Holdet 22-g-SP2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Maria de Lourdes Sanchez Gonzalez
Hold 22-g-SP2 (22-g-SP2, 22-g-SP2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Un mes en Málaga
Titel 2 El amor y la igualdad entre géneros
Titel 3 Los jóvenes en España
Titel 4 Viajar y cuentos
Titel 5 Forløb#4 Cuentos, fábulas y anécdotas
Titel 6 Forløb#5 México (eksamens emne)
Titel 7 La sociedad española moderna (eksamens emne)
Titel 8 Latinos en Estados Unidos (eksamens emne)
Titel 9 Forløb#8

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Un mes en Málaga

I dette forløb arbejder vi med de forskellige skriftlige/ tekst genre, som eleverne skal kunne ved slutinning af Spansk på A niveau: blogindlæg, personligt brev og artikel. Vores tekster bliver taget fra e-bogen "Un mes en Málaga", hvor vi møder Marie, en dansk pige som har boede et stykke tid i Málaga for at opleve kultur og lære spansk. I bogen fortæller hun om hendes spanske familie og alle de kulturmøde oplevelser hun har.
Vi arbejde med de grammatiske emner som er linket til hver kapitel. (1-4)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tarea 1. Describe tu ciudad 01-09-2023
Tarea 2. Gramática_Perfektum og Nær-fremtid 11-09-2023
Tarea 3. Describe una foto 18-09-2023
Tarea 4. En el restaurante - Nær-fremtid 30-09-2023
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 El amor y la igualdad entre géneros

I dette forløb arbejder vi med emnet kærlighed og ligestilling med fokus på hvordan disse to kulturelle fænomener er forbundet med hindanen. Den første del af forløbet har fokus på de forskellige typer af kærlighed der findes (eros, filial, agape, osv.). I den anden del, fokuserer vi på Verdensmål nr. 5: Ligestilling mellem kønnene, hvor vi vil beskæftige os med stereotyper, mandschauvinisme, katolicisme, og forskellen mellem formelle rettigheder og det der sker i virkeligheden i spansktalende lande. Grammatik i forløbet er målrettet til 2.g, da futurum og præteritum bliver introduceret.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tarea 5. Describe 2 personas 23-10-2023
Tarea 6. Gramática y expresión oral 03-11-2023
Tarea 7. FUTURO: El horóscopo del amor 17-11-2023
Tarea 8. Projekt med Risskov Gymnasium 24-11-2023
Tarea 9. Carmen y Lola 15-12-2023
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Los jóvenes en España

I dette forløb arbejder vi med interviews af 5 spanske unge fra forskellige regioner af landet. Vi lærer om ungdomskultur i Spanien ved at læse om deres liv her og nu, deres interesser, bekymringer, samt deres drømme. Det vil være fokus på anvendelsen af de tider vi har haft, f.eks. præsens, udvidet præsens, førnutid, ren-futurum og nær-fremtid.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tarea 10. Alejandro de Madrid 02-02-2024
Tarea 11. Carla de Barcelona 24-02-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Viajar y cuentos

I dette forløb arbejder vi med tekster relateret til rejser og eventyr, som er nogle af de genre hvor præteritum og imperfektum optræder naturligt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tarea 12. Un blog de viaje 20-04-2024
DELPRØVE 1 ØVELSE 25-04-2024
DELPRØVE 2 ØVELSE 04-05-2024
ØVELSE TIL DEN MUNDTLIGE PRØVE 19-05-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#4 Cuentos, fábulas y anécdotas

I dette forløb vil der være fokus på formen og anvendelse af de to datider på spansk. Derfor, arbejder vi med børneeventyr, fabler og anekdoter, som er nogle af de genre hvor præteritum og imperfektum optræder naturligt. Desuden arbejder vi med adverbier og adverbielle udtryk til at holde tekstens sammenhæng f.eks. (Al principio, luego, más tarde, en seguida, finalmente, etc.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#5 México (eksamens emne)

I dette forløb arbejder vi med Mexico, som er det største spansktalende land i verden. Vi vil beskæftige os med nogle store figurer fra koloniseringen (f.eks. La Malinche) revolutionen og moderne tid, med bl.a. Frida Kahlo og Diego Rivera, som har været med til  at danne mexicanernes identitet og selvforståelse. Desuden vil der være  fokus på de sociale klasser og den store ulighed mellem dem. Til sidst, vil vi arbejde med ungdomskultur, økonomien i México,  og betydning af uformelt arbejde for staten og individet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 La sociedad española moderna (eksamens emne)

Forløbet fokuserer på nogle af de kæmpe skridt, samt de udfordringer Spanien som samfund har oplevet efter det 36 år lange diktatur, som sluttede med Francos død i 1975.  Der vil også være fokus på hvordan transitionen fra diktatur til demokrati har givet nogle udfordringer i forskellige områder, f.eks. krisen i nogle af Spaniens vigtigste institutioner  hvor bl.a. Monarkiet og den Katolske Kirke mister deres troværdighed; samtidigt ser vi på de unge i Spanien og deres forskellige måder at reagere på den økonomiske krise, som ramte Spanien i 2007/2008. Krisen skabte ”La generación de los mileuros” og ”La fuga de cerebros”. Desuden har Spanien oplevet et nyere fænomen: indvandring i større tal fra tredjeverdenslande.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tarea 8. Franco y el Valle de los Caídos 24-01-2025
Tarea 9. La religión hoy en España 05-02-2025
Tarea 10. TERMINSPRØVE 28-02-2025
Tarea 11. Fuga de cerebros_Perdiendo el norte 14-03-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Latinos en Estados Unidos (eksamens emne)

Vi beskæftiger os med latinos kultur og identitet– med fokus på deres oplevelser, tilstedeværelse og livsvilkår som immigranter i USA.
I dette emne beskæftiger os med emnet migration med særligt fokus på emigration fra Mexico til USA.  
Fagligt indhold: Grammatisk fokus på præteritum og imperfektum. Desuden vil vi arbejde med billedbeskrivelse, en film analyse, læsning af nogle moderne tekster, såvel som sagprosa, digter samt sangtekster.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tarea 13. Sueños y El Paso 21-04-2025
Tarea 14. Describe dos fotos oralmente 07-05-2025
Tarea 15. Øvelse Delprøve 1 09-05-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer