Holdet 22-ad-SAa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Hans Henrik Henriksen
Hold 22-ad-SAa (22-ad-SAa, 22-ad-SAa, 22-ad-SAa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den gode danske økonomi.
Titel 2 Tillid til det danske politiske system
Titel 3 Medier og identitetsdannelse
Titel 4 Hvordan ser EUs fremtid ud?
Titel 5 Dansk politik i forandring - del 1
Titel 6 Magt og sportswashing
Titel 7 Passer vi på klimaet?
Titel 8 Populisme i amerikansk politik.
Titel 9 Trivsel og identitetsdannelse
Titel 10 Hvor god er velfærdsstaten?
Titel 11 Hvem bestemmer i international politik?
Titel 12 Kan man stoppe globaliseringen?
Titel 13 Dansk politik i forandring del 2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den gode danske økonomi.

Kernefaglige mål:

Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og disku- tere løsninger herpå̊
Målet lægger op til at anvende det økonomiske kernestof på konkrete problemer. Arbejdet med målet knyttes til makroøkonomiske problemstillinger vedrørende mål-konflikter (fx vækst contra lighed) eller til et eller flere politik-områder med konkrete prioriteringsproblemstillinger (fx velfærd contra skattelettelser). Det diskuteres, om det er et valg mellem to alternativer, eller om det er muligt at opnå begge dele samtidig. På det nationale plan kan der tages afsæt i politiske initiativer (fx finanslov eller politiske forlig), mens man på det regionale plan typisk vil se på EU, herunder de politisk-økonomiske prioriteringer, der sker her (fx stabile priser contra lav arbejdsløshed). På det globale plan vil det være oplagt at se på fx bæredygtig udvikling i forhold til økonomisk vækst og at inddrage internationale organisationer som FN, WTO og G7/G20. Eleverne lærer, at knaphed på goder skaber behov for en prioritering og fordeling – enten ved markedskræfterne eller en politisk prioritering.

Kernestof:
Økonomi
Eleverne lærer at anvende økonomisk teori om prisdannelse til at kunne forklare hvordan udbud og efterspørgsel og ændringer heri bestemmer pris og mængde (markedsmekanismen) og hvordan politisk påvirkning heraf fx i form af afgifter og tilskud kan ændre pris og mængde. Eksempler på markedsfejl (eksternaliteter) kan indgå, og hvordan politisk styring fx i form af afgifter og kvoter kan afhjælpe markedsfejl. Klimapolitik, miljøpolitik, trafikpolitik og sundhedspolitik er velegnet til at eksemplificere politisk styring af markedsmekanismen.
Arbejdsmarkedsforhold omfatter den danske model og flexicurity. Der indgår, at løn- og arbejdsvil- kår i princippet ved overenskomstforhandlinger aftales af arbejdsmarkedets parter uden statslig indblanding (den danske model), og at lønmodtagerne til gengæld for kortere opsigelsesvarsler har en vis indkomsttryghed (socialt sikkerhedsnet) fra velfærdsstaten (flexicurity). Begreber som erhvervsfrekvens, arbejdsudbud, arbejdsløshedstyper og beskæftigelsesfrekvens indgår. Forskellige arbejdsmarkedspolitiske strategier (opkvalificering, stramning) undersøges, og hvordan de påvirker arbejdsmarkedet. Arbejdsmarkedets betydning for fordeling af levevilkår og for integration af ind- vandrere, efterkommere og flygtninge kan naturligt indgå. Arbejdsmarkedsforhold ses i sammen- hæng med EU’s indre marked, herunder hvordan den øgede tilgang af arbejdskraft fra EU-landene påvirker løndannelse (løndumping?) og udfordrer den universelle velfærdsstat (velfærdsturisme?) samt om den danske model kan opretholdes. Eleverne lærer om, hvordan globaliseringen påvirker arbejdsmarkedet i form af outsourcing og insourcing, fremmer den teknologiske udvikling (fx robotter og kunstig intelligens) og medfører strukturelle ændringer på arbejdsmarkedet som fx øget mobilitet, voksende prekariat og øget behov for efteruddannelse.

Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt,  
regionalt og globalt.
Makroøkonomiske sammenhænge omfatter en kredsløbsmodel af den danske økonomi med en række sektorer og sammenhænge mellem dem. Eleverne lærer om sammenhænge mellem den monetære og reale del af økonomien. I makroøkonomiske sammenhænge indgår økonomisk vækst, og hvordan den kan måles i faste og løbende priser.
Bæredygtig udvikling kan gennemgås i sammenhæng med forskellige instrumenter til politisk sty- ring af markedet, og vil naturligt indeholde et internationalt perspektiv (EU, FN) vedrørende international regulering af miljøforhold. Klima- og miljøpolitik er velegnet til at illustrere markedsstyring, eksterne omkostninger og markedssvigt, og diskutere om styringsinstrumenterne skal være afgifter, omsættelige kvoter eller tilskud. Eleverne lærer at kende forskellige indikatorer for bæredygtig udvikling.
Som forudsætning for forståelsen af målkonflikter lærer eleverne at kende de økonomiske mål (karakteristika for en god økonomi). Eleverne opnår en eksplicit forståelse for målkonflikter og forskel- lige politiske prioriteringer nationalt og regionalt (EU). Eksempelvis om der er målkonflikter mellem bæredygtig udvikling og økonomisk vækst, mellem lighed og vækst og mellem inflation og beskæftigelse.
Styring nationalt, regionalt og globalt omfatter styring på makroplan (finans-, penge-, valuta- og strukturpolitik) og styring på mikroplan (politisk påvirkning af markedsmekanismen og adfærd). Mikroplanet vil kunne knyttes til stat, marked og civilsamfundet og til politikområder som fx miljø- og klimapolitik. I arbejdet med styring inddrages begreberne markeds-, blandings- og planøkonomi. I styring regionalt og globalt indgår markedsstyring og internationale organisationer som EU, WTO og G7/G20.
Når eleverne skal lære om samfundsøkonomiske sammenhænge kan der med fordel tages ud- gangspunkt i privatøkonomiske forhold. Fx kan der ved behandling af finanspolitik og skat tages udgangspunkt i en årsopgørelse. Rentens betydning for privatøkonomiske beslutninger om opta- gelse af lån til køb af bolig og bil er et godt afsæt for pengepolitik, og man kan herunder inddrage renten ved forskellige låneformer. Samspillet mellem privatøkonomi og samfundsøkonomi kan illu- streres ud fra en families budget, og hvordan finans- og strukturpolitiske indgreb påvirker familiens økonomi. Og omvendt hvordan familiens privatøkonomiske beslutninger fx om at øge opsparingen eller optage lån til forbrug vil påvirke samfundsøkonomien.
Eleverne lærer at anvende forskellige modsatrettede økonomiske teorier, herunder keynesianisme overfor liberal økonomisk teori som fx den nyklassiske skole, monetaristisme og/eller udbudsside- økonomi, herunder hvordan de forholder sig til styring af økonomien. Desuden kan man med fordel inddrage en eller flere andre økonomiske teorier som fx økologisk økonomi eller marxisme.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sammenligning 23-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tillid til det danske politiske system

Eleverne skal kunne:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser


Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.  

Kernestoffet er:
Sociologi
̶ politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
  ̶ samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
  ̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Medier og identitetsdannelse

Faglige mål

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklings- tendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre

Kernestof:

Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder adfærd på de sociale medier





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvordan ser EUs fremtid ud?

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold


Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:

- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dansk politik i forandring - del 1

Faglige mål
Eleverne skal kunne:

• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå̊
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• undersøge og dokumentere et politikområde
• forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå̊
• formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.

Kernestoffet er:
Politik
• politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
magt- og demokratiopfattelser
• rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark.
• kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Magt og sportswashing

Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.

Kernestoffet er:

Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.

Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Komparativ metode og casestudier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Passer vi på klimaet?

Faglige mål:

Eleverne skal kunne:
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre

Kernefaglige mål:
Bæredygtig udvikling
Målkonflikter
Vælgeradfærd
Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Populisme i amerikansk politik.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:

• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
• kulturelle mønstre i forskellige lande,
• politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.  
• politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
• velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
• kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
• komparativ metode og casestudier

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Trivsel og identitetsdannelse

Kernestof:



Sociologi
Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

Metode
Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

Faglige mål
Eleverne skal kunne:

Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.

Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Hvor god er velfærdsstaten?

Kernestof:

Sociologi
Politisk meningsdannelse og medier,

Økonomi
Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf

Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold

Faglige mål
Eleverne skal kunne:

Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre

Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Hvem bestemmer i international politik?

Kernestof

International politik

Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:

Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre


Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kan man stoppe globaliseringen?

Kernestof

International politik


Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:

Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre


Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Dansk politik i forandring del 2

Kernestof:

Sociologi
Politisk meningsdannelse og medier,

Politik
Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Metode
Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
komparativ metode og casestudier
Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:

Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre

Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer