Holdet 22-e-id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Ida Marie Deichmann, Louise Thornhøj Bach, Nicolai Tang Sten
Hold 22-e-id (22-e-id, 22-e-id, 22-e-id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb # 1 Opvarmningsprogrammer
Titel 2 Forløb # 2 Boldbasis
Titel 3 Forløb # 3 Volley
Titel 4 Forløb # 4 Pardans
Titel 5 Forløb # 5 Basket (2 moduler)
Titel 6 Forløb # 6 Atletik
Titel 7 Forløb # 7 Flagfootball
Titel 8 Forløb # 8 Parkour
Titel 9 Forløb # 9 Hiphop
Titel 10 Forløb # 10 Træningsprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb # 1 Opvarmningsprogrammer

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb # 2 Boldbasis

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb # 3 Volley

Faglige mål med forløbet
Praktisk:
• Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde. Dvs. spille bolden over panden og strække armene helt ud mens hænderne går fra ”skål til plade”.
• Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
• Angreb med fokus på to-bens-afsæt og at bolden slås over nettet med en hånd.
• Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
• Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
• Generel evne til at placere sig selv og bolden fornuftigt på banen.
• Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt jf. teori om teamudvikling og roller.

Teoretisk:
• At kunne redegøre for og analysere spillet og holdet med teamudviklingsteori. Særligt fokus på begreberne:
○ Formelle og uformelle roller (på et volleyballhold)
○ Social- og opgavekohæsion
○ Synergieffekt (procesgevinst og procestab)
○ Relationelle færdigheder
○ Målsætning (resultat og proces)
• Evt. analyse af volleyball som spil med udgangspunkt i modellerne: Boldspilsfamilierne og Læringstrinmodellen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb # 4 Pardans

Pardans i engelsk vals og cha cha cha

Engelsk vals:
Disse trin indgå i forløbet (disse trin udgør de tekniske elementer af de faglige mål):
- Grundtrin
- Boks
- Damen under arm turn
- Højre og venstre drejning (boks med kvart drejning)
- Whisk and chasse

Elevernes egne variationer

Cha Cha Cha
- Grundtrin
variationer:
- Dame under arm
- Skulder ved skulder - herren træder foran på 2 og damen træder bagved
- New Yorker/ promenade
- Fence line - hælde vand ud
- Spot turn - begge drejer
- Triple chacha lockstep
- Lockstep side plus triple
Elevernes egne variationer...

Eleverne øver med forskellige dansepartnere i forløbet. Hver stilart slutter med en forløbsprøve, hvor eleverne parvis øver sig på deres egen koreografi med de forskellige variationer og filmer denne.

Faglige mål:

• Beherske grundrytme i engelsk vals og cha-cha-cha
• Beherske kropsudtryk indenfor standardstil og latinamerikansk stil
• Beherske de nævnte variationer/figurer i vals og cha-cha-cha
• Kunne finde takten i forskellige musikstykker indenfor 3/4 og 4/4 musik
• Kunne demonstrere og danse med forskellige fatninger (her tænkes på cha-cha-cha)

Teoretiske fokuspunkter
- Sundhed og Dans
- Musik og Dans
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drejebog til forløb i volleyball 27-10-2023
Forløbsprøve videoer 27-10-2023
Engelsk vals videoer 28-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb # 5 Basket (2 moduler)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb # 6 Atletik

Formål:
At kende til OLs udvikling og historie gennem tiden.
At forstå betydningen af OL gennem tiden.

Praktiske fokuspunkter
Kuglestød:
At kroppen er bagudvendt og foroverbøjet i udgangsposition (lavt tp.). At vægten er på højre ben, kuglen presset mod halsen og albuen løftet 90 grader. At venstre knæ føres frem til højre knæ i første del af bevægelsen og at der laves et aktivt baglæns hink. At kroppen drejes som en skrue fra højt til lavt og hoften presses frem (centralbevægelse), mens vægten flyttes fra højre til venstre ben og albuen holdes bag kuglen i afleveringen. Kuglen afleveres i ca. 40 grader.

Længdespring:
Tempo i tilløbet. At tilløbet passer og at tp sænkes før afsæt. At foden sættes aktivt i planken ved afsæt og at svingbenet løftes samtidig med et godt armtræk. At der kommer højde på springet, og at svævet (hængestil eller løbestil) forbereder til en god landing (fisken eller huglanding).

Sprint:
Løbet - god koordination af arme og ben. At armene bruges aktivt og der løbes med høje knæ (i starten). At der løbes på forfoden. Relativ kort skridtlængde til at starte med (for at kunne genere hastighed). At kunne vedholde hastigheden og at tyngdepunktet holdes foran kroppen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuel 22-e Atletik 07-05-2024
Forløbsprøve Atletik 16-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb # 7 Flagfootball

Emne: Flagfootball
Færdighedsområde: Boldspil

De generelle faglige mål for forløbet:
• Arbejde med fysisk kapacitet samt kendskab til centrale begreber indenfor Flagfootball
• At beherske centrale færdigheder indenfor flagfootball (se specifikke faglige mål).
• Opnå forbedret kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

De specifikke faglige mål for forløbet:
• Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
• Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave og høje bolde
• Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
• Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
• Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige defence-principper
• Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
• Have spilforståelse (overblik) og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook indeholder
Teori:
• Flagfootballs historie s. 685-687
• Regler, ide og organisering s. 687-693

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forløbsprøve flagfootball 12-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb # 8 Parkour

Færdighedsområde: Nye- og klassiske idrætter
Parkour-forløb
I forløbet arbejder vi med kropsbevidsthed.
I forløbet skal I som forløbsprøve sammensætte nogle af den indlærte bevægelser, så der skabes et flow og øvelserne udføres med præcision.
I forløbet indgår følgende tekniske færdigheder:

1) Jumps (precision jump, running precision og strides. Cat leap og cat leap op af mur.)
2) Vaults (Safety, lazy, lazy spin, speed, gate og andre eleverne selv vil øve). Eleverne skal kunne mindst to vaults
3) Rails (her bruger vi bomme i gymnastiksalen og udfører herpå nogle af ovenstående vaults samt underbar og cat Crawl.
4) Balance (cat crawl, cat balance på streger, bænke og bom)

Til forløbsprøven er kravet at få vist de indøvede momenter og skabt et flow.

Relevante overvejelser til refleksion: Subkultur, parkourhistorien, uorganiseret idræt - organiseret idræt. Parkour er begge dele. Er blevet anerkendt som en idrætsgren i England i 2017.

Der er læst to artikler som indgår som pensum til eksamen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forløbsprøve Parkour 10-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer