Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Steen Schønheyder
|
Hold
|
22-x-re (22-x-re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
Vi lægger ud med et miniforløb, der introducerer, hvad religion er som fag og fænomen: hvad er religion overhovedet for noget, og hvordan arbejder vi med emnet i det her fag? Endelig arbejder vi meget kort med at skabe et samlet overblik over verdensreligionernes historie. (ikke et eksamensforløb)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Senmoderne religiøsitet og konversion
I årets første egentlige forløb arbejder vi ikke med en bestemt religion. I stedet arbejder vi med, hvordan folk er religiøse, og hvilken rolle religion spiller i samfundet i dag. I den forbindelse anvender vi en række begreber om religionens rolle i det senmoderne samfund, herunder genfortryllelse, individualisering, den religiøse aktør, synkretisme, polarisering m.v. Indledningsvis kigger vi kort på, hvor religionens rolle har ændret sig gennem det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund.
Undervejs i forløbet kigger vi nærmere på en bestemt religiøst fænomen, nemlig konversion. I den forbindelse arbejder vi bl.a. med Rambos konversionsmodel.
Faglige mål, der er centrale i forløbet:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof, der er centralt i forløbet:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Anslået tekstmængde: 37 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
De tre samfundstyper (grundbogstekst)
Fra: Maria Madsen, Anna Amby Frejbæk m.fl.: KS-bogen, 1. udgave, Columbus, 2015, s. 9-12 (4 sider)
-
Danskernes religiøsitet i tal
Fra: ibogsudgaven af Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2016-2023. https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=280. Hentet den 29. marts 2023. (1 side)
-
Henrik Dahl: Stoppe og bekræfte
Uddrag af bog. Fra: Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen: Religion i det senmoderne samfund, 2007-2009, s. 37-40. (3 sider)
-
De omvendte
Tre konversionsberetninger. Fra: Jens Vilstrup: "De omvendte". I: Ud & Se, Juni 2007, s. 32-48. (kan findes her: http://ipaper.ipapercms.dk/DSB/udogse/2007/Juni/?page=32) (17 sider)
-
Religion i det senmoderne samfund - fakta og øvelse
Fra: ibogsudgaven af Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime, 2016-2023. https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=279 og https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=280. Hentet den 29. marts 2023. (2 sider)
-
Mogens S. Mogensen: Konversionsteorier
Uddrag af artiklen: Mogens S. Mogensen: "Konversionsteorier", IKON, nr. 70, april 2010, s. 4, 6-8. (4 sider)
-
Konversionsberetning til islam
Fra: http://cfdk.dk/konvertit-i-danmark/konvertitberetninger/. Ved besøg på siden den 2. maj 2023 er det den femteøverste beretning og har overskriften "19-årig søster fra Østsjælland". (1 side)
-
Danskerne tror på lidt af hvert
Fra: Jens Ejsing: Danskerne tror på lidt af hvert, Berlingske, 20. oktober 2013. (2 sider)
-
Asatroende tv-kendis: Thor får øl, og jeg får styrke
Fra: Ditte Jensen, Asatroende tv-kendis: Thor får øl, og jeg får styrke, religion.dk, 30. november 2012 (3 sider)
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhisme
Årets andet forløb handler om buddhismen. Forløbet handler først og fremmest om at prøve at forstå buddhismens grundtanker og grundbegreber. Dvs. at vi kigger på Buddhas person og betydning og på buddhismens lære, dharma (herunder begreber som karma, samsara, genfødsel/reinkarnation, livshjulet, de fire ædle sandheder, den otteledede vej, lidelsen, illusionen om et jeg og nirvana).
I slutningen af forløbet kigger vi kort på buddhismens hovedretninger (med fokus på den grundlæggende forskel på Theravada- og Mahayana-buddhisme samt et kortfattet arbejde med den japanske shinbuddhisme for at vise religionens mangfoldighed) og på buddhismen i vesten i dag (herunder forskellen på immigrant- og konvertitbudhisme. I den forbindelse gives der også korte introduktioner til buddhistiske ritualer og til Spiros typologi for former for buddhistisk praksis (nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme).
Faglige mål, der er centrale i forløbet:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof, der er centralt i forløbet:
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Anslået tekstmængde: 33 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendommen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Islam
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Arbejdsspørgsmål til Religion og Kultur s. 175-178.docx
-
Religion og kultur, s. 175-178.pdf
-
1: Introduktion til nyt forløb
-
Arbejdsark til Religion og kultur s. 178-181 og 182-185.docx
-
Religion og kultur, s. 178-181.pdf
-
Religion og kultur, s. 182-185.pdf
-
2. Fortsat introduktion - religiøs praksis
-
3: Ritualer - bønnen
-
4: Ritualer i islam - Hajj
-
Opgave - Hajj.docx
-
http://islamstudie.dk/?page_id=1018
-
5: Ritualer i islam
-
Koranen om koranen (Muslimernes religion, s. 76-77).pdf
-
6: Koranen
-
Arbejdsark til Koranen og Hadith om Dommedag.docx
-
7: Dommedag
-
Koranen og hadith om dommedag (Muslimernes religion, s. 81-83).pdf
-
Arbejdsspørgsmål til Sura 4,1-35.docx
-
Koranen om kvindens stilling (uddrag af Sura 4,1-35).pdf
-
Begrebsnøglen s. 47-48
-
8: Kvinder islam
-
kvinder i islam - I samfund, historie og Koranen - Lex
-
Opgave - argumenter for og imod tørklædet 2025.docx
-
Om religiøse udøvere (Begrebsnøglen til religion, s. 47-48).pdf
-
9: Kvinder i islam (fortsat)
-
Sura 24,30f og sura 33,59.pdf
-
Sharia og samfundssyn (arbejdsspørgsmål).docx
-
Kvinder, islam og mig - arbejdsark.docx
-
Samfundssyn og islam i Danmark
Grundbogstekst. Fra: Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til Religion C, 2. udg., Systime, 2012, s. 110-118. (9 sider)
-
Islam, Women and Me (BBC dokumtar)
Dokumentar. Farah Qayum (intruktør): Islam, Women and Me, BBC, 2018 (ligger på MitCFU under titlen "Kvinder, islam og mig", vist på DR3 i 2019)
-
10: Samfundssyn
-
Samfundssyn og islam i Danmark (fra Grundbogen til Religion C).pdf
-
11: Afslutning / prøve
-
Tekstanalyse og disposition - religion C.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51488303298",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51488303298",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51488303298"
}