Holdet 22-g-SP1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Anja Jochumsen Meier
Hold 22-g-SP1 (22-g-SP1, 22-g-SP1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Buena idea (fortsat fra 1.g)
Titel 2 Los jóvenes españoles
Titel 3 El pasado (Introduktion til datid)
Titel 4 Cuentos y el pasado
Titel 5 Mexico (EKSAMENSEMNE)
Titel 6 Los jóvenes españoles en la España actual EKSAMEN
Titel 7 Los latinos en Los Estados Unidos (EKSAMENSEMNE)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Buena idea (fortsat fra 1.g)

Vi fortsætter med begyndersystemet indtil efterårsferien

I forbindelse med læsning og arbejdet med teksterne vil vi have fokus på:

1) Spansk kultur og geografi
2) Mundtlighed (træne mundtlighed i forbindelse med samtale om tekst, billede og hverdagsting)
3) Glosetilegnelse
4) Grammatik (arbejde videre med bøjning af verber i præsens (regelmæssige og uregelmæssige), perfektum, udvidet nutid, introduktion til futurum. Derudover pronominer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tarea 1 24-08-2023
Tarea 2 14-09-2023
Tarea 3 05-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 El pasado (Introduktion til datid)

I dette forløb skal vi arbejde med datid
Vi gennemgår de 2 forskellige datider og har fokus på
1) Bøjninger
2) Anvendelse

Vi læser tekster, hvor vi ser hvordan datid anvendes i tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Cuentos y el pasado

I dette forløb skal vi:

Repetere grammatik fra 2. g, herunder særlig fokus på datid
Dette gør vi bl.a ved at læse eventyr og fortællinger.
VI har også fokus på at få trænet mundtlighed, billedbeskrivelse og skriftlighed (den skriftlige eksamensopgave)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mexico (EKSAMENSEMNE)

I dette forløb skal vi arbejde med México, og vi kommer omkring aspekter af den mexikanske historie, geografi, kultur, politik og aktuelle problematikker.
Vi har særlig fokus på Día de Los Muertos, hvor vi skal forberede El Altar på skolen, lave Pan de Muertos og se animationsfilmen Coco

Læste tekster:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Los jóvenes españoles en la España actual EKSAMEN

Vi vil have fokus på hvad der kendetegner de unge i Spanien. Vi vil også arbejde med den økonomiske krise, som ramte Spanien i 2007/2008 og hvilken indflydelse, den havde på de unge. Vi vil også komme omkring Corona-epidemiens betydning for de unge og få et "nutidsblik" på, hvor de er i dag.

Følgende begreber vil blive tematiseret:
"Mileurista", "ni-mileurista", "Seiscientoseurista", "los ninis", los "sisis", "los indignados" samt "fugt de cerebros" vil indgå som centrale fænomener, der karakteriserer den spanske ungdomskultur.

Grammatisk fokus:
- Pronominer
- konjunktiv og imperativ

Mundtlighed:
- Samtale
- Billedbeskrivelse
- Resume/præsentation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Los latinos en Los Estados Unidos (EKSAMENSEMNE)

I dette forløb arbejder vi med adskillige aspekter af latinoerne i USA, bl.a vil vi i forløbet have fokus på årsagerne til latinoernes indvandring til USA og på de udfordringer det giver at være (illegal) indvandrer i USA, på latinoerne og deres betydning for præsidentvalget, på demografi, kultur, kunst, sprog (spanglish), fordomme, den dobbelte identitet, bander, etc

Materiale:
- Billeder (statistik, ilegale indvandrere)
- La demografía y la política
- Introduktion på dansk ( s.7-13 i Retratos latinos en California, Ringgaard & Kledal, Gyldendal 2013)
- Latino- kultur i Californien (s. 14- 16, 18 i Retratos latinos en California, Ringgaard & Kledal, Gyldendal 2013 + s.42-44 i Somos latinos in the US, Kledal & Laursen, Systime 2007)
-  "El mexicano estereotípico" (p. 14 i Mosaico mexicano, Pilmark & Olsen, Gyldendal 2016)
- "Frijolero" (p. 56-59 i Somos latinos in the US, Kledal & Laursen, Systime 2007)
-  "Interview med Francisco Jiménez" (p. 28-34 i Retratos latinos en California, Ringgaard & Kledal, Gyldendal 2013)
-  "UCLA og udokumenterede latinostuderende" + "Interview med Sofía Campus" (p.71-72, 90- 94 linje 17 i Retratos latinos)
- "Los Angeles og banderne" (p.115-117 i Retratos latinos)
- "Interview med Randy Jurardo Ertll", (p.118-122 i Retratos latinos)
- La película Una vida mejor


Fokus på:
Billedfremlæggelse, samtale, glosetilegnelse, mundtlig fremlæggelse af tekster

Grammatik:
- Fortsat fokus på aspekt, pronominer
- Introduktion til konjunktiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer