Holdet 22-e-EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Charlotte Haugaard Pedersen, Isabel Ravn Nielsen, Jens Christian Jensen
Hold 22-e-EN (22-e-EN, 22-e-EN, 22-e-EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The American Midterm Election
Titel 2 Dark Tales
Titel 3 India (EKSAMEN)
Titel 4 Crime in Fiction
Titel 5 The English and the World (EKSAMEN)
Titel 6 The Apocalypse and The Road (EKSAMEN)
Titel 7 Post-Racist America? (EKSAMEN)
Titel 8 Skriftlighedsforløb
Titel 9 Traveling Outsiders
Titel 10 Election Year
Titel 11 Love in Shakespeare's Time (EKSAMEN)
Titel 12 English Lingua Franca (EKSAMEN)
Titel 13 Forløb#8
Titel 14 American Literature: Of Mice and Men

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The American Midterm Election

Kort forløb sammen med samfundsfag i ugerne op til og umiddelbart efter det amerikanske midtvejsvalg. Eleverne laver mundtlige fremlæggelser om forskellige kampagnevideoer og politikerne bag. Forløbets fokus er at introducere eleverne til studieretningen Samfundsfag A og Engelsk A via et højaktuelt emne.

Ca. 5 sider + kampagnefilm a 2-3 minutters varighed.


Faglige mål:
- gøre rede for indhold og synspunkter i engelsksporgede tekster (forskellige kampagnefilm)
- udtrykke sig forholdsvis flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dark Tales

Hjælpemidler (gælder alle forløb):
Ordbog: Eleverne har via skolen adgang til Ordbogen.com.
Grammatik: English Grammar Guide og mulighed for via Unilogin at tilgå online grammatik: Minlæring.dk
Vi har også anvendt Oxford Advanced Learners' Dictionary (OALD) online til ordopslag.

I dette forløb har vi arbejdet med forskellige fiktionstekster under rammen Dark Tales. Vi har talt om, hvordan billedkunst og litteratur på hver sin måde kan formidle det samme budskab ved at sammenligne Michael Kviums European Experimental Painting med Carvers novelle Popular Mechanics. Eleverne har lavet internetsøgning på et site om Jack the Ripper, og vi har i den forbindelse sammenlignet virkelighedens White Chapel med fremstillingen i filmen From Hell. Og vi har anvendt litteraturkritiske begreber fra Mette Weisbergs bog om Stephen King, bl.a. Terror, Horror og The gross out på King-noveller. Endelig har vi talt 'satire' og 'hyperbole' i forbindelse med McGough-digtet The Lesson.
Overordnet set har forløbet haft fokus på tekstanalyse og indlæring af tekstanalytiske begreber.

Ca. 35 sider + 1 film


Faglige mål:
- forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
- beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
- give en nuanceret, sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling af alment kendte og faglige emner på et  flydende og hovedsageligt korrekt engelsk
- orientere sig i et større engelsksproget stof (informationssøgning på nettet)
- gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 India (EKSAMEN)

I dette forløb har eleverne lært om et engelsktalende land, der ikke er Storbritannien eller USA. Vi har set på mange aspekter af Indien - deres kultur, deres uafhængighed fra Storbritannien, Kaste-systemet og arrangerede ægteskaber. Vi har også set på det moderne Indien igennem filmen "Slumdog Millionaire" - hvor de også så på filmiske virkemidler.

Bøger:
Arti Kumar & Dorte Bæk-Sørensen: Discovering India - Unity in Diversity, Lindhardt og Ringhof, 2015: s. 9-17, 37-53, 74-76 og 81-82

Jacob Graves Sørensen og Tom Sig Jessen: Indien - Den nye stormagt, Columbus, 2014: s. 191-195

Katrine Brøndsted (Red.): Narrating India, Alt i ord, 2016: s. 26-29 og 244-247

Tekster:
1. "Discovering India - An Introduction" (Discovering India)
2. Jawaharlal Nehru: "A Tryst with Destiny" (1947)
3. "Religion and Castes" (Discovering India)
4. Mulk Raj Anand: "Untouchable" (1935)
5. "Marriage and the Importance of Castes" (Discovering India)
7. Vikram Seth: "A Suitable Boy" (excerpt) (1993)

Film:
Danny Boyle & Loveleen Tandan: "Slumdog Millionaire", Pathé Distributions, 2008

Supplerende:
Eleverne har svaret på arbejdsspørgsmål lavet af mig til uddragene fra "Discovering India".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Crime in Fiction

Formålet med forløbet har været at undervise eleverne i et genreforløb i henhold til læreplanen. Vi har set på, hvad der kendetegner klassiske og moderne krimier, og læst to tekster med henblik på, om de kan genkende genre-trækkene.  
De har også set en film-trailer fra filmen "Murder Mystery", og kort set på filmiske virkemidler, og hvilke træk den har fra krimi-genren.

Materiale:
Gitte Vest Barkholt og Jørgen Døssing: "Crime in Fiction", Systime, 2009. S. 7 - 20 og 47 - 60.

Tekster fra bogen:
Crime in Fiction (Introduction)
Christine Poulson: "Don't You Hate Having Two Heads?"
Lee Child: "Safe Enough"


Supplerende:
Kyle Newacheck: "Murder Mystery (Trailer)", Netflix, 2019, Link: https://www.youtube.com/watch?v=5YEVQDr2f3Q
  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 The English and the World (EKSAMEN)

Forløbets formål er at eleverne får indsigt i engelsk historie, samfund og kultur. Det
særlige fokus har været på Englands historie og forhold til kolonierne og Irland -
både selve Irland og Nordirland. Endvidere har filmen "This Is England" sat fokus på
immigranter i Storbritannien.
Vi har fokuseret på analyse af forskellige medier - skønlitteratur, non-fiction tekster,
sange og film.
Pensum:
1. The English and the World - Introduction.
2. Jomo Kenyatta: The Gentlement of the Jungle (1938)
3. Niall Ferguson: Empire: How Britain Made the Modern World, 2003
4. John Lennon and Yoko Ono: The Luck of the Irish, 1972
5. Bono: In Ireland, Tuesday's Grace, 2010
6. Shane Meadows: This Is England, 2006 (Film)
7. "Being a Youth in Britain isn't so easy these days" from The New York Times, March 20, 2007
Supplerende:
"Test Your Knowledge - What do you know about Britain?" - fra "What's Up Britain?"
- Anders Daugaard og Jonas Andersen : Angles , Gyldendal , 2014: s165-178 og 189-207
- Shane Meadows: This Is England, Warp Films, 2006
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The Apocalypse and The Road (EKSAMEN)

Værklæsningsforløb.
Vi læser romanen The Road af Cormac McCarthy under forløbstitlen "The Apocalypse and The Road". Der er fokus på Apocalypse og Post-apocalypse som genre. Vi beskæftiger os med genretræk, karakterer, sprog og miljø.

Faglige mål, der trænes:
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskusion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion.
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
- læse og forstå komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer.
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode.
- demonstrere viden og fagets identitet og metoder.

Omfang:
The Road af Cormac McCarthy (300 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Post-Racist America? (EKSAMEN)

Vi arbejder forskellige tekster som alle omhandler spørgsmålet "Post-racist America?". Selvom USA idag er et samfund hvor der formelt set er lige rettigheder for alle, sættes der konstant spørgsmål ved netop ligeværdigheden.

DuVernay, Ava: "13th" (2016) (17 ns)
Obama, Barack: "Selma Speech" (2016) (5 ns).
Herd, Denise A.: "Pain of police killings ripples outward to traumatize Black people and communities across US" (2021) (2,5 ns)
Jones, Nikki: "Shante's Story (2010). (4 ns)
N.W.A "Straight Outta Compton" (1988). (5 ns)

Supplerende stof
Ford, Mike. Documentary: "NWA: The Worlds Most Dangerous Group" (2008) from Vh1 (https://www.youtube.com/watch?v=vO8axZ2rDMc) (2 ns)

Faglige mål, der trænes:
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskusion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion.
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
- læse og forstå komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer.
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode.
- demonstrere viden og fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Traveling Outsiders

Værklæsning. Vi læser Of Mice and Men af John Steinbeck. Fokus er på tiden, The Great Depression og The Dust Bowl. Vi taler om centrale temaer og Steinbecks skrivestil.

Novel: Steinbeck, John: Of Mice and Men (1937) 100 ns
Film: Penn, Sean: Into the Wild (2007)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 American Literature: Of Mice and Men

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer