Holdet 22-x-re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Steen Schønheyder
Hold 22-x-re (22-x-re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion
Titel 2 Senmoderne religiøsitet og konversion
Titel 3 Buddhisme
Titel 4 Kristendommen
Titel 5 Islam

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion

Vi lægger ud med et miniforløb, der introducerer, hvad religion er som fag og fænomen: hvad er religion overhovedet for noget, og hvordan arbejder vi med emnet i det her fag? Endelig arbejder vi meget kort med at skabe et samlet overblik over verdensreligionernes historie. (ikke et eksamensforløb)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Senmoderne religiøsitet og konversion

I årets første egentlige forløb arbejder vi ikke med en bestemt religion. I stedet arbejder vi med, hvordan folk er religiøse, og hvilken rolle religion spiller i samfundet i dag. I den forbindelse anvender vi en række begreber om religionens rolle i det senmoderne samfund, herunder genfortryllelse, individualisering, den religiøse aktør, synkretisme, polarisering m.v. Indledningsvis kigger vi kort på, hvor religionens rolle har ændret sig gennem det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund.

Undervejs i forløbet kigger vi nærmere på en bestemt religiøst fænomen, nemlig konversion. I den forbindelse arbejder vi bl.a. med Rambos konversionsmodel.

Faglige mål, der er centrale i forløbet:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof, der er centralt i forløbet:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

Anslået tekstmængde: 37 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Buddhisme

Årets andet forløb handler om buddhismen. Forløbet handler først og fremmest om at prøve at forstå buddhismens grundtanker og grundbegreber. Dvs. at vi kigger på Buddhas person og betydning og på buddhismens lære, dharma (herunder begreber som karma, samsara, genfødsel/reinkarnation, livshjulet, de fire ædle sandheder, den otteledede vej, lidelsen, illusionen om et jeg og nirvana).

I slutningen af forløbet kigger vi kort på buddhismens hovedretninger (med fokus på den grundlæggende forskel på Theravada- og Mahayana-buddhisme samt et kortfattet arbejde med den japanske shinbuddhisme for at vise religionens mangfoldighed) og på buddhismen i vesten i dag (herunder forskellen på immigrant- og konvertitbudhisme. I den forbindelse gives der også korte introduktioner til buddhistiske ritualer og til Spiros typologi for former for buddhistisk praksis (nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme).

Faglige mål, der er centrale i forløbet:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof, der er centralt i forløbet:
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
  - religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

Anslået tekstmængde: 33 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kristendommen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Islam

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer