Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Karen Amalie Vest Eriksen
|
Hold
|
22-v-ol (22-v-ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eros i mennesket
Vi har i dette forløb lært de olympiske guder at kende og kredset om begrebet eros og dets afarter belyst af et udvalg af både græsk og romersk litteratur. Hovedvægten har ligget på Ovid og kendetegn for myterne.
Nøglebegreber:
-ate - hybris - nemesis
- apollinsk - dionysisk
- eros
- filia
-storge
-autofilia
-epithymia
-metamorfose
- lignelser
- myten som deskriptiv, normativ og antropologisk
- pæderasti
Kernestof:
Sappho: ”Til Aphrodite” (Holger Friis Johansen: "Fri mands tale" (Centrum 1997) s. 80)
Ovid: ”Pygmalion” (Steen Otto Due: "Ovids forvandlinger" (Centrum 1996) s. 319-321)
Dokumentar: ”Sexrobotterne kommer” (lånt ved CFU)
Ovid: ”Myrrha” (Steen Otto Due: "Ovids forvandlinger" (Centrum 1997) s. 321-330
Ovid: ”Narcissus” (Steen Otto Due: "Ovids forvandlinger" (Centrum 1997) s. 89-95
Platon: Aristofanes´ tale om eros (Jørgen Meyer og Chr. Gorm Gorm Tortzen: "Kend dig selv" (Gyldendal 2001) s. 113-118).
Antal sider antik kernetekst i alt: 26
Supplerende stof:
Guder i den græske mytologi (Kristeligt dagblad 2/7 2018)
Græsk mytologi: Det apollinske og det dionysiske livssyn (religion.dk)
Dokumentar: ”Sexrobotterne kommer” (lånt ved CFU)
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: "Paideia" (Systime 2012) s. 30 + 37-38)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lykken og det gode liv
Hvad er det gode liv og hvordan opnår vi det gode liv?
Med afsæt i carpe diem-digtning har vi forfulgt tanken om lykken og det gode liv. Stoicismen og epikuræismen og særligt antikkens tanker om det gode liv har været centrale. Venskabsetikken hos Aristoteles anvendt til en kortere indføring til venskabets betydning for det gode liv. Herodots tekst om Kong Kroisos er og analyseret med fokus på, hvad der gør mennesket lykkeligt.
Som nyere tekster er Karen Blixen, Svend Brinkmann og Morten Albæk brugt perspektiverende, og Søren Kierkegaards tre arketyper er løbende sat i perspektiv med de læste antikke tekster.
Antal sider antik kernetekst: 41
Begreberne: ratio/affectus, autarkeia, ataraxia, moira, sofrosyne og er anvendt systematisk i tekstlæsningen - dels analytisk i den tekstnære læsning, dels som perspektiv på elevernes eget liv og forståelse af det gode liv i et moderne samfund.
Læste antikke tekster:
Horats: "Ode I,11"
Catul: "Lad os leve, min Lesbia"
Seneca: af "Om sjælefred"
Seneca: af "Om det lykkelige liv"
Epikur: af "Epikurs brev til Menoikeus"
Theokrit: "Kyklopen"
Aristoteles: af "Den nikomachæiske etik"
Herodot: "Kong Kroisos"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51487923405",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51487923405",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51487923405"
}