gælder alle forløb):
Ordbog: Eleverne har via skolen adgang til Ordbogen.com.
Grammatik: English Grammar Guide og mulighed for via Unilogin at tilgå online grammatik: Minlæring.dk
Vi har også anvendt Oxford Advanced Learners' Dictionary (OALD) online til ordopslag.


I dette forløb har vi arbejdet med forskellige fiktionstekster under rammen Dark Tales. Vi har talt om, hvordan billedkunst og litteratur på hver sin måde kan formidle det samme budskab ved at sammenligne Michael Kviums European Experimental Painting og En køkkenscene med Carvers novelle Popular Mechanics og Kings The Boogeyman. Eleverne har lavet internetsøgning på et site om Jack the Ripper, og vi har i den forbindelse sammenlignet virkelighedens White Chapel med fremstillingen i filmen From Hell. Og vi har anvendt litteraturkritiske begreber fra Mette Weisbergs bog om Stephen King, bl.a. Terror, Horror og The gross out på King-noveller. Overordnet set har forløbet haft fokus på tekstanalyse og indlæring af tekstanalytiske begreber.

Ca. 34 sider + 1 film
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fantasy - EKSAMEN

Forløb om fantasy, hvor vi først arbejder med nogle af de begreber og værktøjer, som findes indenfor denne genre. Som teoretisk fundament har vi her anvendt kapitlet Entering Worlds of Fantasy fra Worlds of Fantasy af Anne Mette Finderup og Agnete Fog. Vi læser forskellige fantasytekster, herunder værket Harry Potter and the Philosopher's Stone.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 East Is East - EKSAMEN

Forløb om britisk kolonisering, hvor vi begynder med Early Encounters mellem de såkaldt civiliserede og 'the savage', som vi møder ham i skikkelse af f.eks. Caleban og Friday. Herefter ser vi på Encounters Abroad og studerer imperialisme ud fra Kiplings 'White Man's Burden'. Dernæst læser vi Encounters at Home, hvor vi beskæftiger os med immigranter og deres efterkommere i Storbritannien i et nutidigt perpektiv, hvor særligt begreber som assimilation, integration, multi-culturalism og split identity er i spil. Til sidst ser vi på engelsk som et lingua franca.

Ca. 43 sider + 1 spillefilm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Stilistik

Kort forløb om stilistik som optakt til, at eleverne skal i gang med at skrive det stilistiske afsnit i deres essays. I foråret i 2.g har vi også haft et par moduler, hvor vi har genopfrisket, hvad der er godt at fokusere på.

Ca. 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hip Hop

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 FF-3 Innovation - Remediering af rap

De sidste timer inden jul har eleverne fællesfagligt forløb 3 i idræt og engelsk: Innovation. Forløbets emne: Re-mediering af rapsange.

Ca. 5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 FF-4 Forberedelse til SRO - Normbrud i 60erne

Fællesfagligt forløb med musik og dansk som forberedelse til SROen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 FF-5 Optakt til SRP - Hamilton

Fællesfagligt forløb i samarbejde med musik og historie. Fokus er på arbejdet med musicalen Hamilton.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer