Holdet 22-t-SA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Anne-Mette Cordes, Bonnie Kjeldgaard-Christiansen
Hold 22-t-SA (22-t-SA, 22-t-SA, 22-t-SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ulighed og fattigdom
Titel 2 SVM-regeringen - en ny epoke i dansk politik?
Titel 3 Den (u)lykkelige ungdom
Titel 4 Skriftlighed i samfundsfag
Titel 5 Perspektiver på bæredygtighed
Titel 6 Velfærdsstaten under pres
Titel 7 Dansk økonomi i en globaliseret verden
Titel 8 Internationale samarbejder og konflikter
Titel 9 Magt, medier og demokrati
Titel 10 Økonomi og krig - en verden i forandring

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ulighed og fattigdom

Forløb om ulighed og fattigdom i Danmark. Vi har brugt bogen "Ulighedens mange ansigter" som grundbog. Vi har læst kapitlerne 3, 4, 5, 6 (fra s. 125-141), 7 (s. 143-151), 8 og 9.

Vi har haft følgende undertemaer i forløbet
• Ideologiernes syn på ulighed (socialisme, liberalisme, konservatisme og socialliberalisme)
• Ulighed og velfærdsmodeller
• Ulighed som begreb
• Socialgrupper og socialklasser
• Kvantitativ og kvalitativ metode
• Bourdieus forklaring på ulighed
• Socialisering
• Økonomisk fattigdom (relativ og absolut fattigdom)
• Økonomisk fattigdom (langvarig og midlertidig fattigdom)
• Økonomisk ulighed (forskellige fattigdomsmål)
• Økonomisk ulighed - hvad har betydning for økonomisk ulighed
• Kønnet ulighed
• Den nye ulighed (ressourcebeholderne)

Følgende centrale problemstillinger er blevet behandlet:
• Hvilken sammenhæng indflydelse har ideologi på synes på ulighed?
• Hvad er ulighed?
• Hvordan måler vi ulighed?
• Hvordan kan vi forklare hvorfor der er ulighed i det danske samfund?
• Hvilke former for ulighed er der mellem kønnene?

Følgende faglige mål har været i fokus:

• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
• analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
• socialisering
• samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
• politiske ideologier og skillelinjer
• ligestilling mellem kønnene
• velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked
• kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

Antal sider: 125
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 SVM-regeringen - en ny epoke i dansk politik?

Vi har haft følgende undertemaer i forløbet:
• Hvorfor er SVM-regeringen noget særligt? (historisk overblik)
• Politiske skillelinjer (værdi- og fordelingspolitik)
• Vælgeradfærd (hvorfor har vi en midterregering nu?)
• Partiadfærd
• Fordelingen af magten
• To oppositioner - et demokratisk problem?
• Regeringens ønsker for dansk økonomi - finanspolitik og inflation
• Den danske model - overenskomstforhandlinger
• Regeringens ønsker for dansk økonomi - arbejdsmarkedspolitik
• Politiske beslutningsprocesser

Følgende centrale problemstillinger er blevet behandlet:
• Hvorfor har vi fået en flertalsregering henover midten?
• Hvorfor er S, V og M gået i regering sammen?
• Hvilke muligheder har regeringen og dens partier for at udøve magter over hinanden og andre?
• Hvilke ønsker har regeringen for dansk økonomi?
• Hvem træffer de forskellige politiske beslutninger?
• Har vi et demokratisk problem, når vi har to oppositioner på hver deres side af regeringen?
• Hvilke ønsker har regeringen for det danske arbejdsmarked?

Faglige mål i fokus:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
• samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
• politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
• magtopfattelser
• politiske beslutningsprocesser i Danmark
• makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt

Anvendt grundbog: Politikbogen
- s. 77-109
- s. 120-135
- s. 170-177
- s. 201-204

ØkonomiNU (i-bog - Systime)
- afsnit 2.1 eksklusiv underafsnittet https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=1973#c23088
- afsnit 3.1 https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=1993
- afsnit 7.1 inklusiv underafsnit https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=2067
- afsnit 10.3 https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=2117
- afsnit 10.4 inklusiv underafsnittene https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=2114
- afsnit 11.1 inklusiv de to underafsnit https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=2143

Metodebogen
- s. 18-20
- s. 25-29

Supplerende stof
- Artikel: Vi har læst regeringsgrundlaget, så du ikke behøver. Så hvordan ændrer Danmark sig? https://www.zetland.dk/historie/serDKg9W-aejQ9Dar-20cac
- Podcast: https://omny.fm/shows/dato-tv-2s-nyhedspodcast/regeringsgrundlaget-explained
- Artikel: Analyse Ellemanns skæbnesvangre valg - fire argumenter for og imod regeringsdeltagelse for Venstre https://www.dr.dk/nyheder/politik/analyse-ellemanns-skaebnesvangre-valg-fire-argumenter-og-imod-regeringsdeltagelse  
- Story: https://www.dr.dk/stories/1288510966/flertalsregeringens-magt  
- Artikel: Et land har brug for en god opposition. Her er mit forsøg på at samle alt fra Enhedslisten til DF https://www.zetland.dk/historie/sOZkV07d-aejQ9Dar-b9050  
- Artikel: Stramningen af finanspolitikken bekæmper ikke inflationen https://www.ae.dk/analyse/2022-10-stramning-af-finanspolitikken-bekaemper-ikke-inflationen
- Artikel: Inflationen er rødglødende. Sådan her besejrede vi den sidste gang https://www.zetland.dk/historie/se6DkNAP-a8dQKjjz-f77c1
- Det danske arbejdsmarked - overenskomstforhandlinger https://www.detdanskearbejdsmarked.dk/livet-paa-de-danske-arbejdspladser/loen-og-overskud/overenskomstforhandlinger/
- Video: Hvad er den danske model Hvad er 'den danske model'?
- Arbejdsmarkedets udfordringer inklusiv video https://jpaurora.dk/arbejdsmarkedets-udfordringer/
- Artikel: Reformkommissionen - her er de fem største udfordringer for Danmark https://www.altinget.dk/arbejdsmarked/artikel/reformkommissionen-her-er-de-fem-stoerste-udfordringer-for-danmark
- Podcast: Åh Gud… I dag forsøger vi at få styr på debatten om Store Bededag  https://www.zetland.dk/historie/s8aaAzJP-a8RVB0BV-cad10
- Video: Hvorfor vil regeringen afskaffe store bededag? https://www.dr.dk/nyheder/indland/explainer-hvorfor-vil-regeringen-afskaffe-store-bededag
- Artikel: Regeringen siger, at reformer er nødvendige for at redde velfærdssamfundet. Hvad nu, hvis det ikke er https://www.zetland.dk/historie/sOJA45mv-aejQ9Dar-4b44f
- Artikel: Nina Smith: Fire røde lamper blinker over den danske velfærdsmodel https://www.mm.dk/artikel/professor-nina-smith-fire-roede-lamper-blinker-over-den-danske-velfaerdsmodel
- Artikel: SVM-regeringen har store ministerambitioner og små reformambitioner https://cepos.dk/debat/svm-regeringen-har-store-ministerambitioner-og-smaa-reformambitioner/
- Artikel: Nu ved vi hvad de store partier vil. Zetland forklarer dilemmaet om sygeplejerskernes løn https://www.zetland.dk/historie/seE3vYLW-aO0E1wr0-03fc4  

Omfang: 22 moduler af 80 minutter

Antal sider i alt: 130
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Den (u)lykkelige ungdom

Vi har haft følgende undertemaer i forløbet:
• Hvad former identiteten?
• En moderne identitet
• Unge og medier
• De virtuelle fællesskaber
• Accelerationssamfundet
• Køn og kønsidentitet
• Kropsidealer, kropsbevidsthed og kropsbesættelse
• Aktør og struktur
• Kønsforskelle i skolesystemet
• Anerkendelses betydning for ungdommen
• Konkurrencestaten
• Alt for kliken
• Brinkmann i Deadline

Følgende centrale problemstillinger er blevet behandlet:
• Hvorfor har så mange unge det så svært?
• Hvad former identiteten?
• Hvordan adskiller identitetsdannelsen i det senmoderne samfund sig fra tidligere?
• Hvilken rolle spiller sociale medier for unges identitetsdannelse?
• Hvilke faktorer er afgørende for kønsidentiteten?
• Hvilken betydning har kropsidealer for unges selvværd og trivsel?
• Hvordan påvirker aktører og strukturer tendenser i samfundet?
• Hvilken indvirkning har konkurrencestaten på unges liv?

Faglige mål i fokus:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.  

Kernestof:
• identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
• politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
• samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
• magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

Kernestof
Anvendt grundbog: Fri eller fortabt? En bog om ungdomssociologi
- s. 19-31
- s. 65-67
- s. 74-78
- s. 83-87
- s. 105-109
- s. 153-157
- afsnit 10.1 fra i-bogen (findes ikke i den fysiske bog) om kropsbevidsthed, kropsidealer og kropsbesættelse (udleveret)

Supplerende stof
- Debatten: Forbandede ungdom https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-forbandede-ungdom_349836
- Artiklen: Det bør ikke høre til et normalt ungdomsliv, at unge taber håret og får angst anfald https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art9021159/Det-b%C3%B8r-ikke-h%C3%B8re-til-et-normalt-ungdomsliv-at-unge-taber-h%C3%A5ret-og-f%C3%A5r-angstanfald
- Afsnit 3.5 Anthony Giddens og identitetsbegrebet fra SociologiNU (udleveret i pdf)
- Artikel: Her er hvad sociale medier gør ved unge (spoiler alert: Instagram gør dig ulykkelig) https://www.zetland.dk/historie/se6ERJx4-aOZj67pz-26ec1
- Artikel: Efterskoleforstanderen her har en kur mod den unge danskers lidelser: "Hvis nogen prøver at jer lykke, så løb skrigende bort" https://www.zetland.dk/historie/sOZj64GJ-ae6XddvA-88a21
- Artiklen: Verdensberømt sociolog: unge mistrives, fordi de har ret. Noget er helt galt (udleveret i pdf).
- Uddrag fra Notat: Blik for køn i pædagogisk praksis (EVA, 2009)
- Uddrag fra afsnit 1.1: Strukturer, aktører eller begge dele i Sociologibogen (Systime).  
- Ekspertgruppe skal undersøge, hvordan faglige forskelle mellem drenge og piger kan mindskes  https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2022/jun/220613-ekspertgruppe-skal-undersoege--hvordan-faglige-forskelle-mellem-drenge-og-piger-kan-mindskes
- Om Axel Honneth fra Sociologi. Viden, teori og metode (udleveret)
- Artikel: Ungdomsforsker: Unge har vendt konkurrencestaten indad (udleveret)
- Dokumentar: Alt for kliken - afsnit 3 (mitcfu.dk)
- Brinkmann i Deadline https://mitcfu.dk/TV0000130035

Omfang: 21 moduler af 80 minutter

Antal sider i alt: 120
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Skriftlighed i samfundsfag

Kort forløb om den skriftlige prøve i samfundsfag. Gennemgang af forskellige spørgeord og opbygningen af og kravene til den skriftlige prøve samt beregninger i samfundsfag; statistiske mål - herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Bog: Knæk koden

Antal sider: 20
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Perspektiver på bæredygtighed

Vi har haft følgende undertemaer i forløbet:
• Hvad er bæredygtighed?
• Klima og miljø
• Individers klimaopfattelse og -adfærd
• Hvorfor ændrer vi (ikke) adfærd?
• Det bæredygtige liv
• Hvad mener vælgerne?
• Ideologier – hvem har ansvaret?
• Hvad mener partierne?
• Den globale økonomi
• Dansk økonomi
• Økonomisk vækst og hensynet til klimaet
• Pengepolitik
• Valutapolitik
• EU-perspektiver på klima og bæredygtighed

Følgende centrale problemstillinger er blevet behandlet:
• Hvad er bæredygtighed?
• Hvad mener vælgerne om klima og bæredygtighed?
• Hvad mener partierne om klima og bæredygtighed?
• Hvorfor ændrer vi (ikke) adfærd?
• Hvordan skaber vi et bæredygtigt liv?
• Hvem har ansvaret for at vi bevæger os i en mere bæredygtig retning?
• Hvilken sammenhæng er der mellem bæredygtighed og økonomi?
• Hvad kan EU bestemme?
• Hvordan har EU mulighed for at påvirke medlemdslandenes beslutninger om bæredygtighed og klima?

Faglige mål i fokus:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
• forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere præcise faglige problemstillinger
• analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
• samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
• politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
• makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
• kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

Kernestof
- Afsnit 1.4 og 1.5 i Klima og bæredygtighed
- Kapitel 2 i Klima og bæredygtighed
- Afsnit 4.2 i Politikbogen (I-bog)
- S. 115-125 i Metodebogen
- Afsnit om Minervamodellen fra Sociologi – viden, teori og metode (I-bog)
- S. 49-55 om emneejerskab fra Klimavalget (udleveret i pdf)
- Genopfriskning af kapitel 4.2 om partiernes adfærd fra Politikbogen
- Afsnit 1.1 i ØkonomiNU (I-bog)
- Afsnit 2.3 i ØkonomiNU (I-bog)
- Afsnit 8.1, 8.2 og 8.3 i ØkonomiNU
- Afsnit 9.1, 9.2 og 9.5 i ØkonomiNU
- Tema 2: EU’s institutioner og beslutningsproces fra bogen EUropa på vej (I-bog – Sytime) udleveret i pdf https://europapaavej.systime.dk/?id=37
- Uddrag fra Tema 7: EU og fremtidens udfordringer – quo vadis Europa? Kun udfordring 6: EU og klimaproblemet: Bæredygtighed, konkurrenceevne eller forsygningssikkerhed? Fra bogen EUropa på vej (I-bog – Systime) udleverte i pdf https://europapaavej.systime.dk/?id=152

Supplerende stof
- Artikel: I en nedlagt stald på Stevns begynder fremtidens landbrug https://www.zetland.dk/historie/s8dGMb4B-ae6XddK5-90507
- Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/plastik-truede-dyr-og-kvaelende-roeg-har-du-styr-paa-forskellen-mellem-miljoe-og
- Artikel: https://www.zetland.dk/historie/soB333P2-ae2VrVmY-01a2c
- Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/politik/penge-har-vi-mange-af-loed-det-i-gaar-fra-mette-frederiksen-lad-nu-vaere-med
- Artikel: https://politiken.dk/debat/art9426552/%C2%BBDa-jeg-s%C3%A5-hvor-meget-de-arbejdede-blev-jeg-bevidst-om-at-det-ikke-var-en-arbejdskultur-jeg-selv-ville-v%C3%A6re-en-del-af%C2%AB
- Uddrag fra kapitel 4 i Klimavalget (udleveret i pdf)
- https://care.dk/det-goer-vi/klimapolitik
- Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/tre-store-klimaspoergsmaal-i-valgkampen-her-er-hvad-partierne-mener
- Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/politik/skal-du-betale-ekstra-din-hakkedreng-her-er-svarene-fra-partierne
- Artikel: https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art9086383/Konkurrencestaten-kan-ikke-lave-klimapolitik
- Analyse: https://www.nationalbanken.dk/da/viden-og-nyheder/publikationer-og-taler/analyse/2023/fortsat-hoejt-inflationspres-kraever-stram-oekonomisk-politik
- Artikel: https://www.zetland.dk/historie/s8yy0AQn-ae6XddK5-c0edf
- Artikel: https://www.information.dk/udland/2018/03/naar-globale-oekonomi-genfinder-vaeksten-stiger-presset-paa-klimaet

Omfang: 19 moduler af 90 minutter

Antal sider i alt: 100
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Samfundsfag 1 12-09-2023
Samfundsfag 2 11-10-2023
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Velfærdsstaten under pres

Forløb om den danske velfærdsstat. Repetition og udfoldelse af velfærdsmodeller, forholdet mellem stat, marked og civilsamfund, de politiske partier - holdinger og partiadfærd - og vælgerne - vælgeradfærd. Desuden fokus på udfordringer for den danske velfærdsmodel (betydningen af globalisering og bl.a. EUs rolle). Væsentlige begreber: flexicurity, konkurrencestat, velfærdstrekant, acceleration, skattesystemet.

Som grundbog bruger vi iBogen Velfærdsstaten under pres, og følgende kapitler er læst:

Kapitel 1: Hvad er en velfærdsstat?
Kapitel 2: Konkurrencestaten som velfærdsstatens arvtager?
Kapitel 4: Solidaritet under forandring
Kapitel 3: Økonomien bag en velfærdsstat
Kapitel 5: EU og den danske velfærd
Kapitel 7: Hvordan kan velfærdsstatens udfordringer imødegås?

Kernestof:

Sociologi
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Faglige mål i fokus:

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold

- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå

- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Antal sider: 130
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dansk økonomi i en globaliseret verden

Forløb med fokus på økonomi men som også inddrager ideologier og skillelinjer i dansk politik.
Fokus på samfundsøkonomiske begreber og mål - traditionelle måder at måle økonomi på og kritikken heraf - samt nye måder herunder Doughnut-modellen.
Vi har haft et oplæg om betydningen af afskaffelsen af Store Bededag. Vi har været til 1. maj-arrangement med Mette Frederiksen og Arne. Desuden indeholder forløbet et flerfagligt forløb og projekt mellem samfundsfag, dansk og matematik.

Vi har anvendt grundbogen ØkonomiNU, hvor vi har læst følgende kapitler:

1. Den globale økonomi
2. Danmarks økonomi
7. Finanspolitik
8. Pengepolitik
10. Arbejdsmarkedspolitik


Kernestof:

Økonomi
-velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf

- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold

- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Faglige mål i fokus:

Eleverne skal kunne:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Atal sider: 75
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Internationale samarbejder og konflikter

Forløb med fokus på IP, politik og økonomi. IP-teorier, konflikter, samarbejde, sikkerhed og trusler.
Som grundbog har vi brugt iBogen International PolitikNU, hvor vi har læst følgende kapitler:

1. Velkommen til international politik
2. Teorier og begreber
3. Hvilken verdensorden?
9. Sikkerhed, krig og konfliktløsning
14. Danmark i verden

Vi har desuden haft fokus på det amerikanske præsidentvalg (Harris vs. Trump) - særligt op mod valget. I den forbindelse har vi været til foredrag med:
Jørn Brøndal: "Præsidentvalg i USA midt i en kold borgerkrig"
Mirco Reimer-Elster: "Valg i Amerika 2024"

Kernestof:
International politik:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Økonomi
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold

Faglige mål i fokus:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Antal sider: 100
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Magt, medier og demokrati

Forløb med fokus på magt, medier og demokrati. Hvordan spiller de sammen og evt. imod hinanden? Hvilken funktion har medierne? Fokus på begreber som medialisering, dagsordenfastsættelse og meningsdannelse, politisk kommunikation, spin og arbejde med nyhedskriterierne. Forskellige magtbegreber, rettigheder og pligter i et demokrati og medborgerskab.

I Politikbogen har vi læst: Kapitel 7: Medier og politisk kommunikation og Kapitel 8: "Magt"

Kernestof:

Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Politik
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Faglige mål i fokus:

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

- behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Antal sider i alt: 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Økonomi og krig - en verden i forandring

Forløbet handler om dansk og global økonomi i en tid med krig i Europa, Trumps Make America Great Again-politik, USAs ændrede forhold til Europa og NATO.
Hvor skal pengene til militær oprustning komme fra og hvordan skal det prioriteres? Forløbet indeholder også repetition af økonomiske politikker og IP-teorier og tilføjer betydningen af normer i international politik.

ØkonomiNU
7. Finanspolitik (rep.)
8. Pengepolitik (rep.)
10. Arbejdsmarkedspolitik (rep.)
16. Globaliseringens af verdensøkonomien Afsnit 16, 16.3. og 16.5)

International politikNU:
6. USA
11. Normer i international politik
(Rep. af Kapitel 2 Teorier og begreber)

Faglige mål i fokus:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed

- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser

- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Politik
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Økonomi
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik

Antal sider i alt: 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer