Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Louise Thornhøj Bach
|
Hold
|
22-t-id (22-t-id, 22-t-id, 22-t-id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Opvarmning til musik
VURDERINGEN bliver foretaget med baggrund i arbejdsprocessen, fremvisningen af programmet samt den medfølgende rapport.
Helt konkret vurderes I ud fra jeres evne til at:
• Opnå færdigheder inden for musik og bevægelse. Herunder:
o Hører musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken.
o Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken.
o Finde musik der passer til de planlagte øvelser.
o Kan I udnytte musikkens opbygning i jeres program (takter og sekvenser i musikken)?
• Udvikle kropsbevidsthed. Herunder
o Koordinerer bevægelser og udfører opvarmningsøvelserne teknisk korrekt.
• Udforme og udføre opvarmningsprogrammer. Herunder:
o Demonstrerer forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg.
o Hvordan I er som ”instruktører”?
• Kunne redegøre for relevant fysiologisk viden, dvs. redegøre for opvarmningens formål i jeres aflevering?
• Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold. Det handler om at få det til at fungere i gruppen, så I gør hinanden ”gode” og støtter hinanden.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opvarmningsrapport
|
11-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Badminton
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forløbsprøve badminton
|
27-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Boldbasis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Pardans
Pardans i engelsk vals og cha cha cha
Engelsk vals:
Disse trin indgå i forløbet (disse trin udgør de tekniske elementer af de faglige mål):
- Grundtrin
- Boks
- Damen under arm turn
- Højre og venstre drejning (boks med kvart drejning)
- Whisk and chasse
Elevernes egne variationer
Cha Cha Cha
- Grundtrin
variationer:
- Dame under arm
- Skulder ved skulder - herren træder foran på 2 og damen træder bagved
- New Yorker/ promenade
- Fence line - hælde vand ud
- Spot turn - begge drejer
- Triple chacha lockstep
- Lockstep side plus triple
Elevernes egne variationer...
Eleverne øver med forskellige dansepartnere i forløbet. Hver stilart slutter med en forløbsprøve, hvor eleverne parvis øver sig på deres egen koreografi med de forskellige variationer og filmer denne.
Faglige mål:
• Beherske grundrytme i engelsk vals og cha-cha-cha
• Beherske kropsudtryk indenfor standardstil og latinamerikansk stil
• Beherske de nævnte variationer/figurer i vals og cha-cha-cha
• Kunne finde takten i forskellige musikstykker indenfor 3/4 og 4/4 musik
• Kunne demonstrere og danse med forskellige fatninger (her tænkes på cha-cha-cha)
Teoretiske fokuspunkter
- Sundhed og Dans
- Musik og Dans
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forløbsprøve vals
|
15-09-2023
|
Forløbsprøve cha cha cha
|
10-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Five-a-side
Hvad skal du kunne:
Aflevere teknisk korrekt til medspiller 5-15 meter væk.
Gribe og aflevere bolden i bevægelse og under pres.
Afslutte mod mål – både fra stående, i løb og med hopskud.
Komme hurtigt tilbage i returløbet og være klar i forsvaret.
Kunne ”rykke med bolden” i forsvaret og bakke sine medspillere op
Kunne indgå i samspil med medspillere også under pres og i kamp.
Kunne løbemønstre og timing i det taktiske spil.
Kende de vigtigste regler i Five-a-side håndbold.
Kaosspil og dets elementer
- Temposkift
- Retningsskift
- Kommunikation (verbalt og nonverbalt)
- At kunne bevæge sig hensigtsmæssigt både med og uden bold.
Fysisk kapacitet
Fagligt sprog
Taktiske elementer i en spilsituation
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forløbsprøve Five-a-side
|
06-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
FF3 Fedme i UK
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#6 Volley
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#7 Atletik
Formål:
At kende til OLs udvikling og historie gennem tiden.
At forstå betydningen af OL gennem tiden.
Praktiske fokuspunkter
Kuglestød:
At kroppen er bagudvendt og foroverbøjet i udgangsposition (lavt tp.). At vægten er på højre ben, kuglen presset mod halsen og albuen løftet 90 grader. At venstre knæ føres frem til højre knæ i første del af bevægelsen og at der laves et aktivt baglæns hink. At kroppen drejes som en skrue fra højt til lavt og hoften presses frem (centralbevægelse), mens vægten flyttes fra højre til venstre ben og albuen holdes bag kuglen i afleveringen. Kuglen afleveres i ca. 40 grader.
Længdespring:
Tempo i tilløbet. At tilløbet passer og at tp sænkes før afsæt. At foden sættes aktivt i planken ved afsæt og at svingbenet løftes samtidig med et godt armtræk. At der kommer højde på springet, og at svævet (hængestil eller løbestil) forbereder til en god landing (fisken eller huglanding).
Sprint:
Løbet - god koordination af arme og ben. At armene bruges aktivt og der løbes med høje knæ (i starten). At der løbes på forfoden. Relativ kort skridtlængde til at starte med (for at kunne genere hastighed). At kunne vedholde hastigheden og at tyngdepunktet holdes foran kroppen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forløbsprøve atletik
|
14-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#8 Træningsprojekt
Formål og bedømmelsesgrundlag
- Fysisk kapacitet (kondital)
- Din evne til at koble teori og praktik
- Din evne til at udarbejde (dvs. At jeg skal kunne følge med i din træningsplan), gennemfører og evaluere (her skal du igen koble teori og praktik) dit eget træningsprogram.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt teori
|
27-09-2024
|
Test og evaluering
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#9 Hiphop
Hiphopforløbet er indenfor færdighedsområdet musik og bevægelse.
I forløbet er der fokus på:
- at opnå kendskab til forskellige karakteristiske hiphop moves, herunder basis moves, enkelte freezes og poses.
- at indøve kendt koreografi
- at udvikle, sammensætte og indlære en selvskabt koreografi (gruppevis) og vise kreativitet og udtryk.
- at kende og kunne anvende bevægelsessproget fra BESS.
- kendskab til hiphoppens kendetegn og udtryk og derigennem at kunne fremvise det rette udtryk og bevægelseskvaliteten
- at kunne bevæge sig i takt til musikken.
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet
- beherske centrale færdigheder og aktiviteter inden musik og bevægelse – hiphop
- opnå øget kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forløbsprøve Hiphop
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb # 11 Parkour
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forløbsprøve Parkour
|
28-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb # 12 Flagfootball
Emne: Flagfootball
Færdighedsområde: Boldspil
De generelle faglige mål for forløbet:
• Arbejde med fysisk kapacitet samt kendskab til centrale begreber indenfor Flagfootball
• At beherske centrale færdigheder indenfor flagfootball (se specifikke faglige mål).
• Opnå forbedret kropsbevidsthed
• Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
De specifikke faglige mål for forløbet:
• Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
• Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave og høje bolde
• Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
• Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
• Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige defence-principper
• Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
• Have spilforståelse (overblik) og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook indeholder
Teori:
• Flagfootballs historie s. 685-687
• Regler, ide og organisering s. 687-693
• Holdets toppræstation s. 136-143
• Aggression i idræt s. 143-145
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuel modul tirsdag d. 4/3
|
04-03-2025
|
Forløbsprøve flagfootball
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51465257072",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51465257072",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51465257072"
}