Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Nils-Christian Glöe, Thomas G. Nilsson
|
Hold
|
22-c-MU (22-c-MU, 22-c-MU, 22-c-MU)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundlæggende musikteori
- Tonenavne på klaveret, herunder også forskellen på heltone og halvtonetrin.
- Aflæsning og notation af noder i både G-nøglen og F-nøglen
- Fortegn, dobbelte fortegn kun overfladisk
- Intervaller, med hovedvægt på intervallerne op til en oktav. Navne, aflæsning på klaviatur og i nodesystemet, omvending af intervaller, intervallernes størrelse og intervaller med fortegn
- Begreberne konsonans og dissonans.
- Skalaer. Opbygning af dur og ren mol-skala.
- Kvintcirklen og faste fortegn
- Akkorder, opbygning af dur og mol. Den formindskede treklang er gennemgået kort.
- Akkordopbygning på trinene i en skala.
Materiale:
Grønager, J., Nøgle til musikken - grundlæggende musikteori, Systime
s. 7-9, 11-27, 33-35
Musikipedia:
Om nøgler og akkorder.
Værktøjer til akkordopslag og skalaopslag, samt virtuelt klaver.
https://www.musikipedia.dk/noegler
https://www.musikipedia.dk/akkorder
https://www.musikipedia.dk/akkordopslag
https://www.musikipedia.dk/skalaopslag
https://www.musikipedia.dk/virtuelt-klaver
Sammenspil
"Four-chord"-songs i grupper:
- Shivers (Ed Sheeran)
- I knew you were trouble (Taylor Swift)
- Grenade (Bruno Mars)
- Complicated (Avril Lavigne)
Energy! af Jonny Berliner (samarbejde med fysik)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktionsharmonik
Udvidet kendskab til akkorder, herunder forstørrede, formindskede, septimakkorder og akkorders omvendinger med notation af bastone.
Aflæsning af akkorder i flere systemer og som brudte akkorder (Starten af Bachs C-dur præludium som eksempel)
Indgang til den funktionsharmoniske analyse gennem trin-analyse.
Praktisk tilgang til "ude-hjem"-princippet i den tonale kadence gennem synge- og lytteeksempler:
- "Spurven sidder stum bag kvist" (WH I s. 127)
- "Skuld gammel venskab" (WH I s. 25)
- "Vintertid" (WH I s. 128)
Hovedfunktionerne i den tonale kadence og deres placering i kvintcirklen, samt særlige forhold for mol-tonearter.
Indføring af parallelakkorderne og ufuldkommen dominant ud fra trintallene og placeringen i kvintcirklen.
Praktisk afprøvning af sus4-akkorder som korøvelse, og teoretisk forklaring af kvart-kvintforudholdet særlige opbygning og notation.
Praktisk tilgang til vekseldominanten og bidominanter gennem synge- og lytteeksempler:
- "Amazing Graze" (WH I s. 284)
- "Love Me Tender" (WH I s. 436)
Kendskab til sekst- og noneakkorder og deres optræden i den funktionsharmoniske analyse, samt mol-subdominanten.
Gennemsyngning og funktionsharmonisk analyse af
- "Ølhunden glammer"
Materiale:
Grønager, J., Nøgle til musikken - grundlæggende musikteori, Systime
s. 35-40, 43-54, 56-60
Musikudøvelse:
Sammespil i grupper med eget valg af nummer og fokus på et fungerende groove og fælles pulsfornemmelse.
Sammenspil i grupper med fællesnummeret "This Love" af Maroon 5 med en ekstra opgave om at udvide lydbilledet med kor eller andre instrumenter ud over den originale indspilning.
Deltagelse i et korprojekt om fremførelsen af "Stabat Mater" af Karl Jenkins sammen med Sønderjylland Symfoniorkester og andre gymnasier fra Syddanmark og Sydslesvig.
Fokuspunkter på deltagelse i en professionel øveproces med højt tempo, øvelse i nodelæsning og afkodning af et flerstemmigt korpartitur, samt at kunne følge en dirigents anvisninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rockanalyse
Forløbet beskæftiger sig med analyse af rock- og popmusik med hensyn til hook, break og gimmick, form og groove. Ud over standardformtyperne blev der inddrages et uddrag af Hitskabelonen med fokus på opbygningen af et typisk radiohit. Der arbejdes med både den skriftlige/nodebaserede og den auditive analyse, samt rytmeøvelser på klassen i forbindelse med groove-analyse.
Fornemmelsen af swing gennem en praktisk tilgang, hvor sange synges i både swing og lige underdeling. Forskel på den grundlæggende tredeling i swing og forskellige udførelser i praksis.
Analyser:
- "She Loves You", The Beatles (1963)
- "Ironic", Alanis Morissette (1995)
- Uddrag fra diverse numre til grooveanalyse
Materialer:
Aare, Grønager, Rønnefelt (2003), "Rockmusik i tid og rum", Systime, s. 22-26, 30-44, 82-91, 95-98,
Marstal, Jaeger (2003), "Hitskabelonen", Lindhardt & Ringhof, uddrag kap. 4, s. 106-116.
Musikudøvelse:
- Korprojekt fortsat med 3. koncerter som afslutning.
- Sammenspil i grupper. Indstudering af selvvalgt nummer med fremførelse til skolens festival for de kunstneriske fag. Fokus på et velfungerende groove, overvejelser omkring dynamik og en gennemtænkt afslutning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Korarrangement
Trestemmigt kor til poprock-arrangement.
- Brug af nodeskrivningsprogram (Musescore 4)
- Akkordlægning og stemmeføring i flydekor
- Rytmisering af flydekor
- Tekstlægning og betoning
- Korsvar
- Medstemmer
- Identifikation af teknikker i lydeksempler
- Anvendelse af teknikkerne i et helt arrangement
Der arbejdes desuden videre med tonearter og brugen af kvintcirklen samt rytmenotation i forbindelse med lift.
Materialer:
Hammer, T. (2021), "Bastarden, Arrangementsteknikker til poprock", Praxis, s. 2-32
Musikudøvelse:
The Most Beautiful Girl - Prince indstuderes som korarrangement (4-stemmigt, til dels 6-stemmigt)
Sweet Dreams som gruppesammenspil
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Installing MuseScore 4 (Windows/macOS)
-
Gi' os lyset tilbage.pdf
-
I skal inden modulet have installeret Musescore 4 og så skal i alle sammen være sikre i nodelæsning.
-
Flydekor, uddrag af Bastarden, Thomas Hammer, s. 2-5.pdf
-
Taylor Swift - Mine (Taylor's Version) (Lyric Video)
-
Marty Robbins - Big Iron (Audio)
-
Læs om flydekor på side 2-5 i "Bastarden". Filen ligger både under holdets dokumenter og på sidste modul.
-
No Woman No Cry - Øvelse.mscz
-
Lift og rytmefordobling af flydekor, uddrag af Bastarden, Thomas Hammer, s. 6-9.pdf
-
Fact Fiction: I skal have tænkt over nogle ideer til rytmiseringen af flydekoret i omkvædet.
-
Læs uddraget fra Bastarden om lift og rytmefordobling, hvis i ikke har fået gjort det endnu.
-
Om tekstlægning, uddrag af Bastarden, Thomas Hammer, side10-15.pdf
-
Korsvar, uddrag af Bastarden, T. Hammer, s. 16-18.pdf
-
Korsvar Danmark.mscz
-
Jeg kan rigtig godt lide dig - Øvelse.mscz
-
Vi samler op på jeres korsvar til "Jeg kan rigtig godt lide dig". Så sørg for at have dem klar.
-
Tears in Heaven Eksempel.mscz
-
Your Song - Øvelse i flydekor.mscz
-
Afsnit
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Melodisk analyse
Afholdt af KS
Arbejde med kernebegreber inden for melodisk analyse som form, fraser, ambitus, repetition, variation og sekvens. Der lægges vægt på en tæt sammenhæng mellem teori og praksis så eksemplerne synge/spilles eller lyttes til.
Gennemgang af lineære melodiske bevægelser, som opadgående, nedadgående eller bueformede bevægelser, og cykliske melodiske konturer omkring en centraltone.
Trinvise bevægelser med fokus på forskellen mellem skalabevægelse og kromatik.
Arbejde med akkordbrydninger, drejenoder, gennemgangstoner og intervalspring, samt forholdet mellem tekst og melodi.
Musikstykker til analyse:
- Fortabt er jeg stadig
- She Loves You
- Don't be cruel
- Honey, honey
- Der er et yndigt land
- Noget om helte
- Det er i dag et vejr
- Du som har tændt millioner af stjerner
- Du danske sommer
- Se nu stiger solen
Musikudøvelse:
- Anemonesangen som fælles korsats arrangeret for SAB.
- Anemonesangen som gruppesammenspil. Hver gruppe laver selv et arrangement.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Juleshow
Klassen arbejder selvstændigt under vejledning med skrivningen, opsætningen, indøvningen og opførelsen af årets juleshow.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Poprock arrangement
Arrangementsteknikker for trommer og bas i poprock.
Herunder kendskab til trommesættets opbygning, bassens ambitus og funktion, samt begge instrumenters notation i Musescore.
Musikudøvelse:
Deltagelse i et korprojekt om fremførelsen af "A tribute to Gershwin" arrangeret af Jack Jarret og uddrag af "West Side Story Choral Suite" arrangeret af Mac Huff. Indstudering og fremførelse gennemføres sammen med Sønderjylland Symfoniorkester og andre gymnasier fra Syddanmark og Sydslesvig.
Indstudering af selvvalgt rocknummer i sammenspilsgrupper med afsluttende fremførelse til skolens forårsfestival.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Normbrud og musik i 60'erne
Flerfagligt forløb op til SRO
Hovedtræk i rockmusikkens udvikling i 60'erne.
Begreber og metoder hørende til soundanalyse. Herunder diverse effekter og virkemidler, soundbox-modellen og live-skalaen, altså forskellen på live-lyd og soundscape.
Materialer:
- "Rebel & Remix", s. 42-48. 70-77
- Aare, Grønager, Rønnefelt (2003), "Rockmusik i tid og rum", Systime, s. 106-123
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Musik og betydning
Helt overordnet er omdrejningspunktet musik som betydningsdannende element i sammenhæng med en tekst, en sceneopførsel, et audiovisuelt udtryk eller for sig selv.
Grundlæggende musikhistorie med fokus på hovedstrømninger i barokken, wienerklassikken og romantikken. Hertil et overfladisk kendskab til nogle af epokernes klassiske komponister.
Lytteeksempler (uddrag):
- T. Albinoni, Adagio i G-mol
- A. Vivaldi, Foråret fra De fire årstider
- J.S. Bach, Harpsichord koncert nr. 1 i D-mol, BMV 1052
- J.S. Bach , Præludium nr. 1 i C-dur, BMV 846 (Das Wohltemperierte Klavier)
- G.F. Händel, Halleluja koret fra Messias
- G.F. Händel, Bourrée fra Water Music suite nr. 1 i F-dur, HMV 348
Analysenumre på holdet:
- W.A. Mozart, Duettino fra Don Giovanni.
Starten af duetten fra Mozarts Don Giovanni blev både sunget og analyseret med henblik på harmonisk forløb, struktur, melodik og sammenspillet mellem tekst og musik. Med udgangspunkt i læsestoffet kiggede vi især på Mozarts evne til at skabe stemninger, følelser og at karakterisere personer.
Romantikken: Forskel på absolut musik og programmusik, herunder tonedigte og tonemalerier.
Analyse af Bedrich Smetanas "Moldau" (Vltava) med henblik på afkodningen af et orkesterpartitur og fortolkning af det musikalske udtryk.
Analyse af R. Schumann: Hör ich das Liedchen klingen, Dicterliebe op. 48 (1840) med fokus på sammenhængen mellem tekst og musik og indplaceringen i den musikhistoriske kontekst.
Filmmusik
- Titelmusikkens funktion
- Filmmusikhistorie fra tidlige stumfilm til moderne filmscore
- Forhold mellem billede og lyd
- Grundlæggende arbejde i Reaper med at lægge et lydspor under et billede/filmklip
- Diegetisk musik
- Filmmusikkens funktioner
- Ledemotiver
- Suspense og musik i horrorfilm
Materialer:
- Vinther, O., "Musikken i 1700-tallet", s. 50-52, 101-103
- Vinther, O., "Musikken i 1800-tallet", s. 14-17
- Tagg, P. (2007), "Functions of film music - and miscellaneous terminology", Institute of Popular Music, University of Liverpool
- Fraile, P., "Filmmusik", Musikipedia
URL:
- https://www.musikipedia.dk/filmmusik
- https://www.musikipedia.dk/filmmusik/indblik
- https://www.musikipedia.dk/filmmusik/fokus
- https://www.musikipedia.dk/filmmusik/kendetegn
- https://www.musikipedia.dk/filmmusik/analyser (afsnit 1)
+Egne noter
Musikudøvelse:
"When Love is all around me" af Wet wet synges som fællessang
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Musikhistorie del 1.pptx
-
Kig meget gerne på opgaverne fra gruppearbejdet hjemmefra, og lyt til musikken igen 🎵
-
Handlingsreferat Don-Giovanni.pdf
-
Duettino, Don Giovanni.pdf
-
Grupperne skal være klar til at fremlægge om barokkomponisterne 😊
-
Lektie 1: Kom med 1-3 bud på et solonummer
-
Lektie 2: Aflæs akkorderne i de første 8 takter af duetten fra Don Juan.
-
Lektie 3: Læs de vedhæftede tekstuddrag om Wienerklassikken og Mozart (den store grå boks i første tekst kan i læse lidt let hen over). I OneNote kan i desuden tage et smugkig på arbejdsspørgsmålene.
-
Wienerklassikken, Vinther, O.,Musikken i 1700-tallet, s. 50-52.pdf
-
Mozart, Vinther, O., Musikken i 1700-tallet, s. 101-103.pdf
-
Musikken i 1800-tallet.pdf
-
Orkesterpartitur | Musikipedia
-
Smetana - The Moldau, partitur
-
Titelmusik.docx
-
Filmmusikkens historie | Musikipedia
-
Reaper
-
Freesound
-
Sovende pige.jpg
-
Filmmusikteori | Musikipedia
-
Læs det sidste afsnit om moderne filmmusik på Musikipedia.
-
Tagg, P. - Functions of film music.pdf
-
Analyse af filmmusik - eleveksempel.docx
-
Filmmusik - Analyseopgave.docx
-
Om suspense.docx
-
I skal lave analyseopgaven fra sidste gang færdig. Jeg skal kunne finde den i OneNote senest fredag. (Opgaven er vedhæftet igen)
-
Suspense og action.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Musikudøvelse: Solo-opgave
Gennemgang af kravene til solopræstationerne.
Valg af instrument og nummer.
Planlægning af akkompagnement og indstudering.
Forløbet afsluttes med en fremførelse for holdet, dele af holdet eller kun mig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Skalaer og harmonik
Moltonearterne, ren mol, harmonisk mol og melodisk mol.
Kendskab til kirketonearternes opbygning og karakteristika.
Skelnen mellem funktionsharmonik og modalharmonik med fokus på tilstedeværelsen af dominanter, skalatoner og bevægelsesmønstre.
Introduktionen til bluesskalaen og blå toner.
Trin-analyse.
Synge- og lytte-eksempler:
- Go down Moses
- Mørk er november
- White Flag - Dido
- Scarborough Fair
- Norwegian Wood - The Beatles
- St. Louis Blues
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
FF5 Optakt til SRP - Hamilton
Tværfagligt forløb sammen med engelsk og historie med fokus på musicalen Hamilton
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Soul
Bogen "Soul - sort musik i 1960'erne" danner grundlaget for emnet.
Indhold:
- Soulens rødder og vilkårene i musikindustrien og på plademarkedet i 1950'erne og 1960'erne.
- Den samfundsmæssige og historiske baggrund for soul-musikken.
- Sydstatssoul
- James Brown
- Motown i starten og midten af 60'erne.
Numre til analyse ud over eksemplerne fra de angivne sider i materialet:
- "In the Midnight Hour" af Wilson Pickett (1965)
Materialer:
Jakob Jensen & Thomas Hammer (2015), "Soul - sort musik i 1960'erne", Systime, 2. udgave, s. 7-63, 68-124,
Musikudøvelse:
- Sammenspil i grupper med selvvalgt soul-nummer, fokus på udtryk
- "I heard it through the grapevine" af Marvin Gaye som fællesnummer for 3-stemmigt kor og rytmegruppe (arr. NCG)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sammenspilsgrupper den 7. januar 2025.docx
-
Jakob jensen og Thomas Hammer: Soul - sort musik i 1960 erne, Systime; sider: 7-15, 68-71
-
Læs s. 23-25 grundigt, udfyld skemaLæs mere overfladisk omStax, side 26-30Fame, side 46
-
Hard to Handle, Otis Redding (1967).pdf
-
Soul Man, Sam & Dave (1967).pdf
-
When a Man Loves a Woman, Percy Sledge (1965).pdf
-
Mustang Sally, Wilson Pickett (1966).pdf
-
Respect, Arehta Franklin (1967).pdf
-
M2_opgave_I'm Outta Love.xml
-
👉Lektie👈
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Gruppesammenspil
Indøvelse af sammenspilsnumre i eksamensgrupperne.
Opførsel af numrene til blå nilfisk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51488625910",
"T": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51488625910",
"H": "/lectio/163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51488625910"
}