Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anna Mie Stensbjerg, Jakob Kragh Dalskov, Jeppe Damgaard
|
Hold
|
22-v-id (22-v-id, 22-v-id, 22-v-id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Floorball
Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus.
Faglige mål - Hvad skal jeg kunne?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Teori:
- Kategorisering af boldspil - boldspilsfamilierne
- Aerobt og anaerobt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pardans: Cha Cha Cha og Vals
Pardans er et forløb i færdighedsområdet musik og bevægelse. Vi arbejder med udarbejdelse af serier i hver disciplin med fokus på grundtrin og variationer. Eleverne skal igennem de 2 danse vise forståelse for forskellige kropsudtryk. I Vals arbejder vi med forskellige niveauer vertikalt (hæl-tå-tå) samt en formel holdning og dansefatning, og i Cha Cha Cha arbejder vi horisontalt (særligt hofterne) samt en uformel holdning og dansefatning. Det teoretiske fokus i forløbet er definitioner af sundhed og dansenes særlige karakteristika.
Generelle faglige mål:
- Opnå god fysisk kapacitet og kendskab til centrale begreber indenfor kreative bevægelser og træning generelt
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter (her arbejdes kun med musik og bevægelse)
Specifikke faglige mål:
- Beherskelse af grundtrin og enkelte variationer i Cha Cha Cha og Vals
- Rimelig beherskelse af kropsudtryk i Cha Cha Cha og Vals
- indgå i og opnå forståelse for egen og andre roller i forskellige samarbejdsrelationer - herrerens og damens forskellige roller.
Pensum i vals: Kan anvendes i egen serie:
- Grundtrin
- Boks
- Højredrejning (2 x boks med kvarte drejninger)
- Dame under arm
- Whisk and chasse
Pensum i Cha Cha Cha: Kan anvendes i egen serie:
- Grundtrin
- Underarm turn (damedrejning)
- Shoulder to shoulder
- Promenade / New Yorker
- Spot turn
- Triple sidestep + spot turn
- Tripple lockstep
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pickleball
Pickleball – klassiske og nye idrætter
Der har i undervisningen primært været spillet double, men også lavet øvelser på en halv banehalvdel. Fx ved indlæring af forskellige slag og dinke-spil. Der har været spillet med et modificeret pointsystem, hvor man som normalt skal have serven, for at kunne få point, men der skiftes server på holdet for hver bold, for at øve indlæringen. Det har ikke afgørende hvilket servefelt, der har været spillet fra, men at serven har skiftet. Der har været fokus på korrekt udførsel af de enkelte slag, mindre slagsekvenser samt det færdige spil.
De generelle faglige mål for forløbet:
• Arbejde med fysisk kapacitet samt kendskab til centrale begreber indenfor pickleball
• I nogen grad kunne beherske centrale færdigheder indenfor pickleball (se specifikke faglige mål)
• Opnå forbedret kropsbevidsthed
De specifikke faglige mål for forløbet:
• At kunne udføre en korrekt underhåndsserv fra bag baglinjen og vægtoverførsel
• At kunne udføre et third-drop-shot fra bagbane til kitchen
• At kunne udføre et dink i kitchen – både diagonalt og lige over
• At kunne udføre et drop fra bagerste del af banen
• At kunne udgøre et lob fra kitchen til bagbanen
• Tilnærmelsesvis at kunne udføre et angrebsslag (”smash”), hvor bolden har en nedadgående vinkel
• Kendskab til pointsystemet (i modficeret udgave)
• En udvalgt slagskvens fx serv – returning - third drop shot – dinke…
Kernestof:
• Aktiviteter der fremmer den fysiske kapacitet
• Aktiviteter der fremmer kropsbeherskelse samt boldbeherskelse
• Aktiviteter der fokuserer på samarbejde og etik
• Grundlæggende principper for træning samt basale idrætsfaglige begreber om træning, livsstil og idrætsvaner
• De for undervisnings relevante digitale redskaber
Pensum: i alt 6 ns
Artikel om pickleball med særligt fokus på regler og point 2 ns
Idrættens organisering og danskernes motionsvaner (2 ns)
Video om pointsystem
4-5 valgfrie minutter af: World Pickleball Championship - Day 2 - Center Court - Men's Doubles Pro
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Træningsprojekt
Træningsprojekt med fokus på kondition. Forløbet på 9 uger er indledt med et teorimodul med fokus på logbog og dokumentation.
Forløbet har været bygget op, så der blev stillet større og større krav til elevernes selvstændighed og egen planlægning, men også gav praktisk erfaring med forskellige træningsformer. Det første modul efter starttesten var lærerstyret og planlagt for klassen med fokus på forskellige typer af intervaller, mens det ugen efter kun var halvdelen af modulet, der var planlagt for dem. Her var der fokus på kombinationen af styrke- og pulstræning. De resterende uger har modulerne været brugt på selvtræning frem mod sluttesten. I alle moduler har eleverne haft pulsmåler på og har forholdt sig til pulsdata efterfølgende.
Teoretisk har der været fokus på aerob og anaerob energiomdannelse, tilpasninger ved aerob træning, superkompensation og pulszoner. Feedbacken på logbøgerne har fokuseret på mængden af træning, intensitet og varigheden af de enkelte træningspas samt progression. Der er i forløbet fokus på at eleverne kan planlægge, gennemføre og dokumentere deres træning.
Forløbet er afsluttet med en sluttest (coopertest) samt en evaluering og afrapportering af forløbet.
Pensum:
yubio (repetition)
- energidannelse, træningsformer, superkompensation,
pulszoner (1 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Teoriafsnit TP
|
01-09-2024
|
Rapport
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Parkour
Parkour – klassiske og nye idrætter
Parkour. Forløb indenfor klassiske og nye idrætter. Der har i forløbets praksis del været særligt fokus på udvalgte tekniske færdigheder i særdeleshed vaults og bars, mens der teoretisk har været fokus på idrættens organisering, danskernes motionsvaner og opvarmningsteori. I ift. de specifikke faglige mål har fokus været at lande i balance i de enkelte faglige mål samt at kunne sammensætte mindst tre af specifikke faglige mål ind i et mindre flows herunder fokus på en ”1-2 landing”.
De generelle faglige mål for forløbet:
• Arbejde med fysisk kapacitet samt kendskab til centrale begreber indenfor parkour
• I nogen grad kunne beherske centrale færdigheder indenfor parkour (se specifikke faglige mål)
• Opnå forbedret kropsbevidsthed
• Udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram og at kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
De specifikke faglige mål for forløbet:
• Basis: Precision jumps, strides og cat leap, cat crawl – herunder at kunne lande i balance i de forskellige elementer.
• Vaults: Step vault, lazy vault, two-handed vault, speed vault og gatevault
• Bars: under bar og sidebar.
• Kunne vurdere hvilken teknik, der med fordel kan anvendes ved en forhindring.
Kernestof:
• Aktiviteter der fremmer den fysiske kapacitet
• Aktiviteter der fremmer kropsbeherskelse
• Aktiviteter der fokuserer på samarbejde og etik
• Grundlæggende principper for træning samt basale idrætsfaglige begreber om træning, livsstil og idrætsvaner
• De for undervisnings relevante digitale redskaber
• Introduktion til fysisk aktivitet uden for skoleregi
Videoer med de faglige mål:
https://www.youtube.com/watch?v=CUupl-xZB_E&feature=youtu.be – speed vault
https://www.youtube.com/watch?v=2HG7dofsdCo&feature=youtu.be – step vault
https://www.youtube.com/watch?v=hLAd3Z9rWDE&feature=youtu.be – lazy vault
https://www.youtube.com/watch?v=bLakp9iA0Oc – two handed vault
https://www.youtube.com/watch?v=yzdqfSdMwZo&feature=youtu.be – gate vault
https://www.youtube.com/watch?v=xKq2u7fAXe4 – underbar
https://youtu.be/TPb37ZdIzCQ - sidebar
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Basket 3v3
Basket 3v3 - boldspil
Basketball (3vs3) er et forløb indenfor for færdighedsområdet boldspil. Der er fokus på at opfylde de faglige tekniske samt taktiske mål i rimelig grad – både i den komplekse kampsituation samt i mindre deløvelser. I forløbet har der været spillet 3 mod 3 på en kurv. Teoretisk har der været fokus på det anaerobe og aerobe arbejde, boldspilsfamilierne samt forsvarsteknikker generelt.
De generelle faglige mål for forløbet:
• Arbejde med fysisk kapacitet samt kendskab til centrale begreber indenfor basket 3v3
• Rimelig beherskelse af de centrale færdigheder i form af de specifikke faglige mål
• Opnå forbedret kropsbevidsthed
• Indgå i og have forståelse for egne og andres roller i den idrætsspecifikke samarbejdsrelation
• Forstå den fysiske aktivitets betydning for sundheden
De specifikke teknisk og taktiske faglige mål for forløbet:
• Afleveringer: Brystaflevering og studsaflevering
• Skud: Lay up og stående skud
• Standsninger: jump-stump og 1-2-standsning samt pivotering
• Dribling og orientering: Eleverne skal kunne drible med begge hænder samt orientere sig
• Spilbarhed: eleverne skal kunne blive spilbare vha. cut-bevægelser (v-cut + backdoor), give-and-go, finter samt spacing
•
• Positionering i angreb: eleverne skal vise, at de kan placere sig uden bold, så deres medspiller med bold får mere plads mand-mod-mand.
• Positionering i forsvar: eleverne skal kunne dække ud i banen, så de tvinger den angribende spiller væk fra kurven herunder rimeligt kendskab til cylinder-princippet
• Træffe gunstige valg: eleverne skal kunne vise spilforståelse ved at træffe de gode valg i spilsituationer.
Kernestof:
• Aktiviteter der fremmer den fysiske kapacitet
• Aktiviteter der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
• De for undervisnings relevante digitale redskaber
• Aktiviteter der fokuserer på samarbejde og etik
• Grundlæggende principper for træning herunder basale idrætsfaglige begreber om træning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hiphop
Hiphop – musik og bevægelse
Forløbet indenfor musik og bevægelse med fokus på udvalgte hiphopmoves, som udføres i takt til musikken. Forløbet har været bygget op omkring to fælles sekvenser, som indeholder de specifikke faglige mål. Derudover har eleverne i mindre grupper udviklet og sammensat egne koreografier. Teoretisk og praktisk har der været fokus på Labans bevægelseslærer (BESS). Eleverne har ligeledes arbejdet med udtryk og bevægelseskvaliteten i overensstemmelse med de særlige kendetegn for hiphop (særligt med fokus på bounce og markedede bevægelser)
De generelle faglige mål for forløbet:
• Arbejde med fysisk kapacitet samt kendskab til centrale begreber indenfor hiphop
• I nogen grad kunne beherske centrale færdigheder indenfor hiphop
• Opnå øget kropsbevidsthed
• Arbejde med forståelsen for idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• Forståelse for den fysiske aktivitet og livsstilens betydning for sundheden
• Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
Kernestof:
• Aktiviteter der fremmer den fysiske kapacitet
• Aktiviteter der fremmer kropsbeherskelse
• Aktiviteter der fokuserer på samarbejde og etik
• Grundlæggende principper for træning samt basale idrætsfaglige begreber om træning, livsstil og idrætsvaner
• De for undervisnings relevante digitale redskaber
• Introduktion til fysisk aktivitet uden for skoleregi
De specifikke faglige mål:
• Kendetegn ved hiphop bevægelse
• Udvalgte bevægelser i de fælles koreografier
TopGunn 6 liter + Candy shop
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51465272574",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51465272574",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51465272574"
}