Holdet 22-ad-SP1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Katrin Irgens
Hold 22-ad-SP1 (22-ad-SP1, 22-ad-SP1, 22-ad-SP1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 begynderforløb
Titel 2 la inmigración ilegal a España - eksamen
Titel 3 Colombia - eksamen
Titel 4 el amor
Titel 5 Picasso
Titel 6 Che Guevara
Titel 7 Cuba - eksamen
Titel 8 Los jóvenes en España - eksamen
Titel 9 México
Titel 10 Un mes en Málaga
Titel 11 El clima - un factor de empuje
Titel 12 Latinos en Los Estados Unidos - eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 begynderforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 la inmigración ilegal a España - eksamen

Forløbet belyser indvandringen fra Afrika til Europa. Migranternes håb om et bedre liv fører dem tit ud på en farlig rejse, som for mange ender tragisk. Nogle få finder lykken. Vi kigger på indvandrernes drømme og de socioøkonomiske konsekvenser det har, at så mange (især unge mænd) forlader deres hjemland i håb om at finde "El Dorado". Eller helt konkret for at flygte fra vold, tortur, krig og forfølgelse.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Colombia - eksamen

Vi sætter fokus på et latinamerikansk land, som er præget af mange samfundsmæssige konflikter og problemer, fx den store forskel mellem rig og fattig, narko, vold, korruption og guerrillaorganisationen FARC. I modsætning til det, står den enorme skønhed af natur og kultur, landet også har.
Vi beskæftiger os med en beretning af den unge mand Marios beretning om sit liv som søn af en privilegeret middelklassefamilie, hans fremtidsplaner og hverdagsliv på universitetet i Bogotá.
Vi runder forløbet af med et besøg af Eli, som er flyttet til Danmark fra Colombia for at arbejde som tatovør og for at skabe en sikker fremtid for sin lille familie.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 el amor

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Picasso

Den geniale maler, født i Málaga, som privat havde mange kvinder (koner og elskerinder), han anså som sine "muser" og inspiration til talrige af sine værker. Fokus er på Picassos liv, de forskellige stationer i hans liv (Spanien, Frankrig) og de forskellige kunstneriske faser, især kubismen, han gennemgik. Hans berømte billede "Guernica" blev til et anti-krigs-symbol.
På studieturen til Málaga besøges Picasso-museet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Che Guevara

Vi beskæftiger os med argentineren Che Guevara, der som ung mand på en rejse på motorcykel gennem Latinamerika er blevet bevidst om uretfærdighederne, fattigdom, udbyttelse og klasseforskel , der hersker på det sydamerikanske kontinent og efterfølgende har viet sit liv til kampen mod disse problemer. Det er en bevæbnet kamp, der fører ”El Che”  til Cuba, Afrika og Bolivia, hvor han bliver dræbt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Cuba - eksamen

I forlængelse af forløbet om Che Guevara, kigger vi nærmere på Cuba historisk og samfundspolitisk. Der belyses de nye relationer mellem mennesker fra ind- og udland, som er opstået efter den kolde krig, fx fænomenet "jineterismo".
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Los jóvenes en España - eksamen

Et forløb som sætter fokus på forskellige unge mennesker i Spanien, hvor vi læser beretninger om de unges liv og hverdag. Vi arbejder hovedsageligt med tekster fra bogen "Voces de protesta". Vi ser på forskelle mellem unge i Spanien og Danmark, for eksempel i forhold til at flytte hjemmefra. Der fokuseres desuden på den aktuelle økonomiske situation i landet, der er præget af arbejdsløshed, og hvad den prekære situation betyder for de unge og deres job- og fremtidsperspektiver. Bl.a. emigrerer mange unge til lande som Tyskland for at få et arbejde.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 México

Forløb med afsæt i de historiske begivenheder om erobringen af Mexiko af Hernán Cortés. Vi beskæftiger os med traditionen Día de Muertos. Kulturelt er der desuden  fokus på malerinden Frida Kahlo og hendes forhold til Diego Rivera.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Un mes en Málaga

Systimes online-forløb "Un mes en Málaga" handler om en pige, der tager til Málaga, for at blive bedre til spansk. Der oplever hun diverse personlige episoder og lærer samtidigt byens kulturelle og kunstneriske liv at kende. Eleverne arbejder meget selvstændigt i dette forløb. Der arbejdes med stoffet mhp. sprogturen til Málaga.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 El clima - un factor de empuje

Man siger, at Amazonasjunglen er “verdens lunger”. Dvs. det er et meget vigtigt område, der bør beskyttes og bevares. Dog er legal og illegal skovrydning i dette område ansvarlig for problemer som ødelæggelse af habitat for mange sjældne dyre- og plantearter, dvs. forringelse af biodiversiteten og en massiv beplantning af de fældede skovområder med bl.a. soya, som bliver brugt til foder af kvæg i Europa og Brasilien. Dette indgreb i den naturlige cyklus af Amazonas har desuden store konsekvenser for menneskene, der bor i disse områder, da deres samfund ofte bliver påvirket negativt af denne udvikling. Familier mister deres eksistensgrundlag samt jord og må derfor flygte, fx. til USA. Dette er et eksempel på, hvilken rolle push-faktoren klima spiller mht. emnet immigration.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 Latinos en Los Estados Unidos - eksamen

Forløbet belyser en relevant samfundsmæssig og kulturel problematik mellem USA og Latinamerika - nemlig illegal immigration. Antallet af latinamerikanske indvandrere til USA under Bidens præsidentskab har været stigende og det var et af de store valgkamp-emner for den nuværende præsident Trump.  Vi beskæftiger os med immigrationspoliti "La Migra", menneskesmugling, kulturkløft og identitetsproblemer og de aktuelle tal for indvandring under Trump. Vi kigger desuden på, hvordan latinoernes liv i USA udformer sig på forskellig vis og hvordan deres kultur og sprog bliver påvirket af at bo i et nyt land. Elevernes faglige kompetencer centreres omkring at analysere, fortolke og reflektere over forhold andre steder i verden, at opøve ordforråd og at øve mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed. - Emnet bygger videre på forløbet ”La inmigración a España” , hvor fokus var på indvandringen fra Afrika til Spanien.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde